فاطمی امین: مافیا دوست ندارد قیمت خودرو بشکند / مردم هنگام خرید به این قیمت‌ها دقت کنند!

وزیر صمت گفت: خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است و نمی‌توانیم بگوییم الان وضعیت خوبی دارد؛ یعنی خود بنده به عنوان وزیر صمت، نخستین منتقد خودروسازان هستم.
کد خبر: ۱۱۷۱۰۳۳
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷ 13 April 2023
|
28126 بازدید
|

فاطمی امین: مافیا دوست ندارد قیمت‌ خودرو بشکند، زیرا نفع می‌برند

به گزارش تابناک اقتصادی؛ سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگویی در پاسخ به این که از مدت کوتاهی که از نام گذاری سال گذشته، آیا وزارت صمت انسجامی برای طرحی ریزی تحقق شعار سال داشته است، اظهار داشت: خوشبختانه در این دو حوزه، کار‌هایی را از سال قبل آغاز کرده ایم که نتایج قابل توجهی به دست آمده است. در آماری که بانک مرکزی به لحاظ رشد اقتصادی منتشر کرده، در پاییز ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت ۱۱.۶ بود که از سال ۹۶ به بعد بی نظیر است و در ۹ ماه سال، این رشد ۸ درصد شد؛ یعنی هر فصل زیاد می‌شود که بیش از دو برابر کل اقتصاد کشور است.

وزیر صمت افزود: در بخش معدن که در سال ۱۴۰۰ رشد منهای یک درصد بود، در ۹ ماه سال گذشته، ۲.۹ درصد شد؛ یعنی تقریبا رشد سه تا چهار درصدی را در رشد تولید بخش معدن شاهد بودیم.

فاطمی امین با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه گذاری اتفاقات بسیار خوبی افتاد گفت: در پاییز ۱۴۰۱ رشد سرمایه گذاری در خرید ماشین آلات برای بخش تولید، ۲۸ درصد رشد داشت که از سال ۹۰ بی نظیر است؛ این یعنی اینکه آن رشد تولید می‌گوید اتفاقات خوبی در اقتصادی در حال رخ دادن است و تولید بالا می‌رود، اما رشد سرمایه گذاری می‌گوید آینده خوبی در پیش است.

وی افزود: ما دو تورم داریم: یک تورم مصرف کننده است که عموم مردم با آن سرو کار دارند و یک تورم تولیدکننده است؛ یعنی تولید کنندگان هم برای مواد اولیه با تورم مواجه هستند؛ تورم بخش معدن در تابستان ۱۴۰۰، ۱۱۶ درصد، در پاییز گذشته ۲۵ درصد، در صنعت ساخت، ساخت کالا تابستان ۱۴۰۰، ۸۰ درصد تورم تولید کننده داشتیم که این عدد در پاییز به ۳۴ درصد رسید. این‌ها یعنی اینکه تولید کننده افزایش قیمت دارد؛ اما به شدت تورمش کاهش پیدا می‌کند و می‌تواند در تورم مصرف کننده اثر بگذارد. در مورد تورم مصرف کننده هم چند گروه کاری به طور مشخص در حوزه کار ماست؛ مثلا مواد غذایی در حوزه کار ما نیست، اما پوشاک، لوازم خانگی، خودرو کار ماست؛ بنابراین، در همه موارد می‌بینید تورم مصرف کننده در بخش پوشاک کاهشی بوده و در آخر سال گذشته از میانگین تورم کشور پایین‌تر بوده؛ یعنی ما در پوشاک و لوازم خانگی، مبلمان، تورم داشته ایم، اما تورم آن‌ها کمتر از میانگین تورم اقتصاد است.

می‌توانید عدد بگویید؟

فاطمی امین گفت: عدد حضور ذهن ندارم، اما نمودار موجود است، در مورد شعار سال، در حوزه رشد تولید سال گذشته آماری که تاکنون منتشر شده، ۹ ماهه بیش از دو برابر کل اقتصاد در بخش صنعت رشد داشته ایم، معدن از یک منفی به مثبت قابل توجه تغییر کرده، تورم تولید کننده را تخصصی می‌گذاریم کنار، تورم مصرف کننده هم در بخش ما کمتر از تورم کل کشور بوده، پس ما هم در تولید و هم در تورم، نتیجه قابل توجه داشتیم؛ این‌ها آماری است که مرکز آمار و بانک مرکزی منتشر می‌کنند.

وی افزود: مهم‌ترین کاری که امسال داریم این است که روند را تضمین کنیم، تداوم داشته باشد و رشد پیدا کند؛ یعنی آن ۸ درصد نه تنها کمتر نشود بلکه رشد داشته باشد؛ دو برنامه متناسب با شعار سال درآوردیم؛ یک برنامه مهار تورم، همان طرح‌های قبلی ماست، اما کمی کامل‌تر شد و یک تورم برای رشد تولید؛ این دو برنامه را در یک حوزه محدودی برای اظهار نظر هفته آینده برای همه علاقه مندان منتشر می‌کنیم. ما امسال رویکردی را توجه داریم، آن هم حکمرانی مردمی و مشارکتی است؛ یعنی مردم در سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها درگیر شوند. هفته آینده به عنوان نمونه این را منتشر می‌کنیم.

فاطمی امین گفت:‌ همه علاقه مندان نظیر دانشجو، صنعتگر، معدن کار، بازاریان، این برنامه را ببییند و نظر دهند. ما آن‌ها را در فهرست کسانی قرار خواهیم داد و به عنوان ذینفعان گزارش کار را ارائه می کنیم.

قبول دارید مردم آماری که راجع به افزایش تولید و مهار تورم اشاره کردید، احساس نمی‌کنند؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: علت نقص در تولید و راه حل آن، تولید است. دهه ۹۰، دهه خوبی به لحاظ اقتصادی نبود و بد بود. در دهه ۹۰ متوسط رشد اقتصادی کشور یک درصد بوده، نکته اول این یعنی اینکه درآمد‌ها ممکن است کسی حقوقش دو برابر شده، اما تورم در آن وجود دارد، پس سرانه درآمد واقعی خیلی زیاد نشده است. نکته دوم ما در این دهه تورم‌های بالایی داشتیم، تورم خاصیت انباشتی دارد، اینکه شما سال ۹۷ تورم دارید، دوباره سال ۹۸، اثر تورم ۹۷ بر روی ۹۸ هم است، زیرا شما در ۹۷ یک بخشی از قدرت خرید را از دست دادید، ۹۸، بخش دیگر و ۹۹ از دست داده اید، پس ما وقتی ۱۰ سال تورم بالا داریم، انگار هر سال بخشی از قدرت خرید کم می‌شود. وقتی به پایان ده سال می‌رسیم، این‌ها همه با یکدیگر جمع شده است و بدتر از آن این  که ما از سال ۹۷ به بعد ۵ سال تورم بالای ۳۰ درصد داشتیم که در تاریخ ایران بی نظیر است؛ یعنی ما در سال ۷۴ و سال ۹۱ تورم بالایی داشتیم، اما دو سال بوده رفته بالا برگشته، این خاصیت انباشتی یعنی ذره ذره قدرت خرید کم شده و خودش را در سال ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ یکباره نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: چکار باید انجام دهیم؟ باید تمرکز کنیم بر تولید؛ تولید بهترین روش برای توزیع درآمد در جامعه است. وقتی تولید بالا می‌رود، اشتغال بالا می‌رود. وقتی اشتغال ایجاد شد، افراد درآمدشان افزایش پیدا می‌کند و می‌توانند خرید کنند و به نوعی تراز مصارف خانوار بهبود پیدا کند، حسی که مردم دارند حس کاملاً درستی است. اینکه معیشت شان دچار مشکل است، علت اینکه ما ده سال تولیدمان به شدت رشد کمی داشته و تا تولید رشد نکند آن مسائل حل نخواهد شد.

در موضوع خودرو، آنچه در بازار اتفاق افتاد، افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو بود! آیا این را هم مرهون آن چیزی که در ده سال گذشته اتفاق افتاد، می‌بینید؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صنعت خودرو چندین چالش وجود دارد؛ حتی در یکی از برنامه‌ها مجری از من پرسید شما به مافیا معتقد هستیم؟ گفتم: بله، ما در خودرو یک و نیم میلیون مافیا داریم. روند تولید خودرو را نگاه کنید. ما از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ هر سال کمتر از یک میلیون دستگاه تولید کرده ایم و تازه آن ۹۰۰ هزار تولید شده، ۲۰۰ هزار خودرو ناقص بوده؛ پس چهار سال ما کاهش تولید داشتیم و یک تقاضای انباشته شده داریم، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن ما ۳۹ درصد رشد تولید خودرو داریم و تولید رسید به یک میلیون و ۳۵۰ هزار، پس ما در مورد خودرو که اشاره شد، یک مشکلی داریم که کمبود عرضه تولید خودرو بوده است.

فاطمی امین افزود: مشکل دیگر اینکه ما در بازار خودرو دو مساله را همزمان داریم که این‌ها با عرضه بیشتر و مالیات بر عایدی سرمایه قابل حل است؛ یک اینکه وقتی این شکاف زیاد می‌شود بین عرضه و تقاضاًی خودرو خاصیت حفظ ارزش پول پیدا می‌کند؛ پس وقتی مردم انتظار تورم دارند و قیمت ارز بالا می‌رود، دنبال این هستند که این دارایی را به نحوی حفظ کنند. یکی از گزینه‌های خوب خودروست. پس ما با یک تقاضای کاذب مواجه می‌شویم. از یک طرف چهار سال تولید زیر یک میلیون، در حالی که تقاضای جامعه بالای یک میلیون است، واردات در این چهار سال نداشتیم، قیمت ارز بالا رفته و ویژگی خودرو که یک کالای جانشین و حفظ ارزش پول می‌کند، این موضوع تقاضا را بیش از حد بالا برده و این باعث  شکافمی‌شود. بحث مافیا هم در بازار خودروست.

وی اضافه کرد: بعضی از خودروسازان به ویژه آن‌هایی که مونتاژ کار هستند واقعاً به التهابات بازار دامن می‌زنند مثلا مواردی بود خودرو می‌فروختند و بعد بقیه را سکه می‌گرفتند مثلا می‌گفتند خودرو ۶۴۰ میلیون تومان و فلان قدر سکه هم بدهید، یا مثلا ثبت نام می‌کردند می‌گفتند از هشت صبح شروع ثبت نام است هر کس ثبت نام می‌کند باید همان موقع هم ۸۰۰ میلیون تومان پول دهد و ساعت هشت و ربع هم تمام می‌شد، چه کسی می‌توانست سریع ثبت نام و مبلغ را واریز کند؟ پس یک عدم شفافیتی در عرضه وجود داشت که این را حل کردیم و حل این شفافیت‌ها مافیا را به حرکت در می‌آورد یک کاهش تولیدی وجود داشت که به خدا رو شکر به آن رسیدیم.

فاطمی امین گفت: امسال برنامه‌ای که خودروسازان دادند در مجموع تولید دو میلیون دستگاه است که ما بر روی یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه برنامه ریزی کرده ایم، از آن طرف بحث واردات را پیگیر هستیم. واردات سال گذشته فراز و نشیب‌هایی داشت به لحاظ اینک چندین سال از سال ۹۷ واردات ممنوع بود چالش‌های زیادی وجود داشت، قانونی داریم مربوط به سال ۷۱ است که محدودیت‌های شدیدی را برای واردات ایجاد می‌کند، خوشبختانه از یکی از مراجع حاکمیتی، مصوبه‌ای گرفتیم که این مانع را برداشت. از طرفی ما بر روی بحث واردات خودرو‌های کار کرده کار می‌کنیم و در دستور کار ماست/ به نظر ما بحث واردات خودرو‌های نو و کارکرده در کنار افزایش تولیدی که ما امسال خواهیم داشت، می‌تواند به تعادل بازار کمک کند.

در نهایت خودرو وارداتی خواهیم داشت؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بله قطعاً اینکه مصوب شده در حال اجراست، محدویت‌هایی بوده که در طول سالیان گذشته یک مقرراتی گذاشته شده و در شرایطی بوده که تحریم وجود نداشته، حالا ما می‌خواهیم در این شرایط خودرو وارد کنیم. بیش از ۱۰ مورد را یک به یک رفته ایم حتی یک مورد را مجلس مصوبه گرفتیم و موارد مختلف را اصلاح کردیم که دیروز موارد نهایی شد که کار انجام شود، پس ما معتقدیم با افزایش عرضه خودرو و تولید خودرو که پارسال اتفاق افتاد و امسال هم برنامه قابل توجهی داریم، دو، واردات خودرو‌های نو و کارکرده و تکمیل قواعد مالیاتی کشور، قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس وجود دارد و نمایندگان تا حدی به آن پرداخته اند تقاضا داریم تصریح شود، این ضلع می‌تواند مسئله را حل کند.

فاطمی امین افزود: قیمت خودرو‌ها که الان در بازار وجود دارد کاذب است، مثلا خودرو شاهین کمتر از ۴۰۰ میلیون قیمت کارخانه‌ای است که در بازار ۷۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. هفته آینده کسانی که قبل از سال ثبت نام کردند برای دریافت خودرو در طرح جدید شروع به تحویل خودرو شاهین می‌شود و تا سه ماه دیگر کسانی که ثبت نام کرده اند به آن‌ها خودرو تحویل داده خواهد شد. دوباره در اردیبهشت ما ثبت نام جدید خواهیم داشت پس این قیمت ۷۰۰ میلیون از کجا می‌آید این همان مافیاست؛ یعنی یک تقاضا در مردم است.

شما از پس آن برنمی‌آیید؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مورد خودرو شاهین، اوایل سال گذشته روزی ۶۰ دستگاه تولید می‌شد امسال روزی ۲۵۰، تولید میشود اصلا منطقی نیست این قیمت ها. دو عامل از دو طرف می‌آید؛ یک عامل، مردم هستند که تقاضای واقعی دارند. در بخشی از جامعه تقاضای کاذب ایجاد شده، طرف دیگر، مافیاست که دوست ندارد این قیمت‌ها بشکند، زیرا نفع می‌برند. در حالی که قیمت‌هایی که گفته می‌شود به چند همکار سپرده ام تماس می‌گیرند، خیلی جالب است تماس می‌گیرند و می‌گویند این خودرو را می‌خواهم بفروشم و می‌گویند فروختم، یعنی نشان می‌دهد که یک قیمت سازی‌هایی صورت می‌گیرد.

فاطمی امین افزود: چطور می‌شود قیمت سازی‌ها را حل کرد؟ یک تولید را باید بالا ببریم که اتفاق می‌افتد؛ دو، واردات را متمرکز شویم که بخش خودرو‌های نو تمام شده است.

 

چقدر زمان می‌برد قیمت کارخانه با آزاد نزدیک شود؟

 

فاطمی امین گفت: امیدواریم امسال این قضیه حل شود؛ اتفاقاتی افتاد. ما دو رویکرد داریم در مقابله با تحریم؛ یک رویکرد دور زدن تحریم هاست، سال گذشته عمدتاً این مبنا قرار می‌گرفت، نتیجه این بود که نشان دادم در چهار سال متوالی تا ۱۴۰۰ تولیدات به شدت پایین و یک پنجم تولید هم ناقص تولید شد. سال گذشته با اینکه ما بلافاصله بعد از ۱۴۰۰ بودیم که افت تولید بود و کاهش خودرو‌های ناقص یکباره ۳۹ درصد رشد را نشان داد بعضی از خودرو‌ها ۱۱۰ درصد مجموع ۳۹ درصد که این رشد پایدار است و امسال تقویت می‌شود و یک عده از این قضیه زیان می‌برند.

وی ادامه داد: ما به سمت افزایش ساخت داخل می‌رویم و تاکید می‌کنیم به مولفه‌های داخلی، این‌ها به تولید ما پایداری می‌دهد یعنی نباید تولید ما در هر محصولی آنقدر متاثر از تکان‌های خارجی باشد یعنی اگر قیمت ارز بالا و پایین باشد یا یک تحریمی اعمال شود و سیستم به هم بریزد، این شرایط را یک عده از آن نفع می‌برند و قطعاً مقابله می‌کنند و قطعا ما و مردم موفق می‌شویم، اینکه شما می‌گویید چه زمانی اتفاق می‌افتد برآورد من این است که از اواسط امسال حداقل در بسیاری از خودرو‌ها و تا پایان سال برای همه خودرو‌ها این شرایط را نخواهیم داشت، زیرا برآورد‌های ما نشان می‌دهد که تقاضای جامعه با مجموع واردات و تولید می‌تواند امسال به حد تعادل عرضه و تقاضا برسد، پیشنهادم این است که مردم در مورد خرید دقت کنند یعنی قیمت سازی‌های کاذب را خیلی متمرکز نباشند.

پس قبول دارید که آن افزایش تورم حداقل راجع به خودرو اتفاق افتاد؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مورد خودرو تا آبان سال گذشته، تورم آن کاهشی بود، نمودار‌ها مشخص است، اما از آبان و آذر به بعد که چالش‌های ارزی و جنگ ارزی اتفاق افتاد طبیعتاً آن فاصله را ایجاد کرد یعنی فاصله بین قیمت کارخانه و قیمت بازار و همان فضا را برای هم آن تقاضای کاذب ایجاد کرد و هم برای فرصت‌هایی دلالی.

افزایش تولیدی که گفتید با در نظر گرفتن قیمت گذاری که شورای رقابت انجام داده است خواهد بود؟ امسال در خودرو چند درصد افزایش تولید خواهیم داشت؟

فاطمی امین اظهار کرد: سال گذشته یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه تولید شد امسال آن برنامه‌ای که خودروسازان به ما داده اند برنامه ماهانه که ما هفته بعد برنامه هفتگی را می‌گیریم و هر هفته کنترل می‌کنیم بیش از دو میلیون دستگاه است؛ آن چیزی که ما بر روی آن حساب کردیم کف آن یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است، اما برآورد ما این است که بالاتر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تولید کنیم.

در عرضه خودرو ماجرای قرعه کشی چه می‌شود؟

وی ادامه داد: ساز و کار نوبت دهی را شروع کرده ایم؛ یعنی می‌خواهم اطمینان دهم همه کسانی که در این ساز و کار ثبت نام می‌کنند به آن‌ها خودرو خواهد رسید قبلا ۲۰ هزار خودرو عرضه می‌شد، چند میلیون ثبت نام می‌کردند و به عده کمی خودرو می‌رسید و دوباره قرعه کشی دیگر، افرادی بودند که می‌گفتند بیش از ۲۰ بار در قرعه کشی شرکت کرده ام و برنده نشده ام، اما سیستمی که اجرا می‌شود که از پارسال شروع شده ما قرعه کشی را کامل کنار گذاشتیم و روش نوبت دهی را شروع کردیم؛ بعضی از خودرو‌ها تقاضای کمتری داشته اند از هفته آینده تحویل خودرو، به نوعی قرارداد‌ها آغاز خواهد شد، دوباره در اردیبهشت ماه ثبت نام مجددی خواهیم داشت این ثبت نام همه با روش نوبت دهی است یعنی هر کسی ثبت نام می‌کند خودرو خواهد گرفت.

چه زمانی خواهند گرفت؟

فاطمی امین گفت: با توجه به خودروهاست، بعضی از خودرو‌ها که متقاضی بیشتر دارد دیرتر تحول داده می‌شود، البته می‌توانند جا به جا کنند ما در نیمه دوم سال هم به سمت این می‌رویم که فروش قسطی خودرو را فراهم کنیم، ما در سال گذشته در مورد خودرو‌های سایپا در مهرماه قرعه کشی از بین رفت یعنی مهرماه سال گذشته هر کسی ثبت نام می‌کرد به یک زمان سه ماهه یا چهار ماهه تحویل می‌گرفت، اما ما در سال جاری برنامه ریزی می‌کنیم که در نیمه دوم سال فروش قسطی و لیزینگی را هم شروع می‌کنیم.

در بحث باز شدن حساب‌های وکالتی، پول‌هایی که در بانک‌ها بلوکه می‌شود آیا سودی به آن‌ها تعلق می‌گیرد؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در حساب وکالتی، اتفاق بدی افتاد بعضی از بانک‌ها حساب‌های وکالتی را باوجود اینکه متقاضی می‌خواست انصراف دهد پولش را پس نمی‌دادند ما با بانک مرکزی مکاتبه کردیم، متاسفانه بعضی از بانک‌ها این کار را انجام می‌دادند که در دوره‌های بعد ما به آن بانک‌ها اجازه نخواهیم داد که در طرح‌ها مشارکت کنند، پول به حساب خودرو ساز واریز نمی‌کرد، به مردم گفته بودیم در حساب خودتان ترجیحاً حساب سپرده، یعنی می‌توانست فرد حساب سپرده کوتاه مدت و بلند وکالتی کند. اگر در حساب سپرده مدت دار بود که سودش را خود فرد می‌گرفت، اما بانک‌ها هم ذیفنع می‌شوند.

فاطمی امین گفت: خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است نمی‌توانیم بگوییم الان وضعیت خوبی دارد یعنی خود بنده به عنوان وزیر صمت، نخستین منتقد خودروسازان هستم جلسات متعددی را می‌گذارند ایراد و پیگیری می‌کنند، اما این صنعت رو به بهبودی است یعنی الان وضعیت مناسبی ندارد، اما تحت درمان است و رو به بهبودی است.

بهبودی از چه منظر؟

در مورد بحث تولید، روند بسیار خوب است، دوم پایداری تولید است سه تا از شرکت‌های مونتاژ کار که تقریباً ۲۰ درصد بیشتر از ساخت داخل سال‌های قبل نداشتند امسال به بالای ۴۰ درصد ساخت داخل می‌رسد که وابستگی آن‌ها را به ارز کم می‌کند، ما تاکید کردیم به جای اینکه خودرو خارجی وارد کنیم داخلی سازی کنیم رویکرد را عوض و دانش بنیان کردیم، یک پلتفرم ایرانی باشد و آن را توسعه دهیم این خیلی متفاوت است. رویکرد سوم و آن چیزی که ما بر روی آن متمرکز می‌شویم نکته اینجاست که ما باید محصولی با طراحی ایرانی داشته باشیم و آن را توسعه دهیم ضمن اینکه این منافعی را بر هم می‌زند.

فاطمی امین ادامه داد: پایداری تولید بحث دوم است که علاوه بر اینکه تولید بالا می‌رود پایدار باشد، نکته سوم بحث رضایت مشتریان است رضایت فقط بر روی کیفیت نیست که مهم است، اما خدمات پس از فروش نحوه تعامل بر روی این قضیه است.

وی گفت: ما از سال گذشته شروع کردیم و امسال حساسیت‌های خاصی را اعمال می‌کنیم حتی موردی بوده که مراجعه کردند خودرو ایراد داشته و من شخصاً خودم کار را پیگیری کردم، پس محور سوم رضایت مشتری است، بحث بعدی عرضه محصولات جدید است که امسال برای نخستین بار ۹ محصول جدید تولید خواهند شد، مثل خودروی ری را که پارسال رونمایی شد امسال عرضه می‌شود به طور انبوه مانند اطلس یا محصولات جدیدی را داریم که عرضه خواهد شد.

وزیر صنعت افزود: نکته مهم اینکه ما وقتی می‌گوییم بن سازه ممکن است از یک بن سازه ۱۰ خودرو بیرون بیاید، اما فقط به قول شما فیس لیف نیست خودرو تارا یک بن سازه دارد که آریا در همان بن سازه تولید می‌شود، اما دیگر تارا نیست، نکته مهم این است که ۷۰ درصد قطعات یکسان است، اما یک خودرو شاسی بلند محسوب می‌شود ری را، تارا یک خودرو سدان است، اما درون ۷۰ درصد یکی است، این قیمت تمام شده را پایین می‌آورد دیگر شما نیاز نیست برای ۳۰ هزار خودرو یک قطعه جدید بیاورید که هزینه را افزایش دهد، ما از بن سازه‌های متفاوت استفاده می‌کنیم که کلی هزینه خودرو را افزایش می‌دهد، یکی از نکاتی که بسیار برای ما مهم است، بحث آلایندگی و کاهش مصرف سوخت است که برنامه‌ای در این زمینه داریم.

راجع به حساب‌های وکالتی گفته شده کسانی هستند که هنوز نتوانسته اند پولشان را پس بگیرند، با بانک مرکزی هماهنگ شده که بتوانند برگردانند؟

آقای فاطمی امین گفت: تقریباً هر روز پیگیر هستیم و امیدواریم بانک‌ها به مشتری مداری توجه کنند و کسانی که مایل هستند پولشان را پس بگیرند بانک‌ها این کار را انجام دهند.

این امکان وجود دارد که کسی مثلا می‌خواهد نیمه دوم سال خودرو خود را تحویل بگیرد، بتواند پولش را بردارد، اما نوبتش هم حفظ شود؟

هفته آینده دعوت نامه ارسال و فراخوان داده می‌شود کسانی که در طرح خودروی تولید داخل ثبت نام کرده اند. اگر نوبت شان تا پایان تابستان است با آن‌ها قرارداد بسته می‌شود و آن‌هایی که از مهر به بعد هستند می‌توانند پول را از مسدودی خارج کنند، اما نوبت حفظ خواهد شد. پس آن کسانی که در ۶ ماهه نخست امسال خودرو تحویل می‌گیرند، عملا پول به حساب خودرو ساز واریز و با آن‌ها قرارداد منعقد می‌شود و قیمت خودرو نیز مشخص خواهد بود ضمن اینکه زمانبندی تحویل دارد.

بحث واردات خودرو که مطرح شد، گفته شد این‌ها را شرکت‌های خودروسازی می‌توانند واردات انجام دهند به بهانه اینکه خدمات پس از فروش دارند، آیا همچنان این‌ها واردات را انجام می‌دهند؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو، در ماده ۴ آن، چند شرط بیان شده است، این قانون است و دست ما نیست یکی از شرط ها، این است کسی که وارد می‌کند باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشد؛ هم اکنون بیش از سی شرکت نهایی شده، الان نزدیک به صد هزار خودرو ثبت سفارش شده و ۱۳ شرکت در مراحل پایانی هستند که از هفته آینده عرضه‌ها انجام خواهد شد. در بین این‌ها هستند که خودشان شبکه ندارند و می‌روند با یک شرکتی که شبکه خدمات پس از فروش دارد قرارداد می‌بندند؛ پس الزام نیست خود وارد کننده خدمات پس از فروش داشته باشد، زیرا واردکنندگان ممکن است کار تجاری کنند و زیر ساخت نداشته باشد؛ بنابراین، اگر همین واردکنندگان اعلام کنند که فلان شرکت خدمات دارد آن متعهد می‌شود این خودرو‌ها را خدمات دهد.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۶
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۶۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
تا زمانی که تولید پایین است امکان مانور روی قیمت وجود دارد خودروسازها اگر میخواهند از زیاندهی خارج شوند باید تولید را افزایش دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
افزایش تولید کمی و بی کیفیت فایده ندارد کیفیت مهم است ایران خودروساز نیست و جز حیف و میل سرمایه های کشور نیست کارخانه های خودرو ساز در ایران کوره ارز سوزی هستند
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
دقیقا به همین دلیل سایپا تولید پراید رو متوقف کرد، برای اینکه تولید رو بیاره پایین تا بتونه کوییک رو که هم رده پراید بود ، به قیمت های نجومی بفروشه |و موفق هم بود. ایران خودرو هم همین رویه رو پیش برد و 405 که هم رده خیلی از خودروها دیگش بود رو حذف کرد تا قیمتهاشون رو بتونند ببرن بالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
این جمله توهین به مردم است "ر ماده ۴ آن، چند شرط بیان شده است، این قانون است و دست ما نیست" مگر می شود بدون کسب نظر شما قانونی تصویب شود نمایندگان قبل از تصویب، خودروهای خود را تحویل گرفتند تا انچه شما می خواهید قانون و تصویب کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
امروز خبر دادند مافیای خودرو کشف حجاب کرده وقتشه که جلوش گرفته بشه وزیر
کاربر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
یک عمر است در حال مبارزه با(مافیا) هستید
44 سال است وعده ی نابودی (مافیا) را شنیده ایم
مافیای کنکور
مافیای چای
مافیای دلار
مافیای مخدّر
مافیای سیگار
مافیای زمین
مافیای ساختمان
مافیای قدرت
مافیای برنج
مافیای گوشت
آهان!!!!
مرگ بر مافیا
مرگ بر مافیا
نفهمیدیم تو کشور مافیای زندگی میکنیم
چه شود!!!!
پاسخ ها
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
تا حالا میگفتن کار دشمن هست ،از حالا به بعد میگن مافیا!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
زمانی تولید سیم کارت تلفن همراه کم بود درحالی که قیمت سکه ۱۰۰ تومن بود ثبت‌نام برای سیم کارت ۴۵۰ تومن بود افزایش تولید تنها راه مقابله با گرانی کاذب خودرو است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
تولید خودرو در ایران گرانتر و بی کیفتر از همه دنیا تمام میشود ما نباید خودرو تولید کنیم همانطور که موبایل و خیلی کالاهای دیگر نباید تولید نمیکنیم
رضا
| Canada |
۰۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
عزیز اگر خودرو وارد نکنی باید سوار خر بشی اگر خودروی بهتر میخواهی باید ور بکشید و تولید ملی را بالا ببریم تا درآمد مردم بالا برود بدون آن محال است آلمان قد ما جمعیت دارد ولی سالی ۲۰۰۰ میلیارد دلار صادرات دارد ما هم ۵۰ میلیارد دلار مواد خام حالا تو میخواهی خودرویی را سوار شوی که آنها سوار می‌شوند زهی خیال باطل اگر همین خودروهای قدیمی هم هست برای آن است که سرمایه گزاری تولید آنها در گذشته انجام شده وگرنه الان نود درصد مردم باید با اتوبوس این ور و آن ور میرفتند در صف های کیلومتری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
اگر گوشی هم مثل خودرو انحصاری بود الان خط با گوشی صا ایران را باید دو ملیارد پول میدادید خدا بیامرزه پدر قاچاقچیان را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
مافیا که تکلیفش مشخص ولی انگار شما هم به میل نیستی قیمت همین جور بره بالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
معلوم نیست که مسئولین کشور چقدر مردم را هالو فرض کرده اند که دائما مافیا مافیا می گویند و گمان می کنند که ملت نمی داند مافیا شمال چه کسانی میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
فقط مشکل خودرو نیست. مجوز افزایش قیمت بخاطر افزایش مواد اولیه به کارخانجات رو ندادی، الان چند ماهه لوازم خانگی ایرانی و لاستیک و روغن ماشین و .. گیر نمیاد تو بازار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
یکی از راههای جمع کردن نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید بالا بردن تولید خودرو است مافیا ،
و سایر عوامل تا شرایط برایشان مهیا نباشد امکان تأثیرگذاری روی قیمت خودرو را ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
تنها راه واردات خودرو با کیفیت بدون هیچگونه محدودیتی در حجم موتور و قیمت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
معنا ندارد کم کاری و فرافکنی. باید اعلام کرد اسامی هرکسی که مافیا نامگذاری میشود تا پاسخگو شوند.
سوال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
برای خرید ربع سکه با ۹۰ در صد حباب از بانک مرکزی همان دقتی باید داشته باشند ی نه چشم بسته پولهای تحویل خزانه دولت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
همتون دروغ میگید
مردم رو دوست داشتید اجازه ورود خودرو دست دوم خارجی رو میدادید.

چرا جلوشوووو گرفتید!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
حرف باد هواست
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟