رنو باز هم با قرارداد محرمانه به ایران می‌آید؟ / مدیران ذوق‌زده، بدعهدی فرانسوی‌ها را به یاد داشته باشند!

زمزمه‌هایی از بازگشت شرکت‌های خارجی به بازار ایران به گوش می‌رسد؛ از جمله شرکت‌هایی که گفته می‌شود به ایران بازخواهند گشت، شرکت خودروسازی رنو فرانسه است؛ شرکتی که در دو بار قبلی که به ایران آمد به محض بازگشت تحریم ها، ایران را بدون پرداخت غرامت به راحتی ترک کرد.
کد خبر: ۱۰۴۵۸۱۵
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵ 13 April 2021
|
48787 بازدید
|

رنو بازهم با قرارداد محرمانه به ایران می‌آید؟ / مدیران ذوق‌زده، بدعهد فرانسوی‌ها را به یاد داشته باشند!

این روزها دوباره موضوع احیای توافق هسته ای و لغو تحریم ها علیه کشورمان قوت گرفته و از این روی، برخی شرکت های خارجی که ایران را در زمان بازگشت تحریم ها ترک کرده بودند، حالا دوباره قصد دارند تا به بازار ایران بازگردند.

به گزارش تابناک اقتصادی، از جمله شرکت‌های خارجی که در این روز‌ها زمزمه بازگشت آن به ایران شنیده می‌شود، شرکت خودروسازی رنو فرانسه است. این شرکت قصد دارد با استفاده از خلأ حضور هموطنش پژو، به ایران برگردد و فعالیتی جدید و البته متفاوت از گذشته را در خودروسازی کشور آغاز کند.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که رنو این‌ بار نمی‌خواهد خود را محدود به مشارکت با ایران‌خودرو و سایپا کند، بلکه قصد دارد با تاسیس یا خرید یک کارخانه در ایران، فعالیت مستقل خود را نیز ادامه دهد.

نکته دیگر در مورد بازگشت رنو به ایران این است که این شرکت نمی‌خواهد مانند گذشته تقریبا تمام تمرکز خود را روی محصولات سواری بگذارد، بلکه به دنبال تولید و مونتاژ مجموعه‌ای از انواع خودروست. طبق اطلاعات دیگری که رسیده، صادرات یکی از محور‌های اصلی فعالیت جدید رنو در ایران است، به‌نحوی که این شرکت قصد دارد بخشی از خودرو‌های تولیدی در کشور را روانه بازار‌های خارجی کند.


رنو کی آمد و کی رفت؟

در مهرماه ۱۳۹۵ بود که رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به توافق رسیدند که یک شرکت جوینت ویچر برای تولید محصولات مشترک در ایران راه اندازی کنند. بنا به این توافق ۴۰ درصد سهام متعلق به ایدرو و ۶۰ درصد دیگر متعلق به رنو بود. آورده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این همکاری مشترک، سایت خودروسازی بن رو بود و رنو نیز نسبت به انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری اقدام می‌کرد. همچنین ظرفیت اولیه تولید کارخانه مشترک رنو و ایدرو سالانه ١٥٠ هزار دستگاه تعیین شده بود که در آن دو خودروی سیمبل و داستر جدید به عنوان نخستین محصولات در سال ٢٠١٨ در این کارخانه به تولید می‌رسیدند.

نکته قابل توجه این قرارداد همکاری ایدرو با رنو بود، به نحوی که قرار بود تا رنو بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا، مستقل به تولید محصولات خود در ایران اقدام کند.

محسن صالحی نیا معاون وقت وزیر صمت در آن زمان طی مصاحبه‌ای درباره این قرارداد گفت: این قرارداد یکی از بهترین قرارداد‌های خودرویی خواهد بود.

وی افزود: جزئیات این قرارداد را وزارت صنعت نمی تواند اعلام کند؛ اما سازمان گسترش بخش هایی از آن را می تواند در اختیار خبرنگاران قرار دهد. اما باید گفت قراردادهای خودرویی کاملا محرمانه است.

با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ رنو از ترس تحریم‌ها علیه ایران از کشور خارج شد. البته کارلوس گوسن مدیرعامل وقت رنو بعد از خروج آمریکا از برجام تاکید کرد، این شرکت همچنان در ایران می‌ماند، اما به هر حال با آغاز تحریم‌ها ،نظر رنویی‌ها عوض شد و از ایران رفتند.

بهزاد اعتمادی، قائم مقام وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بعد از رفتن رنو از ایران طی مصاحبه‌ای گفت: این سازمان با شرکت فرانسوی رنو بعد از برجام قراردادی را به امضا رسانده بود که این قرارداد تقریباً هم اکنون تعلیق شده است.

وی افزود: فرانسوی‌ها، آورده ۶۵ میلیون یورویی خود را در شرکت مشترک ثبت شده، به صورت نقدی از ایران خارج کردند.

آیا این اولین باری بود که رنو زیر تعهدات خود می زد؟

گفتنی است، این اولین باری نبود که شرکت رنو با تحریم علیه ایران کشور ما را ترک می‌کرد، بلکه در گذشته و اوایل دهه ۹۰ شمسی هم یک بار دیگر با تحریم‌ها علیه کشورمان، رنو ایران را ترک کرده بود.

نکته حائز اهمیت این بود که در تحقیق و تفحصی که سال 93 مجلس از صنعت خودروسازی انجام داد مشخص شد که شرکت رنو در قرارداد قبلی منعقد شده خود مواردی را نقض کرده که در زیر به مهمترین این موارد اشاره شده است؛

  1. عدم سرمایه گذاری شرکت رنو پارس در احداث کارخانه تولید خودرو ال ۹۰ با ظرفیت ۲۰۰ هزار دستگاه مطابق ماده ۳ از بند ۳ قرارداد مادر،
  2. اخذ عوارض و سود بازرگانی واردات قطعات منفصله از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا (حدود ۱۰ میلیون ریال بابت هر ست قطعات منفصله) علی ­رغم صراحت مفاد قرارداد مادر مبنی بر وظیفه رنو پارس در پرداخت این مبالغ مطابق ماده ۲-۲-۴ از قرارداد مادر،
  3. اختلاف معنادار قیمت قطعات منفصله تامین شده توسط شرکت رنو پارس برای شرکت‌های ایران خودرو و سایپا با مبالغ ذکر شده در قرارداد مطابق ماده ۲-۲-۴ از قرارداد مادر (از حدود ۱۸۰۰ یورو در مدل پایه تا ۲۹۰۰ یورو در مدل فول) که موجب افزایش قیمتی حدود ۱۲۰ – ۸۰ میلیون ریالی در محصول نهایی گردیده است،
  4. عدم صدور ۲۰درصد از محصولات تولیدی در بازار‌های هدف مطابق ماده ۱۴ الحاقیه قرارداد مادر به گونه­‌ای که از حدود ۳۵۰ هزار دستگاه محصول تولید شده کمتر از ۵ هزار دستگاه صادرات محصول صورت پذیرفته است یعنی حدود ۰۱/۰ درصد،
  5. پیگیری تعیین میزان واقعی و نحوه جبران خسارت‌های وارده ناشی از عدم اجرای تعهدات توسط شرکت رنو فرانسه و عدم ایفای نقش نظارتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در قرارداد ال ۹۰ و الحاقیه‌های ذیربط و
  6. عدم ارتقاء سطح خودکفایی به منظور کاهش وابستگی خارجی و ارزی.

سخن پایانی

اگر آمریکا به برجام بازگشت و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان برداشته شد و شرکت‌های خارجی قصد بازگشت به بازار ایران را داشتند، این بار باید بسیار هشیارتر از دو بار گذشته در بستن قرارداد‌ها عمل شود. باید قرارداد‌هایی بسته شود که با تحریم‌ها شرکت‌های خارجی نتوانند از ایران خارج شوند و طرف‌های ایرانی را با کلی تعهد به خریداران تنها بگذارند.

دیگر نباید مفهومی به نام قرارداد محرمانه وجود داشته باشد و همه چیز باید شفاف باشد. در گذشته به بهانه تحریم‌ها و زیر لوای قرارداد محرمانه خیلی راحت بسیاری از شرکت‌های خارجی از کشور خارج شدند و حتی ارز‌هایی را نیز از کشور خارج کردند.

بستن قرارداد‌های هوشمندانه هم می‌تواند فرصتی را برای پیشرفت صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی فراهم کند هم می‌تواند شرکت‌های خارجی را حتی در حالت تحریم‌ها یا در ایران نگه دارد و یا اینکه در صورت ترک مجبور به پرداخت غرامت کند.
مدیران ذوق‌زده صنعت خودروی ایران حتما به یاد دارند که در گذشته، همتای فرانسوی رنو، یعنی پژو چه مسیری را در پیش گرفت. محرمانه بودن قرارداد‌ها به گونه‌ای بود که کارلوس تاوارس، سکاندار پژو و سیتروئن در چهاردهم مهرماه ۱۳۹۵ در دیدار خود با محمدرضا نعمت زاده وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای ایران سنگ تمام می‌گذارد! تاوارس همان فردی بود که بعد از امضای قرارداد جدید، وقتی پشت میز مقابل سؤالات خبرنگاران ایرانی قرار گرفت، گفت که نمی‌خواهد درباره گذشته حرف بزند و اکنون وقت آن رسیده که به آینده بنگرد. سرانجام این شرکت به گفته سکاندارش، با اعمال تحریم‌های آمریکا برای ایران سنگ تمام گذاشت و جزو اولین شرکت‌هایی بود که ایران را ترک کرد.

به هر حال وقت آن رسیده که از تجریبات و اشتباهات گذشته، درس بگیریم و قرارداد همکاری با شرکت‌های خارجی در صنعت خودروسازی، به گونه‌ای بسته شود که منافع کشورمان به خطر نیفتد و در عین حال نیاز بازار داخلی و اشتغال جوانان تامین شود.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۴
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
چند بار آدم باید از یه سورخ گزیده بشه بجای این قراردادها و ایجادرانت و فساد برای یک عده ازمابهتران تعرفه واردات خودرو را حذف کنند تا رانتی نباشه و قیمت خودرو رقابتی بشه و به نفع مصرف کننده
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
ساده لوح نباشیم... عقل اقتصادی اقتضا می کند که رنو در مواقع باز بودن فضا ورود کند و در مواقع بسته بودن خروج کند. دعوای محله ای که نیست فردین بازی در بیاورد و در شرایط تحریم پشت ما بایستد. اگر تحریم آمریکا شامل حال شرکتی مثل رنو بشود تا مرز ورشکستگی خواهد رفت.
بی تعارف مشکل رنو و امثالهم نیستند.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
در صورت باز گشت رنو به ایران مردم باید دست به کار شده و آن را خارج کنند. وگر نه فرغون ساز ها از خدایشان است محصولات بی کیفیت رنو را به چند برابر به مردم بفروشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
در پاسخ بابک : پس الان هم اجازه ورود رنو را نمی دهیم تا بعدا نخواهد خروج کند. نه شیر شتر خواستیم و نه دیدار عرب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
حتی چین هم بعد از تحریم ها توسعه چاههای نفتی را رها کرد و رفت. علم اقتصاد را با سیاست گره نزنید. وقتی تحریم است چکار کنند؟ می روند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
مدیران ذوق زده ضرر نکردند و نمی کنند، این مردم بینوا هستند که تاوان داده اند و میدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
لگن سازی های ایران با همین پژو زنده موندن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
دوست محترم دنیای تجارت مرام معرفت سرش نمیشه، بد عهدی چیه؟ با همه دنیا سر جنگ دارید اونوقت چرا باید یه کمپانی خودشو از هستو نیست ساقط کنه بمونه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
...به قول طرف که چاه را میکند بهش گفت اگه برای من آب نداره برای تو نون داره!!!!!
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
جناب جواد
شما سوراخ دعا را گم کرده اید برادر
دوران دفاع مقدس تقریبا همه دنیا بر علیه ما بسیج شده بود مقاومت کردیم پیروز شدیم.
الان هم دو سه کشور قلدر مثل امریکا و انگلیس و.. شدن همه دنیا؟؟؟ اونا با ما جنگ دارن نه ما با اونا
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
چطور وقتی با چین و روسیه قرارداد می بندن, صداها بلند میشه!!؟ و وقتی با اروپا و آمریکای بدعهد نخواهند قرارداد ببندن، با کل دنیا سر جنگ میشه!!!!؟
یعنی اگر با رنوی بد عهد و پیمان شکن قرارداد نبندند، میشه جنگ با تمام دنیا!!!!؟
سید حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
اشتباه منفی دادم!با حرف آقاجواد موافقم.شکرت های بین المللی سیاست ها و برنامه ریزی های چندین ساله برای بازارهای مختلف جهانی دارند.عاشق چشم و ابروی ما نیستند که بخاطر بازار ایران در لیست تحریم های آمریکا قرار بگیرن و از بازارهای دیگر دنیا حذف شوند.

در پاسخ به آقای reza:برادر اتفاقا شما سوراخ دعا گم کردید.چندین ساله به بهانه خودرو ملی و حمایت از صنعت داخلی دارید مردم به کشتن میدید و به این روند هم افتخار می کنید.مصرف بیش از حد بنزین و آلودگی هوا دیگه بماند.خودرو بی کیفیت رو به چندین برابر قیمت با مردم حساب میکنید فقط بخاطر اینکه جیب عده ای خاص پرپول بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
انحصار در هر شکلش فساد ایجاد می کنه چه قرارداد یا شرکت درجه دو رنو باشه چه دو تا کارخانه فشل داخلی.
راه حل مشکل خودرو اجازه واردات است اما بدون انحصار برای یک یا دو شرکت خارجی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
تا زمانی که ایران بود میزان رضایت قطعه سازها از رنوپارس خیلی بیشتر از ایران خودرو و سایپا بود و به هیچ عنوان بد قولی دو خودرو ساز بزرگ رو تو پرداختهاش نداشت.روزی هم که رفت تمام تعهداتش به قطعه سازها رو انجام داد و حتی پول پروژه هایی رو هم که به اتمام نرسیده بود پرداخت کرد.خواهشا در وصورت نداشتن اطلاعات کافی هجمه درست نکنید.
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
اگر قرار باشد که رنو به ایارن باز گردد که امیدوارم محقق نشود باید در ابتدا در قبال مسئولیت ها و تعهدات انجام نشده قبلی از تمامی متضررین بطور عام رضایت نامه بگیرد و الا همیشه مانند یک رعیت به ما نگاه خواهند کرد
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
خوب دولت که نمی تونه اونا که به رنو پول دادند و ماشین نگرفتن باید وقتی برگشت برند دادگستری و بر علیه این شرکت شکایت کنند و ماشینهایی که بجاش دادند را پس بدهند و ماشین که ثبت نام کرده بوند را بگیرند !
بهجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
بايد اشاره شود كه اين طرف ايراني بود كه با ايجاد حواشي اجازه تاسيس كارخانه مستقل را به رنو نداد و رنو بعد از اصرار و پيگيري زياد آخر موفق به تحويل گيري كارخانه بن رو نشد و انگيزه اي براي ماندن بيشتر زير بار تحريم ها را نداشت و رفت. البته هنوز شركت رنو پارس هست و منحل نشده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
برعکس پژو با محصولات و استانداردهایی که با پول زیر پا میگذارد رنو مصولات خوبی در ایران تولید کرده ازجمله ال 90 و ساندرو که بسیار محصولات خوبی هستند و هیچوقت با گذر زمان به بهانه خودکفایی اجازه کم شدن کیفیت محصولاتش را نداد ...بهرحال برگردد خیلی هم خوب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
پژو تو اروپا حرفی واسه گفتن نداره، این محصول فقط توی ایران اینقدر طرفدار داره
عریب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
بنده ال 90 داشتم واقعا همه چی عالی بود شرکت های بین المللی اروپایی و غربی جنس بد تحویل مشتری نمی دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
فرانسه بد عهد را به چین بیرحم ترجیح می دهیم
پاسخ ها
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
برا حرفتون دلیل بیارید الکی جو ندید. مستند و مستدل با نگاه به گذشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
دلیل می خوای داداش. چین الانش برای ایرانی ها حساب باز نمی کنه . اما فرانسه حساب باز می کنه.
بى طرف
| United States of America |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
اين يك اظهار نظر احساسى و قبيله اى أست.موافق و مخالف شاهد هستند كه در تمام مدت تحريم ها اين چين بود كه به خريد نفت از ايران ادامه داد. توتال عليرغم امضاء قرارداد در بارس جنوبى با استشمام بوى تحريم ها زير ميز زد و بصورت يكطرفه از قرار داد خارج گرديد و موجب ميليارد ها دلار خسارت بدليل تاخير در اجراى طرح ها شد.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
تا دنیا یادشه این فرانسوی ها بودن که با وارد کردن خون آلوده به ایران و خالی کردن پشت ایران و نتیجتا بسته شدن عهدنامه ترکمنچای و هزارتا خباثت دبگه به ایران خیانت کردن نه چینی ها !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
برا تو صد تا دلیل هم بیاریم حرف خودتو میزنی
این از کلیه نظراتی که دادی مشخصه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
راست میگه فقط نایس بودن فرانسه رو از اون بیچاره هایی بپرسید که خون ایدزی و هپاتیدی فرانسه رو بهشون زدن
ناشناس
| Germany |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
سگ زرد برادر شغاله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
حالا دعا کنین بیاد غرامت طلبشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
نبايد اجازه ورود بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
اره بابا چیه رنو.کمپانی فقط چینی .آشغال خالص
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟