بازدید 9785
تابناک بررسی می کند

کاندیداتوری احتمالی مخبر و قالیباف از نگاه حقوقدانان/ موافق: منع قانونی ندارد/ مخالف: تعارض منافع ایجاد می کند

  در پاسخ به شبهه ای که درباره قانونی و عرفی بودن حضور آقایان مخبر، قالیباف و محسنی اژه ای در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا مطرح شده بود گفتگویی با حقوقدانان انجام دادیم.
کد خبر: ۱۲۳۹۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱ 28 May 2024

به گزارش تابناک؛ درپی شهادت آیت الله رئیسی، رهبر انقلاب با صدور پیامی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان را تسلیت گفتند و طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی محمد مخبر را در مقام مدیریت قوه مجریه قرار دادند.

طبق اصل 131 قانون اساسی، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به همراه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه موظف می باشندحداکثر ظرف 50 روز ترتیبی دهند که رئیس جمهور جدید انتخاب گردد. با این فرض این سوال مطرح می شود که این شورای سه نفره مجری یا ناظر برگزاری انتخابات رئیس جمهور هستند یا نه؟! اگر هستند طبق ماده 37 قانون انتخابات رئیس جمهوری برای کاندیداتوری باید اسعفا بدهند و اگر نیستند پس مسئولیت آنها برای انتخابات رئیس جمهور جدید طبق ماده 131 قانون اساسی چیست؟!

لذا به نظر ضروری می رسد که شورای نگهبان که مفسر قانون اساسی است، تفسیری رسمی از این ماده ارائه و اعلام کند.

با اعلام دقیق زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توسط… گمانه زنی ها برای کاندیداتوری چهره های مختلف سیاسی شروع شد.

دو نفر از افرادی که احتمال حضور آنان بین نامزد های انتخاباتی زیاد بود محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بودند که بر طبق قانون اساسی این دو نفر به همراه رئیس قوه قضاییه مسئولیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده دارند.

در روزهای گذشته موضوع کاندیداتوری محمد مخبر و محمد باقر قالیباف موضوع جدیدی را مطرح کرده که آیا حضور این دو نفر به عنوان مجری یا ناظر انتخابات ریاست جمهوری در این زمان مانع قانونی برای کاندیداتوری آنان در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد می کند یا خیر ؟ 

در خصوص پاسخ به این سؤال گفتگویی با دکتر وحید قاسمی عهد حقوقدان و استاد دانشگاه دادیار دادگاه انتظامی قضات انجام دادیم و ایشان اینگونه در خصوص این موضوع اظهار نظر کردند: از لحاظ قانونی هیچ منعی برای محمد مخبر و محمد باقر قالیباف برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد. و در واقع هیچ کدام از این افراد برای دو دوره رئیس جمهور نبوده اند که ما بگوییم برای این دوره منع قانونی دارند .

مخالف : حضور مجری انتخابات در انتخابات تعارض منافع ایجاد می کند / موافق : حضور مخبر و قالیباف در انتخابات مطلوب است

وی در خصوص اینکه آیا حضور محمد مخبر و محمد باقر قالیباف برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری از لحاظ عرفی مشکلی دارد یا خیر، گفت: محمد مخبر از لحاظ عرفی هیچ مشکلی برای کاندیداتوری ندارد زیرا ایشان معاون اول رئیس جمهور بوده اند و بهتر از هرکسی مسیر دولت را می شناسند و در واقع این یک حُسن محسوب می شود. محمد باقر قالیباف از لحاظ عرفی از این جهت که تصور شود ایشان به دنبال جایگاه هستند ارزیابی منفی دارد ولی از جهت دیگر ممکن است مثبت باشد و اینگونه باشد که ایشان برای خدمت سمت نمایندگی را رها می کنند و نامزد ریاست جمهوری می شوند.

کامبیز نوروزی حقوقدان اصلاح طلب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تابناک در خصوص قانونی و شرعی بودن کاندیداتوری آقایون محمد مخبر و محمد باقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری اینگونه اظهار نظر کرد: از لحاظ قانونی که حضور محمد مخبر و محمد باقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری مانعی ندارد.

مخالف : حضور مجری انتخابات در انتخابات تعارض منافع ایجاد می کند / موافق : حضور مخبر و قالیباف در انتخابات مطلوب است

وی در ادامه با اشاره به اصول انتخابات آزاد، افزود: از نظر اصول انتخابات آزاد کاندیداتوری محمد مخبر و محمد باقر قالیباف چندان کار درستی نیست . حضور آقایون مخیر و قالیباف موجب رقابت نابرابر می شوند.

این حقوقدان ادامه می دهد: کسانی که در یک جایگاه حکومتی هستند از یک سری امکانات برخوردارند و اخبار مربوط به این افراد اخبار مرتبط با مقامشان است و طبیعتا به دلیل همین مقام اخبار مربوط به این افراد به خوبی منتشر می شود و این موجب یک رقابت و انتخابات نابرابر می شود.

نوروزی گفت: بعد از فوت آقای رئیس جمهور شورایی که مرکب از روسای قوای قضاییه ، مقننه و کفیل رئیس جمهور یعنی محمد مخبر مسئول اجرای انتخابات شدند بنابراین حضور رئیس مجلس در این شورا همراه با نامزدی ایشان موجب تعارض منافع می شود.

او بیان کرد: در واقع یک نامزد است که خود مجری انتخابات نیز می شود و این تعارض منافع مهمی ایجاد می کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۵
قالیباب که دیگه رئیس مجلس چرا باید بیاد دست بردارید قحطل رجال که نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
عاشق قحطل شدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
باید ببینیم برنامه رئیس جمهور آینده در مبارزه با پدیده مشاوراملاک چیست؟؟
اینکار طبق قانون خلاف است و کسانی که در حال انجام خدمات دولتی و عمومی هستند نمیتوانند کاندیدای انتخابات شوند. مگر اینکه از پست خود استعفا دهند و با استعفای ایشان موافقت شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
قانون؟؟
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
لطفا بیدار شو از خواب در کشور ما هیچ قانونی وجود نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
پس چرا حهانگیری سال 96 کاندید شد و استعفا هم نداد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
مجبوری چیز که ازش اطلاع نداری را بیان کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
با این تحلیل شما اگر مرحوم رئیسی هم زنده بود نباید در انتخابات شرکت می کرد چون در حال انجام خدمات دولتی و عمومی هستند!!
تعارض منافع برای رییس جمهوری که برای دور دوم در انتخابات شرکت می کند ایجاد نمی شود؟ این یعنی هر رییس جمهور فقط یک دوره 4 ساله رییس جمهور شود و در ضمن از حزب او هم نمی تواند در انتخابات بعدی شرکت کند و یا از اقوام و خویشان و همشهریان و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
دلیل اینکه همه 8 ساله میشن همینه دیگه
در قامت سیاستمدار نیستند
هیچکدوم رای مردم را نمیارن!
این دو نفر شاید ۵٪ هم رای نیاورند
بین دکتر جلیلی ، محمد مخبر و آقای قالیباف یکی رئیس جمهور خواهد شد.
و شکست سنگین خاتمی را خواهیم دید
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری