به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، محسن حاجی میرزائی عصر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به نگاه دقیق استاندار یزد در خصوص عدم توازن بین نیروی فارغالتحصیل و نیروی لازم کار اظهار داشت: بین محتوا درسی، نیروی تحصیل کرده و نیروی کار با مهارتهای مورد نیاز بازار کار در کشور فاصله وجود دارد.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش، بزرگترین و گستردهترین نهاد اجرایی کشور است و بیشترین سطح تماس حاکمیت با مردم را آموزش و پرورش دارد، 40 درصد از کارکنان دولت و 40 درصد بازنشستگان کشوری از فرهنگیان هستند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مقدمه ورود به دانشگاه نیست افزود: هدف آموزش و پرورش مهیا کردن دانشآموزان برای زندگی است، اما در تمام بخشهای اقتصادی اجتماعی کشور، فاصله بین نیروهای تحصیل کرده با نیروی مورد نیاز بازار کار وجود دارد، رفع این فاصله را نیازمند توسعه آموزشهای مهارتی و آموختن تواناییهایی فنی به نیروی انسانی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای کسب نیروی کار مناسب باید 50 درصد از دانشآموزان دوره متوسطه وارد هنرستانها شوند افزود: استان یزد در بسیاری از شاخصهای آموزشی از متوسط کشوری بسیاری جلوتر است اما در حوزه فنی و حرفهای دو درصد از متوسط کشوری بالاتر بوده و استان یزد در بخش کار و دانش جزو استانهای ضعیف کشور محسوب میشود.
حاجی میرزائی تصریح کرد: برای اینکه جریان مناسب شکل بگیرد و تب ارزیابی موفقیت افراد با کنکور خاموش شود و به گفتمان فنی و حرفهای تبدیل شود همه مردم و مسئولان باید همکاری کنند تا شکاف عمیق ایجاد شده برطرف شود، دغدغه کنکور باید مختص تنها 20 تا 30 درصد افراد جامعه باشد و مابقی وارد شاخههای فنی و حرفهای شده و تواناییهای دستورزی، ذهنورزی و پیوند ذهن و دست خود را برای پرداختن به اشتغالهای مورد نیاز کشور تقویت کنند.
وی ادامه داد: سال گذشته بیش از 8 هزار نیروی پرورشی جذب آموزش و پرورش شدند و اعتبار حوزه پرورشی به دو برابر افزایش یافت که این موار نشان از حساسیت ما بر مسئله تربیتی و پرورشی دانشآموزان دارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه 52 درصد مدارس ما فاقد سند هستند، در این راستا اقدامات مناسب در حال انجام است و در حال تکمیل مالکیت مدارس هستیم، امیدواریم تا پایان کار مابقی مدارس تعیین تکلیف شده و به 75 درصد برسد.