تابناک اقتصادی تغییرات جدید بنزینی در برنامه هفتم توسعه را بررسی کرد؛

«سهمیه بندی و قیمت بنزین» تغییر می‌کند/ جزئیات سازوکار جدید «کارت ملی» به جای «کارت سوخت» / بساط قاچاق بنزین برچیده می‌شود؟

رویکرد فعلی اعطای یارانه بنزین به خودرو‌ها به جای افراد، مشکلاتی از جمله محرومیت بخش قابل توجهی از جمعیت بدون خودرو از بهره مندی یارانه به همراه داشته است. علاوه بر این، این رویکرد منجر به یارانه انرژی بیشتر برای افراد با خودرو‌های بیشتر و ثروتمندتر شده و موضوع نابرابری در توزیع یارانه‌ها را تشدید کرده است.
کد خبر: ۱۱۹۷۵۲۶
|
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵ 09 October 2023
|
38724 بازدید
|

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مساله بنزین از زمان‌های دور، مساله مهم برای حاکمیت بوده و همین موضوع در دوران‌ مختلف، مشکلات متعددی برای کشور ایجاد کرده است. در حال حاضر نیز مساله اصلی بنزینی کشور روی موضوع ناترازی بنزین متمرکز است. عوامل متعدد و مختلفی روی ناترازی بنزین تاثیر دارد؛ از تعداد بالای خودرو‌های فرسوده گرفته تا قیمت پایین بنزین در کشور، که موجبات افزایش استفاده از خودروی شخصی و قاچاق سوخت به کشور‌های همسایه را فراهم کرده است.

در این زمینه، اما مساله‌ مغفول مانده، مربوط به نظام اعطای یارانه‌های بنزین است که در حال حاضر سهمیه بنزین بر روی خودرو اعطا می‌شود. در حال حاضر بخش زیادی از رقم مربوط به فروش بنزین، قاچاق است و این مساله سازمان یافته در جایگاه‌های سوخت مرزی صورت می‌گیرد.

وجود کارت‌های سوخت جایگاه‌داران ارائه بنزین در کنار عدم امکان نظارت بر مصرف مبتنی بر پیمایش در صنعت حمل و نقل کشور، موجب شده است که نه تنها حاکمیت داده‌ای در زمینه نوع مصرف و میزان مصرف بنزین یا گازوئیل مصرفی در صنعت حمل و نقل کشور نداشته باشد، بلکه هیچ تصویری از نحوه مصرف هر وسیله نقلیه نیز ندارد و در این وضعیت قاچاق سوخت به راحتی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین، باید سازوکار اعطای یارانه‌های بخش بنزین به جای خودرو و کارت سوخت بر بستر اعطای سهمیه به نفر و از طریق یک کارت همگانی نظیر کارت بانکی یا کارت ملی صورت پذیرد که در برنامه هفتم توسعه نیز به مساله اعطای یارانه‌های انرژی بخش غیرصنعتی بر روی کد ملی و تشکیل بازار مبادلات انرژی مختص بخش غیرصنعتی برای مصارف بالاتر از الگوی بهینه، پرداخته و مطرح شده است. 

باید سازوکار اعطای یارانه‌های بخش بنزین به جای خودرو و کارت سوخت بر بستر اعطای سهمیه به نفر و از طریق یک کارت همگانی نظیر کارت بانکی یا کارت ملی صورت بپذیرد که در برنامه هفتم توسعه نیز به مساله اعطای یارانه‌های انرژی بخش غیرصنعتی بر روی کد ملی و تشکیل بازار مبادلات انرژی مختص بخش غیرصنعتی برای مصارف بالاتر از الگوی بهینه، پرداخته و مطرح شده است.



پیرامون موضوع یارانه اعطایی به خودرو در بخش بنزین، متاسفانه سازوکار فعلی اعطای یارانه بنزین به هر خودرو در سطح کشور چالش‌های متعددی را در مدیریت اقتصادی کشور ایجاد کرده است. رویکرد فعلی اعطای یارانه بنزین به خودرو‌ها به جای افراد، مشکلات متعددی از جمله محرومیت بخش قابل توجهی از جمعیت بدون خودرو را از بهره مندی از یارانه به همراه داشته است. علاوه بر این، این رویکرد منجر به یارانه انرژی بیشتر برای افرادی با خودرو‌های بیشتر و ثروتمندتر شده است و موضوع نابرابری در توزیع یارانه‌ها را تشدید کرده است. علاوه بر این، این رویکرد نادرست و ناعادلانه مانع از توسعه سیاستگذاری موثر و صحیح در زمینه یارانه انرژی در بخش بنزین شده است.

برای رفع این موارد باید سازوکار اعطای سهمیه بنزین اصلاح شود تا به جای خودرو به افراد سهمیه اختصاص یابد. در کنار این موضوع، ایجاد بازار مبادله سهمیه بنزین برای افراد امکان قیمت گذاری و مصرف مبتنی بر بازار را فراهم می‌کند.

«سهمیه بندی و قیمت بنزین» تغییر می‌کند/ جزئیات سازوکار جدید «کارت ملی» به جای «کارت سوخت» / بساط قاچاق بنزین برچیده می‌شود؟



در حال حاضر، مکانیسم توزیع پراکنده و وجود کارت سوخت جایگاه‌داران در پمپ بنزین‌ها، امکان قاچاق سوخت را فراهم کرده است و در نتیجه اطلاعات دقیقی در مورد مصرف وجود ندارد که زمینه وقوع قاچاق و برداشت بیشتر از نیاز واقعی منطقه جایگاه موردنظر را به وجود آورده است. دولت با حذف سهمیه اعطایی به خودرو بر روی کارت سوخت فردی و همچنین کارت سوخت جایگاه‌داران و اجرای بازار مبادلات سهمیه‌ای، می‌تواند تا حد خوبی قاچاق را از بین ببرد، به داده‌های موثق دست یابد و یارانه بنزین به صنعت حمل و نقل را نیز تداوم و بهبود بخشد.

این سازوکار جدید مستلزم ایجاد بازار مبادلات انرژی در بخش بنزین است که در برنامه هفتم توسعه آمده است. این رویکرد فراتر از بنزین است و همه حامل‌های انرژی در بخش خانگی را در بر می‌گیرد و به سمت اعطای یارانه انرژی بر اساس سرانه تغییر می‌کند. با هدایت مستقیم مزایای افزایش بهره وری و کاهش مصرف انرژی به افراد، به جای دولت، این رویکرد کلیدی از طریق تشکیل بازار مبادله انرژی تسهیل می‌شود.

برای صنعت حمل و نقل، قیمت بنزین بدون تغییر می‌ماند. با این حال، بر اساس ناوبری و پیمایش هر یک از خودرو‌های فعال در این صنعت مبتنی بر GPS، آن‌ها بنزین را با قیمت تخفیف دریافت می‌کنند. افرادی که در صنعت حمل و نقل درگیر نیستند و از میزان تعریف شده سهمیه نفر بیشتر بنزین نیاز دارند؛ باید بنزین را با قیمت بالاتری از افرادی که خودرو ندارند یا افرادی که در مصرف خود صرفه جویی کرده اند خریداری کنند. آن‌ها ملزم به خرید بنزین از طریق بازار مبادلات انرژی خواهند بود.



افراد بر اساس بهینه سازی مصرف خود درآمد مستقیم دریافت می‌کنند و این سازوکار بهینه‌سازی و دریافت منفعت مستقیم آن‌ها را تشویق می‌کند تا اقدامات ساده‌ای برای کاهش مصرف و صرفه جویی در مصرف بنزین و دیگر حامل‌های انرژی انجام دهند. در نتیجه، افراد انگیزه خواهند داشت تا فعالانه در کاهش مصرف انرژی مشارکت کنند و در نتیجه صرفه جویی قابل توجهی داشته باشند.

برای صنعت حمل و نقل، قیمت بنزین بدون تغییر می‌ماند. با این حال، بر اساس ناوبری و پیمایش هر یک از خودرو‌های فعال در این صنعت مبتنی بر GPS، آن‌ها بنزین را با قیمت تخفیف دریافت می‌کنند. افرادی که در صنعت حمل و نقل درگیر نیستند و از میزان تعریف شده سهمیه نفر بیشتر بنزین نیاز دارند، باید بنزین را با قیمت بالاتری از افرادی که خودرو ندارند یا افرادی که در مصرف خود صرفه جویی کرده اند خریداری کنند. آن‌ها ملزم به خرید بنزین از طریق بازار مبادلات انرژی خواهند بود. دولت با اجرای این سامانه با سهمیه‌ای معین و ثابت، علاوه بر حذف قیمت‌های متغیر، از مشترکینی که بنزین در الگوی استاندارد و بهینه مصرف می‌کنند، حمایت می‌کند. افرادی که مصرف بالایی دارند، باید بنزین را با قیمت بالاتری خریداری کنند و آن‌ها را تشویق به کاهش مصرف کنند. این رویکرد به موضوع بهینه‌سازی مصرف نیز منجر خواهد شد و کاهش مصرف را تشویق می‌کند.

«سهمیه بندی و قیمت بنزین» تغییر می‌کند/ جزئیات سازوکار جدید «کارت ملی» به جای «کارت سوخت» / بساط قاچاق بنزین برچیده می‌شود؟


در پایان باید به این نکته توجه داشت که رویکرد فعلی اعطای یارانه بنزین به خودرو‌ها به جای افراد، چالش‌های متعددی را در حاکمیت اقتصادی ایران ایجاد کرده است. برای حل این مسائل پیشنهاد می‌شود سازوکار اعطای سهمیه بنزین برای اختصاص سهمیه به افراد اصلاح شود. ایجاد بازار مبادلات و بورس انرژی مختص بنزین، امکان قیمت گذاری و مصرف بر اساس بازار را فراهم می‌کند. علاوه بر این، اجرای بازار مبادله انرژی امکان اعطای یارانه انرژی را بر اساس سرانه به افراد در بخش خانگی فراهم می‌کند. با این رویکرد، مزایای افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی مستقیم به جیب افراد می‌رود و مشارکت در تلاش‌های صرفه‌جویی انرژی و ارتقای بهره‌وری اقتصادی را تقویت می‌کند.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۸۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
دوباره شروع شد
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
واقعا اصلا فکر خوبی تو این مملکت نیست
اول ماشین هیبریدی ازاد کنید و تعرفه نگیرید و به مردم اعلام کنید .و در کنار این اقدام بنزید لیتری 20 هزار تومن بکنید و گازوییل و بزنید برای ماشین های حمل و نقل عمومی تفاوت قیمت به کارت ملی یارانه بریزید و در سامانه ثبت باشن.واقعا خیلی فکر می شه کرد که به نفع مملکت باشه ولی نمی دونم چرا مافیاها همه جا هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
یاد صبح جمعه افتادم
صحیح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
نزدیک انتخابات و باز پوپولیسم شروع شد برای همون چهار درصد رای باقیمانده که ممکنه برن پای صندوق. اینقدر بیسوادی در مجلس بیداد میکند که نمیدانند فردی که یارانه بنزین نمیگیرد سوار تاکسی و اتوبوس و مترو ...میشود که همه انرژی یارانه ای مصرف میکنند. مگر همه مردم یارانه آب و برق کشاورزی میگیرند که کشاورزان میگیرند؟ مگر همه یارانه داروهای خاص میگیرند؟ این بساط توجیه قاچاق و ...بیخودی و بازی تبلیغاتی است. در ضمن دوستی قصد گذر از مرز داشت، حجم باک بنزین او را محاسبه و به قیمت لیتری 45 هزار تومان از ایشان معادل دو میلیون گرفته اند که بنزین را به عراق میبرد بنابراین قاچاق از مرز رسمی هم منتفی است و بازی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
آقا من چون خودرو ندارم، با این کار موافقم
عالیه
درود بر تابناک و دولت مردمی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
طرح حجاب تموم شد دارند برای خودشون اشتعالزایی میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
دولت باید افزایش قیمت بنزین را از خودرو سازان بگیرد برای همه روشن است که قیمت خودرو نسبت به سایر کشورها بسیار بالا است از طرف دیگر اگر از خودرو سازان دریافت کنند مجبور می شوند خودرو کم مصرف تولید کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
روسیه هم دیگه بنزین به اینها نمیده ، پالایشگاه ها فرسوده اند و توان تامین مصرف روزانه را ندارند و بدتر از همه هر روز صدها خودرو به ناوگان کشور اضافه می شود . هیچ برنامه معقول و مشخصی هم ندارند بجز گران کردن بنزین . با این ترفند هم باز ثرتمندان از منابع طبیعی متنفع می شوند .
ناشناس
| Singapore |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
با سلام
خجالت داره
اقای وزیر نفت دیدید جز خالی بندی ادعای تان بیش نبود که میگفتید بنزین گران نمیشود
عادلانه ترین نوع یارانه بنزین به کسی هست که ماشین دارد بعد از دادن بیمه و گران فروشی کارخانه های بی کیفیت داخلی برای ماشینهای وطنی و دادن گمرکی برای خودروهای خارجی
برای چه کسی که ماشین ندارد یارانه بنزین بگیرد؟؟؟
کشور صادرات نفت دارد چرا به هر ایرانی نباید پول نفت مساوی برسد؟؟؟؟این مدل یارانه جز مسخره کردن مردم چیزی نیست
یعنی این دولت عرضه دادن یک ۶۰لیتر بنزین به هر خودرو را هم ندارد؟؟؟؟؟
ادعا ادعا
دست به قیمت بنزین بزنید قیمت تمام کالاها مجددا وحشتناک گران میشود
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
فکر خوبیه
به افراد بنزین بدن نه خودرو یعد یه فکر هم برای حمل و نقل عمومی کنند مثلا مسافر و جابجایی کالای عمومی با قیمت مناسب که قیمتها سرسام آور نشه
ورود ماشین هیبریدی را هم آزاد کنند تا مصرف بنزین بیاد پایین یه دفعه که مصرف صفر نمیشه
بنزین هم به افراد بدن نه ماشین و قیمت را آزاد کنند عادلانه است
ناشناس
| France |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
چرا اخر این قدر دولت فکر مردم هست؟؟؟
حالا دولت میخواهد زورکی به هر فردی ۱۵ لیتر بنزین بدهد؟؟؟
دولت جان برنج وطنی هم دوست داشتید به هر فردی اختصاص بدهید بد نیست
اگر دغدغه تان قاچاق است اوکی ، پس کل لیست قاچاق ورودی و خروجی باید عادلانهبه کد ملی هر فرد ایرانی واریز شود و بعد قیمت ازاد شودنه اینکه در لیست قاچاق فقط روی بنزین زوم کنید

من چه قدر خوشبختم که دولت اینقدر دلسوزم هست و میخواهد زوری زوری ۱۵ لیتر بنزین ام بدهد
ان وقت یارانه هایی که ملت به ۲ لگن ساز اصلی کشور دادند در ۳۰ سال اخیر چه میشود؟؟
میخواهید بنزین را کنید ،منتهی حق ندارید به شعور مردم توهین کنید
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
بنده بعنوان بزرگترین و شریف‌ترین و بهترین انسان روی سیاره مشتری در این مورد هیچ گونه پیشنهاد یا خدایی نکرده خدایی نکرده زبون شیطون کر انتقادی ندارم؟
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
اول کارت ملی مردم را بعد از چندسال انتظار تحویل بدهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
چرا به کسانی که خودرو ندارند خودرو نمی دهید تا آنها هم از یارانه بنزین بهره مند شوند
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
چرا هر سال متناسب با تورم بنزین و سوخت را گران نمیكنید. چرا یكباره به انفجار میرسانید. نمیتوان گفت كه شما نمیدانید. بالا بردن به یكباره تصاعدی قیمت بنزین رانت دارد ولی افزایش قیمت سالانه آن ندارد. با قیمت بنزین مخالفان دولتها ؛ دولتها را آچمز نیز میكنند.
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
کارشناس محترم سهمیه بندی سوخت
لازم بذکر است اگر یارانه سوخت بجای خودرو به اشخاص داده شود قطعا خودروداران که جابجایی مسافر را هم بر
عهده دارند با افزایش هزینه کرایه فشار مضاعفی را بر پیاده ها وارد خواهند کرد و هر چقدر یارانه گرفته اند باید برای ایاب و ذهاب پرداخت کنند و اجناس هم صعودی افزایش قیمت خواهد داشت .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
مشکلات را گردن مردم نیاندازید باید جلوی قاچاق را بگیرید ! مردم چکار کنن وقتی مجبورشان کردید خودروی پر مصرف داخلی استفاده کنند تقصیر آنها چیست ! شما نمیتوانید قاچاق سوخت را کنترل کنید به مردم فشار می آو.رید !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
واقعا باید برای بنزین فکری کرد که مال بیت المال این همه مفت در جیب برخی ها که چندین ماشین دارند ریخته نشود. اما چگونه؟ نمی دانم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
مافیا های مختلف در ایران چنان ریشه دار شده اند که اجازه کارهای زیربنایی که منجر به جلوگیری از قاچاق و درامد های هنگفتش می شود جلوگیری می کنند. به طور مثال شرکت های تاکسی اینترنتی به طور آنلاین در حال رصد کردن خودروهای در حال خدمت رسانی هستند اونوقت چطور دولت با این همه دفتر و دستک از پس این کار بر نمیاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
خب میبینم که آقایون یه بار دیگه پای قولشون واستادن و بعد از تکذیب 100 باره افزایش قیمت تصمیم به افزایش قیمت گرفتن
دولت محرومان روی ظالمان رو سفیده کرده
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
رئیس جمهور دومین مقام عالی رتبه کشور است .
اگر بخواهد فقط می تواند با یک بخشنامه ریشه همه مافیا ها را بخشکاند.
اگر بخواهد می تواند از نیروهای ارتش و سپاه برای نابود کردن مافیا استفاده کند.
مافیا ی قدرتمند را اگر نتوانند با تفنگ از بین ببرند ، با تانک و موشک می شود این کار را کرد ، می توان خانه مافیا را بر سرشان خراب کرد اگر بخواهند.
شما یادتان نمی آید ، بنزین صد تومانی را هفت برابر کردند تا همه مشکلات حل شود.
بنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
یعنی اگر قیمت بنزین با قیمت بنزین در آمریکا و اروپا یکی بشه، اقتصاد ما مثل اقتصاد اون کشورها می شه؟ توروم ما مثل این کشورها می شه؟ نرخ بیکاری چی؟ ماشین ها با قیمت جهانی به دست مردم می رسه؟
اگر گزاره های دوم تحقق پیدا می کنه پس عیب نداره قیمت بنزین هم مثل اونها بشه
در غیر اینصورت ... قیمت بنزین رو افزایش دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
مقایسه قیمت بنزین در ایران و اروپا ، جوکی بیش نیست .

چون موردی مقایسه کردن روشی نادرست است ، باید درآمد ماهانه و هزینه های خانواده نیز مقایسه شود تا مقایسه دقیقی اتفاق افتد.
ناشناس
| Singapore |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
پایه حقوق ۴۰۰۰ دلار در امریکا و یا بیشتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
عدالت در کشوری که دارای ثروت بزرگ نفت و گاز است این است که همه مردم با قیمت مناسب خودرو با کیفیت و کم مصرف داشته باشند این عدالتی که مسئولان تعریف می کنند در جهت تامین منافع خودشان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
خیر، اگر مردم و مسئولین ما هم شدند مثل مردم و مسئولین آمریکا، شاید اقتصادمان هم مثل اقتصاد آنها بشه
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
پول بنز می دیم پراید سوار می شیم
اونوقت بابت بنزین که می شه ما می شیم پر مصرف
نمی دونم والا
شاید ماها حالیمون نیست!!!!!
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
صد خط نوشتی بازی با کلمات و دروغ چند خط ساده جواب میدم
آیا افراد آقا زاده و پولدار سمند و پژو سوار میشن صدی ۹ لیتر مصرف یا مردم عادی پولدار خودرو صدی ۵ سوار میشه کی داره یارانه دیگری رو مصرف میکنه چند هزار پولدار داریم کمه ولی طبقه معمولی بیش از ۷۰ میلیون نفر قاچاق کی میکنه مردم یا مسوولین و فرزندانشون و ..... کی چهار چرخ و برد ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
مجوز ماشین خارجی برقی و هیبریدی نمی دهید و هزینه مصرف بالای خودرو ساز داخلی را مردم باید بدهند .

چه ناعادلانه و ناکارشناسانه
دستتان را از جیب مردم بیاورید .
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
نویسنده محترم این متن زیبا
شما که ایقد بفکر مصرف بی رویه هستی چرا یه آمار از نفتکش های غول پیکری نمیدی که هفته ای به لبنان و سوریه میرن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
ترفندی جدید با بهانه قدیمی قاچاق برای افزایش قیمت بنزین فقط چطور برای مالیات گرفتن حداکثری از مردم دیگر کشورها الگو هستند کجای این دنیا بنزین را به جای خودرو به افراد سهمیه می دهند!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
این ساز و کاری است که خودتون درست کردید خوب برای خودروها عوارض ببندید یا کسی،که چندتا خو رو داره مالیات بیشتری بدهد چرا دنبال راههای عیر معقول می‌روید خودتون خودروهای بی کیفیت میدین به مردم . جاده‌ها و خیابان‌ها هم که عیر استاندارد. خودروهای عمومی و شرکت واجد هم گران خوب مردم چکار کنند؟ چرا خودروی برقی نمبارین؟ خودروی دیزلی و.....
پاسخ ها
حجت ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
عزیز دل الان دو سال است که از خودرو های گرانقیمت که اتفاقا مصرف سوخت کمتری هم داشته وکمتر هوا را آلوده میکنندمالیات میگیرند حالا اگر خانواده‌هایی که زن ومرد هردو خودرو دارندسهمیه بنزین با کارت ملی فقط شامل سرپرست خانواده میشود اون‌یکی چکار کند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
اگر یارانه بنزین فقط به خودرو بی عدالتی است پس یارانه دارو هم فقط به بیمار و یارانه سوخت هواپیما فقط به مسافران هواپیما و یارانه گازوئیل فقط به خودروهای سنگین و کشتی ها و یارانه سفر زیارتی فقط به مسافران زیارتی و ....... هم بی عدالتی است
عمو حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
احسنت طرح خوبیه
باید زودتر از اینا اجرایی میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
در اییران طرحی ک ب نفع مردم باشه وجود نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
ممکن است طرح خوبی باشه اما بعید میدانم اجرایی بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
احیانا تو نباید الان تو فلسطین برای برادرات بجنگی؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
همینجور از خودتان طرح به در نکنین ببینین سایر کشورهای توسعه یافته در این زمینه چه می کنن شمام یاد بگیرین..تا برای مردم مشکلی به مشکلات عدیده شان ایجاد نکنین !
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
فقط همین کم مونده انجام بشه تا قشر کارگر مشکلاتش حل بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
مشکل شما با کارگرا چیه؟ مگه کارگرا برده های شمان که دوست ندارید از پول بنزین منفعتی ببرن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
کسی با کارگر مشکل نداره ولی همین افزایش قیمت میاد روی قیمت تاکسی و اتوبوس و تا قیمت گوجه و خیار افزایش پیدا میکنه بیشترین آسیب رو هم همون قشر میبینن
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟