وزارت خانه ای که تفکیک نمی شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کردند تا فعلا این موضوع از دستور کار مجلس خارج شود.
کد خبر: ۱۰۷۰۰۴۲
|
۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳ 15 August 2021
|
3880 بازدید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کردند تا فعلا این موضوع از دستور کار مجلس خارج شود.

به گزارش تابناک ، در جلسه علنی امروز ( یکشنبه ) مجلس بار دیگر طرح انتزاع بخش ساختمان شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» در دستور کار پارلمان قرار گرفت و این دفعه نوبت به بررسی کلیات آن بود.

ماجرای طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به آخرین روزهای عمر دولت حسن روحانی بر می گردد که با موافقت نمایندگان مجلس در اولویت بررسی پارلمان قرار گرفت؛ با روی کار آمدن ابراهیم رییسی ، رییس جمهوری در نامه ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که رسیدگی به این طرح را یک سال به تعویق بی اندازند؛ درخواست که مورد پذیرش اکثریت مجلس قرار نگرفت.

هفته گذشته نمایندگان مجلس با مسکوت ماندن این طرح به مدت یک ماه مخالفت کردند و به همین دلیل رسیدگی به کلیات آن به جلسه امروز پارلمان موکول شد.

در نشست امروز ، نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات ۶ نماینده موافق و مخالف ، با 104 رأی موافق، 127 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر با تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کردند؛ در این باره غنی نظری نماینده خلخال ، سارا فلاحی نماینده ایلام، محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر به عنوان مخالف کلیات و کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا، خلیل بهروزی فر نماینده فومن و محمد حسن آصفری نماینده اراک به عنوان موافق کلیات به اظهارنظر پرداختند.

«نظری» این طرح را دارای بار مالی و تحمیل هزینه به دولت دانست و گفت که نباید مجلس در آغاز به کار دولت مانع تراشی کند؛ موضوعی که «فلاحی» با استفاده از عبارات دیگری بیان کرد و گفت: این طرح بالغ بر هزار میلیارد هزینه به دولت تحمیل می کند. نباید مجلس با حجیم کردن دولت به افزایش بروکراسی دامن زند؛ «نقدعلی» هم مشکل کشور را نداشتن مدیران جهادی بیان کرد و افزود: مجلس انقلابی بنای همراهی با دولت جهادی و انقلابی را دارد پس چرا باید با وجود مخالفت دولت طرحی را پخت و پز کنیم که بعد دولت در اجرا با مشکل مواجه شود.

در سوی دیگر ، « دلخوش» از مشکلات بر زمین مانده در حوزه راه و مسکن سخن گفت و افزود: اگر قرار به کمک به دولت آینده جهت تحقق وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی است باید این دو وزارتخانه را از یکدیگر تفکیک شود چون با شرایط فعلی حتی 30 هزار واحد هم نخواهیم ساخت؛ بهروزی هم گفت که وزیر راه و شهرسازی به دلیل گستردگی سازمان های زیرمجموعه خود به تمامی بخش های آن اشراف کافی ندارد. این جداسازی هیچ بار مالی برای دولت به همراه نداشته و زمانبر نیز نخواهد بود چرا که ساختارها در جای خود باقی و تنها یک وزیر به آن اضافه می شود؛ «آصفری» هم گفت که وزرات راه و شهرسازی با بخش های عظیم خود به توجه ویژه نیاز دارد.

علاوه بر این موضوع، تعدادی از نمایندگان استان های شمالی کشور با اشاره به تعطیلی ۵ روزه کشور جهت کنترل شرایط کرونا از شیوه اجرای این دستورالعمل انتقاد کردند ؛ رحمت الله نوروزی عضو مجمع نمایندگان استان گلستان گفت : ستاد کرونا تصمیم به تعطیلات ۵ روزه کشور گرفته منتها تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود مسافران به استانهای شمالی اتخاذ نشده و از روز گذشته راه های هراز، چالوس، فیروزکوه و رشت با حجم ترافیک بالا مواجه است آن هم در شرایطی که استانهای شمالی کشور به خصوص گلستان از وضعیت قرمز عبور کرده و وارد وضعیت سیاه شده است.

غلامرضا شریعتی عضو مجمع نمایندگان استان مازندران هم اظهار کرد: ترافیک زیادی در راه های استانهای شمالی به خصوص مازندران ایجاد شده، درخواست ما از مسئولان و رییس ستاد کرونا این است که قبل از اعمال تعطیلات تدابیر لازم جهت محدودیت ورود مسافران به استانهای شمالی داشته باشند.مردم هم بدانند حضورشان در استان مازندران به معنای خرید ریسک مرگ است.

امروز نیز جلسه علنی مجلس به مدت یک ساعت و نیم برگزار شد تا نشست کمیسیون های تخصصی جهت بررسی برنامه وزرای پیشنهادی تشکیل شود؛ بنا بر گفته عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس ، صلاحیت وزرای پیشنهادی برای اخذ رای اعتماد در جلسه بعدی پارلمان شنبه ( ۳۰ مرداد) مورد رسیدگی قرار می گیرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟