بازدید 8531

واکنش وزیر اقتصاد به شایعه اختلافات در تیم اقتصادی دولت / آیا مرحله دوم انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی در راه است؟

خاندوزی چندی قبل گفته بود، سیاست اعطای نرخ سود ۳۰ درصد به اوراق گواهی سپرده‌های خاص، سیاستی موقت است و ادامه‌دار نخواهد بود؛ حال امروز گفته است، بانک مرکزی همان موضوعی که در ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفته شده بود را اجرایی کرد!
کد خبر: ۱۲۲۳۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳ 21 February 2024

واکنش وزیر اقتصاد به شایعه اختلافات در تیم اقتصادی دولت/ آیا مرحله دوم انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی در راه است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ حدود بیست روز قبل، بانک مرکزی انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه را با هدف تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولید به شبکه بانکی ابلاغ کرد؛ رویکردی با هدف مدیریت نقدینگی سرگردان که با استقبال مردم نیز همراه شد.

به گونه‌ای که در همان روز‌های نخست اجرای طرح، ۲۸۰ هزار میلیارد تومانِ هدف گذاری شده، محقق و جذب شبکه بانکی شد؛ هرچند در این میان، فعالان بازار سرمایه نسبت به این سیاست بانک مرکزی موضع انتقادی داشتند و معتقد بودند، جریان سرمایه گذاری از بورس راهی بانک‌ها خواهد شد و بورس آسیب می‌بیند، سخنگوی دولت در گفت‌وگو با نبض بورس اظهار داشت، این سیاست دولت به نفع بورس و اقتصاد کشور است!

در این میان، وزیر اقتصاد نیز اعلام کرد: سیاست اعطای نرخ سود ۳۰ درصد به اوراق گواهی سپرده‌های خاص، یک سیاست موقت است و ادامه‌دار نخواهد بود. ۲۳ بهمن ماه، خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با ایرنا درباره اینکه آیا انتشار اوراق گواهی خاص با نرخ سود ۳۰ درصدی برای ماه‌های آینده هم ادامه می‌یابد، اظهار کرد: قرار نیست این سیاست ادامه‌دار باشد. انتشار اوراق گواهی خاص با نرخ سود مذکور، سیاست موقت بانک مرکزی است و تا سقف مشخصی عرضه می‌شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: به محض پایان یافتن سقفی که بانک مرکزی برای عرضه این اوراق از سوی شبکه بانکی تعیین کرده، فروش اوراق دیگر قابلیت ادامه نخواهد داشت، چون این سیاست برای سپرده خاص پروژه‌های ویژه تعریف شده است.

اما فردای آن روز بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ضمن تاکید بر ادامه استفاده از ابزار‌های مختلف سیاست پولی از جمله اوراق گواهی سپرده خاص سرمایه‎ گذاری برای طرح‎های دارای بازدهی بالا و پیشران کشور تصریح می‎ کند، به عنوان سیاستگذار پولی در هر زمان که ضرورت داشته باشد و تشخیص دهد، از این ابزار پولی به منظور هدایت هدفمند نقدینگی در تامین مالی طرح‌های ملی و سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی استفاده خواهد کرد.

اطلاعیه‌ای که برخی از آن با عنوان اختلاف میان سیاست گذار پولی و مالی یاد کردند و باعث شد، پس از یک هفته، امروز خاندوزی درباره آن شفاف سازی کند.

وزیر اقتصاد در گفت‌وگویی اظهار کرد: انتشار گواهی اوراق سپرده خاص (با سود ۳۰ درصد) در ستاد اقتصادی دولت مطرح و تصمیم گرفته شده بود که انتشار محدود این اوراق برای پروژه‌های ویژه در دستور کار قرار بگیرد. خاندوزی افزود: بانک مرکزی هم همان موضوعی که در ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفته شده بود را اجرایی کرد و شایعاتی که در مورد اختلافات وجود دارد، علاقه‌های برخی افراد است که دنبال اختلاف آفرینی هستند و به این موضوع دامن می‌زنند.

واکنش وزیر اقتصاد به شایعه اختلافات در تیم اقتصادی دولت/ آیا مرحله دوم انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی در راه است؟

حال پرسش اینجاست که مرحله دوم از انتشار چنین اوراقی در دستور کار بانک مرکزی است یا خیر؟ پرسشی که برای پاسخ به آن باید به اظهارات چند روز قبل رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد. فرزین با تاکید بر اینکه در سال جاری ۲۰۰ همت گواهی سپرده خاص منتشر شد و به سرعت هم به فروش رفت، اظهار داشت: این ابزار روش بسیار خوبی برای تامین مالی هدفمند تولید و سرمایه در گردش است و هر زمان تشخیص دهیم نیاز به استفاده از این ابزار وجود دارد، حتما اعلام می‌کنیم و این سیاست را ادامه خواهیم داد و آن را به کار خواهیم گرفت. این ابزار برای تامین مالی طرح‌های توسعه ایجادی و پیشران اقتصادی بسیار اثرگذار است. همچنین به تامین مالی خرد خانوار‌ها با تمرکز بر تسهیلات قرض الحسنه توجه می‌کنیم، چون روش تامین مالی بسیار موثری در تامین مالی خانوار‌های کم درآمد است.

بنابراین به نظر می‌رسد، در هفته‌های آتی و به احتمال زیاد در شروع سال آینده، سیاست گذار دوباره به سراغ استفاده از این ابزار پولی خواهد رفت؛ رویکردی که ولی الله سیف، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی درباره آن معتقد است: وقتی تورم بالای ۴۰ درصد داریم و نرخ‌های سود بانکی نیز در محدوده ۲۰ درصدی است، این قدرت خرید سپرده گذار است که تحلیل می‌رود و عملا سپرده‌گذار زیان می‌کند. نرخ سود منفی در اقتصاد نمی‌تواند منطقی باشد و به ضرر اقتصاد است... اگر به موازات انتشار این اوراق، فکری هم به حال نرخ تسهیلات بانک‌ها شود و به بانک‌ها اجازه دهیم تا این منابعی که جمع می‌کنند، با نرخ مناسب به عنوان تسهیلات پرداخت کنند، انتشار این اوراق می‌تواند ادامه داشته باشد و کار مثبتی است. 


تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۲
واکنش وزیر اقتصاد به شایعه اختلافات در تیم اقتصادی دولت
وضع اقتصاد و تورم و... خودش گویاست که اینکاره نیستید
اخه چه دستاوردی داره تیم اقتصادی
سیاست اعطای ترخ سود بالا در ایران شکست خواهد خورد و باعث ابرتورم می شود چون ساختار وامهای بانکی در ایران با ترکیه یا روسیه و آمریکا متفاوت است در ایران وامهای بانکی طوری پرداخت شده است که بازپرداختی در کار نیست و بخش زیادی از وامها را دولت یا بخشهای نزدیک به دولت گرفته اند و وام را پس نمی دهند اما در کشورهای دیگر وامها را بخش خصوصی گرفته اند و با بالا رفتن نرخ سود وامها را حتی با ورشکستگی پس می دهند
حکمرانی اقتصادی شکست خورده است ، مرگ اقتصاد دستوری حتمی است ، گروهی در حال غارت منابع هستند و گروهی با تعصب در جهت سرعت بخشیدن به بیمار سرطانی
اتفاقا حفظ سطح تورم در بالای 40% و افزایش وحشتناک قیمت گوشت نشان از هماهنگی کامل تیم اقتصادی داره!
بیخود نیست که سخنگوی دولت با این تیم اقتصادی خوشحاله که دلار هنوز 70 تومن نشده!! اما در افزایش 5 برابری قیمت گوشت سفید و قرمز با هماهنگی کامل عمل کردند!
اگر مرحله بعدی سپرده 30درصدی مثل مرحله اول باشد بهتراست اصلا نباشد.آنچه در مرحله اول دیدیم بی نظمی شدیدوعدم پیش بینی از میزان مشارکت مردم و ساعتها علاف شدن دربانکها وپایمالشدن کرامت انسانی بود.عجیب است جذب سپرده که اصولا باید همراه تشویق وتبلیغ برای جمع اوری نقدینگی اضافی برای کاهش دلال بازی باشد خودش به یک نوع رانت تبدیل میشود درحقیقت به ضدخودتبدیل میشود یاحداقل مرحله اول که چنین بود.امیدواریم درصورت تکراراین کار با عبرت ازاشتباهات فاحش مرحله اول یک کارروتین بانکی را به یک اعصاب خردکنی جدید برای مردم تبدیل نکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
؟؟؟؟؟؟؟به نظرت سود 30درصد میده وام چند درصد میشه
اوضاع وحشتناک اقتصادی چون تورم و به آتش کشیدن بورس، ایجاد فضای ناامنی برای تولید و سرمایه گذاری حاصل این دانشمندان خبره !!!! است که عملکردشان را فقط با یک کلمه میتوان خلاصه کرد: خیانت
تنها راه نجات مملکت تعامل با دنیاست اقتصاد کشور خراب است اخلاق اجتماعی خراب است سیاست خراب است فقر بیکاری اختلاس طلاق فراوان است .تعامل راه نجات .قد قد بسه
چه اختلافی در مملکت همه چیز تعطیل از بورس تا کارخانجات و ووو
تنها چیزی که تعطیل نیست گرانی گرانی و ریا و اختلاس و دزدی
مردم می دانند از روش دلار فروشی اقتصاد دولتی در حال فعالیت است ... این کار عاقبت خوبی برای مردم و انقلاب ندارد
پروفسور اقتصاد , دست از سر سفره مردم بردار
ارز ۴۲۰۰تومانی شده ۴۲۰۰۰ دراند دلاری دولت عملا ۱۰ برابر شده ولی دولت تو پرداخت حقوق کارمندان دست به دامن اوراق ۳۰دزصدی شده ؟؟ معلوم نیست تو این کشور چه خبره کی داره این وسط دزدی میکنه ؟؟
حقوق کارمندان در بهترین حالت ۲۰دزصد تا ۳۰درصد افزایش یافته این درامد کجا میره ؟
چندی پیش دانشگاهی آموزان رو برای یک بازدید از دستاوردهای نظامی به اردو بردن یک ماشینهایی تویوتایی تو پادگان بودن که هر کدوم فکر کنم حداقل ۵۰ میلیار بود ، حالا معلوم شد پولها کجاست
بین مسئولان اختلاف سلیقه در سو مدیریت است!!!،آنهم طبیعی است.بازنده همیشگی هم عامه مردم.
ییسی استعفا بده و ۷۰ میلیون ایرانی در پایان سال خوشحال کن
مگه دولت تیم اقتصادی داره؟
تیم اقتصادی تونم مثل تیم میلی.
ملت دارن هر روز املت می خورن فردا کبدشان از کار می افته مگر یک عده ....... آقای وزیر بورس نابود کردی الان باید شاخص کل بالای 7میلیون بود سواد نداری نقشه بازار بورس را هر روز نکاه کن 4ساله فاجعه این آینه تولید واقتصاده کلا در خوابید فقط تاسف برا ما مثل شما ارث ومیراث نزاشتن ماباید کار کنیم برا همان تخم مرغ خالی
هیچ سواد وبلدی نمی خواهد با مراجعه به نقشه بازار بورس حال و وضع اقتصاد وتولید مشخصه از 700شرکت بورسی 690 تا همیشه قرمزه الان 5ساله این نشان میده کاری نمیشه حتما مراجعه کنید ودستاورد را ببینید
نه اقتصاد دان هستند و نه تیمی در کارست اقتصاد بطور کامل رها شده .
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری