بازدید 20504

تحلیل شبکه الجزیره از انتخابات ریاست جمهوری ایران: شانس قالیباف برای پیروزی بیشتر است/ جلیلی نامزد نهایی باشد اتحاد اصلاح طلبان بیشتر می شود

شبکه الجزیره قطر در تحلیلی از انتخابات ریاست جمهوری ایران به بررسی نامزدهای اصلی حاضر در این انتخابات و شانس پیروزی هر کدام پرداخته است.
کد خبر: ۱۲۴۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰ 22 June 2024

بین الملل تابناک: تاریخ اخیر ایران مملو از تحولات مختلف است، که بین سنت‌ها و مدرنیزاسیون، انقلاب‌ها و ضد انقلاب‌ها، محافظه‌کاری و اصلاح‌طلبی در نوسان بوده است. این کشور بار دیگر در آستانه یک لحظه تاریخی قرار دارد و خود را برای یک انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در ۲۸ ژوئن آماده می‌کند. این انتخابات، احتمالاً برنامه‌های آینده‌ی نهادهای ایرانی برای کشور را آشکار خواهد کرد.

ساختار سیاسی ایران، بر اساس مفهوم ولایت فقیه- که از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ تاکنون وجود داشته- یکی از چند لایه‌ترین سیستم‌های جهان است. در این سیستم، ولی‌فقیه (اکنون آیت‌الله علی خامنه‌ای) رهبر معظم ایران است که اختیار قانونی بر امور عمومی، دولتی و مذهبی دارد. بر اساس این تئولوژی سیاسی، رهبر معظم، مسئولیت نگهبانی از دولت تا بازگشت امام دوازدهم شیعه (امام مهدی) را دارد که اکثریت شیعیان معتقدند از سال ۸۷۴ در غیبت به سر می‌برد.

با وجود این مراکز قدرت دیگری نیز در ایران وجود دارند که نفوذ قابل توجهی دارند. لایه اول ساختار قدرت، شامل قوه مقننه، قوه قضائیه و قوه اجرائیه است. هیچ‌یک از این مراکز قدرت نمی‌توانند به عنوان نمادین صرف در نظر گرفته شوند. بلکه هر کدام تأثیر و نفوذ قابل توجهی بر دیگران دارند. اما اینها سیستم را به دلیل نقشی که لایه دوم ساختار قدرت بازی می‌کند: مجامع و شوراها، فلج نمی‌کنند.

رهبر معظم انقلاب، قوه مقننه، قوه قضائیه و قوه اجرائیه اکثریت اعضای این مجامع و شوراها را با بقیه اعضا که توسط مردم انتخاب می‌شوند، منصوب می‌کنند. این مجامع و شوراهای متعدد، مانند مجلس خبرگان، شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، و بسیاری دیگر، مانند یک دولت موازی عمل می‌کنند. توزیع اعضا از جریان‌های سیاسی مختلف که توسط دولت پذیرفته شده‌اند، در این نهادها تعادل قدرت کشور را تعیین می‌کند.

در بسیاری از موارد، مانند امنیت ملی و سیاست‌های حساس منطقه‌ای، و همچنین فعالیت‌های هسته‌ای، شوراها و مجامع مسئولیت بیشتری از دولت و مجلس دارند؛ اگرچه قدرت آنها هنوز پایین‌تر از رهبر معظم است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک نیروی مسلح نخبه ایرانی با کنترل بر سلاح‌های پیشرفته و پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ در زمینه‌های مختلف تجاری، لایه دیگری از نهاد است که تأثیر قابل توجهی بر سیاست‌ها و روابط منطقه‌ای و بین‌المللی ایران دارد.

فرماندهان بازنشسته سپاه پاسداران اغلب وارد سیاست می‌شوند، مناصب اجرایی در مجلس و بانک‌ها را به دست می‌آورند، و همچنین برای ریاست جمهوری کاندیدا می‌شوند یا از یک کاندیدای خاص حمایت می‌کنند.

لایه دیگری در ساختار قدرت ایران، محافل تجاری هستند. اکثریت خانواده‌های این گروه در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، اندکی پس از جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰ که زیرساخت‌ها و ظرفیت تولیدی کشور را ویران کرده بود، به موقعیت‌های بالا و امتیازات دست یافتند. این طبقه به منظور هدایت بازسازی پس از جنگ، احیای اقتصاد فروپاشیده و تشویق تولید صنعتی، مورد اعتماد قرار گرفت. این طبقه نفوذ فزاینده‌ای بر سیاست‌های ایرانی دارد و سپس رهبران مذهبی هستند، که اکثریت آنها تحصیلات و مدارک مذهبی خود را از بزرگ‌ترین حوزه علمیه کشور در شهر قم دریافت کرده و در تصمیم‌گیری‌ها تأثیر دارند.

در این راستا، چندین نام سنگین وزن از جریان‌های سیاسی مختلف درخواست خود را برای ریاست جمهوری ثبت کرده‌اند. اما تصمیم نهایی برای تأیید صلاحیت آنها تا ۱۱ ژوئن بر عهده شورای نگهبان است، که یک نهاد ۱۲ عضوی از حقوق‌دانان است- نیمی از آنها توسط رهبر معظم و نیمی توسط مجلس منصوب می‌شوند.

یکی از نامزدهای ریاست جمهوری، سعید جلیلی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام یک سیاستمدار محافظه‌کار است که پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری نشانگر مسیری بسیار متفاوت خواهد بود. جلیلی، که شخصیتی محبوب در بین محافظه‌کاران است، روابط قوی با رهبر معظم و سپاه پاسداران دارد و به عنوان یک وفادار سرسخت شناخته می‌شود.

جلیلی قبلاً در تلاش برای ریاست جمهوری ناکام بود و در ۲۰۱۳ به حسن روحانی باخت. او در ۲۰۲۱ از انتخابات به نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد. اگر جلیلی رئیس‌جمهور شود، انتظار می‌رود که سیاست‌های رئیسی را به دلیل رابطه نزدیک بین این دو نفر و آنچه که به طور گسترده به عنوان تأثیر جلیلی بر تصمیمات رئیس‌جمهور سابق تلقی می‌شود، ادامه دهد.

محمدباقر قالیباف که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ شهردار تهران بود و به عنوان یک تکنوکرات تلقی می‌شود، و قبلاً فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین رئیس پلیس بوده است.

شانس او برای پیروزی در انتخابات بسیار بالاست. با این حال، کارزار انتخاباتی او دور از راحتی خواهد بود، زیرا او به طور مکرر توسط رسانه‌های وابسته به جلیلی و محافل فوق‌العاده محافظه‌کار هدف قرار می‌گیرد.

اگر سعید جلیلی در نظرسنجی‌ها پیش بیفتد، رأی‌دهندگان اصلاح‌طلب ممکن است برای حمایت از دیگر نامزددهای اصلاح طلب بسیج شوند تا از پیروزی جلیلی جلوگیری کنند. این موضوع به میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بستگی دارد. مشارکت بالا به طور سنتی منبع اصلی مشروعیت عمومی برای نهادهای سیاسی در ایران بوده است. اما مشارکت کم در دو انتخابات گذشته یک نگرانی جدی برای نخبگان حاکم بوده است.

با نتیجه انتخابات و فردی که به عنوان برنده ظاهر می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که به طور قابل توجهی سیاست‌های داخلی و بین‌المللی کشور تغییر پیدا کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۵۸
صد رحمت باز به قالیباف اصلا تحمل جلیلی ندارم که رئیس جمهور ایران باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
پزشکیان نشد میشه قالیباف تحملش کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
یکی شون رئیس جمهور بشه اون یکی معاونش دعوا نداره که
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
جلیلی از قالیباف خیلی بهتر جلیلی ادم آرامی است اما قالیباف
یک نظامی بین قالیباف و جلیلی رای به جلیلی به صلاح است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
خب خدارو شکر آب دوغ خیاری تحلیل شده جمعیت استقبال رو برید ببنید در اصفهان از جلیلی تمحملش رو مهم نیست نداری جلیلی رییس‌جمهور بعدی ایران هست مگه شما نبودید قالیباف رو تخریب می‌کردید اصلاححات حالا دیدن پزشکیان نمیشه قالیباف اشتباه کردید
خیلی تابلو دارن زمینه سازی می کنند برای اعلام قالیباف به عنوان برنده !!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
رای ما پزشکیانه، جوسازی نکنید با این حرفا
به نظر من فقط پزشکیان
در غیر اینصورت قالیباف را ترجیح می دهم
الان نظر سنجی اینا قابل استناده؟ اگه نظرش کاندیدای طیف شما نبود مثلا پزشکیان انتشار میدادید؟ یا استناد میکردید ؟ بی طرفی شما ما رو کشته
حالا که خط اصلی اصولگرایان به درست بودن برجام پی برده چه ایرادی دارد مهره اصلی آنها برنده انتخابات شود
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
آمریکا از اولش هم نمیخواست تحریم هارو برداره به خاطر اسراییل چون ایران نباید تو خاورمیانه از اسراییل قوی تر بشه
سلام، مهمترین شاخص یک رئیس جمهور مردمی، مقابله با تبعیض و عدالت محوری است. یکی از مطالبات مردمی مخصوصا برای قشر کارمندان دولت، مساله مقابله با تبعیض و برقراری عدالت اداری است. بطوریکه به عنوان مثال به دلیل تعطیل بودن کارمندان تهرانی و عدم تعطیلی کارمندان شهرستانی در پنجشنبه ها؛ کارمندان شهرستانی سالانه از 53 روز تعطیلات (53 هفته در سال) محروم هستند. در مناظره ها و برنامه های نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باید دلیل این تبعیض و چگونگی حل این مشکل توضیح داده شود. اگر برای مساله ای به این سادگی راه حلی نداشته باشند چطور مشکلات بنیادی و راهبردی کشور را حل خواهند کرد؟
اقای پزشکیان ریس جمهور می باشد و هر کدام دیگر بیایند فقط برای ایران عزا است
پاسخ ها
کوروش ایراندوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
پزشکیان نسخه جدید اصلاحات هست بیچاره مردمی که تاوان پخمگی و ساده لوحی و ظاهربینی عده یی رو باید بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
برعکس
تابناک جان زهی خیال باطل
پزشکیان نفر اوله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
ولله پزشکیان یه عمامه و لباس کم داره که بشه جناب علم الهدی بقیه تکلیفشون روشنه قالیباف نباید ادامه دهنده دولت قبلی باشه و اگه انتخاب شد باید زاکانی و وحیدی امثالهم رو برکنار کنه و چهره های معتدل تر از
همه ی جناح ها رو به خدمت بگیره
من اصل خبر رو خوندم کلی تحریف داشت و اون قسمت که در مورد پزشکیان بود رو کلن حذف کردین دیگه ، شما به عنوان یه خبرگزاری باید خبر رو کامل و درست اعلام کنید
این دفعه اگه غربگداها شکست بخورن باز بگن تقلب شده بخوان آشوب کنن بدون عذاب وجدان باید با تانک از روشون رد شد بدون هیچ مماشاتی
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
نگران نباشید آسوده هم بخوابید ما رای نمی دیم هر کسی را دوست دارید اعلام کنید مشکل شما مشارکته که اونو نمی تونید کاریش کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
تو هم هر روز کامنت میدی میخوای با تانک از رو مردم رد شی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
کسی رای نمیده خیالت راحت، کسی هم اهمیت نمیده شماها بزنید سر و کله هم یا رفاقت کنید برید خوش باشید
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
اگر امثریت به پزشکیان رای بدهند باز به اکثریت مردم می گی غرب گدا؟؟؟ یعنی فقط کار تو و اقلیت امثال تو درسته؟ و هر کی نظرف خلاف شما باشه غربگرا و بد و اجنبی و ... هست؟؟؟
قاضی زاده : من جرات دارم بگم ادامه دهنده دولت رییسی هستم آیا شما جرات دارید اعلام کنید که ادامه دهنده دولت روحانی هستید؟؟

عجب جمله ای بود خیلی خفن بود خیلی
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
چون قاضی زاده رای نداره خودش هم خوب می دونه اگه راست می گن قالیباف بگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
کارتون به جایی رسیده از کاتدید پوششی دفاع میکنید
میخواهید بدونید کی اکثریته کی اقلیت؟ به حرف پزشکیان گوش کنید که گفت من اعلام میکنم ادامه دهنده دولت رییسی هستم شما جرات دارید اعلام کنید ادامه دنده دولت روحانی هستید؟ این یعنی مقبولیت دولت رییسی در ایران صد برابر دولت روحانیه
فقط پزشکیان رو عشق است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
کابوس روحانی و بچه ها تکرار نخواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
نهم تیر ماه تکرار میشه دوست عزیز
اگر قالیباف نتیجه ائتلاف اصول گرایان باشه باید مابقی کاندیداهای اصول گرایان وعده هایی که دادند از طریق ایشان به ثمر برسانند ، بنابراین قالیباف علاوه بر دادن یک واحد آپارتمان به زوجهای جوان باید حدود 500 تن طلا درسال به مردم بده و بنزین راهم 1500 تومن کنه و همچنین به طور دقیق ونقطه زنی عمق استراتژیک را هدف گیری کنه و قیمت ها را هم باید به قبل از دوره سیاه روحانی برسونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
وعده های پوشالی از خصوصیات ابن طیفه. مثل سالی یک میلیون مسکن. حتی به شعور طرفداران خودشون هم احترام نمیذارن
در این مقاله به خوبی نبود جایگاهی واقعی برای مردم مشخص است. یعنی مردم سیاهی لشکری هستند برای تایید گیری و بس
خیلی تابلوعه قالیباف رئیس جمهور میشه جدا خیلی واضحه
پاسخ ها
شب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
رئیس جمهور قطعا پزشکیانه
آقا خودتون رو خسته نکنید ریس جمهور ایران با رای قاطع کسی نیست جز دکتر مسعود پزشکیان .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
شوخی میکنید دیگه پس چرا هرجا میره مردم بهش بی محلی میکنن نمیرن استقبال پزشکیان
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
اگر رئیس جمهور قطعا !!!! پزشکیان باشه، پس خدا به دادمون برسه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
موندم اگه پزشکیان بشه می خواد ادامه دولت روحانی باشه.
راکتور ها رو با سیمان پرکنه.
اصلح ترین فرد آقای جلیلی می باشد و انتخاب پزشکیان برگشت به عقب و افتادن در فلاکت مطلق می باشد
پاسخ ها
آزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
اتفاقا برعکس گفتی اگر جلیلی یا یکی از این پیشونی نشون
دارها بشه باز این وضع اسفبار ادامه پیدا میکنه ( عقب افتادن و فلاکت مطلق و تحریم و گرونی کمرشکن و ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
جلیلی فرد اصلاحی است
هرکس انتخاب بشه حتی پزشکیان و ادامه دولت ورشکسته روحانی مطمئن باشید تصمیم نظام هست و منتظر گل و بلبل شدن اوضاع نباشید
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
دقیقا همینه دولت ها فقط ویترین هستند
قالیباف در انتخابات مجلس در تهران که سالها هم شهردار بوده 447905 رای آورد و پس از نبویان ، ثابتی و رسایی ؛ چهارم شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
طبقه
خداروشکر با آبروریزی هایی که پزشکیان و ظریف توی یک هفته اخیر در محافل مختلف راه انداختن رای این جماعت روز به روز کمتر میشه!
قالیباف اگر رئیس جمهور نشود به نفع خود اوست چون درمجلسی که افرادی چون رسایی حضور دارند اگر او رئیس جمهور شود قطعا با مجلس به مشکل خواهد خورد ولی اگر در مجلس باشد حداقل در مقابل تفکرات تند رسایی ها ، آقاتهرانی ها ، ....خواهد ایستاد و این به نفع کشور است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
جلیلی در مقام ریاست جمهوری بهتر از قالیباف است.
اصلح ریاست جمهوری دکتر پزشکیان
بنام خدا
مناسب ترین و معقول ترین فرد در بین این افراد پزشکیان می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
هیچکدام
اگه جلیلی بره کنار خب قالیباف با بیشترین رای اول میشه به امید حق علیه باطل
چرا از دولت روحانی عبرت نمیگیرید؟؟ با وعده رفع تحریم اومدن، دلار ده برابر شد، خود ظریف هم تحریم شد، خود پزشکیان سال 90 احمدی نژاد رو بخاطر انتقاد از گشت ارشاد به مجلس کشوند حالا میگه فلان. کل ستاد پزشکیان همون روحانی هست، اگه دلتون برای خودم صبح جمعه فهمیدم تنگ شده، به پزشکیان رای بدید.
همیشه اونی ریس جمهور میشه که دیگران بهش تهمت میزنن ولی اون طرف سکوت می‌کنه.وباخیال راحت و بدون عصبانیت حرفشو میزنه.صد درصد قالیباف انتخاب میشه
نمیدونم اون همه عملکرد مثبت آقای قالیباف رو چطور نمیبینید؟ اون وقت سنگ پزشکیان به قول خودش بی تخصص در اقتصاد و سیاست رو میزنید؟ یا آقای جلیلی که یه خط کار اجرایی نکرده؟؟؟...
دکتر جلیلی باهوش ترین سالم ترین مطلع ترین و سیاستمدار ترین فرد بین کاندیداهای موجود هست. دیدارهای مردمی او در استانهای مختلف کشور در این روزها بیانگر اقبال عمومی به نظرات ایشان هست.
ان شاءالله جلیلی با رای بالا رییس جمهور آینده ایران عزیز خواهد بود
سلام
اگه میخوایم مردم ایران یه نفسی راحت تو عمرشون بکشن و دور از دغدغه باشن
عزیزان فقط پزشکیان حامی مردم عزیز ایرانی هست بقیه به فکر محافظه کاری است
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری