چه شد که ون‌ها برگشتند؟

کد خبر: ۱۲۳۲۶۶۹
|
۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰ 18 April 2024
|
50298 بازدید
|

به گزارش «تابناک» سامان موحدی‌راد در روزنامه شرق نوشت: با پایان ماه رمضان، نیروی انتظامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از آغاز دور جدید طرح عفاف و حجاب با عنوان طرح نور خبر داد. طرحی که با چند روز اجرای آن بار دیگر شاهد بازگشت‌ ون‌های سبز پلیس برای بازداشت زنان در خیابان بودیم. موضوعی که بعد از حوادث سال ۱۴۰۱ و مرگ مهسا امینی دیگر خبری از آن نبود. اما معلوم نیست چگونه دوباره این ون‌ها سر از خیابان درآوردند؟

اگر روزانه اخبار  سیاسی-اجتماعی را در ایران دنبال می‌کنید، می‌دانید که در بیان مسئولان اجرائی ادبیات کلامی فراوانی برای گریز از سؤال‌ها یا مسئولیت‌ها وجود دارد. نمونه بارز آن گشت ارشاد و بازداشت‌های خیابانی زنانی است که به گفته مقامات پوشش رسمی را رعایت نمی‌کنند.

خیلی پیش از مرگ مهسا امینی و شروع وقایع سال ۱۴۰۱ فعالان حقوق زنان و کارشناسان حقوقی معتقد بودند فعالیت گشت ارشاد در ایران غیرقانونی است؛ چراکه نداشتن پوشش اسلامی در قوانین فعلی ایران یک جرم درجه هشت محسوب می‌شود و به دلیل خفیف‌بودن این جرم و میزان آسیب‌زابودن آن، در دسته جرائمی که به بازداشت نیاز داشته باشد، قرار نمی‌گیرد. اما علی‌رغم این استدلال‌های حقوقی، سال‌ها شاهد حضور ون‌های گشت ارشاد و بازداشت زنان در گوشه خیابان‌ها بودیم. بعد از مرگ مهسا امینی اما کمتر کسی درباره اقدام این ون‌ها سخن می‌گفت و نه‌تنها از آن حمایت نمی‌شد بلکه حتی برخی از چهره‌های اصولگرا آن را «در شأن» مردم ایران نمی‌دانستند. برخی دیگر هم با بازی‌های کلامی از زیر بار فعالیت این ون‌ها فرار می‌کردند. نمونه‌اش انسیه خزعلی که سال گذشته مدعی شده بود ما اصلا گشت ارشاد نداریم. اشاره خانم خزعلی به تغییر نام آنچه عامه مردم به اسم «گشت ارشاد» می‌شناسند به «پلیس امنیت اخلاقی» بود. یا چهره‌ رسانه‌ای همچون عبدالله گنجی که در مناظره با احمد زیدآبادی مدعی شده بود: «تهران کلا پنج ماشین گشت ارشاد دارد که دو تای آن خراب است».

به هر روی حوادث ۱۴۰۱ موجب شد ون‌های گشت از خیابان‌ها جمع شوند. نه‌تنها بعد از این اتفاقات شاهد حضور ون‌های گشت ارشاد در خیابان‌ها نبودیم بلکه در ادبیات مسئولان شاهد تغییر جهت‌گیری هم بودیم و آنها تلاش می‌کردند تا مقابله با مسئله پوشش را از برخورد فیزیکی به برخورد قضائی و جریمه بکشانند. همان‌چیزی که در یک ماه اخیر جزئیاتش از سوی یک نماینده مجلس بیان شده و واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت.

همه با گشت ارشاد مخالف بودند!

در اسفند گذشته امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان در مجلس جزئیاتی از لایجه حجاب در اختیار رسانه‌ها قرار داد که نشان می‌دهد قانون جدید تنها «جریمه» را برای مسئله پوشش در نظر گرفته است. بانکی‌پور درباره سناریو‌های پیش‌روی مسئولان برای مواجهه با مسائل مرتبط با پوشش رسمی گفته بود: «در مواجهه با تخلفات در قانون سه راه داشتیم؛ یک روش، روش گذشته بود یعنی گشت ارشاد که همه مخالف بودند که بخواهد به طور مستقیم با افراد برخورد شود. روش دیگر این بود که برخورد قضائی شود و همه مستقیم به دادگاه معرفی شوند که این هم روش درستی نبود که بخواهیم این همه پرونده کیفری درست کنیم. روش باقی‌مانده، جریمه بود و این مسئله را تمام ارکان نظام به این جمع‌بندی رسیدند که از طریق جریمه عملی کنند. هم شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم شورای عالی امنیت ملی، هم قوه قضائیه، هم مجریه، هم مجلس و هم شورای نگهبان، همه ارگان‌ها موافق بودند». اگرچه از بند دوم حرف‌های بانکی‌پور و استناد به تشکیل «این همه پرونده کیفری» می‌شد نتیجه گرفت که زنان منتقد برخورد با حق پوشش‌، جمعیت قابل توجهی هستند، اما بخش نخست حرف‌هایش موجب شد با او تماس بگیریم. از آقای بانکی‌پور پرسیدیم که اگر به گفته شما «همه مخالف» گشت ارشاد بودند چرا شاهد حضور ون‌ها در خیابان و برخورد با زن‌ها هستیم؟ بانکی‌پور در این زمینه به «شرق» گفت: «هنوز قانون جدید تصویب نشده و تا تصویب قانون جدید دستگاه‌ها باید به وظیفه خود عمل کنند. وظیفه فراجا طبق قانون قبل این بوده که با جرائم مشهود برخورد کند». در ادامه از او پرسیدیم که در یک سال اخیر چهره‌های زیادی در نکوهش برخورد فیزیکی با زن‌ها به دلیل پوشش‌شان صحبت کرده بودند و بعد از اعتراضات سال ۱۴۰۱ دیگر شاهد حضور ون‌ها نبودیم و اگر چنین است که شما می‌گویید و دستگاه‌ها تا زمان تصویب قانون جدید موظف به انجام وظایف‌شان هستند، چرا در یک سال و چند ماه اخیر خبری از گشت ارشاد در خیابان‌ها نبود که نماینده مردم اصفهان در ادامه گفت این سؤال را باید از آنها (نیروی انتظامی) بپرسید. اگرچه مکالمه ما با آقای بانکی‌پور به دلیل عدم تمایل ایشان برای پاسخ‌گویی چندان طولی نکشید اما بار دیگر از ایشان پرسیدیم که اگر مطابق گفته شما «همه با رویکرد گشت ارشاد مخالف» هستند چرا باید شاهد حضور ون‌ها در خیابان باشیم که ایشان در پاسخ گفتند: «به هر صورت قانون باید اجرا شود. اگر قانون جدید ابلاغ شود شیوه آن فرق می‌کند. در قانون جدید همه جوانب دیده شده و تا این قانون ابلاغ نشود همه باید طبق قانون قبل اقدام کنند».

به عنوان سؤال آخر از آقای بانکی‌پور پرسیدیم که برایند واکنش نمایندگان در یک سال اخیر و اظهارات خود ایشان درباره مسئله حجاب برای ما این بود که برخورد فیزیکی در زمینه پوشش و بازداشت خیابانی کار اشتباهی است و باید به سمت تعیین جریمه در این زمینه رفت و اگر چنین است چرا بار دیگر ون‌ها به خیابان‌ها آمده‌اند که پاسخ ایشان به این سؤال هم این‌گونه بود: «همه دستگاه‌‌ها از‌جمله مطبوعات و دستگاه‌های فرهنگی موظف هستند وظایف قانونی‌ خودشان را اجرا کنند. متأسفانه ما به جای اینکه وظایف خودمان را اجرا کنیم به دنبال کسانی هستیم که وظایف‌شان را انجام می‌دهند و از آنها ایراد بگیریم. سؤال من این است که مطبوعات جهت رشد جامعه در زمینه عفاف و حجاب در جامعه چه کردند؟ روزنامه شرق چه کار کردند؟».

نگاه حقوقی به پدیده گشت ارشاد

دکتر علی خالقی، دانشیار گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه تهران، از‌جمله چهره‌های علمی حقوقی است که کمتر در رسانه‌ها حضور پیدا می‌کند اما به اظهارنظرهای دقیق و به‌موقعش در شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود. او در آخرین پست حساب اینستاگرامی‌اش به پدیده بازداشت زنان در خیابان به خاطر نوع پوشش‌شان پرداخته و می‌نویسد: انجام هر اقدامی توسط ضابطان باید برای اهداف مذکور «لازم» و «ضروری» باشد. یک تصور نادرست که در ذهن بسیاری از مأموران و حتی برخی از قضات وجود دارد، این است که «در جرائم مشهود، ضابطان دادگستری یک حق مفروض و مسلم برای بازداشت متهم و نگهداری ٢۴ساعته او دارند». به موجب قانون اساسی هیچ‌کس را نمی‌توان دستگیر کرد، مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند و در صورت عدم رعایت ترتیبات قانونی، بازداشت‌کننده قابل مجازات است. در جرائم مشهود، حکم و ترتیب قانونی بازداشت متهم در دو ماده ۴۴ و ۴۶ قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شده است. مطابق ماده نخست، در این جرائم، ضابطان می‌توانند تمام اقدامات «لازم» را به منظور «حفظ آلات، ادوات، آثار، علائم و ادله وقوع جرم و جلوگیری از فرار یا مخفی‌شدن متهم و یا تبانی» انجام دهند. ازجمله این اقدامات می‌تواند «جلب» متهم باشد. اما به صراحت ماده فوق، چنین اقدامی باید برای اهداف مذکور «لازم» باشد، یعنی «ضرورت» داشته باشد.

مطابق ماده دوم هم اصولا ضابطان «نمی‌توانند متهم را تحت نظر نگه دارند» و در جرائم مشهود نیز نگهداری او توسط آنها در صورتی مجاز است که این اقدام «برای تکمیل تحقیقات ضروری باشد».

انجام هر اقدامی توسط ضابطان باید متناسب با اهمیت جرم و وضعیت متهم باشد. از عناصر تشخیص ضرورت، «تناسب» است؛ یعنی اقدام ضابط برای حفظ آلات و ادوات جرم و جلوگیری از فرار متهم و… باید متناسب با اهمیت جرم، وضعیت متهم و ادله توجه اتهام به او باشد تا ضرورت داشته باشد. بنابراین، مثلا برای حفظ ادله و جلوگیری از فرار متهم به ارتکاب سرقت مشهود که مجازات حبس و شلاق دارد، جلب او مجاز است، اما جلب مالک آپارتمانی مشرف به خیابان که استفاده او از تجهیزات دریافت امواج ماهواره با نصب دیش در بالکن، مشهود است، به منظور حفظ ادله یا جلوگیری از فرار صاحبخانه در جرمی که مجازات آن جزای نقدی است، متناسب نبوده و در نتیجه «ضرورت» ندارد. به همین ترتیب، دستگیری و سلب آزادی حدود 500 نفر از زنان و دختران در روز نخست اجرای طرح نور در تهران توسط ضابطان در جرم مشهودی که مجازات قانونی آن صرفا تدابیر جایگزین حبس یا حداکثر یک‌ونیم میلیون تومان جزای نقدی است، برای رسیدن به اهداف مذکور در ماده ۴۴ «ضرورت» نداشته  و منطبق با قانون نیست.

در صورت جلب نیز متهم باید فورا به مرجع قضائی (دادسرا و در جرم مذکور که به طور مستقیم در دادگاه مطرح می‌شود، به دادگاه) اعزام و در مورد او تعیین تکلیف شود. بنابراین، محل حضور و انجام وظیفه مقام قضائی از حیث رعایت «استقلال و شأن قاضی» نیز موضوعیت داشته و عزیمت او به مقر انتظامی برای تفهیم اتهام به متهمان دستگیرشده صحیح نیست. 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۵۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
واقعا عده ای بی حیایی و بی عفتی رو از حد گذرانده اند، برای اینها اصن مهم نیست که هزاران شهید دادیم تا حیا و عفت اسلامی حفظ بشه، خوشحال هستیم که بالاخره اراده ای پیدا شد تا با اینها برخورد بشود و جلوی پایمال شدن خون شهدا گرفته بشه، انشالله اجرتون با خدا باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
هزاران شهید نداده ایم که بسیاری از صاحب منصبان به بیت المال تعدی کنند و به تاراج ببرند!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
بزرگترین دلیل همراهی مردم با انقلاب مفاسد گفته شده در رژیم گذشته بوده اما امروز چی؟هر روز خبر از فساد اقتصادی یک مسئول و افراد سرشناس است.خجالت بکش از شهدا استفاده ابزاری نکن.
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
هزاران شهیددادیم که مملکت به تاراج نره.شهیدندادیم که فرزندان مسولین اقامت کانادا وانگلیس داشته باشن.شهید ندادیم که مسولین چندین هزارمیلیارداختلاس کنند وبعدبرن آمریکا وکانادازندگی کنن.شهیدندادیم که صاحب منصبان کوه خواری وزمین خواری کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
ایا خون شهدا فقط با بی حجابی پایمال میشه؟ اگر خوابی بیدار شو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
بی حیاترین افراد آنانی هستند که در لباس دین مشغول چپاول ملتتند و نیز شما که چشمتان را بر روی فساد آنها بسته اید و دین و ایمانتان را به تار موی بانوان گره زده اید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
لطفا ازنام و مقام شهدا برای پیشبرد نظرات خودتون استفاده نکنید
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
من نمی‌فهمم که شهید دادن چه ربطی به حجاب داره چند ساله که این جمله تکراری رو میگین
آرال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
در مورد مفسدان نظری نداری؟؟
محمد
| Germany |
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اخوی بنده حقیر از جانبازان جنگ بشما تذکر میدهمخواست شهدای همرزمم فقط در حجاب خلاصه نشده آنها نه میخواستند فقر و شرمندگی خانواده ها باشد نه تن فروشی نه کلیه فروشی نه قرنیه کبد فروشی نه اختلاس رانت در جامعه اگر از خواست شهدا میخوای بگی کاملشو بگو
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
در مورد سخنان رهبر انقلاب درباره زمان امام خمینی که ایشان فرمودند کسانی که در خیابانها به زنان بد حجاب بی حرمتی میکنند را دستگیر کنید و به زندان بیاندازید- و تایید هم نظر بودن رهبر از زبان خودشان که ایشان هم مخالف این برخورد ها هستند- همچنین تذکر اخیر ایشان
به ضابطان گشت ارشاد که توسط اکانت رسمی ایشان
چرا توه نمیکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
وجود گشت ارشاد مطالبه مردم است
اکثریت کسانی نیستند که در فضای مجازی فعالیت میکنند، اکثریت مردمی هستند که رسانه ملی را دنبال میکنند
ممنون که گشت ارشاد برگشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
پیشنهاد اینه که حجاب اجباری به رفراندوم گذاشته بشه تا
معلوم بشه اکثریت موافق حجاب اجباری هستند یا مخالف ؟
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
چه شده که برگشت ون عده ای رو ترسونده؟؟!!!?
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اینا که میگفتن گشت ارشاد 4 تا دونه ون بیشتر نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
البته بفرموده مردم همینهایی هستند که در راهپیمایی ها شرکت می کنند اشتباه نگیرید مردم را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
منظور ازمردم همان 10 درصد هست!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
منظورت 10 درصد مردمه دیگه؟؟
روزبه
| United States of America |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
مطالبه مردم؟؟ تو سخنگوی مردمی یا نمایندشون؟ میبینه چشمات لایک و دیسلایک هارو؟ البته معمولا شما سواد فهمیدن اینم ندارین، ولی ببین خواست مردم رو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
این مردمی که میگویید چنددرصد جامعه هستند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
دیدی نمیفهمی. اکثریت واقعی مردم ايران همونهایی هستند که تو انتخابات مجلس شرکت نکردن..اشتباه نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
گشت ارشاد خواست من یکی نیست...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
از کی تا حالا بیست درصد جامعه میشن اکثریت ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اکثر کسایی که منفی میدن بی غیرتن، بیایید توی خیابونا و دختر و پسرها را ببینید که چه عمل مبتذلی را در اذهان عمومی و با بی حیایی انجام میدن و بچه ها نظاره گر این صحنه ها هستن
منتظر رشد طلاق و خیانت باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
در پاسخ به اون دوستی که میگوید حجاب اجباری به رفراندوم گذاسته شود باید گفت اولا حجاب قانونی و نه اجباری دوما در کف خیابان خانمهای با حجاب بسیار بسیار بیشر هستند تا عده کمی بی حیا و هرزه و بعضی مزد بگیران اجیر شده و بعضی دختران جو گیر و غافل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
از دیس لایک ها کاملا مشخصه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
مطالبه نود در صد مردم بیرون کردن افغانی ها و رسیدگی به گرانی و بیکاریه که شما طبقه مرفه درد ما بی پولها را نمی فهمید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
آره دختر وپسر را تو خیابان دیدیم دختره با چادر ومقنعه زیر درخت با پسر دیدیم شرم کردیم چادر ربطی به حیا وعفت نداره وبیشتر دلیل طلاق و جدایی فقر وگرانیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
چرا ما یک ایستگاه فضایی ابرومند برای مهمان داری و گردشگری نداریم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
چرا ما نباید در کنار برداران دینی و مذهبیون در ناتو دوشادوش در جهت کسترش عدالت و کشف حقیقت و… حضور داشته باشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
کدام عدالت که اگه عدالت بود چرا باید این همه مجرد بخاطر گرانی در کشور اسلامی باشه چرا فاصله طبقاتی وحشتناک شده چرا صاحب کاران بی وجدان بخاطر منافع خودشون افغانی را تر جیح میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
چرا خاورمیانه قطعه قطعه شده ؟پس پاشید یک یا علی بگیم و یک ایالات متحده اینجا به راه بیندازیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
خیلی عالیه باید زودتر از اینا برمیگشتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
برای شما شکم سیرها عالیه.ولی برای ما ضعفا برگشت قیمتها عالیه رسیدگی به معیشه عالیه ما بی پولها از نداشتن پول کرایه خانه خواب نداریم از نداشتن پول درمان وغیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
تابناک .
این بانکی پور که شما از او نقل قول می کنی با چنتا رای و چگونه نماینده اصفهان شده مردم اصفهان کاملا از این موضوع باخبرند چرا باید نظرات او بعنوان نماینده باز گو شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
هم برخورد انتظامی هم جریمه مالی نیازه برای مقابله با تهاجم فرهنگی و مخصوصا پروژه بگیرهایی که بیت کوین میگیرن که بی حیایی رو عادی سازی کنن تو فرهنگ ایرانی اینا دانسته یا ندانسته خیانت میکنن به ایران و فرهنگ اصیل ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
شما دشمنان دین هستید اثر عملکرد اینها را در این سالها در نسل جدید دیده اید و هنوز اصرار بر ادامه ان دارید م
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
امثال تو معنی ومفهوم فرهنگ رو نمیدونند تا درموردش صحبت کنند
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
شکمت خیلی سیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
این شرایطی که ایجاد شده عاقبت خوبی نخواهد داشت و جز نفرت نتیجه دیگری ندارد تا دیر نشده این بساط را جمع کنید . آن موقع همه می گویند ما نبودیم . اکثریت جامعه از مذهبی و غیر مذهبی از این صحنه های زشت متنفرند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اون مال قبل بود، بی حیاها جوری آش رو شور کردن که دیگه صدای همه دراومده تا جایی که به‌ نظرم اگه صدها حرف و حدیث هم از بغل این گشت ارشاد دربیاد دیگه صدای کسی در نمیاد، این نتیجه‌ی طبیعیه زیاده روی در هر امریه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
جامعه یه محیط عمومیه باید طبق قوانین عمومی درش حاضر شد و رفتار کرد ارث پدر شخصی کسی نیست که هر رفتاری درش داشته باشه محیط عمومیه بفهم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
قانونی که در شرایط حال حاضر مورد قبول اکثریت نیست باید به رفراندوم گذاشته بشه.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟