بازدید 12463
شعبده بازی با تورم سرپوشی بر افت تولید

جاده مخصوص زیان؛ ۱۴۳ هزار میلیارد تومان ضرر انباشته با سوء مدیریت خودرو سازان/ سهامداران ایران خودرو و سایپا در محدوده پرخطر!

دو خودروساز بزرگ کشور یک بار دیگر مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار گرفته اند و برای خروج از این وضعیت، در تقلا هستند و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. به گونه‌ای که وزیر صمت دی ماه سال قبل برای نجات دو غول خودروسازی کشور به دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نامه نوشت.
کد خبر: ۱۲۴۰۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴ 05 June 2024

خلق زیان انباشه چند ده هزار میلیارد تومانی با فرمان ایران خودرو و سایپا/ بحران اخراج از بورس بیخ گوش مدیران دولتی جاده مخصوص

تابناک اقتصادی: آمار رسمی از میزان تولید خودرو‌های سواری شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در دو ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد، ایران خودرو از آغاز سال تا پایان اردیبهشت ماه ۶۵ هزار و ۳۹۲ دستگاه خورو سواری تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افت داشته و این شاخص برای دومین خودروساز داخلی یعنی سایپا نیز به گونه‌ای است که این شرکت در هشت هفته اول سال ۱۴۰۳، با افت ۱۷ درصدی تولید خودرو‌های سواری نسبت به بازه مشابه سال قبل مواجه شده و ۳۹ هزار و ۲۶ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است.  

روند نزولی تولید خودروسازان بزرگ در جاده مخصوص در شرایطی است که این دو شرکت بزرگ حالا در آستانه اخراج از بورس هم قرار دارند و مدتی است زنگ خطر ماده ۱۴۱ قانون تجارت برای آنها نواخته شده است. چراکه زیان انباشته دو خودروساز دولتی روز به روز در حال افزایش است و در آخرین آمار رسمی و تایید شده در کدال، سهم ایران خودرو از زیان انباشته به ۹۷ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان رسیده و سهم سایپا نیز ۴۶ هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان تا پایان شهریورماه سال گذشته بوده است. رقمی که مجموعا به بیش از ۱۴۳ هزار میلیارد تومان می رسد و در حال حاضر نیز با توجه به تداوم سیاست گذاری مدیریتی دولتی، بیشتر هم شده است.

اهمیت تبعات رکوردشکنی در افزایش زیان انباشته دو غول صنعت خودروسازی کشور، با توجه به وضعیت این دو خودروساز در بورس بسیار مهم است. چراکه با توجه به الزام اجرای ماده ۱۴۱ قانون تجارت، وضعیت برای تداوم حضور این شرکت‌ها در بازار سرمایه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گونه‌ای که بر اساس ماده ۱۴۱ قانون تجارت «اگر بر اثر زیان‌های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل داده و صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای قرار گیرد»

حال با در نظر گرفتن صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ کشور و مقدار سرمایه ثبت شده ایران خودرو در بورس به میزان ۳۰ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان، نه تنها زیان انباشته نماد خودرو از نصف سرمایه بلکه از کل آن نیز بالاتر رفته است. این وضعیت برای سایپا نیز صدق می‌کند؛ به گونه‌ای که سرمایه ثبت شده سایپا ۱۹ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان است و زیان انباشته اش از دو برابر این سرمایه هم بیشتر است.

بنابراین در این شرایط، دو خودروساز بزرگ کشور همچون گذشته بار دیگر مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار گرفته اند و برای خروج از این وضعیت، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. تا جاییکه راهکار «تجدید ارزیابی» را مطرح کرده اند و مکاتبه با وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس، وزارت صمت و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به منظور تجدید ارزیابی دارایی‌ها و منظور نکردن محدودیت زمانی پنج‌ساله استفاده از این حربه (برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون) را از سال گذشته کلید زدند؛ به گونه‌ای که وزیر صمت دی ماه سال قبل برای نجات دو غول خودروسازی به محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نامه نوشت.خودروسازان/ درحال تکمیل..........

در بخشی از نامه بیان شده بود: بر اساس مصوبات هیات پذیرش اوراق بهادار در جلسه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲؛ در صورت عدم خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت تا تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ نماد معاملاتی ایران خودرو و سایپا لغو پذیرش و از بازار دوم بورس به بازار پایه فرابورس منتقل خواهند شد.

علی آبادی در ادامه نامه به محسن رضایی با اشاره به اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ انجام شده و امکان استفاده از آن تا پنج سال بعد (اردیبهشت ۱۴۰۴) مانع قانونی دارد درخواست کرده بود: در جهت رفع موانع ایجاد شده و با عنایت به مفاد ماده ۱۴ قانونِ حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور مصوب ١٥ اردیبهشت ١٣٩٨ خواهشمند است مساعدت لازم برای صدور مجوز انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌های یادشده به صورت معاف از مالیات و صرفاً برای یکبار تا تیرماه ۱۴۰۳ مبذول فرمایند".

اما همان طور که در نامه مذکور اشاره شد؛ استفاده از ماده ۱۴ قانونِ حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، فقط یک‌بار در هر پنج‌سال امکان‌پذیر است و حالا باید راهی برای اصلاح این ماده قانونی یافت شود؛ بنابراین چند روز قبل مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره گفت: "انجام افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هر ۵ سال یک بار امکان‌پذیر است. در صورت اصلاح قوانین یا تایید درخواست دو خودروساز مبنی بر انجام این افزایش سرمایه در فواصل کمتر از ۵ سال در شورای عالی هماهنگی اقتصادی و ارسال درخواست طبق ضوابط مقرر سازمان بورس، امکان بررسی درخواست این شرکت‌ها فراهم می‌شود و سازمان محدودیتی در این زمینه ندارد."

طی روز‌های اخیر نیز رئیس اداره تحلیل اقتصادی و ریسک سازمان بورس اعلام کرد: "در سال ۱۳۹۶ زیان انباشته این دو خودروساز حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بود، اما تا امروز این زیان انباشته به ۱۴۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس با توجه به ماده ۱۴۱ قانون تجارت که بر خروج شرکت‌های زیان‌آور از بازار سرمایه تاکید دارد، در اواخر سال ۱۳۹۸ مجوز افزایش سرمایه آن‌ها صادر شد که مقرر شد بعد از پنج سال شرکت بتواند افزایش سرمایه مورد نیاز خود را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: "از آنجایی که موعد مقرر برای افزایش سرمایه ایران خودرو پایان سال ۱۴۰۳ است، قرار است شورای هماهنگی اقتصادی درباره مجوز افزایش سرمایه پیش از موعد این شرکت‌های خودروساز در تیرماه سال جاری تصمیم‌گیری کند تا شاهد تغییر شرایط پذیرش این شرکت‌ها در بازار سرمایه نباشیم. "

 

پاک کردن صورت مسئله جواب نمی دهد!

به نظر می‌رسد تصمیم مهم برای پایان یا تداوم روند مدیریت دولتی غلط بر خودروسازان دولتی جاده مخصوص حالا چالشی جدی پیش روی تصمیم گیران و نهاد‌های مسئول است. مدیریتی دولتی که در چند دهه اخیر با تغییر مدیرعامل تحت امر و دستور وزیر صمت هم راه به جایی نبرده و صرفا بر ضرر و زیان افزوده است. به گونه‌ای که به گفته مقام مسئول در سازمان بورس، در فاصله حدود هفت سال، مجموع زیان انباشته دو خودروساز دولتی از ۷۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۱۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. اما بازهم مدیران دولتی خودروسازی و مسئولان خودرویی وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو به سراغ راه حل افزایش سرمایه رفته اند تا شاید برای به تاخیر انداختن بحران خودرویی زمان بخرند. مسیری که در این سال‌ها همواره امتحان خود را پس داده است و حالا وقت آن رسیده است که وزیر صمت و معاونان خودرویی ایشان طرحی نو و کارشناسی برای حل بحران و خاموش کردن موتور خلق زیان در دو خودروساز بزرگ کشور ارائه کنند. مسلما تداوم این رویه با راهکار‌های موقتی همچون افزایش سرمایه، اهداف کلان کشور نظیر تولید ملی با ارزش افزوده صادراتی و تامین نیاز داخلی را محقق نخواهد کرد و باید منتظر مشکلات بیشتر در صنعت خودرو با رویکرد دولتی باشیم.

اساسا تکرار نسخه اشتباه گذشته یعنی مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها صرفا پاک کردن صورت مسئله است و قابل پیش بینی است که چند ماه دیگر دوباره به قدری ضرر و زیان خودروسازان دولتی زیاد می‌شود که دوباره مشمول ماده ۱۴۱ و هشدار قانونی خواهند شد و دوباره وزیر صمت و مدیران دولتی ایران خودرو و سایپا شروع به نامه نگاری و اشاره به راه حل افزایش سرمایه خواهند داشت؛ بنابراین با درس گرفتن از تجربیات گذشته باید به فکر راه حل ریشه‌ای بود تا بحران خودرویی به صورت درست و کارشناسی حل و فصل شود و از تداوم خلق ضرر و زیان بر صنعت خودروسازی جلوگیری کرد.

کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی و صنعتی تاکید دارند تغییر ریل مدیریت از بخش دولتی به بخش خصوصی واقعی و کارآمد، نخستین گام عملیاتی برای حل بحران خودرویی کشور است. موضوعی که در بیانات رهبر انقلاب نیز همواره تاکید شده است. به عنوان نمونه؛ ایشان در بهمن ماه سال گذشته تاکید داشتند: "در بعضی از شرکت‌هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه سهم دولت سهم زیادی نیست، مدیریّت در اختیار دولت است؛ به نظر من این منطق ندارد. از همان شیوه‌های قانونی استفاده کنند، مدیریّت را به خود مردم و به خود سهامداران شرکت‌ها بسپارند، منتها نظارت بشود. "

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸۶
بلایی که ایران خودرو و سایپا به سر مردم آوردن هیچ کس نیاورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
در ایران مافیا به چنان قدرتی رسیده ک کل مردم فدای مافیا شوند باز هم برای کسی مهم نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
دقیقا حتی ویرانیش از مغول ها هم بیشتر بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
خود این شرکتها بلا دیدن هستن از دست دولت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
کوئیک اتومات به نیم میلیارد رسیده علی برکت الله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
دو گروه ملت ایران را به فلاکت انداخت
1-این دو خودرو ساز
2- بانگها
اسدالله شیواری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
وقتی تعهد ۳۵ هزار کارمند و مدیر بی ربط و اضافی سفارشی از طرف نماینده گان مجلس و مدیران دولتی و امامان جمعه برای استخدام و پرداخت حقوق های نجومی به این دو خودرو ساز تحمیل می‌شوند
مشخص است که حقوقهای نجومی و اضافی آنها بر روی قیمت تمام شده خودروها اضافه می‌گردد
و هم مردم باید پول بیشتری بپردازند
و هم خودروسازها این زیان انباشته را مجددا از جیب مردم فلکزده بیرون بکشند
۱۴۳ همت پول کمی نیست باید چند تیم تخصصی حسابداری از بالا از اینان حساب بکشند که چه کردند. ریز به ریز.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
انشاالله دولت بعدی ورود کنه
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
ایران خودرو و سایپا ، 10 برابر استاندارد تولید خودرو پرسنل دارند (تقریبا هر نماینده مجلسی در هر دوره ، چند نفر از فک و فامیلش رو چپونده تو)
مثلا میگن به ازای هر 1000 عدد تولید سالانه خودرو ،1 نیروی کارباید در کارخانه اصلی باشه. برای ایران خودرو و سایپا این عدد به ازای هر 100عدد تولید سالانه، 1 نفر هست)
در سایپا و ایران خودرو به ازای هر 1000 خودرو تولید سالانه، 1 پست مدیریتی وجود داره (600 پست مدیریتی و 6000 کارگر، در حالی که باید 1000 کارگر و 60تا مدیر داشته باشند)
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
راه حل:
جمع کردن این دو خودروساز، و فروش زمینها و تجهیزات که با این پول نه تنها پول سهام داراشون رو میتونند بدند، بلکه زیان و بیمه بیکاری کارگراشون پرداخت میشه.

مرحله بعد، به خودروساز خصوصی(چه ایرانی و چه خارجی) اجازه بدهند در شهرهای غیر تهران و کلان شهرها،
کارخونه های مدرن بزنند
با توجه به مزیت رقابتی ایجاد شده برای کارخانه های جدید(نیرو انسانی و مواد اولیه ارزان، بازار بکر 80 میلیونی، فرسوده بودن خودروها و نیاز به نوسازی و ....) اجازه واردات خودرو با تعرفه معقول 15 درصد داده شود
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
شرکت کیاموتورز 35 هزار کارمند داره. به کل دنیا داره خودرو میفروشه
همه میدانن که صنعت خودروسازی ایران زیان خالص و خیانت به مردم هست
چرا کسی جلوی این خیانت را نمیگیرد خدا داند!
البته بنده خدا هم میدونه ولی !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
مبلغ ۱۴۳ همت رقمی بیش از دو میلیارد دلار است

که با آن مبلغ می‌توان دو کارخانه خودرو سازی برند اروپایی

را از صفر تا صدش را خرید و نصب راه اندازی کرد
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
قطعه سازداره ازقطعه ای که می‌سازه سود میکنه وسودکلانی میبره حالا جالبیش اینجاست که دارن سود کلانی میبرن وقطعه ساز وخودروساز باهم یکی هستن هردوسود میبرن ولی درفاکتور قیمت‌ها راچندبرابرمیزن که مردم ودولت فکرکنم که دارن ضرر میکنن،ولی درواقع سودمیکنن
ناشناس
| Portugal |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
برای جبران کسری بودجه خوب هستند که ؟
ورشکست کردن یک مجموعه تولیدی انحصاری هنری اسن که نزد ایرانیان است و بس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
هیچ کشوری کارخانه های خودرو سازی دولتی ندارند

و خودرو سازان باید صد در صد خصوصی باشند

مدیران بی کفایت و ناکارآمد دولتی با استخدام بی رویه

پرسنل سفارشی از طرف مجلس و دولت ، باعث افزایش قیمت و افت کیفیت شده و می‌شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
تا دولتی هستند همینطوریه مدیران دولتی و سفارش هایشان تمامی ندارد تعداد زیاد استخدام های سفارشی و بهره وری کم
خیابون ها و جاده ها رو زشت و ناامن کردند حالا هم دارن جیب سهامداراشونا خالی میکنند
وقتی پنجاه ملیون تومن حقوق ماهیانه به کارگر پرسنل ونصف یا بیشتر از نصف این مبلغ به عنوان مزایای دیگر ماهیانه به پرسنل معمولی این شرکت داده می‌شود خدا داند که مدیران وسرپرستان و بقیه چه دریافتی ها که دارند. خب شرکت هم بی در پیکر معلومه باقی میارن. بدبخت سهامدار این دو خراب شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
میانگین دریافتی کارگران خودروسازی سال قبل 85 میلیون تومان بود امسال بالای 100 میلیون هست
دقت کنید میانگین!!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
چنین دستمزدی به کارگران در شرکتهای خودروسازی پرداخت نمیشود.آنها هم مثل سایرکارگران طبق قانون کار حقوق میگیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
این عدد میانگین حقوق کارگر 85 میلیون تومان رو از کجا
.اوردین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
پاسخ به 14:00
طبق صورت های مالی منتشر شده. پارسال خبرش منتشر شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
کف حقوق مدیران میانی هر دو شرکت ۲۰۰ میلیون ب بالاس،نباید تعجب کرد ک کارگران ۵۰ میلیون حقوق بگیرند.البته چندین برابر آنهم مزایای سالیانه دارند،مثل دریافت خودرو ب قیمت دولتی و خارج از نوبت
خب تخته کنید درب شون رو ، تا انقد ضرر هم ندن
خیلی جالبه خودروهای فاقدکیفیت وغیراستاندارد رابه چندبرابرقیمت یک خودروی اکونومی ژاپنی یا اروپایی میفروشند بعد اینهمه هم زیان میکنند!!!!!!
۱۰۰ هزار کارمند و کار گر دو شرکت خودرو ساز
سالی ۲۵ هزار کشته رانندگی به ازای هر ۴ نفر که اشتغال دارند هر سال یک نفر کشته می شود
ممنوعیت واردات خودرو که به بهانه حمایت ازتولیدداخل صورت گرفت خودبزرگترین ضربه رابه تولیدداخل زد.مطمئنا این ممنوعیت گردن کلفت مابانه نبود الان ایران یک خودرو ساز در تراز جهانی بود.در دنیا حدود 30 کشورخودروساز هستند برای نمونه میتوانند یکی ازاین 30 کشوررا نام ببرند که به اسم حمایت ازتولیدداخل واردات را ممنوع کرده باشد؟دو کشور آسیایی ژاپن و کره جنوبی که خودبزرگترین تولیدکنندگان خودرو هستند چرا واردات را ممنوع نکرده اند؟ یا حتی کشوردرحال توسعه هند با وجود کارخانه جات عظیم خودروسازی بومی وتحت لیسانس چرا واردات را ممنوع نکرده؟
محصولات بی کیفیت و گران و درنهایت زیان ۱۴۳ هزار میلیارد تومانی
چه کسی مدیران را منصوب می کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
دولت مردمی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
سفره ای هست دور هم وبه صورت اتفاقی میگن تو برو اونجا بدون هیچ تخصصی
وقتی این همه ضرر میدن ،پس این همه پاداش پایان سال برای هیات مدیره چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
پاداش ضرر دهی هست
اگه مدیری درست کار کنه بیشتر از یک سال دووم نمیاره داداش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
پاداش نداره؟
خودروی بی کیفیت بدون هیچ امکاناتی رو بتونی چند برابر قیمت جهانی با شرایط ظالمانه 1 ساله و 2 ساله به ملت قالب کنی پاداش نداره واقعا؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
عزیزم کل سهام این کارخانجات که در بورس وفرا بورس نیست مثلا اون 30درصد مردم بدبخت شدن 5ساله اما اون 70درصد خودی دارایی هاشون 100برابر شده پراید 5میلیونی را داده 500میلیون بده مگه
آه مردم دامنشون رو گرفت امیدوارم ورشکسته و تعطیل بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
نه بابا اون 30درصد سهام دار بدبخت شده 70درصد خودشون تو 1ین 5سال حسابی خوردن پراید 5میلیونی را دادن 500میلیون
پس این ممنوعیت واردات خودرو چه کمکی کرده به تولید داخل؟؟؟
فولاد و بسیاری از مواد اولیه رو با کمترین قیمت برای ساخت خودرو گرفتن..بیش از ۲ میلیارد دلار ارز دولتی هم برای تامین قطعات بیکیفیت چینی گرفتن...نتیجش شد ساخت یک ماشین بیکیفیت که چند برابر قیمت اولیه به مردم فروختن....و تازه اعلام میشه ضرر هم دادن؟ بابا این دو شرکت ضرر ده نیستن....شدن گاو نه من شیرده که برای یک سری نون و اب دارن
چرا مطلب من غیر قابل انتشار تشخیص داده شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سابقه خودرو مونتاژ کنی در ایران را ببینید به کی می رسد سابقه خودروسازی در چین را ببینید همین چین از تولید آشغال خودرو شروع کرد و اکنون خودروی برقی به اروپا و آمریکا صادر می کند ، دولت چین با اینکه نظام کمونیستی است ولی در اقتصاد باز و رقابتی عمل می کند و قوانینش ثابت هستند حداقل عرضه نداشتند از چین یاد بگیرند !!!!!
چرا از بی ارزش شدن پول ملی یا همون ریال چیزی نمی گویید ؟ در حالی که ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست چرا کسی پاسخگو نیست ؟ مسئول این وضعیت کیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
دیروز اعلام کردن جزع 5کشور ثروتمند دنیا و128کشور فقیر
مقصر انان هستن که دلار 6نرخی درست کردن دنیا یکی از کاندیداها گفت
ضررها همش دروغه و برای گمراه کردن دولته وگرنه چرا زمانی که در بورس همه سهام ها منفی است خودرو مثبت هستش
این چه ضرریه که با وجود pe بسیار بالا مشتری دارد

اگر راست می گویند حقوق و مزایا و مخلفات تمام مدیران خودروسازی را شفاف و رسانه ای کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
30درصد سهامش همیشه تو ضرر اما 70درصد خودشون بخور بخور
هر جای دنیا بگی ماشین ده سال ساخت رو یک میلیارد تومن دارند خرید و فروش میکنند میفرستند دیونه خونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
حالمون از این اقتصاد بهم خورد همومونو بدبخت کرد
راه حل مشکل خودرو در ایران در یک جمله و تمام
تماما بدهید به بخش خصوصی و واردات را آزاد کنید

حقوق و مزایای مدیران خودروسازی ها را شفاف کنید تا بفهمید که اگر شرکتی ضررده است چرا چنین حقوق های غیر معمول به پرسنل خود می دهد.
البته بیشتر وابستگان مسئولین در چنین شرکت هوایی جای پای محکمی دارند و نمی گزارند معضل خودرو از راه درست آن حل شود
وقتی مواد اولیه گرون شد ولی نمیذارید قیمت کارخانه بره بالا ضرر میکنن وقتی سمند در زمان خاتمی 13 هزار دلار بود ولی الان شد شیش هزار میشه این مردم نمیفهمن جیبیشون مقایسه میکنن مشکل اینجاست که باید همه چی به قیمت واقعی برس و حقوق ها هم واقعی بشه و حقوق کارگر باید از بیست چهار تومن شروع بشه به بالا
پاسخ ها
خداعقلت بده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
پروفسور سمند700 میلیونه میشه با ارز آزاد12هزاردلار.که البته به خودروسازان ارز45 تومنی میدهند.ضمنا یه سری تواینترنت به خودروهای خارجی بزن.رنو سیمبل با کیفیتی صدبرابر سمند 9 هزار دلاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
پرفسور قیمت کارخانه گفتم نه بازار ازاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
بخش بزرگی از هزینه های تولید مربوط به قالبسازی و طراحی است. شما ماشین 20 سال پیش رو با همون قالب قبلی تولید می کنی و ته آپشنت جا دوغیه. قیمت تولید همچین ماشینی باید زیر 5000 دلار باشه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
عالیجناب سلام ، دیروز توی سایت داخلی خواندم شاسی بلند هیبرید با مصرف 2 لیتر بنزین و با تکنولوژی روز و ساخت چین چهارده هزار دلار قیمت داردپس سمند تکنولوژی بیست و پنج سال پیش با قیمت ده هزار دلاری که کارخانه به دست مردم می دهد بسیار گران هست در ثانی شما سری به فرش ایران خودرو بزن توی این چهار سال با کدام بخشنامه سمند دوگانه کارخانه داده و تمام خودروهای دوگانه کارخانه این چند سال اخیر را با قیمت دلالی به مردم فروخته است.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
واردات هم آزاد شود حرف شما درست است
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
سطح سمند در دوران خاتمی (25 سال قبل) در حد مزدا3 در این دوره زمونه هست (از لحاظ مقایسه سطح زندگی این دو دوره، که اون موقع ملت پیکان و رنو5 سوار میشدند)
بورس 5هفته پی در پی قرمز کجای دنیا اینجور هست واصلش در استانه ورود به5 سالگی که در ضرر وقرمز هیچ کس هم برایش کاری نکرد
جای شگفتی هست که خودرو در بالاترین قیمت جهانی وقیمتها 10برابر یا حتی بیشتر اما اون قسمت سهامداران در ضرر همه میگن راه حل بدهید بقیه شرکتها همینطور تنها راه حل نجات اقتصاد وتولید ودر نهایت بورس ارزش اسمی 100تومن که پول بی ارزشی شده وبرای 60سال پیش هست به 1000تومن برسه وبه هیچ عنوان قیمتها زیر این عدد نیاید وممنوع بشه تا قیمت واقعی رشد کنه مابه التقاوت ان را شرکتها از سود این چند سال که دارایی هاشون 100برابر شده پرداخت کنند همینطور از پول خروج کرده حقوققی سال 99توسط دولت قبل واز جریمه خیانتکاران به بورس
یکی از دوستان تو ایان خودرو کار میکنه میگه متوسط دریافتی ما سالیانه ۹۳میلیون در ماه میشه اخه شرکت ورشکسته که نباید بریز و بپاش داشته باشه ولله قسم تعطیل کنید بهتره
چنان صنعت خودرو رو میبریم زیر سوال که انگاری تو بقیه حوزه ها موفقیم. بجز حرافی آیا حوزه موفق دیگری داشتیم؟
راه حل: 1- آزادسازی قیمت گذاری برای تولیدکنندگان داخلی 2- آزادسازی ورود خودرو خارجی با یک تعرفه کمرگی منطقی و مطابق عرف جهانی 3- منطقی سازی تعرفعه کمرگی مونتاژکاران خودرو (پیچ و مهره بندها) 5- ودرنهایت واگذاری تمام خودروسازان به بخش خصوصی واقعی

به تمام معنا خودروهای داخلی بلای مال و جان مردم هستند
پاسخ ها
کسرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
منطق!!!!!؟
عرف!!!!!؟
گشتم نبود،نگرد نیست
با این همه ضرر انباشته،مدیران این شرکتها بیشترین پاداشها را برای بی لیاقتی خودمی گیرند.کلی نیروی مازاد که نقشی در تولید ندارند دراین شرکتها با سفارش این وآن استخدام شدند.دولت دستش در این شرکتهاست.
این همه کارخانه و شرکت تعطیل شد چرا اینا با این همه زیان تعطیل نمیشن..والا ماهم راضی به ضرر شما نیستیم ..جمع کنید دیگه
به دلیل کیفیت پایین خودروها در سال ۲۵۰۰۰ نفر کشته میدیم
وگر ماشین استاتدارد تولید می کریم فقط ۵۰۰۰ نفر کشته مز دادیم
حالا حساب کنید برای ایتخدام ۱۰۰ هزار نفر در دو شرکت بزرگ سالی ۲۰ هزار کسته
یهنی هر ۴ سال به ازای استخدام بک نفر در رکت اتومبیل یازی ۱ نفر کشته واریم
من یه پیشنهاد دارم این دو خودروساز را مجانی به ژاپن و امریکا بدهید هم ماشین خوب و قابل صادرات بدست مردم میافتد و هم دشمنی ها کم میشود و هم اینهمه کشته و زخمی جاده ای نمیدیم و هم در مصرف سوخت صرفه جویی میکنیم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Portugal |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
آخر نمی شود چون کسری بودجه از فرغون های تولیدی اینها تامین میشه.
عجیبه با این همه گرانی فوق توهمی خودرو در ایران این خودروسازها ضرر میدهند! البته شای هم غجیب نباشه چون همین مدیریت حاکم بر کشور بر خودروسازی ها هم حاکم است! و با این نحوه مدیریت انتظاری جز این هم وجود نداره!
الان خودروهای با کیفیت رو اگر در کشورهای خلیج فارس یا دیگر کشورها بخواهید تهیه کنید چندین برابر ارزانتر از ایران است!
بابا ببندید در این فرغون سازها رو ............................
بجای سو مدیریت بفرمایید فساد ، چپاول و غارت
چرا باید مردم زیان سو مدیریت و مافیای خودروسازی را بدهند ؟ تا کی دولت باید از این نازک نارنجی های خودروساز حمایت کند ؟
یه آشغال حلبی رو که حتی افغانستان قبول نداره بیست برابر قیمت به خلق الله غالب میکنن اونوقت ادعای ضرر هم دارن
چه جالب
کالای بی کیفیت
مردم ناراضی از قیمت و کیفیت
زیان شرکت
یکم از ریخت و پاش مدیران بی شمار بدرد نخور کم بشه خیلی صرفه جویی میشه
اگر قیمت هرماشین بشه ۱۰ میلیارد باز همین اش و همین کاسه ست تا زمانی که دزدی و چپاول هست زیان انباشته هم هست اگر کشور بجای تولید این ابو طیاره ها واردات خودرو را در پیش می گرفت ما الان نه زیان انباشته داشتیم نه مصرف سوخت بیش از اندازه داشتیم و مهمتر از اون این همه تصادفات جاده ای منجر به فوت داشتیم
این دو شرکت جز بدبختی و فلاکت برای مردم هیچ سودی ندارن وباید در شان گل گرفته شود ،همین و بس
بنده به نمایندگی از تمام مردم ایران اعلام میکنم ما راضی به زیان شما نیستیم،لطف کنید منت زیان سر ما نذارید،یا تعطیل کنید یا فعالیت اقتصادی دیگه ای انجام بدید،بذارین ما به شرکت های خارجی زیان بزنیم و ازشون خودرو وارد کنیم
ایران خودرو و سایپا دقیقا مانند بچه ی به دنیا آمده است که مفلوج است. به هر نوع سرطان هم بگی مبتلا است. باز پدر و مادر از سهم دیگر بچه های خانواده کم می کنند و دایم به این بچه ناقص می دهند ، نه اینکه فقط زنده باشه، به این امید که نابغه از آب در بیاید و از همه سرآمد باشد. بد بختی در اینه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با سلام ؛ صنعت(( خودرو)) نیاز به تحول دارد و به نظر میرسد لازم است به معنای واقعی خصوصی سازی صورت پذیرد تا حمایت ها سبب پیشرفت آن شود.
به نظرم در صورت سپردن مدیریت خودرو سازی به بخش خصوصی و ارایه خدمات پس از فروش با کیفیت حتی امکان صادرات هم پدید می آید البته روش های فروش مانند فروش قسطی هم حتما سوددهی را بهبود می بخشد.
امید است با مشارکت دادن مردم در خودروسازی به طور واقعی سبب جذب سرمایه و سود آور شدن این صنعت در نتیجه حفط اشتغال آن شویم . البته این مهم امکان پذیر است.
با سپاس (م.ر)
تجدید ارزیابی جهت افزایش سرمایه یعنی استفاده از گرانی و تورم جهت پاک کردن سو مدیریت این زیان انباشته قطعا در قسمت بهای تمام شده نیست بلکه مربوط به هزینه های اداری و تشکیلاتی هست و سو مدیریت و غارت
جلو ضرر رو هر چه زودتر بگیری سود کردی.
انقدر پیشنهاد راه حل و سیاست ندین اینا خودشون از من و شماها بهتر میدونن باید چیکار کنن.اما سودشون توی این راهه.مگه میشه انقدر اشتباه کنن ولی ندونن دارن اشتباه میکنن اونم از پنجاه سال!!!؟
الان شما بگو سمند ۵ میلیارد تومن. فکر کردین اینا از ضرر در میان؟ فقط پاداشی که مدیراشون‌ میگیرن چند برابر میشه. وقتی خود دولت بزرگترین دلال و عامل انحصار و گرونی خودرو هست انتظار دارین اوضاع درست بشه؟
چه کسی مسئول این زیان انباشته است؟ دولت یا ملت. مردم از خودرو ناراضی، قطعه ساز ناراضی، خودروساز زیان ده. این چرخه معیوب به نفع کیست؟؟؟؟
اسباب تعجب و تاسف است که مجموعه ای که دولت ریالی بابت سرمایه گذاری در آن هزینه نکرده و با تصرف در مال تولید کننده سابق و با توقیف اموال شروع به تولید براساس بی تجربگی و بی تدبیری از طریق واسپاری به مدیران نالایق هر ساله دچار ضرر و زیان میشود تعطیل نمیشود البته این ناکارامدی شامل مجموع اداره کشوری از ارز و لطمات مالی و معنوی و مخاطرات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی میباشد که متاسفانه سیاستگزاران حاضر به تمکین از صاحبان خرد و خبرگان امر نیستند
هر جای دنیا باشی و یه شرکت یا بانک یا حتی مغازه کوچکی زیان ده باشه ، اعلام ورشکستگی میکنه و یا دوباره با طرح جدید و سرمایه گذاری جدید مشغول بکار میشه ، اما تو ایران ، ۱۴۰ هزار همت زیان و باز به فعالیت ادامه میده و تازه تولیداتش هم جان مردم را میگیره و هم مال مردم را !!!!!! گیر کار کجاست ؟؟؟ معلومه از این زیان هنگفت یعده سود می‌برند
خودروسازها نمونه کوچک ساختار مدیریت کشورهستند فکر میکنید وضعیت بدنه دولت چه طوریه این همه کسری بودجه که با چاپ پول فشارش رو مردمه از کجا میاد . فکر میکنید وضعیت بقیه ادارات و مدیریت ها به گونه دیگه ای هست
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات