به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور دویست و بیستمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز باز هم در خصوص مترو نکاتی را عرض میکنم؛ گفت: در چند روز گذشته شاهد افتتاح ورودی یکی از ایستگاههای مترو تهران بودیم و گزارشهایی از تکمیل ایستگاههای ناقص نیز منتشر شده که از این جهت لازم میدانم از پرسنل و پیمانکاران شرکت مترو تشکر و قدردانی داشته باشم.
وی در خصوص اشکالات و اختلالات پیش آمده در خطوط مترو گفت: حسب وظیفه نظارتی که به عنوان عضو و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران دارم باید در خصوص مشکلات ناوگان مترو نیز صحبت داشته باشم. کمتر شهروندی است که از خرابیهای این روزهای مترو تهران اطلاع نداشته باشد. سریال خرابیهای مترو پیوسته شده و در حالی که هنوز از حادثهای بیرون نیامدهایم شاهد حادثه دیگر هستیم و کلکسیونی از انواع حوادث در ماههای اخیر در مترو تهران به وقوع پیوسته است.
تشکری هاشمی افزود: قفل شدن ترمز و اختلال در خط، عمل نکردن ترمز در خط تست و نیز آتش سوزی در پست برق مترو تهران نمونههایی از اتفاقهایی هستند که در روزهای گذشته به وقوع پیوسته اند. این خرابیها و اشکالاتی که هر روز به وقوع میپیوندند و گاهاً چهره زنندهای برای سامانه پیشرو حمل و نقل انبوهبر مترو به وجود میآورند؛ باعث نگرانیهای جدی برای ما شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن اشاره به حادثه آتش سوزی در ایستگاه مترو میدان شوش بیان کرد: در فیلمی که منتشر شد؛ مشاهده کردیم مسافران در حریم ریلی که دارای برق فشار قوی است؛ رها شدهاند. این حوادث، زیبنده شهروندان تهرانی نیست.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه درخصوص خرابی مترو تهران بارها تذکر دادهام؛ گفت: هر وسیله نقلیهای پس از مدتی کار دچار استهلاک میشود و باید به آن رسیدگی کرد به عنوان مثال وقتی یک دوچرخه خریداری میشود به تعمیر و نگهداری از آن توجه میکنیم و نمیتوان فرض کرد وسیلهای وجود دارد که به صورت مادام العمر کار میکند. وقتی یک کالای کم بها نیاز به نگهداشت و تعمیرات دارد؛ قطعاً تجهیزاتی که چند صد میلیارد قیمت دارند؛ باید به طور مرتب مورد بازدید کنترل و تعمیرات پیشگیرانه قرار گیرند.
وی با بیان اینکه در سال جاری مبلغ ۱۵۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی واگنها تخصیص داده شد؛گفت: دلیلش این بود که میدانستیم عمر مفید واگنهای خریداری شده، به پایان رسیده و دچار نقص شدهاند و باید به فوریت مورد تعمیرات اساسی قرار گیرند. با این حال لازم است از راهبران مترو که با جان و دل تلاش میکنند و بسیاری از چالش ها را مدیریت میکنند؛ تشکر کنم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل گفت: رفع ایرادات تکلیفی است که باید بیش از هر موضوعی به آن توجه داشته باشیم. مجموعاً سه رام قرار DC و ۱۶ رام قرار AC و در مجموع ۱۳۳ واگن اورهال شدهاند و اگر بخواهیم آن را یک بازسازی اساسی در نظر بگیریم یعنی حدود ۵۰۰-۶۰۰ میلیارد تومان و یک سوم منابع برای اورهال خرج شده است.
تشکری هاشمی افزود : طبق برخی از خبرها متوجه شدهایم برای اورهال واگنهای مترو از قطعات کارکرده استفاده شده است . با جاری شدن قرارداد ۶۳۰ واگن به طور قطع دیگر شرکت واگن سازی توانایی اورهال قطارها را ندارد و فرصت بازسازی نیز از دست خواهد رفت، قرارداد ۵۰۰ میلیاردتومانی خرید قطعات نیز هنوز به نتیجه نرسیده و ۲۵ درصد پیش قرارداد آن پرداخت نشده است.
وی ضمن اشاره به صحبتهای روز گذشته سخنگوی شهرداری تهران مبنی بر اینکه خرابیهای امروز مترو نتیجه عدم فعالیت در ۷ سال گذشته است گفت: سخنگوی شهرداری تهران صحبتهای مششعی داشته و گفته است باید گذشتگان در این خصوص توضیح دهند و از آنجایی که بنده نیز جزئی از گذشتگان هستم به سخنگوی محترم که به نمایندگی از شهرداری صحبت میکند میگویم قطار نو در هنگام حرکت فرسوده میشود و هر انسان عاقلی میداند که قطار نو را تعمیر نمیکنند شما سه سال است که مدیریت شهر را در دست گرفتهاید و نمیتوانید از گذشتگان صحبت کنید شما سه سال را از دست دادهاید و مردم را گرفتار کردهاید و عذرخواهی فایدهای ندارد باید آستین بالا بزنید کارخانه واگن سازی را سه شیفت کنید، قطعات خریداری کنید تا مشکلات مردم حل شود.