بازدید 9028
زیان انباشته ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری روی میز مدیران خودرویی

هر ساعت ۴ میلیارد تومان زیان در «ایران خودرو» تولید شد/ رئیس جمهور آینده چه خواهد کرد؟

زیان انباشته ایران خودرو به قدری بزرگ است که اگر آن را به دلار تبدیل کنیم، به رقم قابل توجه ۲.۴ میلیارد دلار می‌رسیم؛ عددی که معادل ارزش برخی خودروسازان اروپایی و آسیایی است.
کد خبر: ۱۲۴۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰ 24 June 2024

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ایران خودرو در سالی که گذشت، ۳۷ هزار و ۹۳ میلیارد تومان زیان معادل هر ساعت بیش از ۴ میلیارد تومان خلق کرد؛ رقمی که بیش از سرمایه ثبت شده ایران خودرو (۳۰ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان) در بورس است و با در نظر گرفتن زیان‌های گذشته این شرکت طی سال‌های قبل، میزان زیان انباشته ایران خودرو به رکورد بی سابقه ۱۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی که اگر با نرخ امروز دلار در مرکز مبادله (۴۶ هزار تومان) حساب شود، معادل ۲ میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار است.

هر ساعت ۴ میلیارد تومان زیان در «ایران خودرو» تولید شد/ رئیس جمهور آینده چه خواهد کرد؟

بزرگی این عدد به قدری است که با ۶۵ درصد آن می‌توان به عنوان نمونه شرکت استون مارتین را خریداری کرد؛ زیرا کل ارزش این خودروساز بریتانیایی در بازار جهانی با کاهش نسبت به سال ۲۰۲۳ به یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار رسیده است. حتی اگر بهای سال ۲۰۲۳ استون مارتین یعنی ۲.۳۶ میلیارد دلار را هم در نظر بگیریم، بازهم توان خرید این خودروساز با مقدار دلاری زیان انباشته ایران خودرو، امکان پذیر است.  

همچنین با ۶۱ درصد از میزان زیان انباشته ایران خودرو، توان خرید «پولستار» به عنوان خودروساز برقی سوئدی وجود دارد. شرکتی که توسط ولوو خریداری شد و هفت سال قبل ولوو اعلام کرد شرکت پولستار قصد دارد جهت رقابت با برند‌هایی همچون تسلا موتورز، خودرو‌های عملکردی الکتریکی پیشرفته‌ای را با برند و نشان خود به تولید برساند.

چرا بزرگترین خودروساز ایران، به جای سود، زیان خلق می‌کند؟


این سوال مهمی است که با توجه به روند تولید ضرر و زیان طی سال‌های اخیر، همواره مطرح بوده است؛ در پاسخ به چرایی این روند نامطلوب، باید به ریشه‌های شکل گیری چنین وضعیت بحرانی در صنعت خودروی کشورمان بپردازیم.  
هر ساعت ۴ میلیارد تومان زیان در «ایران خودرو» تولید شد/ رئیس جمهور آینده چه خواهد کرد؟

در پنج دهه اخیر که خودروسازی در کشورمان متولد شد و مدام در حال دست و پا زدن برای تبدیل شدن به خودروسازی مطرح در جهان بودیم، سمت و سوی سیاست گذاری و مدیریت دولتی این خودروسازان به گونه‌ای نبوده است که منجر به سودآوری و ارزش افزوده برای اقتصاد باشد. در این میان با شروع تحریم‌ها و تشدید آن بر اقتصاد و صنعت، اوضاع ایران خودرو و سایپا نیز بحرانی‌تر و روز به روز بر زیان آن‌ها افزوده شد؛ تا جایی که امروز زیان انباشته بزرگترین خودروساز کشورمان، معادل ارزش برخی خودروسازان در دنیاست!

زیانی عظیم برای ایران خودرو که بر اساس قوانین کشور، تا به امروز باید این خودروساز دولتی را در لیست اخراجی‌ها از بورس می‌دیدیم؛ اما در اقدامی قابل انتظار، سازمان بورس یک سال دیگر به ایران خودرو فرصت داد تا فعلا از وضعیت قرمز بورس خارج شود.  

حضور ایران خودرو در باشگاه شرکت‌های زیان ده، حالا به بحرانی پیش روی دولت آینده و شخص رئیس جمهور تبدیل شده است. خودروسازی بزرگ که روز به روز مشغول تولید زیان به جای سود و ارزآوری است. موضوعی که اولا ریشه در نوع نگاه مدیریتی حاکم بر این خودروساز دارد و ثانیا دخالت‌های مداوم دولت‌ها در ساختار ایران خودرو و تعیین قیمت‌های دستوری و عدم رقابت، موتور تولید زیان این خودروساز را بیش از پیش روشن نگه داشته است و در مقابل از تولیدات آن نسبت به اهداف تعیین شده، کاسته است و توان پاسخ به نیاز بازار را ندارد.

این در شرایطی است که طی روز‌ها و هفته‌های آتی، سکاندار دولت چهاردهم مشخص خواهد شد و آزمونی سخت پیش روی رئیس دولت در پاستور است؛ آیا قرار است تغییر ریل در نحوه مدیریت صنعت خودروسازی کشور را شاهد باشیم یا در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و خبری از رقابت واقعی در این صنعت مهم نیست؟

مدیر عامل سابق ایران خودرو در این باره معتقد است مداخله دولت در مدیریت شرکت‌های خودروسازی بزرگترین مشکل این صنعت است که رفع آن باعث انقلابی بزرگ در صنعت خودروسازی می‌شود. خطیبی با بیان اینکه تا به امروز تنوع قوانین و آیین نامه‌های دست و پا گیر داشته ایم، گفته است: کاهش مداخله دولت، آزاد سازی واردات و رفع قیمت گذاری دستوری سه ضلع مثلثی هستند که می‌توانند این صنعت را نجات دهند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۰۸
همش حرف الکیه اتفاقا تحریم ها صنعت خودرو را آبدیده کرده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
منظورت آپتودیته ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
جواب خاموشی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
آب وارد ماشینا میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
با میرسلیم نسبتی داری ؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
کره جنوبی وقتی ساخت پراید را شروع کرد چند ده سال از خودرومونتاژ کن های وطنی عقبتر بود ولی الان مقایسه کن کره در خودروسازی کجاست شما کجا هستید نام مونتاژ کردن قطعات وارداتی چینی و هندی بی کیفیت را خودرو سازی گذاشته اید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
رایفی پور می گوید تنها در ایران خود رو پنجاه نفر امام جماعت حضور دارند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
تا حدودی نتیجه قیمت گذاری دستوری و مدیریت دولتی.تا حدودی نتیجه تحریم.کسی توجه نمیکنه برای واردات یک میلیون خودرو در سال حدود بیست میلیارد دلار پول نیاز هست.اگر قیمت گذاری دستوری و مدیریت دولتی نبود قطعا وضعیت تولید بهتر از الان بود.قیمت خودرو هم گرانتر از الان در بازار نبود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
یکی از بستگانم کارمند ایران خودرو هستش می گفت ماهی 50 میلیون حقوق می گیرم !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
۱۴:۳۱
از نظر شما 20 ملیارد دلار برای حفظ جان 20 هزار نفر و کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین و افزایش کیفیت زندگی ملت ایران مبلغ زیادی هست؟
اگر فکر مکینی زیاده باید توجه کنی که تنها چای دبش حدود 4 میلیارد دلار اختلاس کرد.
سالی چند میلیارد دلار هزینه مصرف سوخت بیش از حد خودروهای داخلی رو میدیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
|۱۴:۳۱
خودرویی با کیفیتو اپشن های چند برابری دناپلاس و اطلاس . شاهین در دنیا 7000 دلار قیمت دارن. 1 میلین عدد وارد بشه میشه 7 میلیارد دلار. مبلغی که در بحث کلان اصلا زیاد به حساب نمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
پس حقوق و مزایاشون از کجا در میاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
چرا ضرر می دید
کاری نداره قیمت ها رو دو برابر کنید
به همین راحتی
آب از آب تکون نمی خوره
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
چرا در این بنگاههای زیان ده را که تنها خروجی شان تولید تابوتهای چرخدار است گل نمیکنند؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
این تابوت سازها یه نماینده دارن ،تا میبینن اوضاع به ضررشونه،سریع و انقلابی یه مصاحبه میکنه و ...،اون کیه؟؟؟!!کسی است که میگوید ۲۰۶با لندکروز فرقی نداره!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
جناب ناشناس بیست میلیارد دلار برای جان انسان زیاد نیست.چند برابر این هم زیاد نیست.بحث اینه که از کجا قرار هست تامین بشه؟حداقل اگر تحریم نبودیم میشد باارائه گذاری شرکت های خارجی و تامین مواد اولیه و نیروی کار داخلی این مبلغ رو کاهش داد ولی اینها کار یکسال و دوسال نیست.حداقل پنج سال زمان نیاز هست تازه اگر تحریم رفع بشه
با توجه به میزان زیان ساعتی؛ خودروسازان داخلی فورا تعطیل شوند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
چشم رئیس جمهور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
هیچ ضرر و زیانی درکار نیست .
فقط یک مرد میخواهد حسابی این ها را زیر و رو کند
مجلسی ها که ماشین گرفتند
برخی ادارات هم خارج از نوبت برای کارکنانشان ماشین گرفتند .
میماند من که هنوز نتوانستم ثبت نام کنم و خودرو بگیرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
میرسلیم یه وقت ناراحت میشه
ناشناس
| - |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
خودرو ساز داخلی تعطیل باید گردد و یک خودرو مجانی به بنده تحویل باید گردد
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
دقیقاً
چهل هزار میلیارد ضرر رو تقسیم بر 40 هزار پرسنل ایران خودرو کنیم، نفری یک میلیارد میرسه، یعنی همین الان تولید رو متوقف کنید، پرسنل رو بفرستید خونه، با پیک ماهیانه 80 میلیون براشون بفرستید، بصرفه تر هست .
رانت و فساد عدم مدیریت انحصار بی لیاقتی فامیل بازی باند بازی بدبختی ملت ... ریخت و پاش و ... خلاصه خودرو سازی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
اگه خوب تحقیق شود متوجه خواهیم شد با سفارشهای فراوان برخی ها استخدام های غیر ضروری انجام شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
گفته:
کاهش مداخله دولت، آزاد سازی واردات و رفع قیمت گذاری دستوری سه ضلع مثلثی هستند که می‌توانند این صنعت را نجات دهند.

این شرایط مردم رو نجات میده بیشتر. واردات آزاد بشه کی لگن داخلی و چینی میخره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
خودروسازان چند برابر نیاز نیرو دارن
آیا تا حالا گهی استخدام خودروسازان رو دیدین؟
خودروسازا حیاط خلوت وزرا و نماینده های مجلس و خودی هاست ک اقوام رو اونجا استخدام کنن
اینم نتیجه ی 50 سال اصرار به تولید فرقون

با ممنوعیت واردات ، تو لوازم خانگی هم اوضاعتون بهتر از این نیست
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
این راست میگی من یه یخچال خریدم هرچی میزارم داخلش یه بوبدی میگیری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
توجه به تولید داخل بد نیست و خیلی هم خوب است .
اما انحصار در تولید
اما انحصار در فروش
اما انحصار در خدمات
زشت - خانمان سوز - فساد آور ... است
کشتار ده ها هزار نفر در جاده ها بدست این ارابه های مرگ رو هم اضافه کنید
به بهانه ایجاد شغل برای صد هزار نفر
سالانه بیش از 15 هزار نفر را به کشتن میدیم
این نتیجه ی اقتصاد مقاومتی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
حداقل 10 برابر این تعداد ، قطع نخاع و معلول و از کار افتاده میشن که فرقی با مرده ندارن و اگه در تصادف مرده بودند برای خودشون و خانوادشون و جامعه بهتر بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
نظارت مرده است .
همین
ناظر خودش در حال تجارت است
تولید آفتابه لگن بیشتر سود داره
قیمت پراید 300 میلیون!!!!!
به زودی قیمت پراید یک میلیارد!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
۳۰۰میلیون تومان؟؟؟!!خوابی؟؟پراید ۴۰۰ میلیون شده!
شرمتان باد
اقتصاد مقاومتی در عمل!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
اقتصاد مقاومتی یک مبحث علمی است .
و غلط هم نیست .
ایراد کار در در منافع در هم پیچیده است .
نماینده ماشین میگیره
نهادها خودروی خارج از نوبت میگیرند .
نمایشگاهداران با لابی های اقتصادی و دلالان ماشن های کاردکس در اختیار داران .
نظارت کنند نظارت نمیکند
....
این است داستان خودرو
ناشناس
| France |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
یه چیز من درآوردی برای ناکارآمدی بیشتر
گفته میشه از یک طرف دارن هزینه های مختلفی به خودروسازها تحمیل میکنند. حداقلش معرفی نیرو برای جذب در این شرکتها. از یک طرف هم بهش کمک میکنن مثل دادن وام و بعد هم براش تعیین قیمت میکنند! اینهمه دخالت دولت نتیجه اش میشه فساد و ناکارآمدی.
کیفیت خودرو خیلی پائین تر از کشورهای دیگر
قیمت خیلی بالاتر از خودرو کشورهای دیگر
راندمان و نتیجه عملکرد ضرر دهی
درسته تحریم سبب شده که ارزش پولمون پائین بیاد و قطعات بهمون ندن ولی هم در طراحی و هم در قطعه سازی و هم سرآمد کشورهاییم الا مدیریت در حال حاضر
از این الگوی افتضاح و چرک در تولید لوازم خانگی هم که استفاده کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
بله الان باید کولرگازی تولید داخل که ریپک بی کیفیت چینی هست رو از برندهای جهانی گرونتر بخریم چون لوازم خانگی هم با یک سخنرانی انحصاری شد
مهم اینه ما خودکفا شدیم ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
بود عالی ی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
دمت گرم سلطان
یهودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
ایولا
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
?!?!......جدی میفرمایید
هیچکاری نخواهد کرد. چون بخش مهمی از درامد دولت از فروش همین لگنهای از رده خارج بی کیفیت پرمصرف به چند برابر قیمت جهانی به مردم بدبخته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
حقیقت تلخ
وقتی الگو خودروسازی زمان شوروی کمونیستی باشد که درها را بسته بود و فقط چند خوروساز حکومتی حق داشتند خودرو بسازند از این بهتر هم نباید انتظار داشت یک مافیا که همه هم مسئول انتخابی و انتصابی هستند به نام خودروسازی شکل گرفته و جان و مال مردم را از بین می برند تا منافع خودشان تامین شود و به شدت مخالف رقابت آزاد در این حوزه هستند و تا این مافیا هست وضع خودرو سازی از این بهتر نخواهد شد هیچ اراده ای هم برای از بین بردن این مافیا وجود ندارد چون همه با هم شریک و فامیل هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
والا کیفیت لگن های شوروی صد برابر این لگن هایی بود که این بی رحم های سنگدل با حمایت دولت به مردم قالب میکنن .. برو کیفیت ورق و جوشکاری و ایمنی لاداهای قدیمی روسی موجود در ایران را با پرچمدار ایران خودرو یعنی تارا مقایسه کن
ناشناس
| Belgium |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
بابا روسها لادا رو داشتن که توی منهای ۲۰..۳۰ درجه اخ نمیگفت..حداقل یه فرغونی بود که بی دردسر بود ماشینهای ما از روز اول هزار تا ایراد دارن..اگه خود کفایی اینه واقعا باید گریه کرد به حال تقتصاد و تولید
ناشناس
| Canada |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
یک خودرو ساز ویتنامی به نام وین فست که سال ۲۰۱۷ تاسیس شده الان داره تو کانادا خودرو برقی میفروشه حالا ببینید ما با ۵۰ یال سابقه خاور .ایران خودر.سایپا .مرتب ‌زامیاد .ایدم.ایران لیلاند.پارس خودرو کجای کار هستیم
مردم سرگرم رای دادن به سعید یا مسعود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
صد مسعود که حداقل داداش سعیدو از کار برکنار کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
باقر یا مسعود
آقای میرسلیم و دوستان مافیا خودرو باید جابگو اینهمه زیان به کشور شوند ولی افسوس که همچنان بر مواضع غلط و زیانبار خود اصرار دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
برو ببین سهامدار عمده این کارخانه ها کیه؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
برای خودشان غلط نیست. بخور بخور تا زنده هستی!
دروغ گویی که خرجی ندارن
وقتی دولت با داشتن کمتر از ده درصد سهام ایران خودرو مدیرعامل آن را تعیین می کند و در همه امور آن دخالت دارد و مدیران لایق هم تعیین نمی کند. از طرفی این سیستم مدیریت دولتی چند هزار کارمند و شامل اضافی دارد که برخی از آنها هیچ کاری ندارند نتیجه اش این است. پارسال ۸ میلیارد دلار به صنعت خودرو داده شده اگر این پول صرف واردات می شد این زیان ایجاد نمی شد و مردم هم مجبور نبودند پول تویوتا بدهند و سمند و دیگر خودروهای ایرانی سوار شوند. مزیت کشور ما در خودروسازی نیست باید دلار آن را به پتروشیمی بدهیم و خودرو وارد کنیم .
چون افراد متخصص را سر کار نمی گذاریم، نتیجه اش این میشود!
به به به
اینهم تولید ملی با طعم زیان میلیارد دلاری
سعید یا مسعود ؟ مسئله این است .
پول بنز بده و پراید سوارشو و به دیار باقی بشتاب

سایپا مطمین
اگر ایران خودرو زیان ده هست، چرا پاداش ، آکورد و ..... به خصوص به مدیران رده بالا به صورت کلان پرداخت میشه؟
هان؟؟
مگه میشه شرکتی ضرر ده باشه و اینقدر بریز و بپاش داشته باشه؟
هان؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
سوئیس که زندگی نمیکنی ؟ اینجا ایرانه و پاداش هم برای تولید زیان میذن
تامام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
آقای ناشناس.
شما یا متن من رو درست نخوندین و یا اصلا متوجه نشدین. دلیلی نیست که شرکتی زیان ده باشه پاداش های میلیاردی پرداخت بشه. متوجهین؟؟
هر وقت شرکت سود ده شد، پرداخت های متفرقه قابل توجیه هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
خوب وقتی مدیران بالایی خودشون برای خودشون پاداش های نجومی اختصاص میدن، نتیجه این میشه.
این همه کشته و زخمی در جاده ها نتیجه محصولات بی کیفیت ایران خودرو و سایپاست.
چرا باید تاوان این خودروسازان را بدیم و از خودروهای روز دنیا محروم باشیم؟؟؟
خب تخته کنید درب شون رو ، آها ببخشید آقای میرسلیم ناراحت میشه تخته نکنید !
در لوازم خانگی هم انحصار ایجاد شده
یخچال آشغال ایرانی را گران تر از سامسونگ و ال جی می خریم و مدام گرفتار تعمیرات هستیم و کیفیت مناسب هم ندارند
یه سر به شریعتی و امین حضور بزنید ! بدون استثنا تمام قطعات چینی هسنند ! این اسمش مونتاژ است نه تولید
باور کنید کیفیت قطعات داخلی بعضی یخچال ها از اسباب بازی ها هم بد تر است و درب ها به وضوح نا تراز هستند
هر کس یک قیمت دارد و گران ها ادعا می کنند که کالای آنها درجه A است ! وقتی می پرسیم درجه ها از کجا مشخص می شه می گن شما متوجه نمی شوید ما خودمان می فهمیم یا اذعا می کنند یک برچشب کاغذی پشت یخچال هست و ... خلاصه بی نظمی و بلبشو و بی برنامگی و رانت خواری و فساد از بازار لوازم خانگی می باره
درب مملکت رو به روی تمام کالاهای باکیفیت بستیم
حتی اگه کشته بشید
خودرو با کیفیت و قیمت ارزان نمیذاریم سوار بشید
#کاسبی
دلیل اصلی زیان افرادی مثل میر سلیم درصنعت خودرو سازی هست واردات را ازاد کنید مثل تمام دنیا تا با رقابت ساختار سازمانی اصلاح شود نیروی مازاد 50هزارنفری باعث زیان اصلی میباشد درضمن اگر زیان دارد چرا پاداشهای ماهیانه ونجومی پرداخت میشود سود یک بنز درالمان با نیروی کار گران وسوخت گران حداکثر 1000 دلار هست ولی دراینجا حداقل 5000دلار سود هست تازه سوخت ارزان نیروی کار ارزان هم داریم وکیفیت هم نداریم
میر سلیم کجایی دقیقا کجایی
خودرو را مستقیم از کارخانه به قیمت واقعی ان در بازار عرضه کنید هم بساط دلال بازی جمع میشود وضمنا زیان هم نمی دهند وپول رانت بجای جیب واسطه به سمت کارخانه می رود
با توجه به عدد گفته شده در ساعت(4 میلیارد تومن) با احتساب کار دو شیفته در روز و مبلغ کل در ماه اگر کارخونه رو تعطیل کنیم به راحتی می تونیم ماهانه حدود 700 میلیون تومن به هر یک از کارگران وکارمندان ایران خودرو که حدود 30000 نفر هستن بدیم .
البته خسارت های جانی ومالی که از محل تولید جداگانه به کشور وارد میشه اونام رقم قابل توجهی هس که فعلا محاسبه نمی کنیییییییییممم
هیچوقت بخاطر مشکل سیاسی دنبال راه حل اقتصادی نگردید.
کسایی که گفتن تحریم کاغذ پارست و عامل خروج پژو و رنو از ایران شدند باید جواب بدن.
کسایی که رفتن پیش رهبر گفتن ما خودکفاییم باید جواب بدن.
کسایی که همین آب باریکه ارز رو به مونتاژ کارای حکومتی مثل مدیران خودرو و کرمان موتور میدن ولی به خودروساز نمیدن باید جواب بدن.
کسایی که مدیران هیاتی برای شرکت های مهندسی تعیین میکنن باید جواب بدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
امروز ال 90 دنده اتومات حدود یک میلیارد و سیصد قیمت داره
سوناتا 2009 هم حدود یک میلیارد و سیصد قیمت داره
جالب اینکه کیفیت سوناتا 2009 به گواهی اهل فن خیلی بالاتره و اپشن های بهتری داره !
ولی تند 90 اتومات هیچ آپشنی خاصی نداره و کلی ایراد فنی غیر قابل حل داره
از ماست که بر ماست
20 ساله سهامدار ایرانخودرو هستم تا سال 89 سالانه برای هر سهم 100 تا 150 تومن سود میداد از 89 که شورای رقابت تاسیس شد تا جالا رفته تو زیان. قیمت دستوری و دادن تولیدات به یکسوم قیمت به سازمانها و نهادها دلیل ا نست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
خوب سهام را بفروش برو چرا وایستادی
واردات خودرو خارجی را ممنوع کردند نتیجه اش این شده کجای این نتیجه مثبت بود که لوازم خانگی راهم چنین کردید ؟؟؟
اقتصاد مقاومتی یعنی همین .
دروغ. دروغ ئروغ
فرقــــــون آدم نمیـــــــکشه
ولی پراید و پژو آدم میکشه

حالا کدوم بهتره؟
حدود سال 80 از رئیس وقت ایران خودرو پرسیدن شما می گویید قیمت پیکان 1600هزار تومان چا می فروشید 3600 هزار تومان گفت تفاوت را از کمیته حمایت از مصرف کننده بپرسید
حالا ایران خودرم و سایپا هردو عوامل را نجام می دهند و اختیاری از خود ندارند برای همین است زیان ده هستند و باید خودروی بی کیفت بسازند تا ارزانتر در بیاید و گران با دلار 60هزار تومان بفروشند تا بتوانند هزینه های دیگر را بپردازند
به درک که زیان داری ... می‌خواستی مدیریت کنی
به مردم چه ربطی داره
شماره حساب بده توی روستا از مردم بدبخت کمک جمع کنیم برای ایران خودرو و سایپا
یک دلیل افزایش قیمت دلار افزایش پیدا نکردن قیمت کارخانه است زمان خاتمی سمند 13 هزار دلار بود الان 8 هزار البته قیمت کارخانه را عرض میکنم دوم افزایش نیرو با زور یک عده خاص بود سوم مدیران نالایق چهارم رقابتی نبودن با خارج ...
تنها هدف خودروسازان تامین مالی دولت از فروش چندین برابر قیمت خودروهای تولیدی است و نه چیز دیگر.معلوم است که با همه شرایطش دولت نگهش می دارد.
خیلی ساده..۱ میلیارد دلار بهش میدن..قیمت رو هم میبرن بالا..تولید اَشغال ادامه پیدا میکنه
اگه قراره هرچی بده بزاریم کنار و از خارج وارد کنیم که اول از همه باید از مسولان شروع کنیم و نهایتا مردم.
همین الان اگر آمار افرادی که شماره قرارداد برای تحویل در فروش فوری 90 روزه انواع خودرو این شرکت دارند گرفته شود، اکثرا به تأخیر خورده اند و سود 36 درصدی طبق قرارداد باید به مشتریان پرداخت شود. اگر مدیریت درست وجود داشت جواب این سوال باید داده می شد که اگر نمی شود 90 روزه تحویل داد حداقل چرا در زمان مناسب فراخوان نمی کنید که به جریمه نخورید؟!!
فکر کنید شما هم یکی از قطعه سازهای نور چشمی بودید که از چین وارد میکردید اینجا کارتن می‌کردید راضی بودید کسب و کار تان بهم بخورد خوب نیست آدم بخیل باشد عوض این کارها بگردید کانال رانت را پیدا کنید عوض حسودی کردن
آقا درشو تخته کنین جلوی زیان بیشتر از اینو بگیرین (اگه راست میگینمیخواین سود سهامدارو ندین)
فقط یک کارخانه با مدیریت دولتی معرفی کنید که ضرر ده نباشد ؟
اگر کسی میخواهد صواب کند زودتر این دو شرکت زیان ده را تعطیل کند تا هم مردم راحت شوند هم دولتها
اشکالی ندارد هزینه‌های تان را مردم پرداخت می کنند.
منظور از زیان شرکتهای داخلی، تفاوت قیمت کارخانه با بازار آزاد است که نمی‌توانند به مردم گران بفروشند. طبق گفته مدیران خودرویی و گله از قیمت گذاری دستوری!!!
هر چند این تفاوت قیمت هم بیشتر به جیب دلال می‌رود و نه مصرف کننده واقعی
اگرخودروسازها زیانده شده اندپس چرا هیات مدیره پاداش می گیرن این همه کارانه می گیرن ماشین بی کیفیت وگرون تولید وبلای جان ومال مردم شده اند وبالطایف الحیل جلوی واردات رانیزگرفته اند واقعا اختاپوس وبلای مملکت شده اند مصرف بنزین بالا کلی به زیان مملکت ومردم شده اند
چرا و چگونه با وجود زیان به کارشون ادامه میدن؟
دولت‌های بی کفایت هنوز هم در حال حمایت از این سرطان‌های اقتصاد ایران هستند
"هر ساعت ۴ میلیارد تومان زیان در «ایران خودرو» تولید شد/ رئیس جمهور آینده چه خواهد کرد؟ "
هیج کار...چون زورش نمیرسه !
تعطیلش کنید
به معنای واقعی کلمه آشغال تولید میکنن. دارم که میگم.
خدایی ملت راضی به زیان این دو شزکت نیستند درش رو تخته کنید خیال همه رو راحت کنید با یک چهارم هزینه های این دو شرکت خودرو با کیفیت وارد کشور کنید.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات