بازدید 18976

گفت‌وگوی اختصاصی با عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا؛ قطعنامه آژانس، فاقد الزام حقوقی است/ نشانه ای از ارجاع به شورای امنیت نیست

«پل پیلار» معتقد است ایالات متحده همیشه بر این باور بوده که قطعنامه توبیخی در این مقطع راه حلی برای مشکلات نیست و به دنبال رویارویی جدید با ایران نیست.
کد خبر: ۱۲۴۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵ 08 June 2024

بین‌الملل تابناک: قطعنامه پیشنهادی ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ ای ایران با ۲۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع به تصویب رسیده است. البته این قطعنامه از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سخن نگفته است.

در بخشی از قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا شده است: ایران تعهدات خود در زمینه پادمان‌ های پیمان منع گسترش سلاح‌ های هسته‌ ای را نقض کرده است.

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ ای بی اشاره به عدم انجام تعهدات متقابل خود مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در قبال تهران، به شورای حکام درباره قطعنامه پیشنهادی خود اعلام کردند: نیاز شورای حکام به پاسخگو قرار دادن ایران در قبال تعهدات قانونی‌ اش مدت هاست که وجود دارد. ایران باید فورا، به طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند!

در بخش دیگری از این قطعنامه اضافه شده است: شورای حکام از تهران می‌ خواهد که از تصمیمش در لغو انتصاب چند بازرس با تجربه آژانس که برای انجام مؤثر فعالیت های راستی آزمائی (برنامه صلح آمیز هسته ای ایران) نیاز به آن ها وجود دارد، صرف نظر کند.

تروئیکای اروپایی روز سه‌ شنبه ۴ ژوئن متن پیش‌ نویس این قطعنامه را به طور رسمی در اختیار شورای حکام قرار داده بودند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره اقدام جمهوری اسلامی ایران در مقابل صدور قطعنامه در شورای حکام توسط کشورهای غربی گفت: قبلاً گفته بودیم که صدور قطعنامه اقدامی غیرسازنده است.

وی همچنین افزود: از امروز اقداماتی را که در چارچوب پادمان است آغاز کردیم. انتظار این است که کشورهای غربی بجای سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و رویکرد فشار، راه تعامل و همکاری را در پیش گیرند. باید تجربه به آنها ثابت کرده باشد که ایران مقابل فشارهای سیاسی از حقوق مسلم خود کوتاه نمی‌آید.

در خصوص این موضوع، خبرنگار تابناک گفت‌وگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پپلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد و کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

* در حالی قطعنامه علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب شد که پیشتر اعلام شده بود آمریکا مخالف این اقدام اروپا است.  به نظر نی رسید آمریکا مانع از اقدام اروپا خواهد شد. اما بعد از تصویب قطعنامه آمریکا از هماهنگی با اروپا در این زمینه خبر داد. دلیل این تغییر موضع آمریکا چه بود؟

موضع ایالات متحده واقعاً تغییر نکرده است. ایالات متحده همیشه بر این باور بوده است که قطعنامه توبیخی در این مقطع راه حلی برای مشکلات نیست و به دنبال رویارویی جدید با ایران نیست. اما با توجه به اینکه تروئیکای اروپایی مصمم بودند تا قطعنامه ای را ارائه دهند، منطقی بود که ایالات متحده با اروپایی ها همکاری کند تا ایالات متحده بتواند بر روی دقیقاً آنچه در قطعنامه می گوید تأثیر بگذارد. طبق گزارش های مطبوعاتی، به خاطر نقش ایالات متحده در شکل دادن به آن، قطعنامه نهایی ملایم تر از آنچه در غیر این صورت می می بود، بود. آمریکا بیشتر از این که خواهان رویارویی با ایران است به دنبال رویارویی با اروپایی ها نیست.

*ایران تصویب این قطعنامه را غیرسازنده خوانده است. به نظر شما این قطعنامه چه آثار منفی بر همکاری ایران و آژانس خواهد داشت؟

تجربه گذشته حاکی از آن است که این نوع انتقاد، انگیزه ای برای همکاری بیشتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی ایجاد نمی کند و می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. در این صورت، ممکن است چیزی شبیه به افزایش تولید اورانیوم 60 درصدی خود توسط ایران باشد. این نوع اثر معکوس است که باعث شد که ایالات متحده در وهله اول از قطعنامه توبیخی حمایت نکرد.

*در خصوص تعهدات ایران ذیل پادمان و «ان پی تی»، آژانس در گزارش خود به یادداشت تفاهم مارس ۲۰۲۳ نیز ارجاع داده بود. در حالی که این تفاهم خارج از تعهدات پادمانی ایران به شمار می رود. به نظر می رسد ، آژانس تعهدات فراتر از پادمان و مبتنی بر برجام را نیز تعهدات پادمانی ایران تفسیر کرده است در حالی که طرف مقابل به برجام پایبند نبوده است. ارزیابی شما چیست؟

اگرچه برجام و سایر توافق‌ها یا تفاهم‌های بین ایران و سایر قدرت‌ها بخشی از مسائل فوری بین ایران و آژانس نیست، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سختی می‌تواند توافقات دیگر را نادیده بگیرد. بالاخره این آژانس بود که موظف به انجام بازرسی هایی بود که در برجام مشخص شده بود. ارجاع به توافقات دیگر در گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان بخشی از تصویر کلی مسائل هسته ای مربوط به ایران قابل انتظار است. البته توافقات دیگر به منزله قضاوت آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد اینکه کدام تعهدات تحت توافقنامه ها هنوز معتبر هستند و کدام ها اعتباری ندارند، نیستند.

*تبعات حقوقی قطعنامه تصویب شده چه خواهد بود؟

این قطعنامه عواقب حقوقی ندارد. اگر قرار باشد مسائل مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شود، آنگاه شورا می تواند اقدام قانونی الزام آور انجام دهد، اما هنوز هیچ نشانه ای از وقوع آن وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳۱
این بار دیگه شوخی بردار نیست.
وقتی مکانیسم ماشه فعال شود، نه روسیه و نه چین هم نمی توانند جلوی آن را بگیرند.
در آن صورت اقتصاد درب و داغان مملکت از این هم داغان تر خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
مرگ بر روسیه
مرگ بر چین
مرگ بر کره شمالی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
سه کشور شرور روسیه، چین و کره شمالی با تهدید نظامی همسایگان و دیگر کشورها، دنیا را به گند کشانده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
تا ساعل 10:20، شاخص بورس 13،000 واحد افت داشته است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
وای ترسیدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
آن زمانی که تحریم سازمان ملل بودید اقتصاد ایران بهتر از زمانی بود که تحریم سازمان ملل نبودید اما تحریم بودید حتی آن زمانی که تحریم سازمان ملل بودید اقتصاد ایران با دوران دولت قبلش هم برابری می کرد ولی در سال 1400 اقتصاد ایران 30 سال عقب رفت در ضمن تحریم سازمان ملل یک چیزی ظاهری هست و تحریم آمریکا اصلی هست و آن هم که اعمال شده و دیگر زیاد راه به جایی نمی برند اما در صورت بازگشت ماشه خروج آن پی تی درکار خواهد بود و بعید هست دست به چنین حماقتی بزنند وماشه را فعال کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
بیدارشو غرب گداها که هنوز با تبلیغ شوم آنان فکر می کنی غیر بلوک غرب.....
ناشناس
| Canada |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
آمریکا و نوکرانش دیگه هر تحریمی که از طرف بلوک غربی می شده اعمال کنند را اعمال کردن و همین الان هم هی قبلیها را تکراری اعلام می کنند بنابراین با این کار فقط خودشان را بیشتر مضحکه عام می کنند.

ایران در هر حال با اعضای بریکس و چین و روسیه روابط خودش را حفظ خواهد کرد و این کارها هم بهانه بیشتری به ایران برای توسعه فعالیت های هسته ای اش به دور از جاسوسان آژانس هسته ای خواهد داد که کارشون فقط گزارش دادن اطلاعات ایران به تروریست های صهیونیستی و نوکری اونهاست.
مردم می پرسند که در این غنی سازی اورانیوم چه چیزی نهفته است که مسئولان مملکت برای آن چندین و چند سال است که جلوی قدرتهای بزرگ جهان ایستاده و این هم تحریم علیه ایران را به جان خریده اند؟ تحریم هایی که البته مردم را هدف قرار داده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
مردم به شعارها و حرفهای تکراری مسئولان خیلی وقته عادت کرده اند: تحریم نعمته ، قطعنامه‌ ضد ایرانی ، تورم کاهشی، نابودی این کشور و آن کشور ، مرگ بر این و آن، و ......
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
کاسبان تحریم در داخل و خارج از تحریم ها سودهای کلان می برند.
ناشناس
| Canada |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
اگه بده چرا آمریکا غنی سازی می کنه؟ چرا فرانسه 90 درصد برقش هسته ای است؟ چرا همه اینهایی که جار و جنجال می کنند خودشون حداقل 300-200 بمب اتمی دارند؟
برنامه هسته ای جز خسران و ضرر مادی و معنوی و عقب ماندگی از دنیا هیچ سود و منفعتی برای ایران نداشته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
همان تحریم هایی که دکتر جلیلی کاغذهای پاره نامیدند !!؟

و احمدی نژاد و تندروهای جبهه پایداری، آنها را نعمات الهی نامگذاری کردند
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
بی سوادلااقل یک بررسی کن بعدبنویس این احمدی نژادبود ک درسازمان ملل گفت تحریمهاکاغذپاره ای بیش نیست
دانش هسته ای مربوط به 70 -80 سال قبل است و تقریباً همه کشورهای دنیا آن را در اختیار دارند. حتی عراق و لیبی هم 30 -40 سال پیش در جهت غنی سازی اورانیوم قدم برداشتند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
هر فیزیکدانی از «الف» تا «ی» غنی سازی اورانیوم و تولید بمب هسته ای را می داند.
روسیه و چین در برقراری تحریم های سازمان ملل علیه ایران نقش داشتند. چه آنها نیز قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران را امضا کردند.
بعد از آن هم با سو استفاده از شرایط ایران سودهای کلان چند ده میلیارد دلاری به جیب زده اند.
روسیه و چین هیچگاه حاضر به حل و فصل پرونده هسته ای ایران در آژانس و سازمان ملل نیستند.
قدرت نظامی آمریکا چنان است که در آن واحد می تواند با روسیه، چین و کره شمالی وارد جنگ شده و پیروز شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
روسیه و چین قدرتهای پوشالی هستند.
ایران نه دوستانی به اسم روسیه و چین دارد و نه دشمنی به نام آمریکا
من ایرانی دلیل این حجم از غنی سازی با این خلوص بالا را نمی فهمم وای به حال خارجی ها! فقط چیزی که می دانم این است که زندگی چند نسل ایرانی را این هسته ای نابود کرد.

رادیو دارو پیشکش ، آخر برقش هم گیر کسی نیامد. سالی 12 ماه نیروگاه بوشهر یا تعطیله یا در دست تعمیر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
در اینترنت بگرد زیاد می بینی چرا
اگر روزی قدرت‌های جهانی به کشورهای خاورمیانه بگویند ما با شما کاری نداریم هر کاری که می خواهید بکنید ، و بدنبال هدفهای خود بروند مثلا آمریکا روسیه و چین احتمام خود را روی کشفیات فضایی بگذارند ، آنوقت ما چکار کنیم هی برویم به آنها بگوییم اگر قطعنامه ندهید ما می سازیما ، ولی آنها توجه نکنند و بگو یند خوب بسازید . آنوقت چه کنیم .
همانطور که تحریم برای شماها نعمته، طرح ماشه و بردن به شواری امنیت هم برای شماها نعمت خواهد بود و ما مردم هستیم که هر لحظه بدبخت و بدبخت میشیم، ما مردم اگر نیروی هسته ایی که هیچ نفعی بجز استرس و گرونی و تحریم نداره و هدر دادن ثروت کشور است را نخواهیم کیو باید ببینیم؟؟
فقط باید به حال این ملت خون گریست ،
ملتی که به مراتب دارن پرپر میشن و کسی آنها رو نمیبینه ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
مردم مظلووووم فلسطین!!!!!@
تابناکی ها محترم، خیلی کار مفید، و جالبی می کنید که مستقیما با صاحب نظران خارجی وارد مصاحبه و صحبت می شوید و بدون واسطه نقطه نظرات آنها را می شنوید. آفرین بر شما!
وقتی مکانیزم ماشه فعال شد معنی الزام حقوقی را می فهمند !!!!!!
از این نهاد استعمارگر بیرون بیایید و دیگر مذاکره هم نکنید من به شما قول می‌دهم دیگر نه تحریم بابت هسته ای می شوید و نه اقتصاد خراب تر
شگرد جدید ، این بار آمریکا تصمیم گرفته خواسته هاشو به صورت اجرایی و بدون حق چانه زنی دیکته کنه
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری