در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد؛

هشدار «ناترازی مصرف بنزین» را باید جدی گرفت؛ راه چاره چیست؟

کارشناس انرژی به تابناک اقتصادی گفت: با توجه به ناترازی که در زمینه بنزین به وجود آمده است، چاره اندیشی برای حل این مشکل، ضرورت دارد. خودرو‌های فرسوده که حجم زیادی از خودرو‌های کشور را تشکیل می‌دهند و مصرف بالایی دارند، در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بوده اند.
کد خبر: ۱۱۹۸۱۵۶
|
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴ 12 October 2023
|
8741 بازدید
|

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته‌ای که گذشت، قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی با انتقاد از روند صعودی مصرف سوخت در کشور  اظهار داشت: هم‌اکنون مصرف روزانه ما ۱۳۷ میلیون لیتر بنزین در روز است. ما باید در مجلس شورای اسلامی تدبیری برای بهینه سازی نحوه مصرف سوخت بیندیشیم. همین الان هم رشد پنج تا شش درصدی در مصرف داریم، به طوری که حتی ۲.۵ برابر کشور‌های صنعتی بنزین مصرف می‌کنیم؛ بنابراین، چاره کار آن است که جلوی مصرف بد را بگیریم. وی همچنین تاکید داشت: نزدیک ۱۰۰ میلیارد دلار در سال بد مصرفی در حوزه انرژی داریم که رقم زیادی است.  

بررسی‌ها نشان می‌دهد، ناترازی مصرف بنزین در ایران به عدم اصلاحات قیمتی و همچنین متنوع نبودن سبد سوخت خودرو‌های سواری نسبت داده می‌شود. اتکای شدید صنعت خودرو‌های سواری کشور به بنزین به عنوان سوخت اولیه، تقاضا برای بنزین را تشدید کرده و منجر به ناترازی در تولید و مصرف شده است.

همه گیری COVID-۱۹ تأثیر قابل توجهی بر مصرف بنزین داشت و منجر به سرکوب موقت تقاضا شد. محدودیت‌های تردد و کاهش رشد اقتصادی، منجر به کاهش رفت‌وآمد و مسافرت شد و در نتیجه مصرف کلی بنزین را کاهش داد. اما این کاهش موقتی بود و با احیای اقتصاد و غلبه بر همه گیری تقاضا برای بنزین به سطح قبل از همه‌گیری یا حتی بالاتر بازگشت.


همه گیری COVID-۱۹ تأثیر قابل توجهی بر مصرف بنزین داشت و منجر به سرکوب موقت تقاضا و همچنین محدودیت‌های تردد و کاهش رشد اقتصادی، منجر به کاهش رفت‌وآمد و مسافرت شد و در نتیجه مصرف کلی بنزین را کاهش داد. اما این کاهش موقتی بود و با احیای اقتصاد و غلبه بر همه گیری تقاضا برای بنزین به سطح قبل از همه‌گیری یا حتی بالاتر بازگشت.

عدم توسعه ظرفیت پالایشگاهی به میزان واقعی مصرف، سرکوب مصرف بر اثر کرونا، عدم تمرکز بر افزایش ظرفیت و تنوع‌بخشی به سبد سوختی خودرو‌های سواری و اسقاط  نکردن خودرو‌های فرسوده که حدود یک پنجم خودرو‌های کل کشور را تشکیل می‌دهد، از جمله دلایل اصلی ناترازی بنزین است. همچنین سرمایه‌گذاری ناکافی در گسترش ظرفیت پالایشگاه‌ها، توانایی تطبیق تولید با مصرف را مختل کرده و این ناترازی را تشدید می‌کند.

عدم تاکید بر تنوع سبد سوخت خودرو‌های سواری به تشدید ناترازی در مصرف بنزین و بسته شدن دست دولت در اصلاحات قیمتی نیز منجر شده است. تلاش‌های خوبی برای ترویج سوخت‌های جایگزین یا معرفی سیاست‌هایی که مشوق استفاده از منابع انرژی جایگزین برای وسایل نقلیه شخصی است، در دولت نهم و دهم صورت گرفت، اما این سیاست در دولت قبل تداوم پیدا نکرد و توسعه گاز طبیعی فشرده (CNG) متوقف شد.

با حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در خصوص لزوم تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و چاره اندیشی برای ناترازی بنزین گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

مرادی در گفت‌وگوبا تابناک اقتصادی با اشاره به این که توسعه ظرفیت CNG کشور که قرار است مصرف روزانه ۲۳ میلیون متر مکعب را به ۳۶ تا ۴۰ میلیون متر مکعب برساند، اقدام مناسبی است، تصریح کرد: شبکه CNG که الان در کشورمان گسترش یافته است، یکی از بهترین شبکه‌های منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود و بستر مناسبی برای استفاده از این سوخت در کشورمان مهیاست.

وی در ادامه گفت: هر چقدر استفاده از CNG در کشورمان افزایش پیدا کند، به نفع کشور است. انتخاب بعدی استفاده از گاز ال پی جی است که سوخت بسیار مناسبی به شمار می‌آید.

هشدار «ناترازی مصرف بنزین» را باید جدی گرفت؛ راه چاره چیست؟


این استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: CNG تا کنون کمک بسیاری به ما در حوزه سوخت رسانی به ویژه در زمینه ناوگان حمل و نقل  عمومی و تاکسی‌ها کرده است. به طوری که آن‌ها دغدغه‌ای برای مصرف سوخت ندارند و سوخت مورد نیازشان را با قیمت مناسب تأمین می‌کنند. توسعه استفاده از آن می‌تواند بیش از پیش منافع مان را تأمین کند.

مرادی تأیید کرد: بهره برداری از فاز ۴ ستاره خلیج فارس و افزایش بازدهی پالایشگاه‌های موجود، راهکار‌های مناسبی برای رفع مشکل ناترازی بنزین فعلی است. قطعاً اورهال پالایشگاه‌های موجود و ساخت پالایشگاه‌های جدید می‌توانند مفید باشند؛ مثلا، تکمیل ظرفیت‌های پیش بینی شده در پالایشگاه اراک که اتفاق افتاد، توانست بخشی از مشکلات را حل کند.

با توجه به ناترازی‌ که در زمینه بنزین به وجود آمده است، چاره اندیشی برای حل این مشکل ضرورت دارد. خودرو‌های فرسوده که حجم زیادی از خودرو‌های کشور را تشکیل می‌دهند و مصرف بالایی دارند، در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بوده اند. همچنین در زمینه صنعت حمل و نقل نیز باید استفاده از خودرو‌های پایه CNG را در دستور کار قرار دهیم. به این ترتیب، تقاضای بیشتری برای CNG در کشور به وجود می‌آید.


وی در ادامه گفت: ما از بهره برداری از فاز ۴ ستاره خلیج فارس استقبال می‌کنیم. امیدواریم دولت تمام توان خود را برای بهره برداری از این فاز به کار بگیرد تا گام مهمی در راستای حل مشکل ناترازی بنزین برداریم.

مرادی در پایان تأکید کرد: با توجه به ناترازی‌ که در زمینه بنزین به وجود آمده است، چاره اندیشی برای حل این مشکل ضرورت دارد. خودرو‌های فرسوده که حجم زیادی از خودرو‌های کشور را تشکیل می‌دهند و مصرف بالایی دارند، در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بوده اند. همچنین در زمینه صنعت حمل و نقل نیز باید استفاده از خودرو‌های پایه CNG را در دستور کار قرار دهیم. به این ترتیب، تقاضای بیشتری برای CNG در کشور به وجود می‌آید.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
بايد اينقدر گران كرد كه همه راه بروند يا دوچرخه سوار شن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
راهکار: تعطیلی صنعت خودروی داخلی و واردات خودروی با کیفیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
تولید خودرو با مصرف سوخت بالا
عدم کفایت حقوق کارمندان و کارگران و فعالیت در حمل و نقل عمومی به عنوان شغل دوم
مهاجرت از استان های دیگر به تهران برای مسافر کشی به طوری که بعضی از خطوط در سیطره اونهاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
غیر از این هدفی ندارند اینها فقط مقدمه چینی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
افزایش حقوق ها و قیمت سوخت ها به دلار!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
نگران نباش از این دولت و مجلس بجزء گران کردن توقعی نمیشه داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
وقتی خودرو اشغال دست مردم بدی و خودرو کم مصرف و برقی نداری نتیجش مصرف زیاد انرژی میشه منتهی نمیدونم چرا همیشه مردم مقصرن
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
اینها همه فرع است اصل ارتباط با صنعت جهانی است و بروز بودن در مسایل اقتصادی و اجتماعی که صنعت هم ذیل آن است. بدون تماس جهانی مشکلات حل نمیشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
تا مسله حمل و نقل عمومی حل نشود همین است
مردم نمی توانند برای کارهای روزمره معطل سیستم فشل فعلی شوند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
باید حقوق دستمزد کارگران را حدود 2000 دلار تثبیت کنید مثل بقیه کشورهای جهان اول بعد می توان قیمت بنزین را هم منطقی کرد که هم جلوی قاچاق گرفته شود و سایر مشکلات مرتبط به آن حل شود
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
خودتونو لوس نکنید
میخواید گرون کنید دیگه ادا در نیارید
ناترازی بنزین و ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
بنده بعد از تجربه های سنگین بنزین کوپنی. بنزین کارتی کارتکسی. بنزین سهمیه ای. بنزین کارتی یارانه ای. بنزین کارتی پمپی و...
عرض می کنم. بنزین باید در سراسر مملکت آزاد و لیتری 65000 تومان باشدو البته یارانه ها باید 4000000تومان شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
بهترین راه حل
بنزین لیتری 50000 تومان
یارانه هرنفر7000000تومان
رجب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
بنزین رو به قیمتی که میتونید صادر کنید ازاد کنید
پاسخ ناشناس ۱۳.۵۱
| Germany |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
هیئت دولت : بنزین لیتری ۵۰ هزار تومان چشم اطاعت ولی یارانه ۷ میلیون تومان باید بررسی کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
وقتی نماینده مجلس اعتقاد داشته باشد ۲۰۶ و لندکروز مثل هم هستند باید توقع ناترازی در مدیریت کشور را هم داشته باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
خود کرده را تدبیر نیست.

از یک طرف چند ده سال است که ماشینهای عهد بوق با مصرف بالا تولید می کنید،

از طرف دیگر در این چند ده سال هیچ کاری برای اشتغال پایدار و مولد نکرده اید. مردم را وادار کرده اید تا یک ماشین فکسنی تولید داخل خریده، بیفتند تو خیابانها دنبال مسافرکشی.
به جرات می توان گفت که از هر 10 ماشین تو خیابان لا اقل 6 تا مسافرکش هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
جالب است:
بر اساس ماده 2 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی،مسافرکشی جزو تخلفات راهنمایی و رانندگی می باشد که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی راننده ه بدون مجوز جریمه می شود!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
هنوز کامیونهای ماک ساخت 50 سال پیش که در هر صد کیلومتر 100 لیتر گازوییل می سوزانند در جاده ها کار می کنند!
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
دکتری که چیزی از طبابت ندونه تنها راه علاج را قطع عضو میداند نه درمان
این شده مجلس ما خودرو فرسوده مافر کشی جاده خراب و... هیچکدام نباید حل شود تنها راه حل گرانی ماشاله به این همه شعور و عقل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
گرون کنید و cng را توسعه بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
در هیچ کشور پیشرفته ای به علت خطرات متعدد، از گاز به عنوان سوخت خودرو استفاده نمی شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
راهکاری جز گرون کردن و فشار بر مردم به ذهن شما نمیرسه؟
صحیح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
دنیا رفته سمت خودرو برقی و پیل سوختی و خودرو هیبرید صدی چهار لیتر بنزین ولی ما سمند میزنیم صدی سیزده علی برکت اله موجبات خوشحالی میرسلیم فراهم شود به هر حال متخصص خودروساز که میرسلیم باشه انتظار زیادی نداشته باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
خیلی خیلی خیلی ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
تمام عرصه های مملکت اعم از پالایشگاه، نیروگاه، کارخانه، بیمارستان، فرودگاه دانشگاه، تجهیزات و ماشین آلات، جاده ها، خطوط ریلی، هواپیما، لکوموتیو، خودرو..... فرسوده و در حال ویرانی هستند.
نمی شود فقط انگشت روی مصرف بنزین بگذارید و آن را برجسته کرده و آن را تقصیر مصرف مردم بگذارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
راه حل ساده است
واردات خودروهای هیبریدی و برقی و اسقاط خودروهای فرسوده و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو در سراسر کشور نه فقط تهران.
بعد هم قیمت بنزین را به فوب برسونید و حقوق ها هم واقعی و دلاری بشه. تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
دنبال درآمد بیشتر از مردم هستند نه هزینه بیشتر برای مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
این صنعت خودرو اینقدر برای بعضیها اون بالا بالا داشته که نابودی هوا و اقتصاد و روان و جان مردم هم تاثیری در اراده شون نداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
60 لیتر درماه 1500 تومان و 60 لیتر 3000 تومان بیشتر قیمت آزاد در ضمن کارت پمپ بنزین ها هم به قیمت آزاد باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
چطور ناترازی در بقیه چیزها هشدار نمیدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
نیسان آبی و اریسان با موتور پیکان و خودروهای ۲۵ سال پیش را با قیمت های چند برابر به مردم می فروشند حمل و نقل های عمومی بی کیفیت و ناکافی اما مانند همیشه مردم مقصر معرفی می شوند
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟