بازدید 269207

پدیده «خانه‌های پشت بامی» در مناطق ۲ تا ۷ مشهد

رییس اتحادیه املاک مشهد گفت: در مناطق دو تا هفت مشهد پدیده بام‌فروشی که معمولا به خانه‌های هوایی معروف است، بیشتر رایج بوده که از جاده قدیم قوچان در بلوار توس آغاز شده و به سمت جاده رسالت و جاده سیمان، اواخر طلاب، محدوده بلوار پنجتن و خیابان سرخس، قلعه ساختمان و تا منطقه سیدی ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶ 09 September 2020

به گزارش «تابناک»، علی مرادزاده در گفتگو با ایسنا، در خصوص تخلفاتی که در حوزه فروش مسکن وجود دارد، اظهار کرد: اجاره دادن یک خانه به دو نفر از ابتدا در تهران شایع و اطلاع‌رسانی شده است. در مشهد گزارشی در این خصوص نداشته‌ایم، مگر اینکه افرادی به عنوان تیم‌های دانشجویی بخواهند یک خانه اجاره کنند که از قدیم‌الایام این موضوع عرف بوده و چیز جدیدی نیست. به صورت عام در مشهد چنین تخلفی نداشته‌ایم.

بام‌فروشی به گرانی‌های اخیر مسکن ارتباطی ندارد

وی با اشاره به پدیده بام‌فروشی ادامه داد: پدیده بام‌فروشی شایع و زیاد است و به گرانی‌های اخیر مسکن نیز ارتباطی ندارد. در مناطق دو تا هفت مشهد این پدیده بیشتر رایج بوده که از جاده قدیم قوچان در بلوار توس آغاز شده و به سمت جاده رسالت و جاده سیمان، اواخر طلاب، محدوده بلوار پنجتن و خیابان سرخس، قلعه ساختمان و تا منطقه سیدی که معمولا خارج از رینگ کمربندی شهر مشهد و به حاشیه شهر نیز معروف است، ادامه دارد.

رییس اتحادیه املاک مشهد خاطرنشان کرد: در این مناطق به دلیل اینکه قطعات زمین کوچک‌تر است، هیچ‌کدام از خانه‌ها سند ندارد و به راحتی می‌توانند یک طبقه کم و زیاد کنند، این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد. شهرداری هم تا زمانی که به خودش بیاید، این افراد شبانه یک طبقه زیاد می‌کنند. این مناطق برای خود شهری جداگانه شده و بام‌فروشی در این مناطق معمولا به خانه‌های هوایی معروف است.

مرادزاده تصریح کرد: برای این خانه‌ها قولنامه نمی‌نویسند که از نظر ما ممنوع است و اگر مشاهده کنیم با آن‌ها برخورد خواهیم کرد. شاید خانه‌ای هم وجود نداشته باشد، اما افراد به صورت مجازی خانه خود را به فروش می‌رسانند. مالک زمین هنوز طبقه سوم را نساخته، طبقه چهارم را می‌فروشد. گاهی اوقات مالک طبقه سوم بی‌خیال ساختن خانه خود می‌شود، در حالی که مالک طبقه چهارم به دنبال ساختن خانه خود است.

وی افزود: قوه قضاییه به دنبال این موضوع است. برای این مشکل باید به خوبی اطلاع‌رسانی شود. وقتی مردم به این سمت و سو می‌روند، کنترل آن‌ها بسیار سخت می‌شود و نمی‌توان برای تمام مردم مامور تعیین کرد. وقتی شهرداری برای یک خانه متری یک میلیون تومان پروانه می‌گیرد، باید برای یک خانه ۶۰ متری، ۶۰ میلیون تومان پول بابت پروانه به شهرداری بدهند، اما این افراد خانه ساخته شده را متری یک میلیون تومان معامله می‌کنند. یعنی یک آپارتمان هوایی را به ۶۰ میلیون تومان می‌فروشند، اما اگر کسی بخواهد اصولی بسازد و پروانه بگیرد، در ابتدا باید ۶۰ میلیون بابت پروانه هزینه کند. هیچ فردی در حاشیه شهر چنین کاری انجام نمی‌دهد، شبانه خانه را قاچاقی می‌سازد و در آن ساکن می‌شود.

رییس اتحادیه املاک مشهد بیان کرد: افرادی که بام‌فروشی می‌کنند معمولا وضع مالی خوبی ندارند و قوانین سفت و سخت شهرداری بابت اخذ پروانه، این افراد را به ساخت خانه‌های هوایی تشویق می‌کند. مردم بابت هر واحد به شهرداری و نظام مهندسی پول نمی‌دهند و با همان پول به طور شبانه خانه می‌سازند. به عنوان مثال یک فرد پشت بام خانه‌ای را ۲۰ میلیون تومان می‌خرد و با ۶۰ میلیون هم یک خانه می‌سازد، اما اگر بخواهد پروانه بگیرد، هزینه‌های نظام مهندسی را پرداخت کند و اصولی بسازد، ۱۰۰ میلیون هزینه دارد.

مرادزاده گفت: شهرداری و نظام مهندسی باید هزینه‌های خود را کاهش داده و فکری به حال مردم بکنند. شورای شهر باید در این قضیه ورود کند. چندی پیش در این رابطه در شوراری شهر جلسه داشتیم. امیدوارم اتفاقات خوبی رقم بخورد و هزینه‌ها کاهش یابد.

افزایش سه تا چهار برابری قیمت خانه‌های مسکن مهر نسبت به سال گذشته

وی در خصوص میزان افزایش قیمت مسکن مهر عنوان کرد: در گلبهار، جاده رسالت و بینالود مسکن مهر داریم که با توجه به افزایش تورم، افزایش قیمت داشته‌اند. در سال گذشته در شهر بینالود، یک واحد آپارتمان ۶۰ متری حدود ۵۰ میلیون تومان معامله می‌شد، اما همان آپارتمان ۶۰ متری در حال حاضر حدود ۱۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود. در ابتدای سال ۹۷ در گلبهار، یک واحد آپارتمان ۷۰ متری تقریبا ۵۰ میلیون تومان قیمت داشت. در سال ۹۸ به ۹۰ میلیون و در حال حاضر به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است.

رییس اتحادیه املاک مشهد اضافه کرد: در حال حاضر ساخت مسکن مهر با کندی پیش می‌رود. هزینه‌ها افزایش یافته و سازنده‌ها با احتیاط جلو می‌روند. کسانی هم که پیش از این اقدام به ساخت خانه کرده‌اند، وعده‌های دولت برای آن‌ها عملی نشده است. سازنده و پیمانکاران تحت فشار هستند.

سنگ‌اندازی‌ها در دریافت وام ودیعه باعث کدفروشی شده است

مرادزاده با اشاره به تخلفاتی که در حوزه کدفروشی وام ودیعه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در این حوزه قطعا تخلف داریم. وزارت مسکن چند روز گذشته آمار داد که تاکنون از ۱۰۰ هزار وام در نظر گرفته شده تنها به ۳۱۷ نفر در کل کشور وام تعلق گرفته است. ۵۰۰ هزار نفر برای وام ودیعه ثبت‌نام کرده‌اند و دولت تنها ۱۰۰ هزار نفر را واجد شرایط می‌داند و به آنان وام می‌دهد. در طی دو ماهه ابتدایی تابستان فقط ۰.۳ درصد وام دریافت کرده و مابقی نیز در بروکسی‌های اداری درگیر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مانع‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها به کسانی که دنبال کدفروشی و کار خلاف هستند کمک زیادی می‌کند. در این میان عده‌ای بیان می‌کنند می‌توانند اقدامی انجام دهند که افراد در صف دریافت وام، سریع‌تر آن را دریافت کنند. کسانی که در نوبت هستند، احتمال برنده شدن خود را نزدیک به صفر می‌دانند و به این افراد سودجو پولی می‌دهند تا کارشان جلو بیفتد.

کد‌های وام ودیعه بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود

رییس اتحادیه املاک مشهد افزود: اگر دولت اعلام می‌کرد که برای ۱۰ هزار نفر وام دارد و تنها برای همین تعداد ثبت‌نام می‌کند بهتر بود تا اینکه به تمام مردم اعلام کند ثبت‌نام کنند، اما تنها به ۳۰۰ نفر وام دهد. اگر به خوبی رفتار شود، مردم همانند کشور‌های متمدن قرارداد خود را دریافت می‌کنند و پول اضافی هم به کسی نمی‌دهند، در نتیجه دیگر کدفروشی معنا ندارد. در حال حاضر شنیده‌ام که کد‌های وام ودیعه بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵۲
لکن راضی به این مقدار نباشید.
علم الهدی کجاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
مسئولین دولتی فاتحه مملکت رو خوندن،این اوضاع چه ربطی به علم الهدی داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
دنبال تبلت برای حوزه
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
اگر آقای علم الهدی در این قضایا ورود پیدا بکنه امثال شما ایشان را به دخالت در کار شهرداری متهم نمی‌کنید؟
در جواب سید و ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
مردم نادان نیستند وقتی کسی خالصانه از مردم حمایت
کند مردم این را میفهمند و چطور در موارد دیگر اینها صاحب نفوذ هستن در کمک به مردم هیچکاره هستند و همه کاره مسئولین هستند؟!!این تناقضات شخصیتی را مردم میبینند نظر میدهند
مشهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
عزیز من مجید جان چ ربطی داره به اون بنده خدا یکم انصاف هم خوب چیزیه
من گلبهار مستأجر هستم.واحد مسکن مهر الان 300میلیون به بالا معامله میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
مسکن مهر یعنی خونه دولتی؟
مشکل آقای علم الهدی و امثالهم فقط تبلت و اینترنت و دوچرخه سواری دختراست
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
اینطور نظر دادن از بزرگ ترین معضلات کشور است...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
فکر کنم بزرگترین معضلات کشور آدمهای همه چیز دان پر حرف باشند! نه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
خب اقتصاد دان نیستند که
وااااااااایییییی داریم به کجا میریم تأسف داره تأسف
به به به چه کشوری چه مسلمانهایی و چه شیعیانی کجای دین و مذهب ما این وضعیت را تأیید میکنه عجب بهشتی مال ما درست کردن خوش به حالمون چه مسئولین و هم وطنهایی مثل چی به جان هم افتادیم و هر کی به فکر خودشه
پس نتیجه می گیریم هر جا گرانی هست هر جا قابل کنترل نبود
پای دولت خودمان بوده
با این مردم نجیب ، که هر موقعه خواستید در صحنه بودند اینطوری رفتار نکنید ، باز انتخابات ریاست جمهوری و باز بیست دو بهمن های دیگه در راه هست !!!!
پاسخ ها
محسن بزرگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
دوست عریز ملت ایران حق شون هستش وهرچی بکشن از خودشون دارن میکشن ونه از دولت وحکومت،. باشد روزی که همین ایرانی ها در خوده ایران دست ناموس فروشی هم بزنن ورواج پیدا کند چه بسا که الان هم داره اتفاق میوفته ودر خفا وپنهانی
از ماست که برماست
والابااین گرونی همه چیزکه خونه هام سربه فلک کشیده مردم بخاطراینکه توکوچه نمونن مجبورن هرکاری بکنن حالادولت میخادجلوی اینم بگیره.والاصداتون ازجای گرم درمیادمسعولین بی درد
واقعا دولت با این پول زیادی که برای پروانه میگیرد بفکر جیب خود است نه ارزان تمام شدن مسکن برای مردم
هنگا می که بودجه های کشور در دست ارگان ها و سازمان های من دراوردی و حوزه ها و خارج هزینه میشو د و می گویند تحریم نعمت است .این هم سرنوشت ملت میشود .تاز ه این اقا نگفت چه نا هنجاری هایی متا سفانه در این مناطق مشهد .مانند اعتیاد .خود فروشی و پخش مواد و.....در جریان است
الان با این گرانی مسکن و اجاره بها نزدیک زمستون نه پول پیش داریم نه اجاره نه کار دولت مردان بی درد که فقط به فکر درآمد خودشونن چه فکری به حال مردم دارن وام خونه که هیچی اینقدر مانع تراشی کردن که هیچ من با 15ملیون رهن از پارسال با درآمد 0ناشی از کرونا چه غلطی میتونم بکنم
توروخدا بااین مردم ومملکت این کارها نکنید .ای دادوبیداااااد
اطراف مشهد بسیار نادار ناچار ودر مانده هستند البته با این اوضاع خود مرکز مشهد هم دارد از پا در مییاد
لیاقتمون همینه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
ادب داشته باش اگه امثال شما در رای دادن چشاتونو باز میکردین و به حرف بی بی سی و من و تو و روح اله زم نمیکردین این اتفاقات نمی افتاد
چه گویم ..که نا گفتنش بهتر است ..زبان دردهان پاسبان سر است
لکن راضی به این مقدار نباشیدو خوب اومدی
سلام برای اجاره خانه پشت بامی دولت وام تصویب نکرده خواهشمند است اگه مصوبه ای داشت اطلاع رسانی شاید ما با دریافت این وام بتوانیم گوشه ای از یک پشت بام در منطقه شهرک شهید رجائی یا ژرژ آباد اجاره کنیم با تشکر .
این مردم بی بصیرت حق شونه اون روزی که این دولت مردان رو انتخاب می کردین به فکر اینجاشم باید می افتادید ، اگه یادتون باشه هرچی می گفتیم اینا بدرد نمی خورن می گفتید شما تند رو هستید مسئول تمام این گرفتاری های امروز اون ۲۴ ملیون نفر رای به این بی کفایت دادن و سلبریتی ها هستند امروز ما باید صدامون در بیاد متاسفانه شما دست پیش گرفتید.قیمت امروز خودرو و املاک و لوازم خونه و غیر ثمره این دولت بی کفایته، من به شخصه امروز ناراحت نیستم چون امروز دارید نتیجه انتخاب نا صحیح خودتونو می بینید.
بااین وضع گرانی مصالح ساختمانی هنوز پشت بام خوابی خوبه شاید دراینده نزدیک ده خانواردریک منزل سکونت کنند
بابافکری به حال گرانی مصالح کنید
اخذ یک میلیون تومان برای یک متر مربع، بابت پروانه، خجالت آور است، چه کسی اجازه می دهد این رقمها از مردم گرفته شود، بعد انتظار دارید مردم مقید به قانون باشند، حداکثر باید نیم درصد ارزش خانه به عنوان هزینه پروانه اخذ گردد، اضافه بر آن دزدی است و باعث رکود بازار ، تخلفات، سلب اعتماد عمومی، از نظام میشود، جلوی آن را بگیرد، مجلسی که ادعایی انقلابی بودن دارد ، باید این جا ورود کند و تو دهان شهرداری‌ها دولت و شورا ها بزند و با نظارت دقیق با متخلفان برخورد کند،
این معضل ربطی به گرانی مسکن نداره. یه عده آدم سرخوش فقط برای اینکه تو هوای آزاد بخوابن دارن این کارو میکنن که البته این موارد هم شایعه ای بیش نیست و همه هموطنان قدرت اجاره مسکن مناسب رو به یمن دولت امید دارا هستن
چه دولتی افتضاحی این چیزی نبود که باید باشیم فقط تاسف از مسئولین پاس و پاس کاری
شهرداری اگه پولی نگیرد.مردم با پول کم می توانند خانه ای بخرن
هزینه های شهرداری خیلی زیاد است
اینها وعده های هستن که دادند گفتند همه را خانه دار میکنیم خب فقط روی پشت بام شد خود خونه نشد اشکال ندارد ،،
سلام،
بی قانونی باعث فراقانونی میشود...
وقتی مسئولین به فکر نباشند و قوانین ناقصی بگذارند و حتی به آن هم عمل نکنند طبیعتا بازار رفتارهای فرا قانونی گرم میشود...
تشکر
سلام آستانه قدس با اینهمه زمینکه بلوکه گذاشته حتی به نام امام رضاع زمین های اطراف مشهد ا حق خود می.داندباید وضع مردم وجوانها این باشد
چرا از این زمین‌ها به بهترین نحو استفاده نمی شودخیلی از جوان‌ها بخاطر نداشتن هزینه مسکن وجهیزیه ازدواج نمی کنند
بابا نسل نابود شد فرزند آوری متوقف شد
بیکاری نداری اعتیاد ا فحشا بیداد می کند
آیندگان نه دین دارند نه وجدان دارند نه انسانیت فقط تلویزیون دنبال اینه کرونا چه کار کرد اروپا چکار کردامریکا کی. گشت ما چکار کردیم
بخدا از مشکلات جوانهای سی سالهایمان
دق کردیم فشار خون گرفتیم به مرگ راضی هستیم
پول کفن و فن نداریم خدایا به دادمان برس
به داد این مردم مهربان برسید کار نداریم خونه نداریم چرا اینگونه با ما رفتار میکنید حرف هم که برنیم میگن بده چرا چرا چرا
سلام ،اثلا ما دیگر از دولت هیچ چیزی نمیخواهیم چون در کنترل هیچ نقشی ندارد ،هیچ شده است حرف های خوب عالی عملکرد صفر ،این نتیجه رای به روحانی بوددکاش به رایسی رای میدادم ،پراید که کسی .....الان قیمت...مسکن که رکود بود الان....خوراک و نون الان...... یه موبایل .....یه کیلو گوجه.....اثلا کشور را از حالت اداره کردن خارج کردن نمیدانم اگر شما در خانه خود این مدیریت را انجام بدهید چه اتفاقی برای خود شما یا من رخ میدهد وای به حال کشور که دارن فقط امپول افزایش قیمت بش میزنن سهام ......اخرش را نگاه گنین چه بلایی سر پول مردم میارن ،ولی اگر احمدی نژاد بود تمام خبر گذاری ها مینوشتن الان هیچ خبر گذاری حرف نمیزند و انتقاد نمکند ترس...............زندان و........
با این شرایط تازه رفتند دنبال چلوندنهای دیگرشون که ببینند یکی نکنه دوزاری بیشتر تو حسابش باشه زودی مچش رو بگیرند واسه مالیات ،اونوقت اون اختلاس ها ودزدی های کلان خودشون رو......وماها به خاطر هر ماه اجاره بایدسی روز آرزوی مرگ کنیم تاروز پرداخت اجاره نیاد.
این مسئولین جیب مارا نزنن همه چی برا خودشون و بچه هاشون خداوکیلی برا جیب ملت دربدر اینقدر نقشه نکشید
خب جا داره ی سلامی بکنم به اون 25 میلیون نفری ک با رآی تاریخیشون دنبال اصلاح وضعیت اقتصادی کشور بودن... آفرین..
تمام این بدبختی ها از سال 92 رو سر مردم اومده..
بقول ی وزیری ک گفت .. رآی دادید پاش وایستید..
بدبخت مردم ایران
واقعا حال مردم رو دریابید چرا اینقدر اختلاف طبقاتی. بعضی وقتها خود من از فشار اقتصادی که غصشو می خوردیم. احساس خفگی می کنم. خدا بدادمون برسه.
اینجوری میخواهید این انقلاب را به امام زمان تحویل بدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باید انگشت اشاره را هم به خودمان بعضا بگیرم؟
ای آقا فلسطین لبنان عراق .........از ما واجب تره!!!!!!!!!
کلکم راع و کلکم عن مسئوول عن رعیته
حالا دانشمندان و مفسران نظر میدند.
بگن به علم الهدی ربط نداره.
به فلانی ربط نداره.
به این و آن ربط نداره .
پس بکی ربط داره؟
ممکلت و دریابید......
در طول تاریخ ایرانی ها بیشترین فریب خورده اند بارها فریب خورده اند هر دفع با یک اسم و یک قول و اظهار جدید فریب خورده اند اما چرا ایرانی ها اینقدر فریب می خورند و خواهند خورد چون بیشتر ما طماع هستیم آدم طمع کار رود فریب می خورد
یه عده اینقد پول دارن که داره خفه شون میکنه و یه عده هم اونقد ندارن که دارن میمیرن . عدالت ؟؟؟!!!!
من.میگم.بریم.بمیریم.بهتره.
دیگه.امیدی.نیست.اینم.شد.نفس.کشیدن
وقتی دولت به فکر مستاجرا و بی خونه ها نیست چرا این کارو نکنن. یه سقف برای زن و بچه شون میسازند.
خانه نخرید همه را صاحبخانه میکنیم
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات