با رونمایی از بخش معناداری از تولیدات سینمای ایران در یک سال اخیر، ارزیابیها حکایت از آن دارد که این فیلمها توان چرخاندن چرخ اقتصاد سینمای ایران را در سال آینده ندارند؛ دغدغهای که باید با تولید فیلمهای دارای ظرفیت فروش ویژه به ویژه آثار کمدی رفع شود و رونق نسبی سینمای ایران را شاهد باشیم.
به گزارش «تابناک»؛ بیست و چهار فیلم در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد که به گفته مسئولان سینمایی کشور، بهترین تولیدات یک سال اخیر سینمای ایران بودند؛ فیلمهایی که به لحاظ ژانر و مضمون از تنوع نسبی برخوردار بودند و البته مطابق با رویه معمول، درامها سهم عمده سبد تولیدات سینمایی ایران را داشتند؛ درامهایی که برخی از آنها ترکیب بازیگران جذاب و گیشه پسندی نیز داشتند؛ اما در مجموع بسیاریشان ظرفیت لازم برای متقاعد کردن تماشاگران برای خرید بلیت سینما در ایام خارج از جشنواره را نداشتند و قریب به اتفاق این فیلمها، توان بازگرداندن هزینه تولیدشان را از گیشه سینما نیز نخواهند داشت.
با وجود آنکه پروانه ساخت شمار قابل توجهی کمدی در یک سال اخیر صادر شده، به جز یک فیلم ـ که به نوعی کمدی سیاه بود ـ شاهد اثر کمدی در جشنواره که برای مخاطب عام جذاب باشد، نبودیم و مشخص نیست چرا این آثار به جشنواره چهل و یکم نیامده بودند. با وجود این، چشم امید سینمای ایران برای سال آینده به همین فیلمهای کمدی است که گیشه سینمای ایران را نجات دهند؛ اتفاقی که در سال ۱۴۰۱ نیز رخ داد و وضعیت اقتصاد سینما پذیرفته نیست؛ اما همین سوسو زدن چراغ سینما، متاثر از نمایش کمدیهایی است که چندان هم باکیفیت نیستند.
با توجه به رشد چشمگیر هزینهها، سالن داران انتظار دارند قیمت بلیت سینما در سال ۱۴۰۲ رشد چشمگیری داشته باشد و اگر چنین رشدی را شاهد باشیم، متقاعد کردن تماشاگر برای حضور در سالن سینما برای تماشای فیلم و سوددهی سینما، شاید تنها از پس کمدی برآید. مخاطبانی که به اندازه کافی مشکلات دارند، شاید تنها حاضر باشند برای لحظاتی شادی و گذر از روزمرگیها، رقم قابل توجهی را برای تماشای فیلم در سالن سینما هزینه کنند؛ بنابراین، تصور میشود سینماداران حتی بیش از پیش به نمایش کمدی روی خوش نشان دهند.
بنابراین، به نظر میرسد سینمای ایران به تعداد بیشتری فیلم دارای ظرفیت فروش به ویژه در ژانر کمدی برای سال آینده نیاز دارد و انتظار میرود، مسیر تولید هموارتر شود تا سینمای ایران به خصوص در نیمه دوم ۱۴۰۲ ظرفیت فروش داشته باشد. بیشک سینمای ایران به این ظرفیت تولید مخاطب پسند نیاز شدیدی خواهد داشت تا بتواند سال آینده را با وجود شرایط اقتصادی که سینما را بیش از پیش از سبد گروهی از مردم خارج میکند، پشت سر بگذارد.
نباید فراموش کرد که بخش عمده ای از توسعه زیرساخت سینمای ایران در پانزده سال اخیر، توسط بخش خصوصی و به عنوان یکی از ظرفیتهای رونق بخشی به مجموعههای تجاری در نظر گرفته شده و اگر سالنهای سینما به شکل معناداری از رونق بیفتد، نه تنها این مجموعهها در اداره سالن سینما تجدیدنظر میکنند، بلکه سایر مجموعههای تجاری که در دل خود سالن سینما طراحی کردهاند نیز در این ایده تجدیدنظر خواهند کرد و توسعه زیرساخت سینمای ایران با چالش مواجه خواهد شد؛ بنابراین باید در نظر داشت، از رونق افتادن سینما در میان مدت، تبعاتی بیش از آسیب به شماری از سالن داران در پی خواهد داشت.