تبلیغ خودروی اسیووی تازه تویوتا در انگلستان ممنوع شد؛ تصمیمی که به یک علت قابل تامل گرفته شده و بعید نیست به کشورهای دیگر نیز سرایت کند!
به گزارش «تابناک»؛ در پی عرضه نسل تازه خودروی تویوتا هایلوکس به بازارهای جهانی، تبلیغات گسترده این محصول در کشورهای مختلف در دستور کار قرار گرفته و این خودروساز مشهور میکوشد به بهترین شکل تواناییهای خودروی تازه اش را به مردم نشان داده و آنها را ترغیب به خرید نماید؛ تبلیغاتی که حالا دستمایه اعمال یک ممنوعیت جالب توجه شده است.
آن گونه که سازمان دیده بان تبلیغات بریتانیا اعلام کرده، پخش دو تبلیغ این محصول تازه تویوتا در این کشور ممنوع شده است، زیرا در آن تبلیغها اثرات زیست محیطی رانندگی در طبیعت نادیده انگاشته شده و در بیان کلی، این تبلیغات فاقد «احساس مسئولیت در قبال جامعه» ارزیابی شده است؛ تبلیغهایی که در آنها با این خودرو به تاخت و تاز در طبیعت مشغول هستند.
بله! درست متوجه شده اید؛ چون در تبلیغات این SUV تازه و قدرتمند، شاهد هجوم خودروها به طبیعت، عبور از نهرها و رودها و رانندگی در دشت و کوه هستیم، از آنجایی که احساس مسئولیتی نسبت به محیط زیست دیده نمیشود و تخریب طبیعت به هیچ انگاشته شده، به رغم مجوز عرضه این خودرو در انگلستان، ارائه تبلیغات مخرب آن به مردم ممنوع اعلام شده است.
سخت گیری جالب توجهی که نخستین بار است اعمال میشود و باید دید واکنش خودروساز مشهور، تویوتا به آن چه خواهد بود؛ آیا تبلیغاتی تازه برای عرضه این محصول در آن کشور تدارک خواهد دید یا اقدامی نخواهد کرد؟ اگر این رویداد در کشورهای دیگر تکرار شود، چه؟ آیا ممکن است این ممنوعیت موجب شود که رویکرد خودروسازها در ساخت تیزرهای تبلیغاتی تغییر کند؟
سوالاتی که هنوز پاسخی برایشان وجود ندارد و چه بسا زمان زیادی تا پاسخ دهی به آنها مانده باشد، اما در نهایت راه گریزی از آنها نیست، به ویژه آنکه محققان هم پای کار آمده اند و یکی از نتایج جالب توجهی که منتشر شده، نشان میدهد که سه چهارم خودروهای اس یو وی خریداری شده در انگلستان، در شهرها تردد میکنند و به نوعی خودروی زرپای شهرنشینان شده اند.
تحقیقاتی که تاکید دارد تبلیغ این خودرو با تصاویر هجوم مخرب به طبیعت، اساسا تبلیغی نادرست و غیرهدفمند است که چرایی اتخاذش، محل سوال و تردیدهای دیگری است. تردیدهایی که از منظر دیگر، نشان از وقوع پدیدهای شوم در این کشور دارد که آثار سوء آن در میان مدت و بلندمدت از راه خواهند رسید و مشکلات زیادی به دنبال خواهند داشت. اینکه شمار این خودروها -که آلایندگی بیشتری به نسبت خودروهای دیگر دارند- در شهرها رو به افزایش است.
نگرانی مهمی که ظاهرا تبلیغ کذایی تویوتا و ممنوعیت پخشش، موجب کشف آن و اهمیتش شده است و بعید نیست به تصمیمات ثانویه در مراجع قانونی شود؛ تصمیمهایی در راستای کاهش شمار این خودروهای پرقدرت و با آلایندگی بالاتر در شهرها و پیشگیری از افزایش آلودگی هوا به مرور زمان، در نتیجه ندید گرفتن رشد تعداد این خودروها در شهرها؛ تلنگری که ممکن است با پایان رویداد به دیگر کشورها نیز زده شود و نتایج مشابهی به بار بیاورد.
وضعیتی که به تاکید برخی، بعید نیست به شکل گیری جریانی وسیع منجر شود که از مرزهای انگلستان فراتر خواهد رفت و ممکن است به اعمال محدودیتهایی در ابعاد قاره اروپا و حتی فراتر از آن منجر شود. این در حالی است که شاید یکی از نتایج این ممنوعیت، تغییر رویکرد خودروسازان در تبلیغ محصولاتشان و رعایت دقیق الزامات محیط زیستی باشد.
اتفاقهای مبارکی که امیدواریم رقم بخورند، اما پیش از آن و بیش از آن، باید امیدوار باشیم که در سایه این ماجرا، اهمیت محیط زیست و پرهیز از تاخت و تاز خودرویی به آن در کشورهای دیگر جهان از جمله میهنمان بیش از پیش درک شده و مقابله جدی با پدیدههای مخربی مانند آفرود در کوه و دشت، جنگل و بیابان، در دستور کار مسئولان قرار گیرد.