دو روایت اردیبهشتی آقای رئیس از بازار سرمایه

رئیس جمهور از «اوج گرفتن بورس» می‌گوید؛ سهامداران از «آب شدن داروندارشان»

هشت ماه است که خون به دل سهامداران بورس شده است و بسیاری ۸۰ درصد در ضرر فرو رفته اند و شرمنده خانواده خود هستند. در این شرایط رئیس جمهور روز گذشته ادعا کرد که دولت وی بورس را به اوج رسانده است!
کد خبر: ۱۰۵۳۲۹۶
|
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵ 20 May 2021
|
25232 بازدید
|

رئیس جمهور از «اوج گرفتن بورس» می‌گوید؛ سهامداران از «آب شدن داروندارشان»

هشت ماه است که حال و روز سهامداران بورس و بازار سرمایه خوب نیست و تقریبا در اکثر روزها در این هشت ماه بازار قرمزپوش بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در شرایطی که بازار از سقف خود حدود ۸۰ درصد ریخته است، رئیس جمهور روحانی سخنانی را روز گذشته ۲۹ اردیبهشت درباره بازار سرمایه مطرح کرد که موجب تعجب همه سهامداران شد و حتی برخی به این صحبت‌ها دلشان را خوش کردند که مشاوران رئیس جمهور اطلاعات اشتباهی را درباره بازار سرمایه به او داده اند!

رئیس جمهور درباره بازار سرمایه چه گفت؟

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: ۶۰ درصد سهام عدالت را در همین دوران کرونا آزاد کردیم، بازار سرمایه را در همین دوران به اوج رساندیم، بازار سرمایه مخصوص عده‌ای از شرکت‌ها بود که در یک گوشه‌ای کار می‌کردند. بازار سرمایه‌ای که همه مردم حضور پیدا کنند، ۵، ۱۰ و ۱۵ میلیون نفر در این بازار سرمایه فعال هستند، ما بازار سرمایه‌ای با این قدرت نداشتیم که اکنون بسیاری از پروژه‌های مهم و بزرگ را به جای بانک بازار سرمایه به میدان می‌آید.

وی ادامه داد: البته بازار سرمایه، فراز و نشیبی هم دارد و دولت فقط باید بازار سرمایه را یاری و کمک کند و هیچ‌ وقت در این بازار مداخله نمی‌کند، بازار سرمایه به دولت مربوط نیست، چون یک بازار آزاد است و مربوط به شرکت‌ها و مردم است.

رئیس جمهور از «اوج گرفتن بورس» می‌گوید؛ سهامداران از «آب شدن داروندارشان»

سال گذشته در اردیبهشت ماه رئیس جمهور درباره بازار سرمایه چه گفت؟

در ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ حسن روحانی رئیس جمهوری در واکنش به صحبت‌های منتقدان درباره بالا رفتن شاخص بورس گفت: شما اگر ناراحت هستید، گوش نکنید و راهش این است که وَفِی آذَانِهِمْ وَقْرًا که در گوشتان یک پنبه بگذارید این حرفهای خوب را نشنوید. وی ادامه داد: بورس ما خوب شده عصبانی می‌شوند و می‌گویند در همه دنیا بورس برهم ریخته، چرا بورس ایران خوب است؟ این به خاطر تلاش همه شرکت‌ها فعالان اقتصادی و خوشبختانه عرضه کردن سهام شرکت‌های بزرگ هستند.

این صحبت ها در حالی است که در همان دوران بسیاری به رئیس جمهور هشدار داده بودند.

به عنوان نمونه دکتر محسن رضایی دبیر تشخیص مصلحت نظام در چهاردهم اردیبهشت گفت: برخی دولت‌ها در ایران، اقتصاد را الاکلنگی اداره کرده اند، به نحوی که کفه‌ای را روی زمین متوقف و کفه دیگر را تقویت کرده و بدین ترتیب، تعادل اقتصاد را به هم زده اند؛ یک بار به امید کاذب گشایش بین المللی و ورود سرمایه خارجی از ناحیه مذاکرات برجام، روی تولید و سرمایه ملی می‌نشینند و متوقفش می‌کنند و در آن سو با سد شدن مسیر نقدینگی به تولید، با هدف کنترل تورم، سرمایه ملی را با نرخ سود بالا در بانک‌ها حبس کرده، نظام بانکی را هوا می‌کنند. نتیجه این می‌شود که سیل نقدینگی سد بانک‌ها را شکسته، راهی بازار‌های سوداگری و سفته‌بازی چون طلا، ارز، مسکن و... می‌شود، تورم افسار می‌گسلد، ارزش پول ملی به سبب تضعیف تولید، تضعیف می‌شود و سیلی به صورت اقتصاد می‌خورد. سال ۹۶ و ۹۷ اینچنین شد. طی ماه های اخیر، با کاهش نرخ سود بانکی، بانک را هم به کفه تولید افزوده و زمینگیر می‌کنند تا کفه بورس به هوا رود و به سبب این موفقیت، برای خود کف می‌زنند؛ حال آنکه در حال تبدیل نقدینگی بدون پشتوانه به سرمایه بدون پشتوانه هستند. فرجام چنین روندی این است که نهایتا سرمایه تجمیع شده به بانک بازگشته و حجم نقدینگی را افزایش خواهد داد. باز، پس از مدتی سد این سرمایه انباشت شده که مابه‌ازایی در بخش واقعی ندارد، شکسته شده، وارد بازار سفته بازی مالی و دارایی خواهد شد و داستان کاهش ارزش پول ملی تکرار خواهد یافت.

آیا دولت بورس را به اوج رساند؟ دلیل این کار چه بود؟

فارغ از اینکه در ابتدا رئیس جمهور روحانی اعلام کرد که ما بورس را به اوج رساندیم و سپس در ادامه صحبت ها در تناقض با این موضوع اعلام کرد دولت هیچ‌ وقت در این بازار مداخله نمی‌کند، پرسش این است که آیا دولت بورس را به اوج رساند؟

پاسخ قطعا مثبت است! دولت برای به اوج رساندن بورس و کشاندن سرمایه های مردم به این بازار هدف خاصی را دنبال می کرد. هدفی که از آن می توان به تامین بخشی از کسری بودجه یاد کرد. فرهاد دژپسند وزیر اقتصادی طی مصاحبه ای در اسفند ماه سال گذشته گفت: امسال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه انجام شد اما باید به صراحت بگویم که برخی به غلط این موضوع را منعکس کردند که دولت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کرده که هرگز چنین چیزی درست نیست. این تجهیز مالی برای اقتصاد کشور از طریق بازار بدهی و بازار سهام برای همه بخش های دولتی، خصوصی و نهادهای عمومی مانند شهرداری ها صورت پذیرفت.

وی در بخش دیگری از این صحبت‌های خود گفت: تامین مالی دولت از بازار سهام در سال جاری (۱۳۹۹) کمی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است که آن هم در ماه‌های ابتدایی سال که بازار با رونق قابل توجه همراه بود، صورت پذیرفت. دژپسند افزود: دولت در بازار سرمایه دارایی فروخته و در مقابل آن وجوهی حاصل کرده که درآمد دولت از تمام روش‌ها در بازار سهام حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

بعد از آنکه دولت به خواسته خود که تامین بخشی از کسری بودجه بود رسید بورس را به حال خود رها کرد و در ۱۹ مرداد ماه ۹۹ کارش با بورس تمام شد.

در حالی ادعا می‌شود که دولت بورس را به اوج رسانده که بسیاری از سهامداران هم اکنون در ۸۰ درصد ضرر و زیان گرفتار شده اند و برندگان این بازی اول دولت و سپس کسانی بودند که رانت اطلاعاتی داشتند و پول‌های خود را از بورس به موقع بیرون کشیدند! این ریزش ۸۰ درصدی از سقف هم گویا از دید رئیس جمهور اولا به اوج رسیدن بورس معنی می‌دهد و ثانیا یک فراز و نشیب ساده است!

باید به گوش روحانی رساند که آقای رئیس جمهور مردم به دعوت شما همه چیزشان را به بازار سرمایه سپردند و پول‌های خود را به جای سرمایه گذاری در سکه و دلار، در بورس سرمایه گذاری کردند. بسیاری وام ازدواج، خودرو، خانه و تمام دارایی خود را به دعوت شما به این بازار آوردند و هم اکنون شرمنده خانواده‌های خود هستند! حداقل اگر مرهمی بر زخم سهامداران بورس نیستید، دیگر به زخم آن‌ها نمک نپاشید. این یک فراز و نشیب ساده بازار نبود؛ این سقوط سهمگین بود که بعد از هشت ماه همچنان ادامه دارد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۲
سهام دار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
زودتر تمام شود این دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
تاوقتی تو این مملکت تفکر سرمایه داری سر کار باشه وضع همینه .بدتر میشه که بهتر نمیشه .برای قشر ضعیف جامعه برای مستاجران برای کارگران و حقوق بگیران پشیزی ارزش قائل نیستن .
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
زندگی در جایی که کسی پاسخگو نیست همین تبعات را هم دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
با این اوضاع بورس،انصافا نمیدونم جواب خانوادمو چطور باید بدم، امیدوارم مسببین این قضیه جزای کارشون رو ببینند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
تو رو به هرچي اعتقاد داريد حداقل اينجوري به مرم توهين نكنيد كه انصافا ملت ايران از بهترين و صبور ترين مردم دنيا هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
اونایی که دارایی شون را فروختن که یک شبه ره صدساله برن حق ندارن کسی را جز خودشون مقصر بدونن
توی روزهای اوج بورس بارها همه مسئولین هشدار دادن که با سرمایه‌های خردتون وارد بورس بشید.
ابراهیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
دولت خارج از قواعد بازار بورس با سوء استفاده از باور مردم به حاکمیت کشور برای جبران کسری مالی خود به معنای واقعی کلمه سر مردم کلاه گذاشت و جالب اینکه طیف عامه که تاره وارد به این بازار بودند و سرمایه اشان را گرفت و انها را تنها گذاشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
همه دولتها در ایران هر چند وقت یک دفعه با بالا بردن قیمت دلار و افزایش تورم های ۱۰۰و ۲۰۰ و . . . درصدی در واقع دست تو جیب ملت میکنند و هر چه پس انداز و اندوخته و یا حتی سرمایه اندکی دارند را از جیبشان بیرون می کشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
در دولت خاتمی هم دقیقا همین کار را با بورس کردند و وقتی که دولت و صاحبان رانت اطلاعاتی سهامی را که مفت خریده بودند در اوج قیمت فروختند بورس فرو ریخت. اصلاح طلبان که در بازار سنتی کشور سهم چندانی ندازند در دولتهای خود از جیب ملت برداشت می کنند.
عدالت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
باد آورده را باد میبرد آنها هم این را می‌دانستند مردم عادی نون شبشون را از سطل زباله ها بیرون میکشند
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
برای من ثابت شده که همیشه به اخبار گوش کنم و بر عکس عمل کنم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
با سلام
روحانی رئیس حمهور : بازار سرمایه را در همین دوران به اوج رساندیم،
ایشان درست می گویند . بله بازار سرمایه را به اوج رساندند ولی نمی گویند به اوج صعودی و یا به اوج نزولی. قطعا به اوج نزولی رساندند و خسارات جبران ناپذیری را میلیون ها شهروند تحمیل کردند.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟