به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، میعاد صالحی در نشست خبری حاشیه دهمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی با بیان اینکه متاسفانه در ٢٠ سال گذشته علیرغم تاکیدات رهبری، حمل و نقل ریلی در اولویت نبودهاست، اظهار داشت: اولویت حمل و نقل ریلی باید در مقام عمل نه در شعار، در اولویت باشد چراکه رهبری در سال ٩۴ اولویت حمل و نقل ریلی را ابلاغ کردند و در آبان ماه ١۴٠١ مجددا درباره غفلت از حمل و نقل ریلی تذکر دادند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در سالهای گذشته موضوع سیگنالینگ و علایم از پروژههای عمرانی ریلی حذف شد، گفت: در حدود ١٠ سال گذشته متاسفانه پروژههای ریلی بدون سیگنالینگ و علایم که بخش جدایی ناپذیر از ایمنی هستند، احداث شدند و سیگنالینگ از ردیف بودجه پروژههای عمرانی به طور کامل حذف شد. در حال حاضر بیش از نیمی از خطوط اصلی تحت پوشش علایم هستند اما پروژههایی مانند راهآهن قزوین - رشت فاقد سیگنالینگ است.
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به سهم حمل و نقل ریلی در جابهجایی کالای اساسی گفت: کالاهای اساسی سال گذشته با وزارت جهاد کشاورزی تفاهمنامه خوبی درباره حمل کالای اساسی منعقد کردیم تا اولویت حمل کالاهای اساسی بر مد حمل و نقل ریلی انجام شود. البته برای تحقق این امر امکانات تخلیه و بارگیری باید توسعه پیدا کند و با توسعه زیرساختها در سال آینده شاهد جهش حمل ریلی کالاهای اساسی خواهیم بود.
صالحی درباره برگشت قطارهای حومهای به شبکه ریلی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در ١٠ سال گذشته در حمل و نقل ریلی رخ داده، خصوصی سازیهایی بوده که به نادرستی بوده و این واگذاریها به افراد و نهادهایی انجام شده که یا علاقهای به پذیرفتن آن نداشتند یا فاقد صلاحیت بودند ، یکی از این موارد واگذاری شرکت رجا بود که ١٠ سال گذشته در اقدام غیرکارشناسی به بخش عمومی و بازنشستگی واگذار شد و در طول این مدت از این واگذاری نادرستی در حال رنج هستیم. سازمان بازنشستگی تمایلی به پذیرش این شرکت نداشت چراکه زیانده و به دنبال پذیرش مجموعههای فولادی بود تا بتواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش قطارهای حومهای و چه قطارهای بینشهری در ١٠ سال گذشته نه تنها نوسازی نشده بلکه دچار انباشت تعمیرات شده است و رجا در ٧ سال گذشته بابت استفاده از لکوموتیو و حق دسترسی حتی یک ریال هم پولی به راه آهن نداده چراکه اساسا پولی نداشته که بدهد و سازمان بازنشستگی تزریق نقدینگی به رجا نداشتهاند. ی پی یوهای قطار حومهای رجا تعمیر نشده بود و کولرهای این قطارها کار نمی کرد و ایمنی و رفاه مسافران را به خطر انداخته بود و پس از چند بار تذکر راهآهن رجا نتوانست این مشکل را برطرف و سیر ایمن انجام دهد.
وی ادامه داد: ١۴ ریل باس در اختیار رجا اخیرا به ۴ ریل باس رسید اما تابستان امسال دیگر این ریل بازیها امکان سیر نداشتند و به وزارت رفاه در این باره تذکر دادیم پس از تعمیر از ١۴ ریل باس ۵ ریلباس به مدار برگشتهاند.
مدیرعامل شرکت راهآهن در پاسخ به سوال ایلنا درباره جزییات دیدار با مسئولان افغان برای همکاریهای ریلی اظهار داشت: اخیرا دو جلسه با مدیرعامل راه آهن افغانستان برگزار کردیم و سیاست ایران است که دیپلماسی حمل و نقل با تمام کشورهای همسایه دنبال کند و تلاش ما برای افزایش تعاملات ریلی با کشورهای همسایه از جمله افغانستان است.
وب افزود: ۶٠ کیلومتر راهآهن از شمتیغ تا روزنک در خاک افغانستان ساخته شده است که پس از تغییر دولت از افغانستان بخشی از این مسیر دچار تخریب و سرقت شد. در جلسات با مدیران ریلی افغانستان قرار بر این شد که نواقص احصا و بررسی شود.
صالحی افزود : همکاری برای بازسازی این مسیر نیاز به این دارد که دولت افغانستان نسب به عقد قرارداد اهتمام داشته باشد. ما آماده هستیم صادرات بار از ایران و واردات از افغانستان را از شبکه ریلی انجام شود و این مشارکت ایران در بازسازی و تامین منابع برای علمیات بازسازی، براساس مدلی است که راهآهن افغانستان ارائه دهد. البته افغانها اعلام کردند که در این حوزه تمایل به همکاری با ایران را دارند.