تابناک اقتصادی بررسی کرد؛

واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!

رهبر انقلاب سال جاری را جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری کردند و تنها در ۱۵ روز اول سال و در سه سخنرانی، ایشان نسبت به تبیین ضرورت تولید ملی و تقویت آن با مشارکت مردم، بصورت کامل نسبت به اهمیت منافع و ضرورت این موضوع بیان فرمودند.
کد خبر: ۱۲۳۵۳۰۰
|
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵ 03 May 2024
|
12016 بازدید
|

واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!

محمدرضا مقامی فرد| به گزارش تابناک اقتصادی؛ آمار گمرک نشان می‌دهد در یک سال گذشته، حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای دو شرکت بزرگ مونتاژکار خودروی چینی در داخل کشور تامین شده است. بر اساس آمار اعلام شده؛ نخست شرکتی است که با زیرمجموعه مرتبط با خود، بیش از یک میلیارد و ششصد و سی میلیون دلار دریافت کرده است و شرکت دوم نیز با مجموعه مرتبط با خودش، حدود ۸۹۷ میلیون دلار ارزبری داشته است تا خودرو‌های مونتاژی چینی  خود را راهی بازار کند؛ بنابراین با حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خروج ارز از کشور، به طور تقریبی به مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی گران قیمت در بازار داخلی ختم شده است.

رقم مونتاژ حدود ۲۵۰ هزار خودرو با خروج حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در شرایطی است که مهندسان صنعت خودرو اذعان می‌کنند که با حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌توان یک میلیون خودرو در داخل کشور ساخت؛ این در شرایطی است که برای واردات همین مقدار خودرو (یک میلیون خودروی مشابه و هم کلاس تولیدی در داخل) باید تقریبا ۱۳ میلیارد دلار از کشور خارج شود!

بنابراین با یک حساب و کتاب ساده می‌توان نتیجه گرفت که در ازای خروج ۲.۵ میلیارد دلار برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودرو، می‌توان حدود ۷۰۰ هزار خودرو در داخل تولید کرد. رویکردی که به جهت تقویت تولید ملی و اشتغال زایی در داخل کشور بسیار با اهمیت است و همواره مورد تاکید رهبر انقلاب در راستای جهش تولید داخلی بوده است.

اما آنچه در این شرایط باعث ایجاد حواشی در خصوص سازوکار تخصیص ارز برای مونتاژکاران در مقابل تولیدکنندگان داخلی از جمله قطعه سازان شده، این است که برای سیاست گذار صنعت و حوزه ارز، حمایت از کدام گروه اهمیت دارد؟ مونتاژکار تولیدات کشوری نظیر چین یا قطعه ساز داخلی که علاوه بر تامین نیاز صنعت خودرو ایجاد اشتغال هزاران کارگر ایرانی و حال مشکل معیشت آنان  – کاهش قیمت برای مصرف کننده – تامین قطعات و خدمات بعد از فروش با حداقل هزینه و مهم‌تر از همه بومی کردن دانش خودرو سازی را ممکن کند؟

مساله و حواشی‌ای که حالا به وزارت صمت به عنوان متولی صنعت کشور نیز کشیده شده است و عباس علی آبادی وزیر صمت درباره بیشتر بودن ارز تخصیصی به مونتاژ کاران خودرو نسبت به قطعه سازان گفته است: "من هم این را شنیده ام، اما گزارش دقیقی در این زمینه دریافت نکرده ام. با این حال تیم کارشناسی مامور شده اند که این موضوع را بررسی کنند."

واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!

علی آبادی تاکید داشته است: تلاش ما این است که بهره وری را در ظرفیت‌های کشور افزایش دهیم و در استفاده از منابع ارزی هم همین گونه است، بر همین اساس از شرکت‌ها خواسته ایم که پیش برنامه‌ای ارائه دهند و بگویند که ارز را برای چه کاری نیاز دارند، این ممکن است به کدورت برخی تولیدکنندگان انجامیده باشد و احساس کنند روند تخصیص ارز کند شده باشد. اما به نظر من این کار برای اینکه از منابع ارزی استفاده بهتری ببریم لازم و طبیعی است که روند تخصیص ارز را دچار کندی کرده باشد. وزیر صمت افزوده است: به همکاران خود دستورات تازه‌ای دادم که این روند را شتاب دهند تا نگرانی‌های پیش آمده از بین برود.

به گفته علی آبادی وزیر صمت؛ سیاست‌های تخصیص ارز و محدودیت‌های وضع شده در جهت بهبود اوضاع است و هدف ما اینست که ضمن اینکه حداکثر بهره را از ظرفیت‌های داخلی می‌بریم نیاز‌های جامعه را هم برطرف کنیم بنابراین باید در واردات و تولید سیاستگذاری انجام دهیم که در نهایت منفعت مردم را تامین کند.

در این خصوص یادآوری می‌شود سال جاری را مقام معظم رهبری سال جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری و تنها در ۱۵ روز اول سال جاری در سه سخنرانی ایشان نسبت به تبیین ضرورت تولید ملی و تقویت ان با مشارکت مردم بصورت کامل نسبت به اهمیت منافع و ضرورت این موضوع بیان فرمودند.

انتظار می‌رود با عبرت از تخصیص ارز در سال گذشته که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت، سیاست‌های جدید برای تخصیص ارز در مسیر تقویت تولیدات بومی در وزارت صمت صورت گیرد.

خاطر نشان می‌شود بر اساس آمار گمرک، در سال گذشته ۶۶ میلیارد و ۲۰۴ میلیون دلار ارز بابت واردات کالا به کشور، تخصیص و تامین شده است. این میزان خروج ارز از کشور برای صد شرکت نخست واردکننده برابر با ۲۴ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار است که در این میان، حضور شرکت‌های خودروساز داخلی و شرکت‌های مونتاژکار خودرو حواشی‌ای به همراه داشته است.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
خود تولید داخل چه تحفه ای هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
مملکت در 90% امورات خود به خارج (چین) وابسته است. چیزی به نام تولید ملی وجود ندارد.
ناشناس
| Canada |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
واکاوی نداره. چین که تفت ایران را نمی خره که بعد ایران با پولش مثلا از ژاپن یا کره جنوبی خرید کنه. نه داداش این خبرها تیست. نفت میخره بشرطی که با پولش از بازار چین خرید بشه. به همین چینگی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
چرا خودتون را گول می زنید؟!!! ما خودرو سازی نداریم،فرقون سازی داریم !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
بقول دوستان تا حال تولید داخل چه دسته گلی بستر ملت زده
,,,,,
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
مگه به خودرساز هم باید دلار بدن؟ خورو تولید کند و بفروشد وهزینه ها
رو رد کند تازه در داخل باید ریال بهشون بدن نه دلار یا اگه نمتونن بعد اینهمه سال یک خودرو را 90درصدش را داخل کشور تولید کنند درش روببندند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
کی به زاکانی مجوز داده تا 2 میلیارد دلار با چینی ها برای خرید اتوبوس و کابین مترو قرار داد ببنده؟؟؟
اعضای شورای شهر از این معامله اظهار بی اطلاعی می کنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
مگر در این مملکت کارخانجات اتوبوس سازی و واگن سازی وجود ندارد که این بابا رفته با چینی ها قرارداد بسته؟
خدا می داند که چند درصد این قرار داد.....!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
این 2 میلیارد دلار را صرف واردات دارو و اقلام پزشکی کنند که واجب تر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
نون تو واردات است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
وقتی این همه مسجد با در قفل شده یا خلوت از جمعیت وجود دارد، شهرداری تهران به چه دلیلی قصد دارد تا در همه پارکها مسجد بسازد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
امضا قرارداد با یک شرکت ساختمانی چینی برای خرید اتوبوس و واگن، از شاهکارهای مشعشع زاکــــــــانی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
چرا تا به حال تابناک یک مقاله در مورد این قرارداد تاسف بار منتشر نکرده است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
حتی دولت و مجلس که از جناح و طیف و رفقای زاکانی اند

نسبت به این قرارداد عجیب نگران و عصبی و بی اطلاع است
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
وقتی میتونه نصف قیمت از چین بخره مگه عقلش کمه از ایران‌خودرو به دوبرابر بخره
خوب کاری کرده دلم خنک شد
کاش مردم هم میتونستن
میرزا ملکم خان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
با اجازه حقیر این کار رو کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
دکتر زاکانی جلودار نیروهای انقلابی است و هدف دشمنان از نشر اکاذیب شکستن خاکریز است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
دکتر زاکانی از نیروهای مورد اعتماد نظام است که این قرارداد را برای دور زدن تحریمها منعقد کرد اصل قرارداد چیزی نیست که رسانه ها می گویند اما با توجه به تحریمها باید محرمانه بماند اگر دست شورای شهر برسد سری و محرمانه ماندن قرارداد حفظ نمی شود
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
کدخدا .... !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
واکاوی نداره
چراغی که به کشور دوست و همسایه ( بخوانید چین و روسیه و ... و ... ) رواست، به ملت حرام است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
برکات عضویت در شانگهای همین چیزها ست. واردات بنجلهای چین و روسیه به کشور!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
مرگ بر چین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
مرگ بر روسیه
مرگ بر چین
مرگ بر کره شمالی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
هزاران بار آمین
رضا
| Canada |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
مرگ بر آمریکا و غرب گدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴


آفرین رضا دوتا ساندیس بیشتر برات میخرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
مرگ بر چین و روسیه
البته دولتمردانشون
مرگ بر انگلیس
مرگ بر مزدوران شرقی و غربی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
لگن های چینی بهتر از فرغون های داخلی ان اما حق ما فورد و فولکس واگن و تویوتا و ... بود .
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
برو جایی که آنها را میفروشندالبته پکیج درهم است هزینه کل زندگی در ینگه دنیا را هم باید بدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
حتی کشورهایی مثل افغانستان هم ماشین روز دنیا سوار میشن
سیاوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
حق ما به نظر من با این همه نخبه، ساخت خودروی روز و مناسب هست که با توجه به وجود بازار نیمه انحصاری داخلی اتفاقا خیلی شدنی هست. چون خودروساز ترس از عدم فروش محصول رو ندارن و میشه خودروی با کیفیت نسبی رو هم در بازار با قیمت مناسب فروخت و زمینه قدم بعدی رو برداشت. بازم تاکید می کنم چون ما پتانسیل و شرایط خاص تحریمی داریم، باید در تفسیر وضعیت و تعیین استراتژی به این مسائل توجه کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
در سال ۹۴ یا ۹۵ بود که دولت وقت یک میلیارد دلار پول برجامی را به دو خودرو ساز داخلی داد و این دو شرکت در آن سال‌ها حدودا سالی دو میلیون خودرو با قیمت مناسب و برای قشر متوسط تولید می کردند یادم هست رسانه ملی‌ به این کار خیلی انتقاد می کرد !. اکنون دو و نیم میلیارد دلار به دو شرکت منتاژکار داده شده است تا ۲۵۰ هزار خودرو لوکس تولید کنند .
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
بدبختی امروز مملکت همین خودرو دار کردن همین قشر است که مصرف بنزین و آلودگی هوا و ترافیک را در حد انفجار رسانده است درصد مالکیت و سرانه خودرو باید متناسب با درآمد ملی باشد نه هوس مردم که اگر اینگونه باشد یک میلیارد نفر هندی بالای ۱۸ سال هم می‌خواهند خودروی شخصی داشته باشند فکرش هم خنده دار است
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
همه باهم برابرند ولی برخی برابرترند.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
در هیچ سالی دو میلیون خودرو در داخل تولید نشده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
تولید بیشتر خودرو جهت تعویض با فرسوده ها ایرادی ندارد
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
ايرانخودرو قسطي بدون سود ماشين مي داد اما علت برجامي نبود . ملت گفتند سايپا و ايرانخودرو تحريم خريد.
قسطي شد،رهياب و كارت هديه همراهش بود با لاستيك عالي و شيشه تا حدي تيره . سمند خريدم 30 تومن ولي هنوز ريموت باطري تمام نكرده چون سال 95 خريدم نظر ميدم. ال 90 36 و پارس 34 تومني و پژو 2008 به قيمت 80 تومن از دم قسط.حالا چي شد؟ سانتافه 200 تومني كو؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
حالا خودروهای چینی مذکور دونه ای چند ؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
لاشه خودروهای چینی به لگن های داخلی می ارزه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
بله کیفیت خودروهای داخلی در سال‌های اخیر خیلی کاهش یافته
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
۱۷:۳۲
قطعات ایرانیزه شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
بدون این آمار و ارقام هم تفاوت قیمت و کیفیت خودروها در امارات و ایران نشان دهنده واقعیت های تلخ بسیاری است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
دقیقا. میشه در این جا دنبال مسایل بزرگتری گشت مثلا مافیای خصولتی که ارز رو با قیمت مثلا ۱۰۰ هزار تومان در قالب خودروی چینی به مردم ایران میفروشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
خودرو چینی کم مصرف بهتر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟