در اقدامی عجیب، خبرگزاری رسمی وزارت ورزش و جوانان ـ که بودجه خود را از منابع دولتی تامین میکند ـ اقدام به انتشار تبلیغ برای ثبت نام در لاتاری آمریکا کرده است!
به گزارش تابناک ورزشی؛ با آغاز ثبت نام برای شرکت در قرعهکشی یا لاتاری سالانه ایالات متحده، آژانسها و افراد فعال در بازار مهاجرت، شروع به تبلیغ برای جذب جوانان جهت ثبت نام و گرفتن مبالغی از آنها کردهاند. در این میان از سایتهای بخش خصوصی تا کانالهای تلگرامی و صفحات اینستاگرام، رپرتاژ آگهیها را منتشر میکنند که برای بسیاری از آنها تنها راه بقا و تعطیل نشدن است؛ اما اتفاق عجیب جایی است که این تبلیغات توسط خبرگزاری ارگان رسانهای رسمی وزارت ورزش و جوانان انجام میشود! آیا برنا به عنوان یک رسانه دولتی، نیاز به جذب آگهی و تبلیغ، آن هم در این عرصه دارد؟
وزارت ورزش و جوانان که برای اطلاع رسانی درباره مسائل مختلف حوزه خود، اقدام به تاسیس خبرگزاری مستقل از محل بودجه کشور کرده است، حالا دست به درآمدزایی توسط این رسانه میزند و کارش به انتشار رپرتاژ با موضوع مهاجرت و کوچ از ایران کشیده است؛ یعنی دقیقا نقطه مقابل ماموریتی که برای انجامش بودجه از خزانه کشور دریافت میکند!
هنوز کیومرث هاشمی، وزیر جدید ورزش، معاونان او و حتی مدیران این خبرگزاری درباره دلیل انتشار چنین مطلبی واکنش نشان نداده اند؛ اما صفحه مربوط به خبر مذکور که در روز جمعه ۳۱ شهریور روی خروجی خبرگزاری قرار گرفت، بعد از ساعاتی به دلیل پخش گسترده در فضای مجازی و کانالها و واکنش کاربران، پاک شد که تصویر وضع فعلی لینک آن را میبینید.
با این حال با یک جستجوی ساده در گوگل متوجه میشوید که خبرگزاری برنا در اردیبهشت ماه سال جاری نیز مطلبی در تایید و تشویق شرکت در لاتاری آمریکا و آموزش آن منتشر کرده که همچنان فعال است و پاک نشده !
به نظر میرسد، مسئولان وزارت ورزش به خطیر بودن حوزه وظایف خود به خصوص در بخش استراتژیک جوانان، احاطه و اشراف ندارند و خبرگزاری تحت نظر خود را نیز رها کرده اند! در غیر این صورت مدیران ارشد وزارت ورزش به جای ارائه خدمات به جامعه جوان کشور، از رفع مشکلات آنها نظیر تسهیل ازدواج و ایجاد امیدواری نخبگان جوان دلسرد شده اند و پروژه افزایش موج مهاجرت را در پیش گرفتهاند که طی ماههای اخیر شتاب عجیبی گرفته و به یک بحران برای کشور بدل شده است.
نکته مهم دیگر آنکه وزارت ورزش و جوانان، به عنوان عضوی از کابینه و هیات دولت، با وجود موسسه مطبوعاتی ایران که مجموعهای از رسانهها مثل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا، روزنامه ایران و ایران ورزشی و دهها نشریه مکتوب دیگر را دارد، چرا جداگانه یک خبرگزاری در اختیار دارد؟ آیا نمیشد اخبار تصمیمات و قوانین و بیانیههای این وزارتخانه را از طریق همان سایت رسمی قبلی به سمع و نظر مردم رساند؟
آیا مدیران اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ورزش با مسئولیتهای متعدد مشابه مدیاآفیسری تیم ملی فوتبال، فرصت نظارت و رسیدگی به عملکرد یک وزارتخانه را دارند؟ از اساس چرا مدیر روابط عمومی وزارت ورزش، شغل دومی دارد که هر یکی دوماه اعزام به سفر خارجی دارد و چندین روز در اختیار وزارتخانه و وزیر و مراجعین و رسانهها نیست؟ محسن معتمدکیا که حق ماموریت هایش در فدراسیون فوتبال و تیم ملی را دریافت میکند، چگونه با تیم ملی به جام جهانی رفته، با چه مجوزی در سفر اخیر تیم ملی راهی بلغارستان شده و برای تورنمنت اردن چگونه از مقام بالادستی مرخصی گرفته است؟
در اوج بحران اقتصادی و کاستیهای جدی بودجه ورزش و جوانان، چرا میلیاردها تومان بابت اداره یک خبرگزاری خرج میشود؟
امیدواریم مسئولان وزارت ورزش و جوانان به خصوص کیومرث هاشمی، به جای فرافکنی و توسل به شیوههای نخ نما شده و تکراری تکذیب که در دوره حمید سجادی توسط مدیران حاضر روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه به کار گرفته میشد و حاصلی جز رسوایی و ریزش اعتبار آن مجموعه نداشت، با پذیرش خطا در صدد رفع آن برآیند و سریع با عوامل این سوءاستفاده از امکانات دولتی، برخورد کند.
عدم برخورد با مسببان، به منزله تایید این رویه و تشویق جوانان و آینده سازان کشور به ترک وطن و زندگی در آن سوی دنیاست که برایش تبلیغ گسترده و پرفشاری میشود. فعلا که همینطور بدون تبلیغ هم آمار مهاجرت نسل جوان، نگرانی کارشناسان و دلسوزان را برانگیخته و زنگ هشدار آنها مدتهاست که به صدا در آمده است.
البته معاون جوانان وزارتخانه هم گویا وقت اضافه زیاد دارد و مشغول انتقال خبرهای ورزشی حوزه فدراسیونها در صفحه شخصی خود در پلتفرم آمریکایی توییتر یا همان ایکس است!
هاشمی هم به تازگی رای اعتماد مجلس برای وزیر شدن را جلب کرده و باید وصلههای ناجور با وزارت متبوعش را کنده و دور بریزد تا عملکرد آنها دامن خودش را نگیرد.