اندیشکده آمریکایی استیمسون تحلیل کرد

چرا انتقاد به «شرق گرایی» پزشکیان مبنایی ندارد؟/ ردپای آرای ظریف و صالحی در «جهان جدید»

اندیشکده آمریکایی استیمسون در تحلیلی به بررسی نگاه مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران به نظم جدید جهانی و دلالتهای آن بر سیاست خارجی ایران پرداخته است.
کد خبر: ۱۲۴۸۷۰۲
|
۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۵ 19 July 2024
|
9284 بازدید
|

به گزارش خبرنگار بین الملل تابناک، اندیشکده آمریکایی استیمسون در مقاله ای به قلم «جواد حیران نیا» مدیر گروه مطالعات خلیج فارس مرکز مطالعات خاورمیانه ایران به بررسی نگاه مسعود پزشکیان به نظم نوین جهانی پرداخته که در ادامه ترجمه آن آمده است.

مفهوم «نظم نوین جهانی» به رهبری ایالات متحده پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 توسط ایالات متحده رایج شد. مسعود پزشکیان، رئیس جمهور آینده ایران نیز معتقد است نظم جهانی جدیدی در حال ظهور است، نظمی که در آن قدرت و هژمونی ایالات متحده در حال افول است اما همچنان قابل توجه است.

پزشکیان در مقاله اخیر خود در روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز به تشریح دیدگاه های خود درباره نظم جهانی پرداخت. وی در آن از تصمیم ایران برای تقویت روابط با روسیه و چین و همچنین کشورهای همسایه و جنوب جهانی دفاع کرد، اما همچنین گفت که سیاست خارجی دولت او «متوازن» و شامل «تعامل سازنده» با غرب خواهد بود.

وی نوشت: دولت من با ایجاد توازن در روابط با همه کشورها، مطابق با منافع ملی، توسعه اقتصادی و الزامات صلح و امنیت منطقه ای و جهانی، سیاست فرصت محور را دنبال خواهد کرد. بر این اساس، ما از تلاش های صادقانه برای کاهش تنش ها استقبال خواهیم کرد و حسن نیت را با حسن نیت متقابل جواب خواهیم داد.

دیدگاه‌های پزشکیان نسخه کمی ملایم‌تر از دیدگاه‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب است که هر رئیس‌جمهوری ایران در مسائل امنیت ملی آنها را مد نظر دارد.

آیت الله خامنه ای نظم بین المللی را مبتنی بر سه محور قدرت جهانی می داند. اولی - نظم لیبرال نهادها و هنجارهای ایجاد شده پس از جنگ جهانی دوم - که در حال تضعیف است زیرا هژمونی آمریکا رو به افول است. محور دوم که متشکل از روسیه و چین که در حال افزایش است. محور سوم با سیاست «نگاه به شرق» با این نظم نوین جهانی رو به رشد به ایران می‌پیوندد و شعار «نه شرقی، نه غربی» را که پس از انقلاب ۱۳۵۷ حاکم بود کنار می‌گذارد.

این چشم انداز امکان کاهش تنش ها با غرب را فراهم می کند، اما «عمدتاً نگاه باید به سمت شرق باشد. نگاه به غرب و اروپا جز ایجاد مشکل و تحقیر برای ما اثری ندارد. ما باید به سمت شرق بنگریم. کشورهایی هستند که می توانند به ما کمک کنند.»

این دیدگاه به شدت در دولت ابراهیم رئیسی منعکس شد. سند موسوم به «تحول» دولت رئیسی شامل تلاش هایی برای حل و فصل مناقشه هسته ای ایران با غرب است اما نه به عنوان بستری برای بهبود روابط با غرب. حتی از آمریکای شمالی به عنوان منطقه ای که ایران می تواند با آن رابطه داشته باشد نام برده نشده است.

به گفته پزشکیان، قدرت از غرب به شرق منتقل شده و نقش آمریکا کاهش یافته است، اما قطب های جدیدی تثبیت نشده است. این دیدگاه منعکس کننده دیدگاه وزیران امور خارجه پیشین محمدجواد ظریف و علی اکبر صالحی، مشاوران کلیدی رئیس جمهور جدید است. ظریف در این خصوص معتقد است که نظم دوقطبی غیر منعطف گذشته از بین رفته و نظام جهانی در مرحله گذار است. ظریف معتقد است که درک نکردن این واقعیت که هنوز نظم جدیدی ایجاد نشده است می تواند برای منافع ملی ایران خطرناک باشد. ظریف می گوید: «برای ایران ضد روس یا ضد آمریکا بودن خطرناک است. زیرا ما باید منافع ملی خود را در اولویت قرار دهیم و سپس مخالفت با سلطه آمریکا را در نظر بگیریم. ظریف می‌افزاید: ایران نباید منتظر ظهور قطب‌های جدید باشد، بلکه هر قدرت بزرگ و مؤثری می‌تواند در یک حوزه خاص ظهور کند.

صالحی، فیزیکدان هسته ای که با ظریف یکی از مذاکره کنندگان کلیدی توافق هسته ای 2015 بود، معتقد است که اگر ایران به روسیه، چین یا آمریکا بچسبد، فاجعه خواهد بود. در عوض ایران باید وسط این مثلث قدرت بایستد.

از آنجا که نظم جدید ماهیت قطبی انعطاف ناپذیری ندارد، از نظر صالحی، نزدیک بودن بیش از حد به یک قدرت نمی تواند منافع ایران را تضمین کند. زیرا به عنوان مثال ماهیت و منطق رقابت چین با آمریکا در همه جا آشتی ناپذیر نیست، بنابراین تنها با نزدیک شدن به چین نمی توان منافع مورد نظر ایران را تامین کرد.

پزشکیان اعلام کرده است که سیاست خارجی دولت او نه ضد شرقی و نه ضد غربی خواهد بود. او توجه ویژه‌ای به جنوب جهانی دارد: «با علم به اینکه صحنه جهانی از الگوهای سنتی فراتر رفته است، دولت من متعهد است که روابط متقابل مفید خود را با بازیگران بین‌المللی نوظهور در جنوب جهان، به خصوص با کشورهای آفریقایی، تقویت نماید. در این راستا، به دنبال ارتقا همکاری‌ها و تقویت مناسبات‌مان خواهیم بود.»

پزشکیان در رابطه با روابط با روسیه و چین می نویسد: چین و روسیه همواره در روزهای سخت دوست و پشتیبان ما بوده‌اند. ما این دوستی را بسیار ارزشمند می‌دانیم.

 

نقشهٔ راه ۲۵ ساله ایران و چین یک گام مهم در جهت ایجاد یک «شراکت جامع راهبردی» سودمند برای هر دو کشور بود؛ و ما تمایل داریم در آستانه ورود به نظم جدید جهانی، همکاری‌های گسترده‌تری در این مسیر با پکن برقرار سازیم.»

 پزشکیان همچنین به نقش چین در تسهیل عادی سازی روابط ایران و عربستان در سال 2023 اشاره کرد.

رویکرد او به غرب از دو بخش تشکیل شده است. وی در مورد اروپا از رویکرد این کشور در جبران خسارات ناشی از خروج آمریکا از توافق هسته ای به ایران انتقاد می کند اما تمایل خود را برای گفت و گوی سازنده ابراز می کند. او نسبت به ایالات متحده سخت‌تر است و از واشنگتن می‌خواهد رویکرد خود را تغییر دهد و بر تمایل به گفتگو تاکید نمی‌کند. او می گوید احتیاط ایران نتیجه اقدامات ایالات متحده است، مانند خروج از توافق هسته ای و قرار دادن ایران در «محور شرارت» علیرغم همکاری تهران علیه طالبان در افغانستان پس از حملات 11 سپتامبر 2001.

در عین حال، پزشکیان برای تحقق وعده‌های انتخاباتی و برای بهبود اقتصاد ایران باید برای رهایی از تحریم‌های آمریکا و خارج شدن از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، اقدام کند. روابط با روسیه و چین و عضویت در سازمان همکاری شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نمی تواند تحریم ها را جبران کند.

سیاست «نگاه به شرق» ایران همچنین تضمین نمی کند که روسیه و چین همیشه از ایران در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند یا از تحریم های یکجانبه ایالات متحده برای سرمایه گذاری در ایران سرپیچی کنند.

به طور کلی سیاست خارجی پزشکیان عمل گرایانه است. این سیاست یادآور سیاست خارجی دولت هاشمی رفسنجانی است که پس از جنگ ایران و عراق در سال های 1980-1988 به دنبال بازسازی ایران بود. پزشکیان همچنین مانند هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، به دنبال ارائه تصویری سازنده تر از ایران در سطح منطقه و جهان است. رئیس جمهور جدید نیز مانند حسن روحانی، به دنبال رفع تحریم ها است تا زندگی روزمره ایرانیان را بهبود بخشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
اگر بپذیریم ابرقدرتی آمریکا رو به افول است اولا این پروسه ممکن است یک قرن به طول انجامد ثانیا به این معنی نیست که لزوما از قدرت تخریب آن کاسته شده است چه بسا یک ابرقدرت رو به افول بی مهابا تر اقدام به ضربه و تخریب نماید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
رو به افول در کدام شاخص ها و با چه سرعتی رو به افول ؟
برعکس در خیلی از شاخص ها ما با سرعت داریم رو به افول حرکت می کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
روسیه و چین دو ابر قدرت کمونیست هستند که فقط منافع خودشان را جستجو می کنند.
این دو کشور که در طول تاریخ به استعمارگری دیگر کشورها مشغول بوده اند، عاشق چشم و ابرو ما نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
روسیه و چین بارها و بارها خلیج فارس را خلیج عربی نامیده و از ادعای واهی امارات بر مالکیت جزایر سه گانه پشتیبانی کرده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
روسیه به افول بیشتر نزدیک است تا آمریکا.
فقط جنگ اوکراین را ببینید تا متوجه شوید که روسیه تنها یک ابر قدرت کاغذی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
در مورد انگلیس هم همین فکر را می کردند سالها گفتند این کشور روبه افول است اکنون این کشور همپیمان آمریکا و نزدیک ترین شریک سیاسی او است .
نمی شود سیاست را در گرو آینده مبهم شکل داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
آمریکای امروز صد برابر از آمریکای 50 سال هم قوی تر و هم ثروتمند تر است.
اگر 50 سال قبل باید لشکر کشی نظامی می کرد الان شاهرگ های اقتصادی جهان را در دست گرفته.
چین هم که نوکر و پادوی آمریکا واروپاست
روسیه هم از نظر اقتصادی هیچ حرفی برای گفتن ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
بعله آمریکا خیلی قوی هست و قوی تر شده فقط نمی دانیم چرا دیگر مانند سابق نیست و همه قرار می کنند از دلار!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
در دولت قبل سیاست خارجی کاملا شعاری بود . گفتند اگر عضوی شانگهای و بریکس شویم همه مشکلات حل می شوند عضو شدند و هیچ اتفاقی نیفتاد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
رابطه با روسیه مارا درگیر جنگ اوکراین کرده و رابطه با چین باعث شده نفت خود را مفت به آنها بدهیم و پول خودمان را گدایی کنیم . این روابط به چه درد می خورد درحالی که همین کشورها حاضر نیستند از تمامیت ارضی ما دفاع کنند و برسر مسله جزایر طرف امارات را گرفتند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
همینا نبودن آمریکا کاری میکرد سنگ بپزی بخوری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
این همه باج و سرمایه ای که چین وروسیه از ایران گرفتن اگه به امریکا داده بودن تحریم ومشکلات اقتصادی و سیاسی کشور حل میشد و مردم اینقدر عذاب نمیکشیدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
ایران بخاطر موقیعت خاص خود " نه تنها در خاور میانه بلکه در جهان " همواره مد نظر فرصت جویان جهانی بوده است و قطعا در طول سالیان سال توانسته اند مهره های تاثیر گذاری را برای سود آوری بیشتر از ایران عزیز در کشورمان سازماندهی نماید . که با توجه به فرهنگ مذهبی ایران زمین این فرضیه قوت میابد که چهره های نفوذی و استعمار گر در پشت صورتهای مذهبی و موثر پنهان شده باشند ....اصرار بر حفظ و ارزش گذاری منافع ملی میتواند در گذشت زمان چهره های نفوذی و مذهبیان واقعی را از یکدیگر جدا نماید و راه جدیدی برای پیشرفت کشور عزیزمان را فراهم سازد انشاء الله
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
وقتی شعارانقلاب ما نه شرقی ونه غربی بودومردم بااین شعارانقلاب کردند بنابراین هیچ جائی ازاعراب ندارد چرخش افراطی به شرق یاغرب چون بهرطرف که بچرخیم برای گرفتن امتیاز برای خودش دربرابرقدرت مقابل مارا وسیله میکند ووقتی بمقصودرسید فراموش خواهدکرد کمااینکه درتاریخ معاصر بارهاشاهد بوده ایم پس بدون شعار بهترین روش تعامل سازنده باهردوطرف بصورت مساوی وندادن باج به هیچکدام است به این روش میگویند سیاست درست مثل اکثرکشورهای اروپائی که باابرقدرت شرق وغرب هردومراوده دارند بهیچ کدام امتیاز ویژه نمیدهند وازهردوسودمیبرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
پزشکیان به همه چی میخوره جز رئیس جهموری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
آره زاکانی و جلیلی برازنده این پست هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
این دولت منتخب ملت است کارشکنی نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
مفهوم کارشکنی رو هم فهمیدیم!
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
در بحث جزایر سه گانه موضع گیری های کشورهای شرقی اشتباه بودن شرق گرایی صرف رو کاملا مشخص کرد. در روابط بین المللی کشور دوست و دشمن بایستی بر مبنای منافع ملی تعریف بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
اینم از اون غربگداهاست بابا یه چیزی شنیده! غربی که مارو تحریم کرده دشمن خونی و نژادی ماست دست و پاشون هم ببوسی اونا ذاتا از ما بدشون میاد شرق رو هم خودمون تحریم کنیم؟
شب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
سیاست " نگاه به شرق" کلا فاجعه بود حتی اگه منافع بهکشور نزدیکی به شرق را ایجاب می‌کرد تبدیل آن به شعار نگاه به شرق از جنبه های مختلف داری اشکال بود دولت می توانست با همون شعار نگاه متوازن به جهان بر اساس منافع ملی مراوات خود را با شرق توسعه دهد. هیچ نیازی به چنین شعاری که نگاه کشور رو از بخش مهم جهان محروم کند نبود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
روسیه از اکراین خارج شود و به ارمنستان حمله کند زنگه زور مال ماست
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
نظرسنجی
فکر می کنید دولت پزشکیان در آینده نزدیک بنزین را گران کند؟