بازدید 7325

پایان زمان قانونی اخذ رأی و آغاز شمارش آرای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم

مرحله‌ی دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در ۱۵ استان برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس دوازدهم آغاز شده است؛ در این مطلب گزارش رخداد‌های امروز را می‌خوانید.
کد خبر: ۱۲۳۶۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹ 10 May 2024

آغاز دور دوم رأی‌گیری در ۱۵ استان/رهبر انقلاب رای خود را به صندوق انداختند

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۸ صبح امروز (جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه) در ۱۵ استان آغاز شد.

در این مرحله از انتخابات، ۹۰ نامزد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا در نهایت، ۴۵ کرسیِ ساختمان بهارستان تعیین تکلیف و پرونده‌ی انتخابات مجلس دوازدهم نیز بسته شود. در مرحله‌ی اول انتخابات که جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، سرانجام ۲۴۵ کرسیِ نمایندگی با انتخاب مردم مشخص شد و برای سایر حوزه‌های باقی‌مانده، انتخابات به دور دوم کشید.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، رأی‌گیری تا ساعت ۱۸ برگزار می‌شود و در صورت نیاز و با صلاح‌دید وزیر کشور امکان تمدید ساعت رأی‌گیری نیز وجود دارد.

متولدین ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ به قبل واجد شرایط سنی برای مشارکت در انتخابات هستند. در این مرحله از انتخابات، کسانی که در مرحله اول در یک حوزه رأی داده‌اند می‌توانند در همان حوزه رأی داده و هم‌چنین کسانی که در دور قبل رأی ندادند امکان رأی‌دهی دارند. در این مرحله، نامزدی که بیشتری رأی را بیاورد به مجلس دوازدهم راه می‌یابد.

بر اساس این گزارش، انتخابات در این مرحله در ۲۲ حوزه‌ی «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردی»، «تهران، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبدکاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» برگزار می‌شود.

هم‌چنین حوزه‌های تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر انتخاباتِ تمام‌الکترونیک دارند.

رهبر انقلاب رای خود را به صندوق انداختند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مرحله‌ی دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) در آغازین دقایق شروع رأی‌گیری در مرحله‌ی دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند.

 مرحلهٔ دوم انتخابات به‌ اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از شرکت در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفتند: در مرحلهٔ دوم ظرفیتِ تمام‌نشدهٔ مرحلهٔ اول تکمیل می‌شود. اگر در مرحلهٔ دوم شرکت نکنیم، کار مرحلهٔ اول را نیمه‌تمام رها کرده‌ایم.

وی افزود: هر چقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است و هرچقدر مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر خواهد بود.

رهبر انقلاب، انتخابات را به خودی خود یک کار اساسی و مهمی برای کشور و برای مردم معرفی کردند و افزودند: انتخابات نشانه حضور مردم و نشانه اراداه و تصمیم گیری مردم است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: وظیفه ملی هر انسانی که مایل است کشور پیشرفت داشته باشد و کار کند و به مقاصد بزرگ نزدیک شوند این است که در انتخابات شرکت کند.

ایشان خطاب به ملت ایران تصریح کردند: شما در مرحله اول تعدادی را انتخاب کردید و به مجلس فرستادید، اما ظرفیت همچنان تمام نشده است. در این مرحله یعنی مرحله دوم ظرفیت را تکمیل می‌کنید. اگر چنانچه ما در مرحله اول شرکت کردیم، فرض کنید در تهران تعدادی را انتخاب کردیم و در هر شهر دیگری و بقیه ماندند و شرکت نکردیم در واقع کار را نیمه تمام رها کردیم؛ بنابراین، اهمیت مرحله دوم کمتر از مرحله اول نیست و انشاءالله مردم عزیزمان همه شرکت کنند و رای بدهند و مجلس را تکمیل کنند.

ایشان افزودند: هرچه رای بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است و هرچه مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر است.

اعلام نتایج انتخابات تا دو ساعت بعد از رای‌گیری به وزارت کشور

علیرضا فخاری با اشاره به دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس اظهار کرد: امروز شاهد رقم خوردن نقطه عطفی در انتخابات یعنی برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیک هستیم؛ هر چه این روند تکمیل شود، سرعت و دقت و ایمنی انتخابات در این دوره و دوره‌های بعد تضمین خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشحالیم با استفاده از این ابزار و تجهیزات میزان تعلل و تاخیر در اخذ رای و حضور مردم پای صندوق‌های رای کمتر شده و مردم با آسایش و آرامش بیشتری می‌توانند رای دهند.

استاندار تهران درباره زمان اعلام نتایج انتخابات گفت: با توجه به اینکه در گذشته شمارش آرا به صورت دستی و با خوانش برگه‌های رای بود، باید صورت جلسه‌های طویلی را دوستان و همکاران در حوزه‌های اجرایی و نظارت تنظیم می‌کردند و گا‌ه این کار طول می‌کشید، اما با برگزاری انتخابات، الکترونیکی از دوستان قول گرفتیم که حداکثر تا دو ساعت بعد از اتمام انتخابات، آخرین نتایج به وزارت کشور اعلام شود تا آن‌ها به مردم اطلاع دهند.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک کار بسیار خوبی است که با پشتیبانی فنی و تامین تجهیزات و امکانات و تلاش همکاران در حوزه ارتباطات و مخابرات انجام می‌شود که از آن‌ها برای فراهم کردن زمینه لازم برای انجام این کار بزرگ تشکر می‌کنیم.

استاندار تهران با اشاره به شرکت مقام معظم رهبری در انتخابات در ساعات آغازین شروع انتخابات گفت: رهبر انقلاب از نخستین نفراتی بودند که در انتخابات شرکت کردند. به دنبال این حرکت بسیار خوب و مسئولانه رهبری، مردم این کار را تداوم داده و در این مسیر حرکت داشتند؛ اکنون روند انتخابات به شکل مطلوبی در انجام است.

فخاری اضافه کرد: البته در مسیر شروع انتخابات یکی دو مشکل فنی وجود داشت که رفع شد. اکنون تمام شعب فعال و رای گیری صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد اوج حضور مردم پای صندوق‌های رای را در بعدازظهر شاهد خواهیم بود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری اهمیت دور دوم انتخابات کمتر از دور اول نیست، افزود: رقابت با یک رای تعیین کننده است لذا مردم برای انتخاب افراد اصلاح، در انتخابات شرکت کرده و در اولین فرصت پای صندوق رای آمده و این تکلیف سیاسی را انجام دهند.

طحان نظیف: متولدین ۲۱ اردیبهشت ۸۵ به قبل می‌توانند رای بدهند

هادی طحان نظیف روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران گفت: فرایند رای گیری در حال انجام است و به هموطنان توصیه داریم تا رای گیری را به ساعات پایانی نگذارند. البته پایان زمان انتخابات ساعت ۱۸ است که در خصوص تمدید انتخابات اطلاع رسانی می شود.

وی به نبود مشکل در فرایند انتخابات تا به این لحظه اشاره کرد و گفت: همکاران از طریق سامانه مردم ناظر در خدمت مردم هستند و بدون وقفه موضوعات را پیگیری می‌کنند. البته موارد اندکی تخلفات گزارش شده که در حال رصد هستیم.

طحان نظیف ادامه داد: از ۲۲ حوزه انتخاباتی هشت حوزه از مراکز استان ها هستند که انتخابات در آن ها الکترونیک برگزار می شود که تاکنون با مشکل خاصی مواجه نبودیم و انتخابات رضایت بخش بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان سطح اتصال دستگاه های الکترونیگ را بالای ۹۹ درصد اعلام کرد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران گفت: یک مجلس قوی می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد امیدواریم با حضور مردم، نمایندگان باقی مانده به مجلس راه پیدا کنند و این به اراده و رای مردم به انجام می رسد. فرایند انتخابات با خللی مواجه نیست و مردم اگر مشکلی دارند از طریق سامانه مردم ناظر مشکل خود را بیان کنند.

وی تاکید کرد: دوستانی که در مرحله قبل در حوزه ای رای دادند باید در همان حوزه رای دهند.

وی با بیان اینکه ما در این مرحله هم رای اولی داریم گفت: در این مرحله هم ممکن است رای اولی داشته باشیم رای اولی ها هم از این فرصت استفاده کنند تا تصمیمات مهمی برای کشور گرفته شود. متولدین ۲۱ اردیبهشت ۸۵ به قبل می‌توانند در رای گیری شرکت کنند.

سیامک ره پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان پس از انداختن رای در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به این که بخش کمی از ظرفیت مجلس به مرحله دوم رفته ولی همه در شورا آمادگی کامل را داشته و دارند که انتخابات به نحو احسن برگزار شود.

وی افزود: انتخابات در درصد بالایی از شعب سر وقت آغاز شده و حضور مردم حضور خوبی بوده است، امیدواریم تا پایان ساعت رای گیری این حضور ادامه داشته باشد.

ره پیک ضمن تشکر از دست اندرکاران انتخابات گفت: کسانی که در مرحله اول و دوم تلاش کردند انتخابات امنی برگزار شود تشکر کنیم.

شاهچراغی: آرای مردم در صندوق‌های الکترونیکی مخفی است

سید محمد تقی شاهچراغی رییس ستاد انتخابات کشور با حضور در پای صندوق‌های الکترونیکی ستاد مرکزی انتخابات کشور، رأی خود را در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران، الکترونیکی ثبت و وارد صندوق کرد.

وی پس از ثبت رأی خود، در جمع خبرنگاران گفت: جمع‌بندی نظرات مردم، مجریان و ناظران، چند شاخصه ویژه را برای انتخابات مجلس دوازدهم ترسیم می‌کرد، شامل؛ صرفه‌جویی در وقت و هزینه، سهولت رأی دادن، دقت بالا که همه این شاخصه‌ها در برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی وجود داشت.

معاون سیاسی وزیر کشور اضافه کرد: به همین دلایل مقرر شد در مرحله دوم نیز انتخابات الکترونیکی، در حوزه انتخابیه تهران ـ که دارای قریب به ۳۷۰۰ شعبه دارد ـ شیراز، کرمانشاه، ملایر، آبادان، تبریز و قائمشهر برگزاری شود. فلذا به‌صورت طبیعی چنین ظرفیتی در وزارت کشور و ستاد انتنخابات وجود دارد که می‌توانیم در دوره آینده به این سمت برویم که از این تکنولوژی و فناوری استفاده کنیم.

شاهچراغی با بیان اینکه گاهی شمارش آرا در تهران بیش از سه روز طول می‌کشید، گفت: به دلیل اینکه رأی امانت مردم است این دقت باید وجود داشته باشد. صندوق الکترونیکی اخذ آرا مزیت‌های دارد، از جمله اینکه رأی مخفی است و در آخر هم وقتی دستگاه با حضور ناظر باز می‌شود، آرا استخراج شده و برگه‌های رأی که در داخل صندوق افتاده داخل پاکتی نگهداری می‌شود. انشاءاالله بتوانیم با استفاده از توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان این تجربه را کامل کنیم.

اسلامی: فرایند انتخابات با سهولت پیش می‌رود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: گزارش‌ها از تمامی حوزه‌های انتخابیه نشان می‌دهد مشکل خاصی وجود ندارد و هم صندوق‌های رأی و هم دستگاه‌های الکترونیکی به شکل سهل و آسان فرایند انتخابات را پیش می‌برند.

محسن اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور با ارائه آخرین آمار مشارکت، اظهار کرد: ۱۱ هزار و ۵۱۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات مجلس تامین کرده‌ایم‌. گزارش ها از تمامی حوزه‌های انتخابیه نشان می‌دهد، مشکل خاصی وجود ندارد و هم صندوق‌های رأی و هم دستگاه‌های الکترونیکی به شکل سهل و آسان فرایند انتخابات را پیش می‌برند.

وی افزود: مردم تلاش کنند در ساعات اولیه به شعب اخذ رای مراجعه کنند و از حضور در ساعات پایانی در شعب خودداری کنند. با توجه به احراز هویت الکترونیکی واجدان، نیازی به ثبت اثر انگشت نیست و در حوزه‌های الکترونیکی برگه رأی استفاده نمی‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: عکس‌دار بودن شناسنامه الزامی نیست، اما شناسنامه‌های قدیمی که کد ملی ندارد قابل استفاده نیست و مدرک شناسایی حتما باید دارای کد ملی باشد. به دلیل الکترونیکی بودن انتخابات در ۸ شعبه، نیازی به ثبت اثر انگشت رأی‌دهندگان در این حوزه‌ها نیست.

وی یادآور شد: واجدین شرایط رأی‌دهی متولدان ۲۱ اردیبهشت ۸۵ و قبل از آن هستند. به دنبال تسری فرایندهای الکترونیک در انتخابات آتی هستیم و امیدواریم با کار کارشناسی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان شکل گرفته این امر تداوم یابد.

اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره میزان واجدان شرایط جدید از دور اول انتخابات تاکنون، اظهار کرد: ۲۲۸ هزار واجد شرایط جدید از دور اول انتخابات تا دور دوم، اضافه شده‌اند.

رای‌گیری تا ساعت ۲۰ تمدید شد

با تصمیم وزارت کشور و به دلیل استمرار حضور مردم در پای صندوق‌های رای، انتخابات در همه حوزه‌های انتخابیه تا ساعت ۲۰ تمدید شد.

انتخابات مرحله دوم در شهر تهران و همه حوزه‌های انتخابیه که از صبح امروز آغاز و تا ساعت ۱۸ ادامه دارد با تصمیم وزارت کشور و به دلیل استمرار حضور مردم در پای صندوق‌های رای، به مدت دو ساعت تمدید شد؛ بنابراین، انتخابات در شهر تهران و سایر حوزه‌های انتخابیه تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت.

 

زمان اخذ رأی دور دوم انتخابات مجلس تا ساعت ۲۱ تمدید شد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: با عنایت به گزارش‌های دریافتی حوزه‌های انتخابیه مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور، تمدید زمان اخذ رأی را به مدت یک ساعت تا ساعت ۲۱ اعلام کرد.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، گفت: با عنایت به گزارش‌های دریافتی حوزه‌های انتخابیه مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور، تمدید زمان اخذ رأی را به مدت یک ساعت تا ساعت ۲۱ اعلام کرد.

وی افزود: براساس تبصره ۲ ماده ۱۱ قانون انتخابات افزایش مدت زمان اخذ رأی در حوزه‌های ۲۲گانه استان‌های مختلف انجام شد

زمان انتخابات تا ساعت ۲۲ تمدید شد

 ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۸ زمان اخذ رأی مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تا ساعت ۲۲ تمدید کرد.

مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم پایان یافت

انتخابات مرحله‌ی دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسید.

مرحله‌ی دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از صبح امروز در ۱۵ استان کشور و در ۲۲ حوزه انتخابیه برای رقابت ۹۰ نفر آغاز شده بود، پس از سه‌ بار تمدید از ساعت‌های ۱۸ به ۲۰ و از ۲۰ به ۲۱ و نهایتاً تا ساعت ۲۲ به پایان رسید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲
وان یکاد بخوانید و بر فراز کنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
جدی میفرمایی؟ حالا چی میفرمایی؟
من فقط از لج این جنبش فواحشی ها میرم رای میدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
لجبازی ؟ نه! اتفاقا خیلی سرت تو حساب کتابه!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
باشه برو خوش باش
رای دکترمحموداحمدی نژاد
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
احمدی نژاد گفتی به یاد یارانه ای که میگیریم افتادم
به فکر سهام عدالتی که می گیریم افتادم
به فکر مسکن مهر 7 میلیون تومانی افتادم
به فکر خط تلفن همرا مجانی که تحویل میدهند افتادم و...
خدا حفظش کند
به کوری چشم دشمنان ، از مرحله اول هم پرشورتر بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
اینو که گفتی شوخی بود دیگه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
اینو نگی چی بگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
یعنی مثلاً بالای 10درصد بود
یعنی مثلاً بالای 20درصد بود
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی