راه آهن در آستانه شکستن رکود ۱۰۰ ساله افت حمل بار

به روش استدلال آقای میعاد صالحی، ای بسا اگر ایشان تشریف نیاورده بودند، رکورد به مراتب بالاتری رقم می‌خورد! همانطور که دیده می‌شود، تحقق عملکرد فوق ناشی از روندی خارج از کنترل راه آهن بوده که پیش از انتصاب صالحی آغاز شده و در ماه‌های پس از حضور وی نیز ادامه یافته است.
کد خبر: ۱۱۵۵۱۸۱
|
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 17 December 2022
|
15393 بازدید
|

تابناک ـ میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن در ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در صفحه توییتر خود نوشت: «به لطف خدا با تلاش‌های شبانه روزی چهارماهه و عملیاتی کردن تفاهم با کشور‌های همسایه از جمله ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و پاکستان، ترانزیت بار ریلی کشور با دو برابر شدن نسبت به سال قبل، رکورد تاریخ صدساله راه آهن را شکست و انشاءالله تا پایان سال هر روز این رکورد را جا به جا خواهیم کرد.»

مدیرعامل راه‌آهن بار دیگر در آبان ماه سال ۱۴۰۱ در مراسم افتتاح راه آهن زاهدان-خاش این ادعا را تکرار کرد. بررسی عمیق‌تر عملکرد ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۰ بیانگر آن است که ادعای فوق، بیش از این که یک واقعیت قابل اتکا باشد، بازی با آمار و بزرگنمایی آن، جهت سرپوش گذاشتن بر عملکرد نامطلوب حمل بار در راه آهن در دوره اخیر است.

در خصوص میزان اعتبار ادعای فوق نکات زیر قابل بررسی است؛

گوگرد ترکمنستان، جور افزایش آمار ریلی ایران را کشید

۱ ـ ریشه اصلی رکورد ادعایی مطرح، افزایش شدید صادرات گوگرد ترکمنستان در اثر افزایش قیمت و تقاضای جهانی آن بوده است. شاهد این مدعا نیز ارتباط مستقیم و همیشگی میزان ترانزیت حمل ریلی ایران با میزان صادرات گوگرد توسط ترکمنستان از مسیر ایران بوده و سال ۱۴۰۰ نیز از این موضوع مستثنی نبوده است.

گوگرد ترکمنستان سهم حدود ۸۰ درصدی (۸۲ درصد تناژ و ۷۶ درصد تن-کیلومتر) از ترانزیت ریلی ایران را در سال ۱۴۰۰ داشته است. دقت در ترکیب ترانزیت ریلی بیانگر این مهم است که عملیاتی کردن تفاهم با کشور‌های همسایه ـ که مورد ادعای مدیر عامل راه آهن است ـ هیچ گونه تأثیری در ثبت رکورد فوق نداشته است، چون سهم سه کشور قزاقستان، روسیه و پاکستان بر خلاف ادعای فوق، بسیار ناچیز و نزدیک به صفر بوده و افزایشی هم نداشته است. اساساً ادعای به فعلیت رساندن چهار ماهه تفاهم نامه‌های بین المللی در حوزه ترانزیت، با نگاه خوش بینانه بیانگر بی تجربگی ادعاکننده و با نگاه واقع بینانه، بیانگر تلاش جهت انحراف افکار عمومی از واقعیات وخیم حمل بار ریلی است.

رکوردزنی صالحی در افت تناژ حمل بار داخلی

۲ ـ مغالطه دوم در این ادعا، بزرگنمایی جزء کوچکی از یک واقعیت بزرگ است. به عبارت دیگر سهم ترانزیت از کل حمل بار ریلی طی سالیان گذشته حدود ۳ درصد بوده است. یعنی همه آنچه که مدیرعامل راه آهن به عنوان رکورد ۱۰۰ ساله تکرار می‌کند درباره ۳ درصد راه آهن است، اما درباره وضعیت ۹۷ درصد دیگر (بار داخلی) چیزی نمی‌گوید. علت این است که اگر چه بار ترانزیتی در سال ۱۴۰۰ کمی بیش از یک میلیون تن افزایش یافته، ولی حمل بار داخلی (غیر ترانزیت) نزدیک به پنج میلیون تن کاهش یافته است!

این میزان افت حمل بار در یک سال، رکورد تاریخی محسوب می‌شود. نحوه اطلاع رسانی مدیرعامل راه آهن در خصوص رکورد حمل ترانزیت مانند دانشجویی است که در معدل تمام دروس مشروط شده، ولی به نمره ۲۰ در یک درس افتخار کرده و در هر محفلی هم آن را بیان می‌کند.

به نام زدن توفیق گذشتگان

۳- وضعیت عملکرد ترانزیت در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ که در دوره مدیریت قبل بوده نیز دلیل دیگری بر سست بودن این ادعاست. اولاً حدود نیمی از عملکرد ترانزیت در سال ۱۴۰۰ طی شش ماهه اول سال محقق شده است. ثانیاً عملکرد ترانزیت در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۲۵ درصد رشد همراه بوده، در حالی که در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل، این رشد به ۹۸ درصد کاهش یافته است.

به روش استدلال آقای میعاد صالحی، ای بسا اگر ایشان تشریف نیاورده بودند، رکورد به مراتبی بالاتری رقم می‌خورد! همانطور که دیده می‌شود تحقق عملکرد فوق ناشی از روندی خارج از کنترل راه آهن بوده که پیش از انتصاب صالحی آغاز شده و در ماه‌های پس از حضور وی نیز ادامه یافته است.

انتساب رکورد فوق به عملکرد صالحی در دوره کوتاه سکانداری راه آهن ساده انگاری آماری و حتی جا زدن توفیقات دیگران به نام ایشان است. با توجه به توضیحات فوق می‌توان ادعا کرد این روش اطلاع رسانی و استفاده از آمار، مصداق بارز ارائه اطلاعات غلط است که می‌تواند ضمن انحراف افکار عمومی از واقعیت‌های صنعت ریلی، موجب تصمیم گیری‌های اشتباه توسط مدیران ارشد دولت شود و البته که اظهارات و ادعا‌های مدیرعامل راه آهن در سایر موضوعات را هم بی اعتبار می‌کند. واقعیت کنونی راه آهن این است که افت حمل بار ریلی در سال ۱۴۰۱ کماکان با شتاب ادامه دارد و چنانچه این موضوع چاره اندیشی نشود رکورد ۱۰۰ ساله افت حمل بار ریلی (براساس آمار‌های واقعی و نه داده‌های تخیلی) به نام مدیرعامل فعلی راه آهن ثبت خواهد شد.

میلاد فعال

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
کل سیستم این دولت همین است متاسفانه
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
ایکاش آقای صالحی به جای شوآف قدری هم کار واقعی انجام دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
نه فقط صالحی بلکه هر مدیری که در ایران بگویید متاسفانه دچار
مشکل مدیریت است.در صنایع گاز و نفت ، در صنعت و تجارت، در فرهنگ و هنر و....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
ما باید یپذیریم در موقع انتصابات در هر وزارتخانه و سازمانی بهترین روش و گزینه افراد با سابقه و تحصیل کرده همان وزارتخانه و سازمان هستند
رضوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
با این مملکت چه کردید...؟ تمام کریدورهای ترانزیتی در حال بسته شدن بروی ایران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
اين گزارش كه خلاف حرف شما را ثابت مي كند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
پس این حرفهایی که میاد هر روز تلویزیون میزنم چیه؟ باید یک متر و معیار واقعی برای ارزیابی عملکرد ایشان ارائه بشه
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
متاسفانه در دوره مدیریت آقای میعاد صالحی آمار سوانح ریلی هم بطرز نگران کننده ای بالا بوده است. علاوه بر سانحه خروج از خط قطار مشهد یزد که به مرگ برخی از هموطنان عزیز منجر شد ، سوانح بزرگ دیگری نیز دایما در بخش حمل بار در حال رخداد است که تبعات هزینه ای سنگین دارند و با تکرار آنها بیم رخ دادن یک فاجعه بزرگ مسافری مجدد هم میرود.
دولت محترم باید زودتر ایشان را تعویض کند. متاسفانه ایشان دایما توهم توطئه دارند و از ترس اینکه فساد رخ ندهد بسیاری از ظرفیتهای افراد و مدیران و کلیت بخش ریلی را متوقف و ضایع نموده اند ضمن اینکه با تهمت های مکرر و زدن برچسبهایی به صغیر و کبیر همچون بانیان وضع موجود ، مفسد ، بیسواد و ... باعث دلسردی و خروج سرمایه های انسانی و حتی دوستداران نظام از این بخش شده اند.
چطور میتوان باور کرد که مدیران کل راه آهن حق ندارند شماره موبایل ایشان را داشته باشند و حتی معاونین و قایم مقام راه آهن هم راهی برای ارتباط مستقیم با ایشان ندارند و صرفا باید مطالب خود را به یک جوان کم تجربه تر از خود آقای صالحی بعنوان معتمدشان (آقای حسین زاده) منتقل کنند تا به سمع مقام عالی و شاهانه ایشان برساند؟ این چه اخلاق سلطنتی ای است که یک کارگزار نظام اسلامی دارد؟ ما این همه جان و مال فدا نکرده ابم که چنین افرادی بر زندگی مردم عزیز و شهیدپرورمان مسلط شوند .
بعنوان دلسوز نظام عرض میکنم که با توجه به روحیات ضد کار و ضد مدیریتی خاص و نادر آقای صالحی که در مدیران اجرای کشور کم نظیر است ، ایشان برای پستهای اجرایی به ویژه در سطوح کلان کشوری مناسب نیستند و به نفع دولت است که ایشان را در جای دیگر هم در چنین سطحی بکار نگیرد. شاید همان محیط دانشگاهی بهترین جا برای استفاده از ظرفیت علمیشان باشد. خداوند عاقبت همه ما را ختم بخیر کند .

والعاقبه للمتقین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
مسئولین آمار باز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
البته افت حمل و نقل داخلی نشانگر واقعیت هولناک دیگری است که کاهش شدید تقاضای داخلی و تولید ناخالص داخلی در یکی دو سال گذشته به یمن سیاستهای داخلی و خارجی بانیان امور و صاحبان قدرت اتفاق افتاده است و فقر شدید موجود بازتاب این سیاستهای شکست خورده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
خیر اینطور نیست
بر اساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، آمار بخش جاده ای که ۹۰ درصد در جابه‌جایی ها سهم دارد رشد
خوبی داشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
الحمدلله داریم همه رکوردها را با دولت یکدست انقلابی می زنیم
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
میعاد صالحی جزو فرهیختگان کشور هستش و بعید میدانم با آمار یا مخاطب بخواهد بازی کند.
دو حالت دارد: یا حرف شما درست است که باید فرصت دفاع و استدلال های ایشان را هم بدهیم. یا حرف شما غلط است و از طیف حسودید که سعی میکنید دستاوردها را کوچک شمرده و مدیران توانمند جوان را کنار بزنید و به دست کسانی که مناصب را از دست داده اند بسپارید که به نظرم تلاش بیهوده ای است.
کوبیدن یک نفر کاری ندارد. تریبون را به من بدهید طوری شما و کل تابناک را بکوبم تا نای بلند شدن نداشته باشید.
پاسخ ها
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
عزیزم شما یه سر به سایت راه آهن بزن و سالنامه آماری رو مطالعه کن تا به متوجه بشی. همه چیز رو که نمیشه سیاسی و جناحی کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
جان من فامیلشی یا خودشی؟
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
این مقاله رو دقیق بخونید فقط و فقط برای خراب کردن میعاد صالحی هست و بس .نویسنده تلاش زیادی کرده میعاد صالحی رو خراب کنه . میعاد صالحی به خاطر عملکردش در برابر مافیای قدرت مورد غصب آقازاده و گردکلفت ها هست
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟