پژوهشگر مهمان بنیاد علم و سیاست آلمان در گفت‌وگو با تابناک

اوکراین به باتلاقی برای پوتین تبدیل خواهد شد؟ / چرا روسیه با تمام قوا حمله نمی‌کند؟

تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین وارد ششمین روز خود شده است و به نظر می‌رسد، بر پیچیدگی‌های نظامی و سیاسی این بحران بین المللی افزوده شده است. پیچیدگی‌هایی که هم در صحنه نبرد و جنگ در اوکراین قابل مشاهده است و هم در سطوح سیاسی که موج گسترده‌ای از محکومیت علیه روسیه را در اروپا ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۱۰۷۲۳۹
|
۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۱ 01 March 2022
|
184734 بازدید
|

اوکراین به باتلاقی برای پوتین تبدیل خواهد شد؟/ چرا روسیه با تمام قوا حمله نمی کند؟

بین الملل تابناک: تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین وارد ششمین روز خود شده است و به نظر می‌رسد، بر پیچیدگی‌های نظامی و سیاسی این بحران بین المللی افزوده شده است. پیچیدگی‌هایی که هم در صحنه نبرد و جنگ در اوکراین قابل مشاهده است و هم در سطوح سیاسی که موج گسترده‌ای از محکومیت علیه روسیه را در اروپا ایجاد کرده است.

در همین رابطه، تابناک در گفت‌وگو با «حمیدرضا عزیزی» پژوهشگر مهمان بنیاد علم و سیاست آلمان به زوایای نظامی، سیاسی و اجتماعی این جنگ پرداخته است.

تابناک: وضعیت جنگ روسیه علیه اوکراین را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا اوکراین ممکن است تبدیل به باتلاقی برای روس ها و شخص پوتین شود؟

حمیدرضا عزیزی: در این رابطه، باید بین چشم انداز سیطره روسیه بر اوکراین و پیامدهای بلندمدت آن تفکیک قائل شد. به لحاظ نظامی اگر بخواهیم صحبت کنیم روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ نظامی و یک قدرت هسته‌ای توان اینکه بخواهد با افزایش نیرو و با تغییر برنامه نظامی، اوکراین را زود یا دیر تحت سیطره بگیرد، دارد؛ اما مساله اینجاست که بنظر می‌رسد در بحث پیامدهای بلندمدت، روسیه با شرایطی روبه‌رو شده که حداقل به صورت فعلی انتظارش را نداشت؛ بخصوص از جنبه واکنش غرب. روسیه روی این موضوع حساب می‌کرد که به‌ واسطه تحولاتی مثل برگزیت و رویکردهای ترامپ، شکافی بین طرف‌های غربی به وجود آمده است. همینطور روی این موضوع حساب می‌کرد که وابستگی برخی از کشورهای بزرگ غربی مثل آلمان به انرژی روسیه و همینطور حضور چهره‌های نزدیک‌تر به روسیه در کشورهایی مثل صربستان و مجارستان باعث خواهد شد که هیچ موضع واحدی از طرف غرب اتخاذ نشود. اما این اتفاق بر خلاف انتظار روسیه افتاد و این موضوع باعث همبستگی بیشتر طرف غربی شد. به همین دلیل هرچند هدف روسیه آنطور که رهبران این کشور اعلام می‌کنند این بود که با حمله به اوکراین و تغییر حکومت در این کشور بخواهد نگرانی‌های امنیتی که از جانب غرب متوجه‌شان است را برطرف کنند، نه تنها این هدف محقق نشده و نخواهد شد بلکه باعث حساسیت بیشتر ـ چه در عرصه سیاسی و چه افکار عمومی غرب ـ می‌شود و این کاملا مخالف آن چیزی است که روسیه انتظارش را داشت.

تابناک: فضای افکار عمومی در اروپا چگونه است؟

حمیدرضا عزیزی:در ادامه پاسخ قبل، بحث افکار عمومی و فضای سیاسی، تحول بی‌سابقه‌ای هم در سطح افکار عمومی و هم در فضای سیاسی غرب اتفاق افتاده است و این سرآغاز یک دوره جدید، از یک طرف نظامی‌گری و از طرفی دیگر همکاری‌های امنیتی چندجانبه بین کشورهای حوزه یوروآتلانتیک خواهد بود؛ به عنوان مثال اتفاقی که در آلمان افتاد، آلمانی که چه در افکار عمومی و چه احزاب سیاسی‌اش با افزایش هزینه‌های نظامی مخالف بودند، خیلی به سرعت تصمیم گرفت که بودجه نظامی‌اش را دوبرابر کند و از این به بعد هم دودرصد بودجه را به بحث توان نظامی اختصاص دهد و برای کشوری با اقتصاد بزرگ آلمان این رقم، رقم بسیار قابل‌توجهی است و از طرف دیگر می‌بینیم که حمایت بیشتری از یک‌پارچگی روندهای سیاسی و امنیتی در اروپا صورت می‌گیرد. می‌شود گفت کاری که پوتین از لحاظ متحد کردن طرف‌های غربی با حمله به اوکراین انجام داد، کاری بود که امریکا چندین سال تلاش می‌کرد که انجام دهد اما موفق نمی‌شد و از این نظر به لحاظ ساختار نظم امنیتی اروپا یک دوره جدید را شاهد خواهیم بود.

تابناک: در عرصه میدانی وضعیت چگونه است؟ آیا روس ها به اهداف خود رسیده اند؟

حمیدرضا عزیزی: در مورد بحث میدانی یک سری نکاتی هست که باید مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان مثال روسیه تا کنون به صورت گسترده از نیروی هوایی در جنگ استفاده نکرده است؛ با وجود اینکه استفاده گسترده از نیروی هوایی می توانست شرایط را کامل تغییر دهد. دلیل این مساله از یک طرف به این برمی‌گردد که روسیه در اوکراین به دنبال زمین سوخته نیست؛ روس ها همان‌طور که اعلام کرده بودند، هدف اصلی‌ شان این بود که زیرساخت‌های نظامی اوکراین را نابود کنند و از طرفی دیگر دولت را تغییر دهند تا خیال‌شان در یک مدت قابل پیش‌بینی راحت شود از اینکه اوکراین به سمت غرب نخواهد رفت و هم‌چنین توان نظامی برای بازیابی کردن خودش را ندارد. این هدف با استفاده گسترده از حمله هوایی که معمولا برای وارد کردن حداکثر آسیب هست در تضاد است. در پیوند با این بحث باید به این نکته اشاره کرد با توجه به پیوندهای تاریخی و فرهنگی و اجتماعی که بین اوکراین و روسیه وجود دارد، هرگونه اقدام روسیه به کشتار گسترده غیرنظامیان در اوکراین، یک واکنش بسیار شدید و منفی را در داخل روسیه می‌تواند به وجود آورد؛ کما اینکه الان هم اعتراضات ضدجنگ و مخالفت با اقدام نظامی روسیه به شدت در روسیه گسترده شده؛ به همین دلیل این‌ها محدودیت‌هایی هستند که به پوتین اجازه فراتر رفتن از حدی را نمی‌دهد. از طرفی دیگر بحث تهدید هسته‌ای که از جانب پوتین مطرح می‌شود، یکی از نشانه‌هایی است که نشان می دهد وضعیت در عرصه میدانی برای روسیه گره خورده است؛ به دلیل اینکه این تهدید مشخصا خطاب به طرف غربی است نه طرف اوکراینی؛ به دلیل اینکه غرب تصمیم گرفته حمایت بیشتری از اوکراین داشته باشد. حال روسیه دارد این تهدید را مطرح می‌کند و نکته ای که هست اینکه روسیه انتظار این نوع مقاومت گسترده و درعین حال غیرمتمرکز را در اوکراین نداشت و این کار را پیچیده کرده است؛ به همین دلیل روسیه هم با مذاکره با دولت فعلی اوکراین موافقت کرده؛ همان چیزی که در روزهای اول رد می‌کرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۷۱
ناشناس
|
Canada
|
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
محاسبات غلط وخودبزرگ بینی و دستکم گرفتن مقاومت مردمی و حمایت همه جانبه دنیا از اوکراین پوتین را وارد باتلاقی کرده که هرلحظه بیشتر در ان فروخواهدرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
ساعت خواب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
پوتین حق داره چون ازلحاظ ناتواحساس خطرمیکنه وداره این رارفع میکنه
رضا پیروزمند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
این جنگ به نفع کشور های عربی که صادرات نفت و گاز رو دارند خواهد شد و قطر میتواند بجای روسیه صادرات گاز به اروپا رو آغاز کند که سود زیادی براشون داره ولی متاسفانه ما بخاطر تحریم و نبود زیرساخت و عقب ماندگی در حوزه نفت و گاز توان صادرات را نداریم و از طرف دیگر ایران چون به سمت شرق و روسیه متمایل شده دوست ندارد با روسیه تنش ایجاد کند و بفکر صادرات گاز به اروپا نیست وگرنه از لحاظ صرفه اقتصادی واردات گاز از ایران برای اروپا ارزان تر تمام میشود.همانطور که الان قیمت نفت به بیشترین حد خود رسیده و به بشکه ای ۱۳۰ دلار رسیده و انتظار میرود که سیر صعودی خود را ادامه دهد ایران میتواند با توافق سریع و دیپلماسی مذاکره و استفاده از ابزار های دیپلماتیک به فکر صادرات و تثبیت خود به عنوان یک صادر کننده که میتوان در مواقع نیاز بهش تکیه کرد شناخته شود .انتظار میرود با توجه به فرصت ایجاد شده و کمبود در بازار و خلأ یک صادر کننده بزرگ ایران تمام توان خود را به حوزه نفت و گاز و پتروشیمی برده و از این فشار های اقتصادی خودش رو جدا کنه .به امید اینکه دولتمردان تمام توانشون رو برای ایجاد فرصت اقتصادی بدون تاثیر گرفتن از شرق و غرب و به نفعع ملت بزرگ و صبور و فهمیده و با افتخار ایران عزیز بکار ببرند .به امید بازگشت رفاه اقتصادی برای مردم عزیزم ایران.رضا پیروزمند شهرستان کازرون.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
سفیر اوکراین در آمریکا به اعضای کنگره آمریکا گفته است که روسیه در جریان نبردهای روز دوشنبه در اوکراین از یک سلاح "ترموباریک" استفاده کرده است.

اوکسانا مارکارُوا بعد از این نشست به خبرنگاران گفت: "آنها امروز از یک بمب خلاء، که تحت کنوانسیون ژنو ممنوع است، استفاده کردند."





سلاح های ترموباریک یا گرمافشاری از مهمات متعارف استفاده نمی کنند، بلکه انباشته از ماده منفجره پرفشار هستند و با مکیدن اکسیژن از محیط به یک انفجار بسیار قدرتمند و پخش امواج فشار منجر می شوند.

به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر قبلا در جمهوری چچن روسیه از این سلاح استفاده شده است.
وحید نادر شاگرد اتوبوس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
مانورهای روسیه بیانگر ان بود که منطقه عملیات بسیار محدود و کوچک خواهد بود ولی در اجرا ؛ روسیه مناطق را به دلخواه توسعه داده است و بیشتر حالت جابجایی نیرو و مانور گرم را دارد تا جنگ؛ و تقریبا روسیه فشار جدی را تاکنون اعمال نکرده است و رفتار بعدی اروپا و غرب با فضایی که الان هست و اگر عوض نشود موجب هماهنگی بیشتر چین و روسیه خواهد شد و در واقع چین نیز الان در میدان جنگ با غرب قرار دارد که اینکار روسیه ؛ تمرکز و هماهنگی غرب روی چین را تضعیف خواهد کرد؛ نرمش شدید و کوتاه امدن رئیس جمهور اوکراین(شعار عضویت در اتحادیه به جای عار عضویت در ناتو) نباید در تحلیل ها از نظر دور بماند ؛ الان روسیه اهدافش محقق شده و هر ساعت طول کشیدن اتش بس بیشتر به ضرر اوکراین هست تا روسیه؛ روسیه اهداف داخلی که از این حمله در نظر داشت تقریبا در حال تحقق(البته روند این گونه تحقق ها معمولا لاک پشتی هست) هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
اشتباه نکن. دیگه هیچ وقت حکومتی نزدیک به مسکو روی کار نخواهد آمد و این می تونه در طولانی مدت استخوان توی گلوی روسیه باشه
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که کاروانی از نظامیان روسیه به طول تقریبا ۲۷ کیلومتر به سوی کی‌یف می رود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
مشخص شد که عنصر بازدارندگی هسته ای باید به توان و استراتژی دفاعی اضافه شود
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
درس عبرت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
آقا جدا کسی به مسئولین گفته که الان سال2022هستش و منابع اطلاعاتی مردم فقط اخبار صدا و سیما و سایتهای خودی نیست...!!!
کاری نکنید فردا روزی اگر حرف راستی هم زدید مردم به دیده تردید به آن بنگرند!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
به همین خاطر می خوان صیانت کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
کدوم منابع را می فرمایید، کدام قسمت از اخبار رو از رسانه های روسی دریافت کردی که احساس میکنی منابع خبرید کامله، ایا بی بی سی و سی ان ان و چندتا سلبریتی و گروههای خانوادگی میشن منبع خبری کامل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
اوکرابن حتما به باتلاق خوفناکی برای روسیه مبدل خواهد شد چون یک مقاومت گسترده مردمی در آن کشور وجود دارد که بر حقانیت استوار است و خداوند هم آن مردم شجاع و حق طلب را یاری خواهد کرد تا روسهای کمونیست و منکر خدا را مثل لاشه خوک از اوکراین به دور بریزند
پاسخ ها
اهورا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
دقیقا دردود به شرفت خداوند روسیه را نابود کندخدا یار و یاور مردم اوکراین است.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
دوست عزیز ملت اوکراین یک ملت یکپارچه نیست گرایش به روسیه در اوکراین بسیار بالاست اساسا اوکراینی ها روس تبار هستند بیشتر این درگیری ماهیت داخلی دارد و یکی از دلایل لشکر کشی روسیه اینه که آمریکا و اروپا به توافق امنیتی خود با روسیه پشت پا زدند چون غرب با بهانه قرار دادن ناتو سعی در ایجاد مستعمرات جدید با روشی جدید دارد ما بهتره گول تبلیغات غرب را نخوریم همین غرب ببینید سر ملت عراق ، سوریه ، افغانستان ، لیبی ، یمن و حتی ایران
خودمون چی آوردن . ولی در هر حال توسل به نیروی نظامی و ایجاد تا امنی و جنگ برای هر ملتی درد ناکه و تأسف‌بار . و امیدواریم با گفتگو این مشکل حل بشه انشالله
سیروان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
کورد و کوردستان، مرد و مردانه در کنار اووکراینی و اووکراین ایستاده است.
بژی کوردستان
بژی اووکراین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
آخه درگیری کمه بدبختی کمه توام از آب گل آلود می خوای ماهی بگیری واقعا نمیبینی داره تو اکراین آمریکایی چه اتفاقی می افته و تنها مونده من خودم کرمانشاه بدنیا اومدم مردم کرد بهترین مردم دنیا هستند وایران متحدوقوی
یکپارچه از بلوچ و کرد ولر
پلنگ بزرگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
دمت گرم
بژی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
واقعا بژی .بژی به شما
ناشناس
|
Canada
|
۰۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
زلنسکی کمدینی که رئیس جمهور شد انسانی بزرگ همانطور که مردم کشورش را شاد می‌کند ومی‌خنداند در زمان جنگ کنارشان می ایستد شجاعانه می‌جنگد و این شجاعت و شهامت را در حلقوم پوتین فرو کرده
او مانند اشرف غنی پست دلارهای کشورش را برنداشت که فرار کند.
.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
این شخص کشور اوکراین را بازیچه روسیه و آمریکا کرد
واقعا یعنی این را نفهمیدین؟
جانم فدای شهدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
زلنسکی اگه عرضه درست حسابی داشت نمی‌ذاشت کشورش اینجوری بسوزه و اعتماد به غرب و آمریکا و حامیان او یه همچین عواقبی هم داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
مرد حسابی کوردستان کجای ماجراست البته زنده باد کوردو کوردستان ولی اوضاع خرابتر ازین حرفاست فعلا که ایران هنگه چه برسه به بقیه
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟