اهمیت استقرار سامانه پدافندی برد بلند (تاد) THAAD در اسرائیل/ پادزهر تاد چیست؟

اخیرا ایالات متحده آمریکا تایید کرد که قصد دارد یک باتری کامل سامانه پدافندی THAAD را در اسرائیل مستقر نماید. طی روزهای اخیر نیز شاهد پروازهای ترابری آمریکا به اسرائیل بوده‌ایم. احتمالا تاکنون بیشتر اجزا و تجهیزات این سامانه به اسرائیل منتقل شده باشد.
کد خبر: ۱۲۶۶۰۰۸
|
۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲ 16 October 2024
|
1702 بازدید
|
۱

به درستی گفته می‌شود که قبلا نیز طی یک تمرین نظامی مشترک این سامانه در اسرائیل مستقر شده بود. به درستی گفته می‌شود که از سال ۲۰۱۲ تا کنون سامانه راداری Band-X هشدار زودهنگام این سامانه نیز در اسرائیل مستقر بوده است. همچنین به درستی گفته می‌شود که پیش‌تر موشک‌های بالستیک انصارالله یمن از پوشش سامانه THAAD عبور کرده است. البته در جنگ یمن، ناوهای موشکی و نیروی هوایی آمریکا دخالت نداشتند. 


پس آیا استقرار این سامانه در اسرائیل تنها یک هیجان رسانه‌ای است؟ اهمیت واقعی استقرار این سامانه در اسرائیل چیست؟

پس از عملیات وعده صادق ۲، برخی منابع غربی به نقل از مقام‌های سنتکام ارتش ایالات متحده گزارش کردند که طی حمله موشکی ایران جنگنده‌های F-35 و F-18 در فعالیت‌های پدافندی ناموفق یا حتی بدون کارایی بودند. زیرا نمی‌توانستند موشک‌های بالستیک که در ارتفاع بسیار بالا و خارج از جو زمین پرواز می‌کرده‌اند را رهگیری کنند. همچنین در مرحله شیرجه نیز سرعت فرود موشک‌ها و کلاهک‌های ایرانی بیش از توانایی رهگیری جنگنده‌ها بوده است.

 بدین ترتیب ناوهای موشکی آمریکایی مجبور شدند برای کمک پدافندی به اسرائیل از ۱۲ تیر موشک SM-3 استفاده کنند. این موشک‌ها بسیار پیشرفته و بسیار گران قیمت هستند و آنطور که گفته می‌شود سالانه تنها کمی بیش از ۲۴ تیر از آن در آمریکا تولید می‌گردد و ناوهای موشکی آمریکا تنها دارای ۱۲ تیر SM-3 هستند. ماموریت SM-3 رهگیری و انهدام موشک‌های بالستیک قاره پیما و هسته‌ای است.

اهمیت استقرار یک سامانه کامل و عملیاتی THAAD در اسرائیل، تنها به حضور چند پرتابگر موشکی برد بلند و ضد بالستیک اضافی نیست؛ بلکه اهمیت اصلی استقرار یک باتری کامل سامانه THAAD در اسرائیل، هماهنگ شدن شبکه راداری و پدافندی اسرائیل با شبکه راداری و پدافندی ناوهای موشکی و جنگنده‌های F-18 آمریکایی است.


یک جزء مهم از سامانه THAAD، مرکز رهگیری و فرماندهی آتش است که می‌تواند دیگر سامانه‌ها و موشک‌های پدافندی را به این سامانه متصل کند. بدین معنی که موشک‌هایی همچون SM-2 که بسیار ارزان‌تر از موشک SM-3 هستند و توانایی رهگیری در ارتفاع‌های بسیار بالا یا کلاهک‌های در حال شیرجه بسیار سریع را ندارند نیز می‌توانند با کمک شبکه پدافندی ایجاد شده توسط سامانه THAAD، در فعالیت‌های پدافندی علیه موشک‌های ایرانی شرکت کنند.

چندین گونه موشک‌های SM-2 در اختیار نیروهای ایالات متحده است که یک گونه آن‌ها توسط ناوهای موشکی شلیک می‌شوند و گونه دیگر هواپرتاب هستند که جنگنده‌های F-18 و F-35 قادر به شلیک آن‌ها می‌باشند.


اگر فرض کنیم با وجود یک باتری کامل سامانه THAAD در اسرائیل عملیات وعده صادق ۲ عینا تکرار شود، احتمالا شاهد اصابت‌های بسیار کمتری خواهیم بود. زیرا اینبار جنگنده‌های F-35 و F-18 نیروهای آمریکایی، اسرائیلی و اردنی ناموفق یا بدون کارایی نخواهند بود.


در نتیجه پیش‌بینی می‌شود که در عملیات احتمالی بعدی ایران، همچون وعده صادق ۱، از تسلیحات ترکیبی مانند موشک‌های کروز پرسرعت در کنار موشک‌های بالستیک برای اشباع ظرفیت درگیری جنگنده‌های منطقه و سامانه‌های پدافند موشکی اسرائیل و آمریکا استفاده شود.

منیع:کانال ژئوپلتیک

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
هک سیستم الکترونیکی آنها، پارازیت و اختلال سیستم آنها، هدف فرار دادن رادارهای ایکس باند و تاد و سپس پرتاب حجم زیادی موشک و دوباره رجزخوانی نتانیاهو با دستانی به شدت لرزان یا حتی بدون نشان دادن دستها ولی با صدایی لرزان
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟