به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، حجتالاسلام علی لطیفی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها اظهار کرد: در اسناد تحولی، مجموعهای از تکالیف تحولی داریم که ناظر به برنامه درسی است.
وی با اشاره به چرخش از کتابمحوری به برنامهمحوری بیان کرد: موظفیم علاوه بر کتاب درسی، برنامهریزی درسی نیز به مدارس ارائه دهیم. گذار از انحصار در کتاب به تنوعبخشی منابع آموزشی از دیگر موارد است که باید منابع آموزشی متنوعی را در اختیار مدارس قرار دهیم.
وی به مناسبسازی حجم کتاب و زمانبندی آموزش اشاره کرد و گفت: حجم و مطالب کتابهای درسی و زمان اختصاص داده شده به آموزش باید با توجه به توانمندیها و ویژگیهای دانشآموزان تنظیم شود.
لطیفی بر توجه به نیازها، ویژگیهای رشدی و ملاحظات ذاتی تأکید کرد و گفت: برنامهریزیها باید بر اساس نیازها، ویژگیهای رشدی و ملاحظات ذاتی دانشآموزان صورت گیرد.
وی ادامه داد: حاکمیت رویکرد تربیتی و چرخش از آموزشمحوری به تربیتمحوری بدین صورت است که تربیت باید محور اصلی فعالیتهای آموزشی قرار گیرد. همچنین در یکپارچهسازی تربیت، تمام ابعاد تربیتی دانشآموزان باید به صورت یکپارچه مورد توجه قرار گیرد. در مشارکتپذیری نیز زمینههای مشارکت فعال دانشآموزان در فرایند یادگیری فراهم شود.
لطیفی بر توجه به شایستگیهای خاص دانشآموزان تأکید کرد و گفت: شایستگیهای ویژه هر دانشآموز باید مورد توجه و پرورش قرار گیرد. تأکید بر دانشهای فعال و خلاق بدین معنا که آموزش باید به سمت دانشهای فعال و خلاق سوق داده شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پایان به شیوهنامه سفارش کتابهای درسی اشاره کرد و گفت: بر اساس این شیوهنامه که در اسفند ماه ارسال شده است، فرایند ثبت سفارش کتابهای درسی از اول اردیبهشت ماه آغاز میشود. این فرایند باید به موقع انجام شود تا در آغاز سال تحصیلی با چالشی روبرو نشویم.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.