بازدید 46129

چند نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم هستند؟

آنچه پیش روی شما قرار دارد، بر اساس ارزیابی‌های «تابناک» تهیه شده و ملاک عمل، اطلاعیه‌ وزارت کشور بر پایه گزارش رسمی سازمان ثبت احوال کشور خواهد بود؛ اطلاعیه‌ای که تاکنون، به رغم آنکه کمتر از یک روز تا شروع رای‌گیری باقی مانده، منتشر نشده و پیگیری‌های خبرنگار ما از نهادهای فوق، متاسفانه نتیجه‌ای در بر نداشته است.
کد خبر: ۱۲۴۴۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵ 27 June 2024

به گزارش تابناک، در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان در سانحه سقوط بالگرد، به فاصله کوتاهی از برگزاری انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، فصل تازه‌ای از انتخابات در کشورمان شکل گرفت که وسعت بیشتری دارد؛ انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم.

از ساعت 8 صبح فردا، جمعه 8 تیرماه 1403، رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در حالی آغاز خواهد شد که انتظارها و پیگیری‌ها برای تعیین و اعلام آمار واجدین شرایط رای راه به جایی نبرده و جز اظهار نظر روز گذشته وزیر کشور، اطلاع خاصی در این باره در دست نیست.

″احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم در حاشیه جلسه هیات دولت - چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳: تعداد واجدین شرایط تقریبا به همان میزان انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی است. این تعداد ۶۱ میلیون و اندکی که امکان دارد چند ده هزار نفر به آن‌ها اضافه شود.″

تفاوت‌های انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با انتخابات قبلی چیست؟

از جمله تفاوت‌های انتخابات ریاست جمهوری با دیگر انتخابات مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی، افزایش شمار واجدین شرایط رای دادن در کشور است که به دلیل امکان حضور واجدین شرایط رای در خارج از کشور است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی امکان حضور در انتخابات را ندارند.

 با این یادآوری، می‌بایست انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم را با دیگر انتخابات ریاست جمهوری در کشور مثایسه کنیم که آخرین بار در 28 خرداد سال 1400 برگزار شده و بر اساس اعلام رسمی مسئولان، شمار واجدین شرایط رای دادن در آن، 59 میلیون و 310 هزار و 307 نفر بود. 

چند نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم هستند؟

چه کسانی می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری رای دهند؟

براساس قانون فعلی انتخابات، سن انتخاب کنندگان در روز اخذ رای باید ۱۸ سالِ تمام باشد؛ بر این اساس، کلیه متولدین روز 8 تیر ماه سال 1385 و قبل از آن می‌توانند با حضور در شعب اخذ رای، حضور خود در انتخابات را به ثبت رسانده و رای بدهند.

البته در سالهای نه چندان دور، حداقل سن رای دادن 16 سالِ تمام بوده اما سالهاست که قانون تغییر کرده و اکنون تنها آنهایی که 18 سالگی را به پایان رسانده‌اند، واجد شرایط رای دادن محسوب می‌شوند و در آمارهای ستاد انتخابات لحاظ شده و مقدمات حضورشان با تدابیری مانند در نظر گرفتن شعب کافی برای اخذ رای و چاپ تعرفه، فراهم می آید.

اما شمار واجدین شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، چقدر است؟

بر این اساس، برای محاسبه شمار واجدین شرایط می‌بایست به سراغ آمارهای جمعیتی رفت اما از آنجایی که آمار ولادت ها به تفکیک ماه و البته روز در دسترس عموم قرار ندارد (و پیگیری‌های «تابناک» از سازمان ثبت احوال و همچنین مرکز آمار کشور، راه به جایی نبرده)، ناگزیر به استفاده از روش‌های آماری و استناد به آمارهای موجود هستیم که از جمله آنها، آماری است که اخیرا منتشر شده و در انتخابات مبنای عمل قرار گرفته است.

برآورد اول:

بروزترین و تازه ترین آمار موجود، آمار واجدین شرایط رای در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری سخن است که در 11 اسفندماه 1402 برگزار گردید و بر اساس آن، تعداد واجدین شرایط رای (یعنی متولدین 11 اسفند سال 1384 به قبل)، 61 میلیون و 172 هزار و 298 نفر اعلام گردید که شامل آقایان 30 میلیون و 945 هزار و 133 نفر و خانم‌ها 30 میلیون و 227 هزار و 165 نفر بود.

البته این آمار همان گونه که ذکر شد تنها تا یازدهم اسفندماه سال 1384 را شامل می شود، در حالی که در انتخابات پیش رو، افزون بر جمعیت فوق، متولدین محدوده 8 تیرماه 1385 تا 12 اسفند 1384 هم می‌توانند به شعب اخذ رای مراجعه کرده و رای خود را به صندوق بیاندازند. جمعیتی که عدد دقیق آن در دست نیست و می‌بایست در اطلاعیه های ستاد انتخابات کشور اعلام شود.

مطابق اعلام ستاد انتخابات کشور در روزهای اخیر، در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 344 شعبه رای گیری در خارج از کشور پیش بینی شده و دایر خواهند شد که به نسبت دوره قبل، رشد حدودا 50 درصدی نشان می‌دهد.

افزون بر این، از جمله تفاوت‌های انتخابات ریاست جمهوری با دیگر انتخابات‌ها در کشورمان، افزایش گستره رای دهندگان به ایرانیان ساکن دیگر کشورهاست که مطابق اعلام وزارت امور خارجه کشورمان در آخرین انتخابات ریاست جمهوری (سال 1400)، 3 میلیون و 500 هزار نفر را شامل می‌شد. جمعیتی بزرگ که برای اخذ آرا ایشان 234 شعبه اخذ رای در ۱۳۳ نمایندگی خارجی کشورمان دایر شده بود.

با احتساب این موضوع و با صرف نظر کردن از تعدادی که در این انتخابات واجد شرایط رای دادن خواهند بود و در انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به سن رای دادن نرسیده بودند (افرادی که اصطلاحا «رای اولی» خوانده می‌شوند)، در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، بالغ بر 64 میلیون و 670 هزار تن واجد شرایط رای دادن خواهند بود.

چند نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم هستند؟

برآورد دوم:

یک راه دیگر برای برآورد شمار واجدین شرایط رای دادن در انتخابات پیش رو، استفاده از مدل ریاضی است، به این صورت که با تامل در آمار واجدین شرایط رای دادن در این انتخابات در ادوار گذشته، درخواهیم یافت که تقریبا در هر دوره رشد حدود 11 درصدی رقم خورده است. رشدی که با لحاظ آن، می بایست ریاست جمهوری چهاردهم با آمار مشمولانی نزدیک به 66 میلیون نفر برگزار شود.

چند نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم هستند؟

این در حالی است که با شهادت رئیس جمهور، انتخابات ریاست جمهوری در موعدی زودتر برگزار می‌شود و لذا می‌بایست میزان رشد را به نسبت کاهش دوره ریاست جمهوری و تسریع در موعد برگزاری انتخابات، کاهش داد. بر این اساس و با لحاظ کردن رشد 8 درصدی، شمار واجدین شرایط رای در انتخابات پیش رو کمی بیش از 64 میلیون برآورد می‌شود.

چند نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم هستند؟

 این در حالی است که اگر نرخ رشد را 9 درصد درنظر بگیریم، تقریبا شمار مشمولان با برآورد نخست برابر خواهد شد و قریب به 64.5 میلیون نفر مجاز به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و رای دادن به کاندیدای منتخبشان خواهند بود. 

چند نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم هستند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۶
از وزارت کشور انتظار می رود
شفاف باشد. آمار هر استان و جنسیت اعلام کند
همچنین با توجه به فصل تابستان و گرم بودن هوا
رای گیری از ساعت 6 صبح جمعه تا ساعت 24 باشد
رای دهندگان دو گروه بزرگ را شامل می شوند
گروهی که صبح جمعه تفریح می روند و بعد ظهر جمعه در منزل هستند
گروهی که صبح جمعه در منزل هستند و بعد ظهر تفریح می روند
لذا باید برای هر دو گروه تدابیر لازم اندیشیده شود
بعد از اتمام رای گیری هم استان به استان همانند مجلس اعلام شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
همین مونده البانی نشین بیاد اطلاعات بگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
شفاف! تعداد افغانی هایی که رای می دهند مگر در انتخابات مجلس اعلام شد؟ آرای باطله مگر اعلام شد؟
سعید
| France |
۰۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
چندبار دیدی که یه نفر امریکایی یا اروپایی بیاد از رای دادن یک ایرانی که تبعه‌ی اون کشور محسوب میشه بیاد شکایت کنه
ملاک رای دادن داشتن کارت ملی هست
و هرکس که کارت ملی داشته باشه ایرانی محسوب میشه
حتی اگر زادگاهش جای به جز ایران باشه
اگر خیلی ناراحتی به قول اون خانم جمع کن بروووووو
آیا هر کسی می تواند با کد ملی استعلام بگیرد که آیا رای داده یا نداده
درعجبم از کسانی که ساعت ها صرف بازی همستر می کنند ولی رای نمی دهند. یعنی همستر بیشتر از رای دادن در زندگی شما تاثیر دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
این نوابغ متوجه نیستن که اگر رای ندن و جلیلی بیاد سرکار همین اینترنت و همستر رو هم از دست خواهند داد.
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
۱۵:۴۹
لابد نابغه شما هستید که به خودتون زحمت نمی دید برید اختیارات رییس دولت را در قانون اساسی مطالعه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
پزشکیان و جلیلی می رن دور دوم و جلیلی پیروز انتخابات میشه.

مشارکت هم زیر 40 درصد هستش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
قابل توجه کسانی که می‌گن اگه جلیلی بیاد چی می‌شه، انگار یادتون رفت روحانی هم بنزین را گروه کرد هم معترضین را زیر آب
پزشکیان یعنی بنزین 25 هزار تومنی، یعنی خداحافظ امید، یعنی وابستگی محض، یعنی 8 سال بابکوت
هر میخواد بشه خوبه فقط جلیلی مشه که بدبخت میشیم
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
اون اگربیادقطرچکانی به ملت اینترنت میده خخ
ناشناس
| Czechia |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
رای بده که نشه.
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
پس برو به پزشکیان رای بده پسر خوب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
هرکی بشه بدبختیم. البته همین الانش هم با حقوق زیر 350 دلار با 18 سال سابقه برنامه نویسی بدخت محسوب میشم. دیگه آب از سرما گذشته . اونهایی که بالای 1000 دلار حقوق می گیرن برن رای بدن
می خوام همستر بازی کنم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
داری گوشیت خراب می کنی.
رای نمیدهم
فقط جلیلی
این نماینده زن ستاد جلیلی میگوید اگر مردی زن بدحجاب. دید و به او تعرض نکرد بیمار است و سلامت عقل ندارد و باید درمان شود خدا بخیر کنه با این توصیف در خیابان اکثر مردان بیمار هستن و در صورتی شرایط سلامت عقلی دارند که تعرض کنند
55 میلیون خسته شدن
با افاغنه با بی افاغنه؟
جلیلی = پزشکیان = قالیباف = پورمحمدی
کسی به پزشکیان رای نمیده،چون میدونن انتخاب نمیشه.
کسانی که یک هفته گفتن انصراف نمی دیم و دادن وای بحال اون ارگانهایی که مدیریتش با اوناست
من با امید به آینده ای درخشان و تغییر مسیر سیاستگزاری های کشور به پزشکیان رای میدم. اما واقعیت اینه که سیاستگزاری های فلاکت بار طیف آقای جلیلی بلایی بر سر کشور آورده که اکثریت مردم هیچ امیدی به صندوق رای و تغییرات ملموس ندارند و متاسفانه احتمالا در انتخابات شرکت نکنند. با اینحال امیدوارم مشارکت بالای ۳۰ درصد باشه و پزشکیان در دور اول پیروز بشه
مشارکت 20 % تهران شاید 7 درصد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
من صبح زود رفتم خلوت نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
12.7
افرین به تو .جایزه رو بدین به این
ایکاش یه قانونی داشتیم که رئیس جمهور منتخب ، باید حداقل نصف رای کل واجدین شرایط رو بیاره و یا اقلا نصف کل واجدین شزایط در این انتخابات شرکت کرده باشن تا این رای گیری به رسمیت شناخته بشه .
اما متاسفانه چنین چیزی محاله .
پاسخ ها
حقگو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
ایکاش میگفتن هرکس رای ندهداز بعضی از حقوق اجتماعی محروم است مثل تر‌کیه وبعضی از
ناشناس
| Denmark |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
تو همون امریکام درصد مشارکت پایینه. زوری که نمی شه بگی کسی رای بده.
ورمحمدی رفت حسینیه ارشاد رای داد
قالیباف حرم حضرت عبدالظیم
پزشکیان یه بیمارستان وقفی و خیریه دولتی بسیار قدیمی سمت شابدولظیم به اسم فیروزابادی
برام جالب بود که اصلا کسی اونجا رو بشناسه چون اونجا اکثرا بیماران از قشر بسیار مستضعف هستن
با این کارش حال کردم.
از برنده انتخابات تمنا دعرم هرگز روسیه را به عنوان یک دوست نشناسد و به آن اعتماد نکند .
از تاریخ همین چند سال اخیر باید درس گرفت
از کمک به صدام تا اخلال در مذاکرات برجام و ربودن سهم صادرات نفت و گاز و .............
با پزشکیان منتظر جنگ باشید....
رای دادیم ولی نتیجه برعکس گرفتیم روز به روز به مشکلات زندگی دامن زدند.
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری