به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، آلودگی هوا مدت زیادی است که گریبانگیر تهران و کلانشهرهای دیگر شده و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و همچنان قربانی میگیرد.
قوانین و مقررات زیادی در خصوص موضوع آلودگی هوا وجود دارد. اما اجرای این قوانین در رفت و برگشت بین سازمانهای مسئول رها شده است. بسیاری از پروژههای زیست محیطی به حال خود رها شده و همچنین شاهدیم که سازمانها و ارگانهای مربوطه به وظایف خود در زمینه قانون هوای پاک عمل نمیکنند.
از تصویب قانون هوای پاک در سال ۹۶ تا رها شدن وظایف /دلایل آلودگی هوا چیست؟
برخی میگویند خلأهای قانونی وجود دارد و باید قانون هوای پاک تغییر کند. یکبار در سال ۱۳۷۴ مصوبهای درباره آلودگی داشتیم و همچنین در سال ۹۶ هم قانون هوای پاک در مجلس تصویب شد.
جمعیت، وسایل نقلیه و سوختهای فسیلی، پالایشگاهها و مصارف خانگی، وارونگی دما، فصول سرد و... از جمله عوامل آلاینده در تهران هستند.
مسوولان منتظر بادند/برف و باران هم حریف آلودگی نشد
آلودگی هوا به یک پدیده غالب در تهران تبدیل شده و هر ساله شاهدیم که در نیمه دوم سال به دلیل وارونگی دما، آلودگی در پایتخت افزایش مییابد و در روزهای سرد به اوج خود میرسد. هر چند که مسئولین منتظرند که بادی بوزد تا آلودگی جابجا شود.
برف و باران هم بارید اما حریف آلودگی تهران نشد چرا که باید فقط باد بوزد تا الایندهها جابجا شوند.
تهران امروز آلوده تر است/پیچیدن نسخه موقت برای تهران از سوی کمیته اضطرار
برخی از ایستگاههای تهران از مرحله هشدار هم عبور کردهاند و امروز هوا آلوده تر است. براساس جداول شاخص کیفیت هوا از عدد صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ قابل قبول، ۱۰۰ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروههای حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام افراد، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۵۰۰ بسیار خطرناک است.
مدتی است که مدارس پیدرپی تعطیل میشوند/۲۵ درصد سفرهای شهری مربوط به سفرهای آموزشی است
آلودگی هوا زندگی شهروندان را تحتالشعاع قرار داده است. کمیته اضطرار هم تشکیل جلسه میدهد و با تعطیلی مدارس، زوج و فرد کردن خودروها از در منزل، ورزش نکردن در فضای باز و... نسخه موقت برای آلودگی میپیچد. مدتی است که مدارس پیدرپی تعطیل میشوند تا جایی که وزیر آموزش و پرورش گفت وقتی مدارس تعطیل میشود بچهها در خانه نمیمانند و سفرها همچنان ادامه دارد و مدیران شهری هم میگویند فقط ۲۵ درصد سفرهای شهری مربوط به سفرهای آموزشی است.
شهردار تهران هم میگوید در موضوع آلودگی هوا ۲۲ دستگاه مسئول هستند و تنها شهرداری مسئول نیست اما ما بیشتر از حد وظایف خودمان ورود کرده ایم.
بر اساس این گزارش، حتی بهشتنشینان نامهای به دولتیها نوشتند و خواستار رفع آلودگی شدند اما تاکنون اعلام نشده که جواب این نامه داده شده یا خیر؟
دستگاههای متولی اصلی آلودگی هوا باید گزارش عملکرد خود را به مردم ارائه کنند/چرا آلودگی هوا حل نمیشود؟
مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران میگوید که دستگاههای متولی اصلی آلودگی هوا باید گزارش عملکرد خود را به مردم ارائه کنند و مردم بدانند که چرا آلودگی هوا حل نمیشود. حتی در بسیاری از موارد دغدغهای برای رفع آلودگی هوا وجود ندارد.۱
آلودگی هوا خسارت ۲ میلیارد دلاری برای تهران دارد/ کدام عوامل شهروندان را راهی بیمارستان کرد/زندگی در شهر دودی
آلودگی هوا به صورت مستقیم بر سلامت شهروندان تأثیر میگذارد و سالانه قربانیان زیادی میگیرد.سوده نجفی عضو شورای شهر تهران می گوید که آلودگی هوا خسارت ۲ میلیارد دلاری برای تهران دارد. سردرد، کاهش هوشیاری، حمله قلبی، سوزش چشم، تنگی و سفتی قفسه سینه، سرفه، افزایش فشار خون و... از جمله مواردی است که شهروندان را طی چند هفته گذشته راهی بیمارستان کرده است. پایتختنشینان همچنان در یک شهر دودی زندگی میکنند و تهران در ماههای آبان و آذر و دی و بهمن روزهای آلوده زیادی را تجربه کرده است.
البته هشدار داده شده که تا چند روز آینده شاخص آلایندگی بالاست، باز هم تنها راهکار برای کاهش آلودگی هوا از سوی مسوولان چیست؟ البته گفته شده که معادن کارخانه سیمان هم تعطیل شده است و یکی از مصوبات کارگروه این بوده که واحدهای تولید شن و ماسه و آسفالت و بتن فعالیت خود را فعلا متوقف کنند.
از سختی تنفس در تهران تا بحرانی شدن آلودگی هوای تهران/اگر بادی نوزد شاهد آلودگی هستیم
سالهاست که از بحرانی شدن آلودگی هوای تهران میگذرد. تنفس در تهران به سختی انجام میشود. وارونگی در فصل سرد سال زمانی رخ میدهد که لایههایی از هوای گرم بالای هوای سرد در مجاورت کره زمین قرار گیرد و اگر بادی نوزد شاهد آلودگی هستیم.
همچنان مسئولان بر سر یافتن علت آلودگی هوا با یکدیگر اختلافنظر دارند/دولت وظایف خود را به درستی انجام نداد/گره آلودگی هوا به دست رئیسجمهور باز میشود
با وجود اینکه لوایح و قانونهای زیادی در خصوص رفع آلودگی وجود دارد، اما میبینیم که دستگاههای مسئول در این زمینه به وظایف خود به درستی عمل نمیکنند. چند سال است که قانون هوای پاک تصویب شده اما همچنان مسئولان بر سر یافتن علت آلودگی هوا با یکدیگر اختلافنظر داشته و توپ را در زمین یکدیگر پاسکاری میکنند. دولت باید به وظایف قانونی خود در زمینه توسعه مل و نقل عمومی بپردازد اما متأسفانه این وظایف به درستی انجام نشده و حتی دولتیها ۱۵ درصد پیشپرداخت خرید ۶۳۰ دستگاه واگن از چینیها را هم ندادهاند در صورتی که اگر حمل و نقل توسعه یابد بسیاری از مشکلات آلودگی برطرف میشود.
حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران میگوید: گره آلودگی هوا به دست رئیسجمهور باز میشود. این موضوع درباره جان انسانهاست و باید این مشکل حل شود و فقط شهرداری در این زمینه مسئول نیست. باید با ترکفعلها در این زمینه برخورد شود.
آلودگی سیاسی ممنوع/ انداختن مشکل آلودگی هوا بر گردن شهردار تهران نه تنها بیانصافی است بلکه بیاطلاعی و از روی بغض و کینه است
برخی آلودگی هوای تهران را سیاسی میکنند. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران میگوید: نباید آلودگی هوا را سیاسی کنیم. ما به دنبال این نیستیم که بگوییم قبلیها مقصرند، این کارها بچهبازی است. در مورد آلودگی هوا جان مردم مطرح است اما متأسفانه در مسئله آلودگی هوا دچار آلودگی سیاسی شدهایم.
چمران معتقد است انداختن مشکل آلودگی هوا بر گردن شهردار تهران نه تنها بیانصافی است بلکه بیاطلاعی و از روی بغض و کینه است. بیش از ۲۰ دستگاه در آلودگی هوا نقش دارند و همه آنها باید پای کار بیایند تا بتوانیم این مشکل دیرینه را حل کنیم.
آلودگی همچنان در تهران ادامه دارد. در برنامه چهارم توسعه به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی به جد توجه شده است اما باید تمام دستگاههای متولی پای کار بیایند و نسخهپیچی موقت جوابگوی رفع مشکل دیرینه نیست. حال باید دید چه زمان دستگاههای مسئول برای رفع مشکل دیرینه تهران پای کار میآیند؟ اما باید گفت که در این شهر دودی مردم به سختی نفس میکشند و باید هر چه سریعتر این مشکل برطرف شود.