با روی کار آمدن بایدن در آمریکا و ازسرگیری مذاکرات برجامی بین ایران و آمریکا، حالا خبرهایی مبنی بر احتمال بازگشت هر دو کشور به برجام و لغو تحریم ها علیه ایران منتشر شده است.
به گزارش تابناک اقتصادی، دوباره زمزمههای لغو تحریمهای ایران شرکتهای خارجی را بر آن داشته است تا به محض لغو تحریمها به بازار ایران بازگردند. همین چند هفته پیش بود که زمزمههای بازگشت رنو به بازار ایران مطرح شد. حالا هم صحبتهایی پیرامون بازگشت دو شرکت ساخت لوازم خانگی ال جی و سامسونگ مطرح شده است.
البته اشاره به این نکته ضروری است که اخیرا معاون دادستان کل کشور طی مصاحبهای اظهار داشت: امروز در حوزه قضایی اجازه نمیدهیم که دوباره برای شرکتهای خارجی فرش قرمز پهن کنیم. قوه قضاییه نه در حوزه لوازم خانگی و نه هیچ محصولی که مشابه داخلی دارد، اجازه واردات نمیدهد.
هر چند در حوزه گفتار هم اکنون اعلام میشود که اجازه حضور این شرکتها در بازار ایران داده نمیشود، باید به این پرسش نیز پاسخ داد که آیا هم اکنون نیازی به حضور این دو شرکت ساخت لوازم خانگی در ایران هست؟ چگونه میتوان از حضور این دو شرکت در ایران بهره برد که به شرکتهای مشابه داخلی لطمهای وارد نشود؟ وضعیت بازار لوازم خانگی چگونه است و آیا احتمال کاهش قیمت در آینده وجود دارد؟
این پرسشها در گفتوگوی خبرنگار تابناک اقتصادی با حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی پاسخ داده شده است که در ادامه میآید. اما قبل از آن باید بدانیم که این دو شرکت تا قبل از خروج خود از ایران، چند درصد سهم بازار لوازم خانگی را بر عهده داشتند و با خروج آنها از بازار ایران چه برندهایی جایگزین آنها شدند؟
سهم ال جی و سامسونگ از بازار ایران تا قبل از تحریمها چقدر بود؟
تا قبل از آغاز تحریمها آمارها نشان میداد که ارزش بازار لوازم خانگی کشور حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۲۳ هزار میلیارد تومان در دست ۱۰ برند خارجی و تنها ۷ هزار میلیارد تومان آن در دست ۶۰۰ کارخانه داخلی بود؛ بنابراین ۷۵ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار ۱۰ برند خارجی و تنها ۲۵ درصد در اختیار ۶۰۰ کارخانه داخلی بود. طبق آمار موجود، سهم سامسونگ و ال جی از ۷۵ درصد بازار لوازم خانگی که در اختیار برندهای خارجی بوده، ۵۰ درصد بوده است.
با خروج سامسونگ و ال جی چه برندهایی جایگزین این دو شرکت شدند؟
با خروج دو برند سامسونگ و ال جی، خبرها حکایت از آن داشت که دو برند سام و جی پلاس جایگزین آنها شدند؛ جی پلاس یکی از زیرمجموعههای گلدیران بود که پیش از این کار مونتاژ قطعات برند ال جی را برعهده داشت. فعالیت این شرکت بیشتر در حوزه تولید تلویزیون است و تلویزیونهای این برند در اواخر سال ۱۳۹۷ روانه بازار شدند. تلویزیونهای جی پلاس در سیرجان تولید میشوند.
اما برند سام که یکی از زیرمجموعههای شرکت سام سرویس است، کار خود را از سال ۱۳۹۲ آغاز کرد و بیش از صد نوع محصول را تولید میکند؛ بنابراین، محصولات تولیدی آن تنوع بیشتری نسبت به جی پلاس دارند. هم اکنون این شرکت محصولاتی مانند ماشین ظرفشویی، یخچال و فریزر، اجاق گاز، کولر گازی، پنکه، اتوبخار، بخارشوی، شوفاژ برقی، جارو شارژی، زودپز و پلوپز دیجیتال، سرخ کن، آبسردکن، چای ساز، کتری برقی، قهوه ساز و ... تولید میکند.
حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتوگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در ابتدا امیدواریم که مذاکرات و برجام به نتیجه برسد و منفعت آن به کشور برسد، اما ضرر آن عاید کشور نشود.
وی افزود: ضرر این است که مسئولین هشیار باشند که دلارهای نفتی را خرج واردات کالاهای مصرفی و کالاهای بادوام مصرفی نکنند. این دلارهای نفتی را در صندوق ذخیره ارزی قرار دهند و با آنها مواد اولیه و ماشین آلات وارد کشور کنیم. حتی واردات مواد اولیه نیز باید تا یک تاریخ مشخصی صورت گیرد و برنامه ریزی برای تولید این مواد اولیه در داخل کشور داشته باشیم.
غزنوی ادامه داد: اگر این اتفاقات رخ دهد و حواس مسئولین به مرزهای اقتصادی کشور هم باشد که این مذاکرات خوب است، اما اگر با به سرانجام رسیدن این مذاکرت دربهای اقتصادی کشور باز شود و از مرزهای اقتصادی حفاظت و حراست نشود، این مذاکرات خوب نخواهد بود.
وی درباره بازگشت دو شرکت ال جی و سامسونگ به بازار ایران نیز گفت: مقداری بازار لوازم خانگی با کمبود مواجه بود که ما توانستیم با همان میزان تولید، نیاز بازار را تامین کنیم؛ بنابراین دلیلی وجود ندارد که ما بخواهیم کالای خارجی وارد کنیم. پرسش من این است که آیا کره ایها اجازه وارد شدن کالای ایرانی به بازارهای خود را میدهند؟
قطعا پاسخ منفی است؛ بنابراین دلیلی وجود ندارد حالا هم که ما نیاز بازار را تامین کردیم، اجازه داده شود که این شرکتهای کرهای کالای خود را به بازار ایران وارد کنند. غزنوی افزود: به نظر من میتوان به آنها اجازه داد تا واحدهای R&D و قطعه سازی در ایران تاسیس کنند. همچنین این شرکتها میتوانند در کالاهایی مانند تلفن همراه سرمایه گذاری کنند.
شرایط بازار لوازم خانگی چگونه است؟ آیا میتوان انتظار ارزان شدن لوازم خانگی را داشت؟
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این پرسشها نیز گفت: بازار که هم اکنون بسته است، اما وزارت صمت اعلام کرد که ما به میزان نیاز بازار تولید انجام داده ایم. وی درباره کاهش قیمت لوازم خانگی نیز گفت: چه دلیلی است که هم اکنون قیمتها کاهش پیدا کند؟ وقتی اتفاق خاصی نیفتاده و قیمت مواد اولیه رو به افزایش است، دلیلی وجود ندارد که قیمت لوازم خانگی کاهش یابد. البته ما بسیار خواهان این هستیم که قیمتها کاهش یابد و مردم در رفاه باشند، اما متاسفانه قیمت مواد اولیه رو به افزایش است.