وقتی میبینیم تعداد بازیدکنندههای آگهیهای فروش و اجاره آپارتمان مسکونی در یک سایت اینترنتی از ۱۹ میلیون در روز عبور میکند باید باور کنیم که در عصر دیجیتال، پلتفرمهای آنلاین به مهمترین بازیگر بازار مسکن تبدیل شدهاند. دادههای منتشر شده از سوی دیوار نشان میدهد دسته املاک در این وبسایت جزو محبوبترین شاخهها از نظر تعداد آگهی بوده است. سرویسی که دستودلبازانه همه آگهیهای مسکن در نقاط مختلف کشور را در دسترس خریداران قرار میدهد و با سخاوتمندی یک بازار با ۳۵ میلیون کاربر را پیش روی فروشندگان میگذارد. خانههایی با قیمت متری از ۴ تا ۱۷۵ میلیون تومان در تهران و از ۲ تا ۵۰ میلیون تومان در سایر کلانشهرها، از خانههای ۲۰ متری تا ۱۰۰۰ متری در پایتخت و ۱۰ تا ۱۲۰۰ متری در سایر شهرها، همه روی این دیوار آگهی شدهاند. بد نیست چند نکته آماری در مورد آگهیهای بخش املاک دیوار را بررسی کنیم تا به دیدگاه جامعتری نسبت به مقرونبهصرفه بودن یا نبودن ثبت آگهی در این سرویس دست یابیم.
اگر فقط ماه پایانی سال ۱۳۹۹ را بررسی کنیم، حدود ۹۲۶ هزار آگهی فروش و اجاره آپارتمان مسکونی در کل کشور منتشر شده است. یعنی میتوانیم بگوییم به طور متوسط روزانه نزدیک به ۳۱ هزار آگهی در بخش املاک دیوار منتشر میشود. ثبت چنین عددی در شرایط کرونا و رکود بازار املاک در سال ۱۳۹۹ نکته قابل توجهی است.
در این یک ماه بیش از ۵۸۳ میلیون بازدید برای آگهیهای فروش و اجاره آپارتمان در دیوار ثبت شده است که اگر آمار روزانه را محاسبه کنیم، این آگهیها حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید در روز دارند. این آمار البته در مورد کل آگهیها است و نباید آن را با بازدیدکنندههای منحصر بفرد هر آگهی اشتباه بگیریم. در ادامه توضیح میدهیم که هر آگهی آپارتمان مسکونی چند بار بازدید میشود.
اینکه یک آگهی خاص چند مرتبه دیده میشود بستگی به متغیرهای زیادی دارد. زمان انتشار یا مشخصات و ویژگیهای آگهی همه نکات تاثیرگذاری هستند. به طور متوسط اما اگر بخواهیم بگوییم هر آگهی فروش یا اجاره آپارتمان مسکونی در دیوار چقدر دیده میشود، به عدد ۳۴۸ بازدید میرسیم. فروشندگانی که قصد فروش یا رهن و اجاره دادن یک خانه یا ملک را داشته باشند حتما میدانند قرار گرفتن یک آگهی در معرض این تعداد بازدید بدون نیاز به واسطهها چه ارزش بالایی دارد.
شاید بپرسید صرف دیدن این تعداد آگهی از سوی کاربران آیا لزوما به انجام معامله منجر میشود؟ برای پاسخ به این سوال میتوانیم دو موضوع مختلف را بررسی کنیم. یکی اینکه ببینیم چند بار با آگهیدهنده از سوی کاربران تماس گرفته شده است. شاید این تماسها به عقد قرارداد و انجام معامله منتهی نشده باشد اما به هرحال مشخص میکند چه حجمی از بازدیدکنندهها برای اقدام به خرید تصمیم جدیتری دارند. بر اساس آمار اسفند ۱۳۹۹، در هر آگهی فروش و اجاره آپارتمان روزانه به طور متوسط ۱۲ بار روی دکمه تماس با آگهیدهنده کلیک میشود. تعداد کلیک روی این دکمه معیار خوبی از عملکرد آگهی است و اینکه چقدر ممکن است به معامله منجر شود. این رقم در مورد تهران و کلانشهرها بیشتر است. در آگهیهای آپارتمان مسکونی تهران به طور میانگین روزانه ۱۴ بار و در آگهیهای کلانشهرها (به غیر از تهران) روزانه ۱۸ بار روی دکمه تماس در هر آگهی کلیک میشود. با توجه به اینکه قیمتها روی آگهیها درج شده میتوانیم با اطمینان بگوییم این تماسها اغلب از سوی خریداران واقعی و برای بازدید ملک مورد نظر است و نه صرفا برای استعلام قیمت. شاخص دیگری که برای رسیدن به نتیجه مشخص میتوانیم بررسی کنیم، متوسط فاصله زمانی بین انتشار تا برداشتن آگهی است. این عدد مشخص میکند که به طور متوسط انجام یک معامله با کمک دیوار چند روز طول میکشد. برای فروش آپارتمان این عدد حدودا ۶ روز است و برای اجاره آپارتمان کار حدودا یک روز سریعتر انجام میشود. در واقع اینطور میتوانیم نتیجهگیری کنیم که ثبت آگهی املاک روی دیوار با توجه به ماحصلی که برای فروشندگان دارد اقدام مقرونبهصرفه و عاقلانهای است.