در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

خودروهایی که متهم اصلی مصرف بالای بنزین هستند/ ناترازی بنزین حل شدنی است؟

باید تولید خودرو‌هایی که از سوخت‌های پاک استفاده می‌کنند، در دستور کار قرار بگیرد. اگر بتوانیم خودرویی تولید کنیم که سوختش سی ان جی باشد و همزمان شتاب بالا و کیفیت خوبی داشته باشد، قطعاً مردم به استفاده از این نوع خودرو‌ها تمایل نشان می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۰۰۱۷۹
|
۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱ 23 October 2023
|
10421 بازدید
|

مواردی از جمله توسعه ناکافی ظرفیت پالایشگاهی کشور، رفع همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش ترددها، عدم تمرکز بر افزایش ظرفیت و تنوع سبد سوخت، خودرو‌های بی کیفیت و پرمصرف ساخت داخل و وجود تعداد قابل توجهی خودرو‌های فرسوده از جمله عوامل موثر بر ناترازی بنزین است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تفـاوت فاحـش قیمـت ایـن حامـل انـرژی بـا کشـور‌های همسـایه ـ کـه در مـواردی تـا ۸۰ درصـد نیـز بـرآورد می‌شـود ـ سبب شـده است که قاچـاق بـا هر هزینـه‌ای، بـرای برخی افـراد جـذاب و اقتصـادی باشـد. بـه دلیـل پرداخـت یارانـه بـالا از سوی دولـت بـرای حامل‌های انـرژی در ایـران و پرداخـت نکردن قیمت واقعـی این حامل‌ها توسـط مصرف‌کننـدگان، هیـچ‌ یک از بخش‌هـا به‌دنبـال بهینه‌سـازی نیستند.

خودروهایی که متهم اصلی مصرف بالای بنزین هستند/ ناترازی بنزین حل شدنی است؟

اکنون سـالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در کشـور پرداخت می‌شود و ایـن در شرایطی اسـت کـه سال ۱۴۰۱ مجمـوع درآمدهـای نفتـی کشـور ۴۳ میلیارد دلار بـود که ایـن اعـداد نشـان می‌دهـد، ایـران حـدود دو برابـر درآمدهـای نفتـی خـود را صـرف پرداخت یارانـه انـرژی کرده اسـت.

طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور، معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافت.

مصرف بی رویه بنزین و ناترازی اش، فشار اقتصادی بالایی بر دولت وارد کرده و کشور را با مشکلات جدی روبه رو می‌کند. کارشناسان معتقدند، هر چه سریع‌تر باید در راستای رفع این مشکل گام برداریم و به ویژه سیاست گذاری‌های دقیقی در راستای کنترل مصرف داشته باشیم.

البته به زعم کارشناسان، هر سیاستی که بخواهیم در زمینه بهینه سازی مصرف بنزین و یا اعطای یارانه در نظر بگیریم، تبعات گسترده‌ای دارد و سیاست‌ها باید با حساسیت بالایی اعمال شود.

خودروهای پرمصرف داخلی، متهم اصلی مصرف بالای بنزین هستند/ ناترازی بنزین حل شدنی است؟

صبوری فرد کارشناس انرژی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی، با اشاره به بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور و زیان اقتصادی بالای آن، تصریح کرد: حل این مشکل نیازمند سیاست گذاری‌های صحیح است. دولت باید از نظریات کارشناسان حوزه انرژی نهایت استفاده را بکند و از طریق سیاست گذاری‌های دقیق در صدد رفع مشکل باشد.

وی ادامه داد: مساله خودرو، اولین و مهم‌ترین دلیل شدت بالای مصرف بنزین در کشور است. باید تولید خودرو‌هایی که از سوخت‌های پاک استفاده می‌کنند، در دستور کار قرار بگیرد. اگر بتوانیم خودرویی تولید کنیم که سوختش سی ان جی باشد و همزمان شتاب بالا و کیفیت خوبی داشته باشد، قطعاً مردم به استفاده از این نوع خودرو‌ها تمایل نشان می‌دهند. متاسفانه وابستگی کامل سبد سوختی خودرو‌های سواری به بنزین مشکل‌ساز شده است و باید حتما علاوه بر توسعه ظرفیت سی ان جی، روی خودرو‌های فرسوده فعلی نیز به سمت اسقاط برویم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: در حوزه افزایش ظرفیت سی ان جی کشور باید به موضوع ساماندهی جایگاه‌های موجود توجه داشته باشیم. مردم باید بدانند که اگر خودروی سی ان جی سوز می‌خرند، ساعت‌ها در صف‌های طولانی معطل نخواهند شد. یکی از دلایل عدم استقبال مردم از سی ان جی در کشور این بود که در دولت قبلی اقدامات خوبی در زمینه مدیریت جایگاه‌های سی ان جی و سوخت رسانی به مردم انجام نشد.

وی در خصوص بهره برداری از فاز ۴ ستاره خلیج فارس و افزایش بازدهی پالایشگاه‌های موجود تصریح کرد: هر چقدر بتوانیم پالایشاه‌هایمان را به روز کنیم و ظرفیت پالایشگاهی کشور را افزایش دهیم، گام مهمی در راستای حل مشکل ناترازی بنزین برداشته ایم. عملیاتی شدن این طرح‌ها نیاز به حمایت دولت، صنعتگران و بخش خصوصی دارد.

این کارشناس انرژی گفت: اگر بتوانیم از طراحان داخلی و خارجی برای به روزرسانی پالایشگاه‌ها استفاده کنیم، اتفاقات مثبتی رخ می‌دهد. افزایش بازدهی پالایشگاه‌ها و انجام کار‌هایی که منجر به بالا رفتن سطح تولید و جبران ناترازی فعلی شود، شدنی است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: در حوزه بنزین نیاز به تصمیم گیری عاجل و سیاست گذاری‌های سریع و صحیح داریم. متاسفانه غفلتی که در این زمینه در دولت قبلی شاهد بودیم، به تشدید مشکلات منجر شده است.

وی در پایان تأکید کرد: با همتی که در دولت برای حل مشکل ناترازی بنزین می‌بینیم، حتی می‌توانیم به صادرات بنزین به سایر کشور‌ها در سال‌های آتی هم امیدوار باشیم.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
اقتصاد مملکت را در جهت تولید رانت قرار داده اند. هدف از هر تصمیم اقتصادی، ایجاد رانت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
و البته یارانه کل مردم ایران را فقط در اختیار قشر مسافر کش قرار میدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
اول اینکه دارید زمینه چینی واسه افزایش قیمت میکنید
دوم به مافای خودرو و جناب میرسلیم بکید که تولیدات داخل باعث این امر شدههمانطوزرکه کارشناس محترم گفته بعد فرق 206و پراید با لندکروز اینجا مشخصه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
تا حالا ما در مورد کدوم بحران تونستیم راه حل صحیح بدیم که این دومین مورد باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
البته که با این کارشناسان دو زاری به هیچ راهکار مناسبی نمی رسیم . بجای دادن راهکار فقط تبلیغات دولت فعلی را کرد فکرکنم چند وقته دیگه یک سمتی در دولت بگیره
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
خودروهای ساخت داخل کیفیت ندارند- خودروهای ساخت داخل ایمنی ندارند- خودروهای ساخت داخل مصرف بنزین بالایی دارند- خودروهای ساخت داخل آلودگی زیادی تولیدمیکنند- خودروهای ساخت داخل به علت تکنولوژی قدیمی اصولا بنزین یورو 2 و 6 برایشان فرقی ندارد وهردو را ناقص وبا آلاینده های بالا میسوزنند- خودروهای ساخت داخل قیمتشان بسیاربیشتر ازیک خودروی متوسط ولی استاندارد خارجی است- خودروهای ساخت داخل.......هزارمشکل دیگر>>> اجازه واردات نمیدهیم مردم باید همین خودروها با شرایط وقیمت تعیین شده از طرف ما بخرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
برای اینکه حق باکسی است که زورش بیشترباشد وزورمافیای خودرو بیشتر از زور مردم و معدودنمایندگان مسئولیت شناس مثل رشیدی کوچی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
ماشین های پر مصرف که اصلا اثری ندارند
شما خوبید
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
تا وقتی ساختار درست نشه همینه
قاچاق مواد مخدر تا زمانی که چندین برابر سود داره ادامه داره
تولید لگن های داخلی تا زمانی که مکانی برای رانت و دزدی و مشغول شدن هست و تا زمانی که رقابت توسط دولت جلوش گرفته شده ادامه دارد
......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
چندسال پیش پروفسوری که معاون وزیرصنایع بود گفت تولیدخودروهای باکیفیت پایین باعث ایجاد دههاهزارشغل در زمینه تعمیرات مختلف مثل میکانیکی -باتریسازی- زیربندی سازی- صافکاری و...خودرو شده است. از این ایده میتوان برای ایجاداشتغال در زمینه های دیگرهم استفاده کرد مثلا ساختمانهارا بی کیفیت ساخت تا زود خراب شوند ودر زمینه های مختلف بنایی- لوله کشی - کاشی کاری- گچکاری و....اشتغالزایی ایجادشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
خودروهای داخلی فضای معنوی جامعه را غلیظتر‌ میکنه‌ ولی ماشینهای خارجی هرکه توش بشینه‌ لاییک میشه‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
بخش بزرگی از مردم کمتر از 100 لیتر در ماه مصرف بنزین دارند و تاثیر بسیار کمتری در آلودگی هوا و ناترازی بنزین دارند در مقابل بخشی مصرف بی رویه و بالا و تاثیر گذار دارند بهترین راه افزایش قیمت بنزین بر اساس میزان مصرف است در ضمن کسانی که بیش از یک خودرو دارند فقط یک خودرو آنها سهمیه داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
دلیل ناترازی، خودروهای گران قیمت داخلی اما پرمصرف می باشد، نمیشه از یه طرف مردم رو مجبور کنین که خودروی گران داخلی اما پر مصرف بگیرن و از طرف دیگه مانع واردات خودرو کم مصرف توسط همین قشر به قول شما پرمصرف بشین و بعد هم شاکی باشین که چرا ناترازی وجود داره و ... مردم مقصرن و ... مقصر خود دولت و خودروسازهای داخلی هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
ناشناس 12:31 کاملا با شما موافقم اما بدون شک دولت به واردات خودرو با کیفیت و با قیمت مناسب رضایت نخواهد داد چون دولت از فروش خودروهای داخلی و مالیات و هزینه های گمرکی سنگین به خودروهای خارجی درآمد بالایی دارد و البته به فکر درآمد بالا و حداکثری از فروش بنزین نیز هست در چنین شرایطی بهتر است هزینه بیشتر از پرمصرف ها دریافت شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
این داستان یک ماجرای جکومتی هست نه دولتی. میبنید ک با رفت و امد دولت های مختلف چیزی تغییر نمیکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
80 میلیارد دلار یارانه سوخت؟؟!! دروغ محض فقط برای توجیه گرانی!!!
اگه سالی 2 برابر بودجه نفتی داریم یارانه سوخت میدیم پس الان باید یه کشور برشکسته باشیم!!!
در ضمن این مشکلیه که خود دولت بوجود آورده!! نه مردم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
هیچ یارانه سوختی وجود نداره. 10 برابر یارانه رو روی قیمت خودرو از ملت گرفتن.
سود سالانه مبلغ مازاد خودروهارو حساب کنید با بنزین 50 هزار تومنی هم جبران نمیشه.

وقتی داری یک خودرو درجه سوم رو 500 میلیون گرونتر از قیمت جهانی و واقعیش میخری با سود 20 درصد یعنی سالی 100 میلیون سود. به عبارتی ماهی 8 میلیون تومن سود که اگر بنزین لیتری 50 هزار هم بشه بازم میشه 160 لیتر بنزین در ماه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
دولت هزاران برابر یارانه سوخت رو با قیمت های بسیارگران خودرو داخلی و ۱۰ برابر بودن قیمت خودروی وارداتی به نسبت فوب خلیج فارس از مردم می گیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
خودرو یا موتورسیکلت برقی با قیمت معادل بنزینیش وارد یا تولید کنید مشکل ناترازیتون حل میشه!!! خیلی چیز سخت و پیچیده ای نیست!!
پاسخ ها
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
در مدیریت ایرانی آسان ترین مسایل پیچیده ترین می شن چون باید ردنت هزاران نفر تامین شه
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟