بازدید 5397
اختصاصی با استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس

رئیس جمهور آینده، شما دیگر عددسازی نکنید/ وضعیت اقتصادی چگونه بهتر می شود/ رشد اقتصادی بالای ۱۰ درصد را می توانیم، اما نمی خواهیم

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما ، اقتصاد اولویت نیست، گفت: اگر هدف اصلی دولت آینده بهبود وضعیت اقتصادی باشد، آن موقع می‌توانیم بررسی کنیم که سایر الزامات و زمینه‌ها برای تحقق رشد اقتصادی چه مواردی هستند.
کد خبر: ۱۲۴۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴ 12 June 2024
رئیس جمهور آینده، شما دیگر عددسازی نکنید/ وضعیت اقتصادی چگونه بهتر می شود/ رشد اقتصادی بالای ۱۰ درصد را می توانیم، اما نمی خواهیم

 

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دولت آینده در شرایطی روی کار خواهد آمد که باید برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی کند. اهدافی مهم در حوزه اقتصادی نظیر رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد که باید ببینیم کاندیدا‌ها برای تحقق این مهم چه طرح و برنامه‌ای دارند.

مرتضی عزتی؛ اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت‌مدرس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تابناک،با اشاره به اهمیت بالای رشد اقتصادی برای کشور اظهار داشت: در ایران و سایر کشورها، تحقق رشد اقتصادی الزاماتی دارد. به‌گونه‌ای که هدف و سیاست‌های کلی کشور باید در خدمت رسیدن به این مسیر باشد.

وی افزود: اگر سیاست‌های اقتصادی و کلی کشور، اولویتی غیر از رشد اقتصادی داشته باشند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که رشد اقتصادی مطلوب تحقق یابد. چراکه رشد اقتصادی محدود به یک ، سه و چهار درصد مد نظر نیست و این‌ها رشد اقتصادی مطلوب در تعریف رشد پایدار و مناسب کشور‌ها محسوب نمی شوند. به ویژه کشوری نظیر ایران که منابع بسیار زیادی دارد، می‌بایست رشد اقتصادی بالای ۱۰ درصد داشته باشد و به نظرم از الان تا ۲۰ سال آتی ظرفیت اقتصادی رشد بالای ۱۰ درصد را داریم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما ، اقتصاد اولویت نیست، ادامه داد: اقتصاد فرع مسائل دیگر است و اهداف دیگر در اولویت قرار دارند و اقتصاد فدای آن‌ها می‌شود؛ بنابراین این یک مانع بزرگ در راه تحقق رشد اقتصادی بالا در کشورمان است. اما اگر این مانع برداشته شود و هدف اصلی دولت بهبود وضعیت اقتصادی باشد، آن موقع می‌توانیم بررسی کنیم که سایر الزامات و زمینه‌ها چه مواردی هستند.

وی خاطر نشان کرد: برخی زمینه‌ها در وضعیت اقتصادی تحت‌تأثیر عوامل سیاسی، امنیتی و ... هستند؛ مثل تحریم‌های اقتصادی، عدم عضویت در FATF، مسائل امنیتی موجود و روابط سرد بین‌المللی کشورها از جمله موانعی هستند که حتی اگر بخواهیم اولویتمان هم اقتصاد باشد، باز هم نیازمند برطرف‌کردن موانع مذکور هستیم. البته باید توجه داشت زمانی که اولویت اقتصاد باشد، باید این موانع هم برطرف شود؛ چرا که این‌ها موانع اصلی رشد اقتصادی بالا هستند.

عزتی ادامه داد: بعد از برطرف‌کردن این موانع، مسئله بسیار مهم، مربوط به سیاست‌گذاری مبتنی بر علم اقتصاد است. بهترین و دقیق‌ترین راه تحقق هر هدف و برنامه‌ای در دنیا، بهره مندی از علم در آن مسئله و موضوع است؛ بنابراین در موضوع مسائل اقتصادی هم علم اقتصاد بهترین ابزار برای تحقق رشد اقتصادی بالاست.

به گفته وی اگر مقام مسئولی به علم اقتصاد باور داشته باشد و از علم اقتصادی برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی استفاده کند، با شرط لازم مبنی بر اینکه مسئولان و مدیران اقتصادی کشور را از متخصصان و عالمان آن حوزه انتخاب کند؛ نتایج مثبتی رقم خواهد خورد.

بنابراین، اگر چنین روندی فراهم شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بهترین زمینه‌ها برای رشد اقتصادی کشور مهیا شده است. اگر غیر از این باشد و انتخاب مسئولان اقتصادی به اصطلاح جناحی و حذفی باشد و اینکه در جناح سیاسی رئیس‌جمهور هم از بهترین‌های اقتصادی استفاده نشود، نتیجه لازم به دست نخواهد آمد. به‌گونه‌ای که اگر افرادی که قصد دارند زمام امور را به دست بگیرند، به اولویت اقتصاد و برطرف‌کردن موانع اقتصادی باور نداشته باشند، قطعاً مناسب بهبود وضعیت اقتصادی کشور نخواهند بود. هرچند اینکه انتظار داشته باشیم مسئولان اقتصادی دولت، جناحی و سیاسی فکر نکنند، انتظار درستی نیست و قطعاً در مسیر جناحی و گروهی خودشان حرکت خواهند کرد. اما بااین‌حال، هرچقدر در دامنه جناح نامزدها، متخصصان برجسته‌تر و افراد صاحب‌نظر اقتصادی وجود داشته باشند، آن کاندیدا امکان بهتری برای تشکیل تیم اقتصادی قوی و مؤثر خواهد داشت.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت‌مدرس یادآور شد: تجربه گذشته نامزد‌های ریاست‌جمهوری هم کم‌وبیش نشان می‌دهد که بعضی‌ها توان اجرایی دارند و برخی هم ندارند. برخی در دولتی کار کرده‌اند که رشد اقتصادی خوبی داشته است و برخی هم در دولت‌های گذشته نبوده‌اند؛ اما در سازمان‌هایی حضور داشته و کارنامه و توان آن‌ها مشخص می‌کند که می‌توانند برای بهبود وضعیت اقتصادی اقدام کنند یا خیر؛ بنابراین مردم می‌توانند این موارد را تشخیص دهند؛ البته به این شرط که مردم هم درک کنند که اولویت اقتصادی مهم است. اگر مردم به این باور برسند که نامزد مورد نظر خود را  کورکورانه انتخاب نکنند و بر اساس توانایی‌های آن‌ شخص رای دهند، ممکن است که وضعیت اقتصادی بهتر شود.

وی تأکید کرد: به‌هرحال عوامل دیگر نظیر سیاست‌های کلی و روابط بین‌المللی کاملا در اختیار رئیس‌جمهور نیست، هرچند که می‌تواند تلاش کند تا مسائل بهبود پیدا کند و این موضوع می‌تواند کمک کند تا وضعیت اقتصادی قدری بهتر شود.

عزتی در خصوص اجرای برنامه هفتم توسعه نیز گفت: در کشور ما دولت‌ها معمولاً با برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کاری نداشته‌اند و کار خودشان را انجام داده‌اند. این در حالی است که اهداف در برنامه‌های توسعه در این سال‌ها، اهدافی نبوده و نیست که بر اساس یک سری محاسبات علمی و اقتصادی شکل‌گرفته باشد. بلکه اینها هدف هایی هستند که بدون هیچ مبنای عملی، صرفاً گفته‌اند که فلان عدد را برای فلان شاخص قرار دهید. حتی در برنامه هفتم توسعه هم به‌هیچ‌وجه محاسبات اقتصادی مبتنی بر برنامه‌ریزی انجام نشده است و مثلاً رشد اقتصادی هشت درصد نوشته شده است؛ اما به این توجه نشده است که شرایط موجود این اجازه را نمی‌دهد که به این عدد برسیم. چرا که موانعی نظیر عدم سرمایه‌گذاری خارجی، تحریم‌ها و FATF را داریم و اجازه نمی‌دهد که به رشد اقتصادی بالا برسیم.


تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۳
متاسفانه نظرات ایشان خیلی از واقعیتهای کشور بدور است. بطور مثال هیچگاه رشد اقتصادی ایران حتی به 6 یا 7 درصد هم نرسیده است. رشد اقتصادی ایران بعد از انقلاب بطور متوسیط حدود 2.5 درصد بوده است. بالاترین رشد اقتصادی هم حدود 5.6 بوده است. حتی پیش از انقلاب هم هیچگاه به 7 درصد نرسیده است. تازه این ارقام شد با در نظر گرفتن رشد بخش نفت است. با حذف آن ارقام رشد اقتصادی حتی پایین هم خواهد بود. متاسفانه در دو برنامه گذشته هدف گذاری رشد اقتصادی 8 درصد بوده است که یک عدد روایی بوده است (با توجه به شرایط داخلی و خارجی ایران). متاسفانه بازهم در برنامه هفتم این اعداد خیالی هدف گذاری شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
واقعا رشد ۱۰ درصدی با تورم ۷۰ درصدی قابل دسترسی است،واقعا با چ محاسبه ایی ب این نتایج رسیدی آقای دکتر؟؟؟؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
به آمار رسمی بانک مرکزی مراجعه کنید

ما قبل از انقلاب چندین سال رشد اقتصادی ۱۲ درصد داشتیم
و بهترین دکوری رشد اقتصادی مان در دوده محمد خاتمی در دوره دوم و حدود ۵درصد بوده است
من نمی دونم چرا یک موضوع ساده را اینقدر پیچیده می کنید؟
پیشرفت و توسعه می خواهی
رشد اقتصادی می خواهی
درآمد ناخالص ملی می خواهی
تحت تحریم های آمریکا و اروپاغیر ممکن و محال است
باید روابط عادی تجاری با همه ی دنیا برقرار کنید و تن به الزامات بین الملل دهید. والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
اون یه نفری که منفی داده واقعا اعتقاد داره که با تحریم میشه پیشرفت کرد؟
به نظر من همون یک نفر هم میدونه امکانش نیست ولی کاسب تحریمه و نفعش در تحریم هاست
عدد سازی کلا اینجا زیاد داریم حتی مثلا تو درصد شرکت انتخابات
دیگه رشد اقتصادی که چیزی نیست من تو بیمارستان بودم زمان کرونا فقط تو بیمارستان ما ۲۵ نفر یه روز مردن درحالی که شب اخبار استانی کل کشته شده های کرونای مارو ۲۳ نفر اعلام کرد یعنی کل استان هم کشته نداشتیم دو نفر هم که ما دیدیم زنده شدن به اذن الهی
کشوری که یکی از بزرگترین منابع نفت و گاز را دارد وسیع با انواع آب و هوا و معادن، طولانی ترین ساحل و بیشترین جزایر خلیج فارس را دارد تاریخی کهن و دارای ظرفیت توریستی بسیار بالا و ....... رشد اقتصادی و رفاه مردمان آن راحت ترین کار ممکن برای مسئولان آن کشور است اگر برایشان مهم باشد!!!!
رشد اقتصادی ۱۰ درصد برای یک دهه؟ این عدد ها رو از کجا می آرید؟ یعنی با وضعیتی که داریم انتظار دارید رکورد رشد اقتصادی در جهان رو بشکنیم؟ با کدوم سرمایه گذاری نکرده؟ با کدام امنیت اقتصادی؟ هی منابع، منابع نکنید. عربستان که تحریم هم نیست و اقیانوس نفت است هم این رشد ها را ندارد.
اقتصاد دینامیک و غیرخطی است نه استاتیک و خطی‌.
تا مرد سخن نگفته باشد
عیب و هنرش نهفته باشد!!!!
اگر تحریم‌ها لغو شود اقتصاد ایران می تواند به رشد مداوم ۶ درصد در دهه اول دست یابد ، این رشد در دهه های بعد روی حدود سه درصد باقی خواهد ماند که قابل قبول و مطلوب است ، ، ، ، اگر تحریم لغو شود
رشد بالای ۱۰ درصد!!!! الان چین ۵ درصد هست در بهترین حالتش شاید برسه دوباره به ۱۰ درصد.....بقیه هم که روی ۳ تا ۴ درصد هستن.....این عزیز جنسش خیلی خوب و با کیفیت بوده..کاملا تو هپروت هست هنوز
در ایران‌ بقا‌ مسئولین و مادام العمر بودن در سیاست‌ اولویت است نه توسعه اقتصادی تحریم ها ی ناشی از پروژه هسته ای که حتی بمب هم ندارد ما را بیچاره کرد.
چشم انداز توسعه ۲۰ ساله چه شد؟ چرا پاسخگو نیست کسی که آنرا مطرح کرد؟
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری