به گزارش تابناک اقتصادی؛ موضوع خودرو از منظر تولید و قیمت، از جمله چالشهای اساسی در اقتصاد کشورمان است، تا جایی که قانون گذار در جهت تعدیل قیمت و افزایش عرضه خودرو به بازار، تسهیل واردات خودرو را در دستور کار قرار داد؛ هرچند روند واردات قطره چکانی است و عملا با این سرعت لاک پشتی، نباید انتظار اثرگذاری بر قیمتها در بازار خودرو داشت.
از سوی دیگر، وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو، حمایتهای مختلف از خودروسازان داخلی را مورد توجه قرار داده تا این خودروسازان برای افزایش تولید و عرضه آستین همت بالا بزنند؛ اما در این میان با تغییر وزیر صمت در خردادماه، دستور کار جدیدی از سوی علی آبادی وزیر جدید صمت مدنظر قرار گرفته است؛ رویکردی مهم به نام خودروهای برقی!
موضوعی که با واکنشهای بسیاری به عنوان موافق و مخالف همراه بوده است، برخی از نبود زیرساخت و توان خودروسازان داخلی برای ساخت خودروهای برقی در سطح قابل قبول میگویند و موافقانی که معتقدند با توجه به ناترازی گسترده و رو به افزایش مصرف بنزین در کشور، چارهای جز توسعه خودروهای برقی در سطح جادههای کشور نیست.
عباس علی آبادی، وزیر صمت نیز در ماههای اخیر بارها از لزوم بهره مندی از خودروهای برقی دفاع کرده و به عنوان نمونه گفته بود: «دنیا گیربکس اتوماتیک را کنار گذاشته و در حال برقی کردن خودروهاست و ما تازه در حال ایجاد گیربکس اتوماتیک هستیم؛ این یک خطای راهبردی است و ما هم باید به سمت برقی سازی حرکت کنیم.» و یا در جایی دیگر تاکید داشت: «خودروی برقی دیگر ماشین آینده نیست؛ ماشین روز است. به غیر از خودروی برقی هیچ راهکاری برای مشکل بنزین وجود ندارد. روزانه ۲۳۰ میلیون دلار برای تامین بنزین و گازوئیل میسوزانیم.» علی آبادی به قدری نسبت به این مساله توجه دارد که چندی قبل در در آیین افتتاح نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی گفته بود: بعد از خودروی برقی، به دنبال تولید خودروی هوشمند هستیم.
حال امروز عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت در رابطه با ورود خودروهای برقی به بازار گفت: به هزار و یک دلیل میتوان ثابت کرد که زمان خودروهای برقی است و قاطعانه به عنوان یک معلم میگویم الان زمان برقی سازی است. البته بیشک در آینده با توسعه علم، فناوریها نیز جایگزین میشوند و با فناوری و تکنولوژی امروز متفاوت هستند.
وی با اشاره به اینکه تکنولوژی وقتی کاملا بالغ میشود، وارد میدان و بازار میشود، گفت: از این فرصتها باید استفاده کرد، این یک پیچ تاریخی است و ما میتوانیم به سرعت فناوریها را جبران کنیم.
وزیر صمت با بیان اینکه تامین بنزین برای تمام جمعیت کشور منطقی نیست، گفت: مگر میشود برای تمامی ۸۵ میلیون جمعیت کشور فقط از سوخت فسیلی استفاده کرد و به دلایل بسیاری این امر منطقی نیست. بنزین در حال تبدیل شدن به یک بن بست مطلق است و تامین منابع آن برای خودرو امکان پذیر نیست.
سکاندار وزارت صمت با بیان اینکه خودروهای برقی به مراتب از خودروهای احتراقی بهتر هستند، گفت: بهترین راهکار برقیسازی است و در ۴۰۰ کیلو وات یک درصد تلفات و در تبدیل انرژی فقط ۵ درصد تلفات داریم.
وی ادامه داد: علاوه بر این، در خودروی برقی که امروز رونمایی شد به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش تنها ۱۱ کیلو وات ساعت انرژی برقی مصرف میشود که هزینه آن حدود ۶۰ سنت تمام است؛ اما در خودروی بنزینی همین پیمایش حدود ۴ تا ۵ دلار هزینهبر خواهد بود؛ بنابراین، باید از این کار حمایت شود در صورت نبود زیرساختها باید آن را فراهم ساخت تا مانعی برای توسعه تحقق خودروهای برقی ایجاد نشود.
علی آبادی با اشاره به اینکه باید به تکنولوژی روز دست یافت، گفت: دورههای فناوری، کوتاه و ۲۰ ساله است و باید خود را به علم روز رسانده و با آن همراه شویم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با موتورها و توربینهای سوخت هیدروژن گفت: برای تولید موتورهای هیدروژن، تولید سوخت هیدروژن هنوز تجاری نشده و باید هیدروژن تولید شود که ما بتوانیم موتورهای هیدروژن سوز را متعاقب آن تولید کنیم.
بر اساس این گزارش، منوچهر منطقی، معاون حمل و نقل و صنایع خودرو وزارت صمت نیز به تازگی با بیان اینکه سال آینده خودروهای برقی سواری وارد بازار میشود، اظهار داشت: پیش بینی میشود، سال آینده دو خودروساز بزرگ حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار خودرو برقی تولید و به بازار عرضه کنند و تا سال ۱۴۰۴ نیز در مجموعه ۱۰۰ هزار خودروی برقی و هیبریدی در کشور تولید شود. وی بیان داشت: همان طور که گفته شد، برقی سازی خودرو راهبرد وزارت صمت است که بخشی از برقی کردن خودروها از طریق واردات و بخشی نیز از طریق تولید داخل انجام میشود؛ البته در نظر داریم تا در ابتدای راه خودروهای وارداتی برقی در بخش تاکسی مورد استفاده قرار گیرد.
مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت نیز روز گذشته اعلام کرد که پیشبینی میشود تا قبل از عید، ۲۵۰۰ دستگاه خودروی برقی تحویل ناوگان حملونقل عمومی شود.
حسن کریمی سنجری، با بیان مطلب فوق اظهار کرد: تاکنون ۶۰۰ خودروی برقی ترخیص شدهاند و ۶۰۰ خودرو در گمرک داریم و ۱۵۰۰ خودرو در حال حمل هستند که پیشبینی میشود تا قبل از عید، ۲۵۰۰ خودروی برقی تحویل ناوگان حملونقل شود.
وی با اشاره به رفع موانع واردات افزود: هر ماه شاهد واردات خودروی وارداتی برقی توسط خودروسازها بهشرط انتقال فناوری خواهیم بود که در همین حوزه شرکتهای خودروساز مونتاژ میکنند و دو مدل خودرو در بخش خصوصی و دولتی در سال آینده با ۴۰ درصد ساخت وارد بازار خواهد شد.
مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت ادامه داد: با چند مصوبه عرضه خودروهای برقی عملیاتی خواهد شد که فروش خودرو به ارگانهای دولتی و فروش خودرو به اشخاص خارج از سامانه یکپارچه از جمله آنهاست؛ مورد دوم از جمله تسهیلاتی است که برای استفاده عموم از طریق خودروهای برقی خواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: دوازده خودروساز بخش خصوصی و دولتی در صف تخصیص ارز هستند تا واردات خودروهای برقی را انجام دهند و بلافاصله بعد از آن عمق داخلیسازی را افزایش خواهیم داد.
کریمی سنجری افزود: دو شرکت بزرگ روی موضوع باطری سرمایهگذاری میکنند تا در همین راستا تولید باطری گسترش یابد. شش شرکت دیگر هم در بخش تولید ایستگاه شارژ فعال شدند که بعد از مونتاژ، مدلهای مختلف ایستگاه شارژ را تولید خواهیم کرد تا مسیری متوازن را با هم پیش ببریم.
وی همچنین گفت: چین از ۲۰ سال پیش توانست به سمت توسعه خودروسازی فعالیت کند و امروزه رقیب جدی کشورهای مدعی تولید خودروهای برقی باشد. این موضوع در کشور ما هم میتواند اتفاق بیفتد به شرط اینکه سیاستگذار برنامه مشخصی برای این مسیر و هدف تعریف کند.