معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار ندارند و شامل رنگ بندیهای دیگر از نظر شیوع ویروس کرونا هستند، آموزش را باید به صورت حضوری برگزار کنند، گفت: که شهرها و استانهایی که از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمزی هستند، تصمیم گیری در خصوص نحوه آموزش دانشجویان برعهده مسئولین دانشگاهها و ستاد ملی مقابله با کرونای استان باشد و این استانها میتوانند آموزش خود را به صورت ترکیبی یعنی مجازی و حضوری برگزار کنند.
به گزارش «تابناک»، دکتر ابوالفضل باقری فرد، در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، گفت: حوزه آموزش در مجموعه وزارت بهداشت یکی از بزرگترین حوزههای وزارتی است. ما ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در سراسر کشور، حدود ۲۷۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در رشتههای مختلف و ۲۰ هزار نفر هیات علمی، داریم، همچنین ۲۵۰ رشته محل در دانشگاهها داریم که همه ساله در حال تغییر است.
وی درخصوص افزایش حقوق دستیاری، افزود: یکی از تصمیمات خوبی که امسال گرفته، افزایش حقوق دستیاری بود که انجام شد و اعتبار آن از محل درآمدهای اختصاصی بیمارستانها تامین میشود که تقریبا پایدار است. یکی دیگر از برنامههایی که در حوزه دستیاری در حال انجام است، تدوین منشور دستیاری است.
باقری فرد در ادامه گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد، عدم دسترسی عادلانه به پزشکان خصوصا پزشکان متخصص در کشور است، در طی چندسال گذشته، معضلی به نام صندلیهای های خالی در رشتههای تخصصی و فوق تخصصی وجود داشته و در حال حاضر برنامههایی داریم که با هدف بومی گزینی، هم کمبود مناطق محروم از حیث کمبود پزشک متخصص جبران شده و هم اینکه مشکل صندلیهای خالی به نحو مطلوب رفع میشود.
وی درخصوص بین المللی سازی آموزش پزشکی، بیان کرد: در حال حاضر، حدود ۶ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور داریم که عمدتا از کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان آمده اند.
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: معضلی که وزارت بهداشت سالهای سال با آن درگیر بوده، دانشجویان ایرانی خارج از کشور هستند، البته هیچ محدودیتی برای فارغ التحصیلان خارج از کشور برای اینکه بازگردند، نداریم و این افراد ارزیابی میشوند و بعد از آن در داخل کشور میتوانند به تحصیل و یا کار بپردازند. درخصوص دانشجویانی که در خارج از کشور هنوز مشغول تحصیل هستند، شرایطی را در دولت قبلی پیش بینی کردند و فعلا براساس آن اقدام میکنیم، اما برنامههایی داریم که در آیندهای نزدیک اعلام شده و این عزیزان چنانچه آن شرایط را دارا باشند، با حفظ عدالت آموزشی میتوانند بازگردند و در کشور به تحصیل ادامه دهند.
وی در ادامه، به افزایش ظرفیت رشتههای پزشکی اشاره کرد و گفت: پس از تصویب شورای انقلاب فرهنگی و ابلاغ ریاست جمهوری، افزایش ظرفیت رشته پزشکی هزار و ۶۰۰ نفر است و این افزایش برای مناطق محروم با اولویت بومی گزینی اعمال میشود، چراکه کمبود پزشک عمدتا در مناطق محروم بوده و میخواهیم مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم را رفع کنیم. برای نحوه اعمال این سهمیه در حال تدوین برنامه هستیم و جلساتی با سازمان سنجش وزارت علوم داشتیم که سهمیهها چگونه اعمال شود تا مشکل مناطق محروم را حل کنیم.
باقری فرد گفت: مشکل حوزه پزشکی این است که افرادی را تربیت میکنیم که، چون بومی آن مناطق نیستند در آن مناطق با وجود تعهدات نمیمانند و یا قادر به زندگی در آن مناطق نیستند؛ بنابراین برنامه اصلی ما این است که هم در حیطه پزشکی عمومی و هم حیطه تخصصی و فوق تخصصی افراد را بومی آموزش دهیم که در آن مناطق بمانند و زندگی کنند. قطعا سند متوازن برآورد نیروی انسانی در حوزه سلامت برای تدوین برنامه پذیرش مد نظر است و این برنامه تا قبل از سال جدید، تهیه میشود.
وی با بیان اینکه در دوران کرونا افت تحصیلی اتفاق افتاده است، اظهار کرد: در این راستا، برنامههای مهارتی تدوین شده تا مباحث بالینی جبران شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در چند سال گذشته با معضلی با عنوان صندلی خالی در دوره دستیاری در مورد برخی رشتههایی مواجه شدیم که آینده شغلی آنها مبهم است و گره در نظام پرداخت دارند. کاری که ما انجام دادیم، با تکمیل ظرفیت، ۴۰ درصد از این ظرفیت در مناطق محروم پر شده است.
وی در خصوص برنامه این وزارتخانه برای حل معضل صندلیهای خالی، گفت: برنامهای داریم که این است که به غیر از مسیر آزمون دستیاری، بتوانیم در برخی از دانشگاهها و شهرستانها که مشکل کمبود متخصص داشته و در برخی رشتهها صندلی خالی دارند، بعضی از اختیارات را به دانشگاهها واگذار کنیم تا بتوانند دستیار بومی بپذیرند. البته این برنامه مفصلی است که با همکاری معاونت درمان در حال برنامه ریزی است و در این مسیر باید جاذبههایی در حوزه تعهدات و تسهیلات ایجاد کنیم که داوطلبان جذب شوند.
باقری فرد به طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و الحاق آن به وزارت علوم اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت درباره طرح جدا شدن آموزش پزشکی از وزارت بهداشت رسما موضع گیری کرده است و تاکید کرده که این تصمیم مغایر با سیاستهای کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری است. همچنین در بند ۸ این سیاستها موضوع ادغام آموزش و پژوهش و درمان تاکید شده است. طرح جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت مغایر با اسناد بالادستی است و امیدواریم مراجع ذی صلاح در این باره تصمیم بگیرند و تکلیف وزارت بهداشت مشخص شود.
وی با تاکید بر اینکه فعلا در سیاست انتقال دانشجویان علوم پزشکی مشغول به تحصیل در خارج به دانشگاههای داخلی تغییری ایجاد نشده است، گفت: عدهای ممکن است به دلایل مختلف از جمله دورزدن کنکور برای حضور در رشتههای پزشکی، مدتی کوتاه را در دانشگاههای خارجی تحصیل کنند و مجددا خواستار انتقال در دانشگاههای داخلی باشند. به همین جهت قوانین سختگیرانه در این زمینه تدوین شد و فعلا این دانشجویان نمیتوانند برای ادامه تحصیل به داخل کشور بازگردند و بازگشت از سال ۲۰۱۹ به داخل ممنوع شده است و دانشجویان متقاضی منتظر باشند تا ما شرایط جدیدی در این زمینه اعلام کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به آخرین تصمیم وزارت بهداشت درخصوص نحوه آموزش دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی در ترم پیش رو اشاره کرد و گفت: دانشگاههای علوم پزشکی از همان مهرماه سال جاری آموزش خود را به صورت حضوری برگزار کردند و فقط اعلام کردیم دانشجویان ورودی جدید یعنی ۱۴۰۰ که آموزش غیربالینی است، میتوانند به صورت مجازی آموزش ببینند. البته آموزش دانشجویان ورودی ۱۴۰۰ در ترم مهرماه نیز به صورت کاملا مجازی نبود و آنها موظف بودند حداقل یک ماه برای رفع اشکال در آزمایشگاهها و ... در کلاس درس به صورت حضوری حاضر باشند.
وی با تاکید بر اینکه تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنای تصمیم گیری ما در خصوص نحوه آموزش در ترم جاری است، گفت: در حال حاضر برنامه ریزی ما به این صورت است که شهرها و استانهایی که از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمزی هستند، تصمیم گیری در خصوص نحوه آموزش دانشجویان برعهده مسئولین دانشگاهها و ستاد مقابله با کرونای استان باشد و این استانها میتوانند آموزش خود را به صورت ترکیبی یعنی مجازی و حضوری برگزار کنند و البته تاکید کردیم آموزش در این استانها نیز نباید صرفا مجازی باشد.
باقری فرد خاطر نشان کرد: شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار ندارند و شامل رنگ بندیهای دیگر از نظر شیوع ویروس کرونا هستند، آموزش را باید به صورت حضوری برگزار کنند.
وی با بیان اینکه دانشجویان رشتههای بالینی باید به صورت کاملا حضوری در مراکز و دانشگاهها حاضر باشند، ادامه داد: وظایف این دانشجویان حتی از اساتید نیز سنگینتر است و با توجه به اینکه مردم به خدمات آنها نیاز دارند، بنابراین باید حتما به شکل حضوری آموزش ببینند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص عدم تمایل حضور دستیاران در برخی از رشتههای علوم پزشکی نیز گفت: ما در یکسری رشتههای خاص نظیر طب اورژانس، داخلی و بیهوشی به دلایلی از جمله تعهدات بالا، دریافتیهای کم و برخی فاکتورهای دیگر با عدم رغبت دانشجویان برای حضور در این رشتهها مواجه هستیم که باید با اعمال برخی جاذبهها و سیاستهای تشویقی میزان علاقه مندی برای حضور در این رشتهها را افزایش دهیم.