قول وزارت نیرو برای خرید تضمینی آب ژرف برای سیستان

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به وجود مخازن آبی چاه‌نیمه طی سالیان گذشته هیچ اقدامی برای تأمین آب از سایر منابع برای شمال استان صورت نگرفته است.
کد خبر: ۱۰۸۵۵۵۶
|
۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸ 03 November 2021
|
17341 بازدید
|

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، قاسمی افزود: همزمان با استقرار دولت سیزدهم و بازدید وزیر محترم نیرو از سیستان پروژه حفر چاه‌های ژرف به طور جدی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

قاسمی ادامه داد: در مرحله اول با دستور وزیر نیرو و در فاز اول مقرر شده ۱۰ میلیون متر مکعب در سال خرید تضمینی آب انجام شود و در استان، با توجه به اینکه با دستور استاندار، شرکت آب و فاضلاب به عنوان نماینده معرفی شده است، این موضوع به صورت مستمر توسط آبفا، هفتگی در روزهای یکشنبه پیگیری می‌شود.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان ضمن ابراز خرسندی از به آب رسیدن چاه سوم در منطقه ادیمی عنوان کرد: نتایج ژئوفیزیکی که در این منطقه وجود دارد هم به لحاظ کمیت آب و کیفیت امیدوار کننده است و هم از لحاظ عمق چاه، که عمق کمتری رو در بر گرفت، از این باب که امکان برداشت آب در عمق کمتری است و این موضوع برای حفر چاه‌های جدید بسیار مهم است.

وی با اشاره به موضوع حق‌آبه سیستان اظهار کرد: هرچند معتقدیم که حق‌آبه سیستان باید محقق شود اما نباید موضوع تأمین آب مردم به حق‌آبه وابستگی داشته باشد، بنابراین برنامه‌ریزی برای تأمین آب از طریق چاه‌های ژرف و همچنین استفاده از منابع و پتانسیل آبی اطراف منطقه سیستان صورت گرفته و از طرفی موضوع انتقال آب از دریای عمان توسط استاندار برای تأمین آب کل استان در دست پیگیری است.

قاسمی ادامه داد: مجموع این اقدامات باید طی دو الی سه سال آینده انجام شود تا دغدغه تأمین آب استان برطرف شود و برای همیشه این موضوع حل گردد که امیدواریم اعتبارات لازم جهت اجرا و اتمام این پروژه‌ها تخصیص یابد.

وی به تأمین آب شرب شهر زاهدان در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: پروژه‌های اضطراری نیز در حال انجام است که یکی از آن‌ها پروژه حرمک برای حبران بخشی از کمبود آب شهر زاهدان است که در صورت تخصیص اعتبار به سرعت وارد مدار خواهد شد.

قاسمی نیاز آب سیستان در حوزه شهر و روستا را حدود چهل تا چهل و پنج میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به تأمین این نیاز باید سرمایه‌گذاری انجام شود و بتوانیم تمام این نیاز را برآورد کنیم.

وی تأکید کرد: حفر چاه‌ها و شیرین سازی این طرح باید همزمان انجام شود که فعلا مطالعات آن دارد انجام می‌شود و در مرحله مقدماتی قرار دارد.

قاسمی افزود: ۱۰ میلیون مترمکعب به طور پایلوت انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم در سال آینده این طرح رو به نتیجه برسانیم.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان در پایان گفت: دولت عزم جدی برای حل مشکل سیستان دارد و در استان نیز به صورت جدی پیگیر هستیم تا مردم دچار مشکل نشوند، که امیدواریم با تزریق منابع مالی و استقبال سرمایه‌گذاران مشکلات رفع شود.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۰
احمدزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
از فرونشست ها عبرت نگرفتید؟
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
آب های ژرف رویایی بیش نیست و شعار بر روی آن یا از سر ندانستن است و یا میدانند اما سفره ای دیگر است برای عده ای که بودجه ها را برای مقاصد دیگر صرف کنند. منتظر باشیم و ببینیم....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
خجالت اور است.استخراج اب ژرق چه تبعاتی دارد؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
چرا آب ژرف؟؟!! چرا با دست خود دست به ویرانی میزنیم ؟؟!! اگر راست میگوئید خوب با اجرای نیروگاههای حرارتی سیکل ترکیبی و نصب آبشیرین کن در کنار ساحل هم آب را به سراسر ایران برسانید و هم برق را هزینه اینکار در مقایسه با آب ژرف و مضرات آن کمتر است .بابا یکبار هم شده درست تصمیم بگیرید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
عاقبت فاجعه ای دیگر با استفاده از آبهای عمیق ایجاد میکنند همانگونه که با ایجاد بدون بررسی چاه نیمه ها و اجرای فرمایشی آن باعث ضربات جبران ناپذیری به محیط زیست شدند البته در این میان جیب عده ای پر پول میشود
کشور عربستان همین کار را کرد و با استفاده از آبهای عمیق در تولید گندم به خودکفایی رسید اما پس از مدتی به ضررهای آن پی برد و این پروژه را کنار گذاشت
احد
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
دروغ به این بزرگی تو روز روشن !؟؟؟ همزمان با استقرار دولت سیزدهم شروع شد ابهای ژرف !!؟؟؟ دولت که هنوز 4 ماه نشده بعدش چاه 2000 متری زدن؟؟؟ لازم نیست جای دوری بریم به همین اینترنت و فضای مجازی که مراجعه کنیم تاریخه بسیار خوبی از این پروژه ابهای ژرف ایران میدهد توصیه میکنم حتما جستجو کنید و مطالعه کنن دوستان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
یک راه ایجاد مجتمع های گسترده اب شیرین کن در سواحل است راه دوم سعی انتقال آب روان اب ها و سیل و باران در زمان زمستان به مراکز تجمیع و سپس پمپاز این اب شیرین به مناطق مرکزی جهت ذخیره سازی پشت سدها ست
هانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
ملت همیشه غر زن
Arian
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
خود زابل به شدت کمبود اب داره .ولی تو یه طرح بدون کارشناسی که هزینه بسیار هنگفتی داشت.اب زابل به زاهدان انتقال دادند.در حالی که در 40کیلومتری زاهدان اب شیرین به اندازه کافی وجود داشت.دلیل این کار بخور بخور زیادی که این طرح وجود داشت بود.
این طرح اب ژرف هم دقیقا همینجوریه.هزینه هرچاه اگه میلیونیه میلیاردی براورد شده ومیلیاردی بودجه گرفتند ومی گیرند. مشکل اب منطقه هم حل نمیشه حالا ببینید.
آریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
با سلام...ان شاالله این تصمیمات برای حل مشکل آب سیستان هرچه زودتر انجام شود..فقط حرف نباشد..مثل پروژه46هزار هکتاری چندین سال طول نکشد..برای حق آبه باید به افغانستان فشار آورده شود..افغانستان انتظار دارد ایران کمک بکند..اما از دادن حق آبه طفره میروند..آوردن آب از دریای عمان را باید هرچه زودتر اقدام کنند..سیستان بدون آب نابود میشود..صحبت ها و تصمیم های استاندار جدید دلگرم کننده هست..باز کردن بازارچه مرزی در این خشکسالی کار خوبی هست..انشاءالله تعالا آنچه مسئولین محترم در باره آب سیستان گفتند فقط تلاش مضاعف میخواهد...تا سیستان مثل سابق انبار غله شود..آب یعنی آبادانی..کشاورزی و دامداری با داشتن آب میسراست..خدا نگهدار
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟