بازدید 21078
با تحولات منطقه و جهان

پرداخت ۴۳ میلیون دلار به حساب ایران از سوی آمریکا / افزایش شمار جانباختگان زلزله افغانستان به ۵۰۰ تن/ آخرین اخبار از دارایی‌های آزاد شده ایران در بانک‌های دوحه

پرداخت ۴۳ میلیون دلار به حساب ایران از سوی آمریکا، افزایش شمار جانباختگان زلزله افغانستان به ۵۰۰ تن، آخرین اخبار از دارایی‌های آزاد شده ایران در بانک‌های دوحه، گفت‌وگوی پوتین با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی و برنامه شش ماهه سازمان ملل برای کمک به آوارگان قره باغ، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۹۷۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶ 08 October 2023

پرداخت 43 میلیون دلار به حساب ایران از سوی آمریکا/ افزایش شمار جانباختگان زلزله افغانستان به 500 نفر/ آخرین اخبار از دارایی‌های آزاد شده ایران در بانک‌های دوحه

بین الملل تابناک: پرداخت ۴۳ میلیون دلار به حساب ایران از سوی آمریکا، افزایش شمار جانباختگان زلزله افغانستان به ۵۰۰ تن، آخرین اخبار از دارایی‌های آزاد شده ایران در بانک‌های دوحه، گفت‌وگوی پوتین با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی و برنامه شش ماهه سازمان ملل برای کمک به آوارگان قره باغ، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

پرداخت ۴۳میلیون دلار به حساب ایران از سوی آمریکا

مرکز امور حقوقی بین المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور از اجرای رای شماره ۶۰۴ دیوان داوری دعاوی ایران - آمریکا (پرونده الف-۱۵) و واریز ۴۳ میلیون دلار به حساب جمهوری اسلامی ایران در بانک هلندی در لاهه خبر داد.

در بخشی از اطلاعیه مرکز امور حقوقی بین‌المللی آمده است: در پرونده الف-۱۵ با موضوع نقض تعهدات دولت آمریکا مبنی بر ترتیب انتقال اقلام غیرنظامی ایران مطابق با بیانیه الجزایر، دیوان داوری دعاوی ایران- آمریکا رأی شماره ۶۰۴ را به نفع ایران صادر و دولت آمریکا را محکوم به پرداخت خسارت وارده به دولت جمهوری اسلامی ایران کرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: به دنبال پیگیری های مکرر و مصرانه توسط مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور در جهت احقاق حقوق ایران براساس رأی صادره، مبلغ ۴۳ میلیون دلار از سوی دولت آمریکا بابت اصل محکوم‌به و بهره آن تا زمان اجرای رای به حساب جمهوری اسلامی ایران نزد بانک هلندی در لاهه  واریز شد.

در سال جاری، آمریکا در عرصه حقوق بین‌الملل در برابر ایران متوجه شکست‌هایی شده است که مهمترین آن محکومیت آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده بعضی اموال ایران بود.

افزایش شمار جانباختگان زلزله افغانستان به ۵۰۰ تن

بر اساس آخرین اطلاعات سخنگوی صلیب سرخ اعلام کرد در زلزله قدرتمند و بزرگ افغانستان شمار کشته شدگان به ۵۰۰ تن افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، عرفان الله شرفزی، سخنگوی صلیب سرخ اعلام کرد، براساس آخرین اطلاعات شمار کشته شدگان زلزله افغانستان به ۵۰۰ تن رسیده است.

بنا بر این گزارش، چندین زلزله روز گذشته در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهر هرات به بزرگی ۶.۳ ریشتر اتفاق افتاد. یک مقام رسمی بخش بهداشت هرات به خبرنگاران در گفت و گوی تلفنی گفت، بیش از ۲۰۰ کشته به بیمارستان های متفاوت منتقل شدند، که بیشتر زنان و کودکان را تشکیل می دهند. این در حالی است که ۵۱۰ نفر نیز زخمی شدند و این آمار ممکن است تغییر کند.

وی در ادامه افزود اجساد به بیمارستان ها و پایگاه های نظامی منتقل شدند. به همین دلیل نمی توان شمار قطعی کشته شدگان را تایید کرد. این زمین لرزه منجر به وحشتی بزرگ در هرات شده است و مردم خانه های خود را ترک کردند و به خیابان ها رفتند.

آخرین اخبار از دارایی‌های آزاد شده ایران در بانک‌های دوحه

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: فضاسازی‌ها درباره ۶ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در بانک‌های دوحه قطر را در پی عملیات طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت فلسطین را رد و اعلام می‌کنم که این اظهارات «گمراه کننده» بوده و پول‌های آزاد شده ایران در حساب‌هایش در قطر است.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، با اشاره به ۶ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در بانک‌های دوحه روز شنبه به وقت محلی (۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۵ مهرماه جاری) در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) گفت: تمام پولی که در حساب‌های محدود در دوحه به عنوان بخشی از توافق آزادی ۵ آمریکایی در ماه سپتامبر سپرده شده، در دوحه می‌ماند. یک پنی نیز از این پول خرج نشده است.

این مقام وزارت خزانه داری آمریکا افزود: این دارایی‌ها نمی‌تواند به ایران منتقل شود و فقط می‌تواند در آینده برای اهداف بشردوستانه استفاده شود؛ هر گونه اظهارنظر بر خلاف این امر نادرست و گمراه کننده است.

گفت‌وگوی پوتین با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با الهام علی‌اف، همتای آذربایجانی خود و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، وضعیت قره‌باغ را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری "تاس" به گفته کرملین, پوتین که امروز ۷۱ ساله شده است، "در گفتگوی جداگانه تلفنی با رهبران ارمنستان و آذربایجان موضوعات مربوط به روابط دوجانبه و همچنین موضوعات منطقه‌ای را مورد بررسی قرار داد. "
کرملین ادامه داد: در این گفت‌وگوها، اوضاع در اطراف قره باغ با الهام علی اف و نیکول پاشینیان مورد بحث قرار گرفت.

پس از حمله نظامی چند روز گذشته جمهوری آذربایجان در قره باغ برای تسلط یافتن بر این منطقه، مسئولان ارمنی توافق کردند تا سلاح‌های خود را زمین گذاشته و آن‌ها را تحویل نیروهای صلحبان روسیه دهند.

از آن زمان به بعد مردم ارمنی قره باغ که حدود سه دهه در آنجا ساکن بودند، این منطقه را ترک کرده و به سمت ارمنستان رفتند.

بر اساس اعلام دولت ایروان، تقریبا تمامی ارامنه ساکن قره باغ که شمار آن‌ها ۱۲۰ هزار تن است، وارد ارمنستان شدند.

برنامه شش ماهه سازمان ملل برای کمک به آوارگان قره باغ

دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد، این نهاد به همراه دیگر نهاد‌های سازمان ملل و سازمان‌های شریک روز شنبه یک برنامه پاسخ اضطراری را با هدف کمک به ۱۳۶۰۰۰ آواره ارمنی فرار کرده از قره باغ راه اندازی نموده و درخواست بودجه‌ ۹۷ میلیون دلاری برای پاسخ به نیاز‌های ضروری و فوری این آوارگان و میزبان‌های آن‌ها در ارمنستان را دارند.

به گزارش پایگاه سازمان ملل، «فیلیپو گراندی»، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم با فوریت از این آوارگان و میزبان‌های آنها حمایت کند. برای حفظ پذیرش این آوارگان و این که ما بتوانیم به نیاز‌های فوری آنها پاسخ بگوییم و این جمعیت را بهبود بخشیم، حمایت بین‌المللی ضروری است.»

قره‌باغ کوهستانی قلمرویی است که جامعه بین‌الملل به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسد. در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریورماه) یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، آتش‌بس اعلام شد و به دنبال آن، در عرض کمتر از یک هفته تعداد زیادی از ارمنی‌تبارها قره باغ را ترک کرده‌ و وارد ارمنستان شدند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به همراه دیگر نهادهای وابسته به سازمان و سازمان‌های غیردولتی شریک، به موجب این برنامه پاسخ، خواستار دریافت بودجه‌ای اضطراری برای تامین حمایت‌ها و کمک های انسانی فوری این آوارگان و کسانی که از آنها در ارمنستان میزبانی می‌کنند شد.

برنامه پاسخ اضطراری برای آوارگان ارمنی قره باغ با مشارکت ۶۰ شریک از جمله ۴۳ سازمان غیردولتی برای پوشش امدادرسانی در یک دوره شش ماهه تا پایان مارس ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده است.

این برنامه در نظر دارد از ۲۳۱۰۰۰ نفر از جمله ۱۳۶۰۰۰ آواره ارمنی تبار و ۹۵۰۰۰ عضو جوامع محلی میزبان آن‌ها حمایت کند.


به دنبال عملیات اخیر ارتش جمهوری آذربایجان و امضای توافق آتش بس میان باکو و دولت محلی قره باغ توافق شد که تمامی نهادهای نظامی و اداری دولت خودمختار قره باغ منحل و اداره این منطقه در اختیار دولت جمهوری آذربایجان قرار بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۴
شهروندان اسراییل همگی سلاح دارند و شهروندان عادی نیستند.
به ویژه افرادی که که در اردوگاه ها و شهرک های سمت غزه هستند همگی سربازان اسراییل محسوب می شوند.
غربزده ها به دنبال کوچک جلوه دادن این عملیات مهم هستند. در حالی که همه فهمیدند این آغاز پایان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
باشه بایا شما خوشحال باش و‌جشن بگیر و هفت شب بزن و بکوب کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
دلار از 52 تومن عبور کرد
تبریک به شما کاسبان تحریم
بورس سقوط آزاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
جدیداً از کلمه غربزده بعنوان فحش استفاده م ی کنید؟ خب غربزده آره من غرب زده ام اشکالش چیه؟ بهتر از شرق زدگیه که
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
خوشحال باش ۶ میلیارد دلار ایران رو آزاد کردن حالا این حمله انجام شد، لابد شما تو سختی اقتصادی نیستی، شما خوش باش همین امروز دلار ۲۰۰۰ تومن تا الان گرون شد.
تابناک یک گزارشی هم از وضعیت پولهای پرداخت شده بدهید. اینکه چه مبلغ دیگر از این پولها باقی مانده. آنهایی که خرج شده در چه محلهایی صرف شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
هرچه هست میدانیم که اجازه نخواهند داد یک سنت از پولها خرج امور بیهوده شود دمشان گرم
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
نهههه محرمانه هست، ممکنه استکبار بفهمه!!!!!
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
یک سنت هم از دارایی های بلوکه شده به ایران تحویل داده نشده است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
دروغ مرگ بر یایدن
تحویل بگیرند کسانی که کامنت می گذارند و آمریکا را کدخدا می دانند این چطور کدخدایی است که با بی قانونی حق مردم ایران را تضییع کرده و ما باید آن ها را شکایت کنیم که البته در عرصه حقوق بین الملل چون حق با ماست، پیروز می شویم.
کدخدا کجا بوده دزد سر گردنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
خدایی یکبار تعقل کن، وقتی مسولین کشور ایران حق مردم رو بهشون نمیدن و به یمن و سوریه و لبنان و الان به حماس میدن شما انتظار داری آمریکا و بقیه به تو حقتو بدن؟!خودت حق مردمو دریغ میکنی
مردم افغانستان همسایه شرقی ما هستند که سال ها تحت اشغال نظامی آمریکا بودند و این باعث کشته شدن و آوارگی مردمان بسیاری در این کشور شد امیدواریم که زلزله اخیر صدمات زیادی به شهر هرات و روستاهای اطراف وارد نکرده باشد.
حتی امداد و نجات ایران اگر خسارات ناشی از زلزله زیاد باشد باید در کنار مردم افغانستان باشد و به آن ها کمک رسانی کند ما مردمانی متمدن و با فرهنگ هستیم و باید در چنین مواقعی فرهنگ انسان دوستی و کمک به هم نوع را به جهانیان ثابت کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
مبنونی بری کمک کتی نشستی تو‌خونه برا چی برو کمک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
چرا فقط شعار برو کمک کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
ایرانیها مهمان نواز اما خودگدازند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
نیازی نیست شما بگی ایران اینقدر که به بیگانه کمک می‌کنه به هم وطنش. نمی کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
نکنه‌ افغانی‌ هستی‌ ؟؟
هرکس مرد خلاص شد از دست طالبان‌ وحشی و از اون زندگی جهنمی
عجب این ها دیگر چه نوع بشری هستند که این طور فضا سازی هایی به راه انداخته اند، مقاومت فلسطین دارد از مردم کشورش در برابر جنایات اسرائیل دفاع می کند که تمام سازمان های حقوق بشری جانب فلسطینیان را گرفته اند بعد آمریکا بیاید و منابع ارزی به ناحق بلوکه شده ما در کره جنوبی را که اخیرا در قبال آزادی جاسوسانش به حساب بانک های ایرانی در قطر واریز کرده، برداشت کند!!!!!!!!
اینان نمی دانند آمریکا اگر این کار را بکند با شکایت ایران به مراجع ذی صلاح مواجه می شود؟؟؟؟ و چون حق با ایران است محکوم شده و باید خسارت بپردازد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
به ما چه ربطی داره اونقدر همدیگه رو بکشن تا کلا نابود بشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
ناشناس‌ ۱۳۴۲‌
مگر مال بابای جنابعالی را میخوان‌ به مردم بدن که شما باید‌ صلاح‌ بدونی به کی بدن یا ندن
مملکت مال همه است
ریختید اینجا‌ چرندیات سرهم می کنید‌
خیلی حالا کارنامه درخشانی ابرام جانتون داره‌ نمک بزخم مردم می پاشید
دارایی های آزاد شده هم در آینده صرف بازسازی غزه خواهد شد و در این میان سر ملت ایران است که بی کلاه خواهد مند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
شما از دیپلماسی منطقه ای چی می فهمید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
آنچه در غزه درحال نابودی است و بعدا هم ادامه خواهد یافت از جیب مردم ایران و بقیمت حتا جان ایرانیان بوجود آمده پول برای دارو نیست ولی برای جنگی که هیچ ربطی بما ندارد هست فلسطینی ها بسیاری از زمینهای مورد مناقشه را خودشان به یهودیها فروختند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
نه پس بدن شما وطن فروش ها بزیزید تو شکمتون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
ناشناس 1314 ایا شما ایرانی و هموطن هستید وای بر شما با این تفکر
به ما چه ربطی داره اسراییل یا فلسطین!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
واقعا میدونید چرا ؟چون الان دارند افغانی ها همین بلا را سر ما میارند آنوقت هنوز دولت ما و عده ای دارند برای کشورهایی مثل سوریه ولبنان وفلسطین وروسیه هزینه می کنند و دل می سوزانند
سلام این آقای نلسون رسما آمده و گفته هنوز حتی یک پنی از پول‌های ایران از امارات خارج نشده و فقط برای اهداف بشردوستانه استفاده شود لطفا وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی با سند بیایند و این صحبت‌ها را تکذیب کنند هر چند که گویا حرفهای آمریکا به صواب نزدیکتره
آزاد شدن ۴۳ میلیون دلار از طرف آمریکا باعث شد که دلار امروز به بالای ۵۱ هزار تومان برسد.خدا قوت
همه پول ها راکت شد رفت هوا
فعلا که دلار رفت بالا
از خداوند صبر جمیل برای وابستگان جان باختگان افغانستان میخواهم چونکه واقعاً زلزله حیلی سخته بخدا ناراحت کنندست
همیشه و همه جا آه ها به طوفان تبدیل میشه نه فقط تو فلسطین.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات