پرونده ویدیویی برای ستاره‌ای که خاموش شد؛

مرور ویدیویی بر مهم ترین آثاری که سعید راد بازی کرد؛ «دوئل» با «دادشاه» در «عبور از میدان مین»!

در این پرونده ویدیویی، «تابناک» مروری کرده بر مهم ترین آثاری شده که سعید راد در آنها نقش آفرینی کرده است.
کد خبر: ۱۲۴۹۴۵۸
|
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۵ 22 July 2024
|
6393 بازدید
|
۷

مرور ویدیویی مهم ترین آثاری که سعید راد بازی کرد؛ از سفر سنگ تا دوئل

سعید راد در فاصله اندک تا هشتاد سالگی‌اش بدرود حیات گفت و به جمع بازیگران قدرتمند هم نسلش پیوست که پیش از او به دیار باقی شتافته بودند. بدین ترتیب سعید راد از این پس با ده‌ها اثری شناخته می‌شود که با نقش آفرینی‌اش به یادگاری مانده است.

در این پرونده ویدیویی، «تابناک» مروری کرده بر مهم ترین آثاری شده که سعید راد در آنها نقش آفرینی کرده است.

 


سفر سنگ

سفر سنگ دهمین فیلم بلند سینمایی مسعود کیمیایی در مقام کارگردان و محصول سال 1356 است. ارباب روستا، سال‌هاست که مالک تنها آسیاب آبادی است و مردم را استثمار می‌کند. او درضمن از ساخته‌شدن آسیابی که بتواند منافع مردم را تأمین کند جلوگیری می‌کند. مدت‌هاست که مردم روستا سنگ عظیمی را برای آسیاب تراشیده و آماده کرده‌اند، اما برای حملش ایادیِ ارباب همیشه مانع شده‌اند... . سعید راد، فرزانه تأییدی، محمدرضا فاضلی، حسین گیل، گیتی پاشایی و سعید پیردوست در این فیلم سینمایی مقابل دوربین هوشنگ بهارلو نقش آفرینی کردند. اسماعیل ماهان و مجید انتظامی نیز موسیقی متن این فیلم سینمایی را ساختند. 

 

 

ساخت ایران 

فیلم سینمایی «ساخت ایران / Made in Iran» به کارگردانی امیر نادری محصول سال 1357 است. علی بوکسور جوانی است که در رویای قهرمانی حرفه‌ای راهی آمریکا شده است و خیلی زود اسیر دام اهریمنی گروهی دلال و تبهکار شده و قراردادی منعقد می‌کند که تابع دستورات آنها باشد… . سعید راد، کندی برگن، باب بالواچت، امیل بلاسکو، جان بروان و تج باتلر در این فیلم مقابل دوربین پترس پالیان بازی کردند. احمد پژمان موسیقی متن این فیلم را ساخت و موسی افشار و نیک سیراس این اثر را تدوین کردند. 

 


مرز

فیلم مرز به کارگردانی جمشید حیدری و نویسندگی سیروس الوند محصول سال 1360 است. اهالی یک روستای مرزی در برابر هجوم ارتش دشمن مقاومت کرده و با کمک یک استوار اخراجی ارتش به نام مختار آموزش نظامی می‌بینند. آن‌ها سرانجام با رهبری مختار بر ارتش دشمن پیروز می‌شوند. داوود رشیدی، سعید راد، آهو خردمند، علی ثابت، تورج مهرزاد، مهری ودادیان، عباس پیش‌بر، حسن نورهانی، عزت‌الله رمضانی‌فر، گیسو خردمند، کریم حیدری و نعمت موسی‌زاده در این فیلم مقابل دوربین علی صادقی بازی کردند. منصور تهرانی موسیقی متن این فیلم را ساخت و جمشيد حيدري این اثر را تدوین کرد. 

 

 

فرمان

فیلم فرمان به کارگردانی کوپال مشکوت و نویسندگی محمود استادمحمد محصول سال 1360 است. سید که از ظلم خان و انگلیسی‌ها به ستوه آمده علیه آنان قیام می‌کند و با کمک جوانی به نام طه و یارانش کنسول انگلستان را به قتل می‌رساند. انگلیسی‌ها خانه او را محاصره می‌کنند و سید و همسرش را که موفق به فراری دادن طه و فرزندشان شده‌اند را می‌کشند. سعید راد، علی ثابت، جمشید هاشم‌پور، کنعان کیانی، ناهید ظفر، حسین معلومی، عباس مختاری، محمدولی احمدلو و رسول حیدری در این فیلم مقابل دوربین علیرضا زرین‌دست بازی کردند. منصور تهرانی موسیقی متن این فیلم را ساخت و ايرج گل افشان این اثر را تدوین کرد.

 

 

برزخی‌ها 

فیلم سینمایی «برزخی‌ها» به نویسندگی سعید مطلبی و کارگردانی ایرج قادری محصول سال 1361 است. در روز 22 بهمن 1357 گروهی مجرم عادی از زندان می‌گریزند. آن‌ها که قصد دارند از کشور خارج شوند، در دهکده‌ای مرزی با مردی به نام سید یعقوب آشنا می‌شوند که می‌کوشد با اعمال و گفتارش زندانیان را از فرار بازدارد. آن‌ها ابتدا موعظه‌های سید یعقوب را به ریشخند می‌گیرند، اما به مرور پس از تجاوز ارتش بیگانه به خاک میهن، تحت تأثیر فداکاری سید یعقوب و اهالی دهکده قرار می‌گیرند و از روستا دفاع می‌کنند و جان خود را از دست می‌دهند. محمدعلی فردین، ناصر ملک مطیعی، حسن گل نراقی، ایرج قادری، سعید راد، محمدعلی کشاورز، توران مهرزاد، خسرو شجاع زاده، آذر مهدی‌قلی‌خانی (ثریا حکمت)، حسین شهاب، حسین ملکی، عباس مختاری و علی وفادار در این فیلم مقابل دوربین مازیار پرتو بازی کردند. برزخی‌ها در زمان اکران جنجال آفرین شد، به گونه‌ای که فیلم از پرده پایین کشیده شد و سپس شاهد تغییر مدیریت سینمای ایران بودیم.

 

 

خط قرمز 

فیلم سینمایی «خط قرمز» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی محصول سال 1361 است. یکی از مأموران ساواک به نام امانی با زنی به اسم لاله ازدواج می‌کند. در جریان حوادث انقلاب برادر لاله به دست مأموران ساواک می‌افتد و امانی رای به قتل او می‌دهد. لاله با کمک اطلاعاتی که جمال دوست برادرش به او می‌دهد پی به ساواکی بودن شوهرش می‌برد و او را بازخواست می‌کند... . سعید راد، فریماه فرجامی، خسرو شکیبایی، ایرن زازیانس، امرالله صابری، سعید پیردوست، جمشید هاشم پور، علی ثابت، سعید امیرسلیمانی و جلال پیشوائیان در این فیلم مقابل دوربین علیرضا زرین‌دست بازی کردند. مجید انتظامی موسیقی متن این فیلم را ساخت و عباس گنجوي این اثر را تدوین کرد.

 

 

داد شاه 

فیلم سینمایی «داد شاه» به کارگردانی حبیب کاووش و نویسندگی حبیب کاووش، ابراهیم معتمدی نژاد و هادی سیف محصول سال 1362 است. دوست محمد بلوچ (دادشاه) در مخالفت با اصل چهار و مجریان آن در زاهدان یکی از حامیان اصل چهار به نام سردار درانی را به دار می‌کشد... . سعید راد، جعفر والی، آهو خردمند، خسرو شکیبایی، شهرام گلچین، اسداله بیات، داریوش ایران‌نژاد، عنایت‌الله شفیعی، جمشید هاشم پور، سیروس گرجستانی، احمد آقالو، نادر خاکی، ابراهیم معتمد، مصطفی مسیحی و... در این فیلم مقابل دوربین نعمت حقیقی بازی کردند. فریدون شهبازیان موسیقی متن این فیلم را ساخت و روح‌الله امامی این اثر را تدوین کرد. 

 

 

عبور از میدان مین 

فیلم سینمایی «عبور از میدان مین» به کارگردانی و نویسندگی نادر قویدل و جواد طاهری محصول سال 1362 است. گروهاني از نظاميان موفق مي‌شوند در يكي از قلعه‌هاي مهم دشمن مستقر شوند. دشمن قلعه را محاصره و اطراف آن را مين گذاري مي كند. افراد درون قلعه با كمبود مهمات و آذوقه روبه رو مي شوند. يك افسر ارتش، كه تخصص‌اش خنثي كردن مين است، با دو تن ديگر، براي رساندن ملزومات به افراد درون قلعه، عازم منطقه مي شوند و پس از خنثي كردن مين‌هاي كار گذاشته شده كاميون حامل مهمات و آذوقه را به نيروهاي محاصره شده مي رسانند. سعید راد، مجید مظفری، فرهنگ حیدری، رسول توکلی، سعید نیوندی، ایرج ریسه‌ای، نادر دلاوری، نعمت افشاریان، حسین ملکی، مهدی سبوکی، حسین اسدی و جواد روشنایی در این فیلم جنگی مقابل دوربین فرج‌الله حیدری بازی کردند. روبيك منصوري موسیقی متن این اثر را ساخت و ایرج گل‌افشان تدوین را برعهده داشت. 

 

 
فیلم عقاب‌ها به کارگردانی ساموئل خاچیکیان و نویسندگی محمدرضا یوسفی محصول سال 1363 است. در جنگ ایران و عراق یک هواپیمای ارتش ایران، پس از انجام مأموریتی درخاک عراق، مورد حمله عراقی‌ها قرار می‌گیرد و در کردستان عراق سقوط می‌کند… این فیلم بر پایه رویداد واقعی نجات خلبان ایرانی به نام یدالله شریفی‌راد به وسیله کردهای عراقی و انتقال او به ایران ساخته شده‌است. سعید راد، جمشید هاشم‌پور، زری برومند، شهاب عسگری، رضا رویگری و بهزاد رحیم‌خانی در این فیلم مقابل دوربین علی مزینانی بازی کردند. مجید انتظامی موسیقی متن این فیلم را ساخت و ساموئل خاچیکیان شخصاً فیلمش را تدوین کرد. سعید راد و جمشید هاشم‌پور که در همان سال‌ها توسط مدیران وقت سینما ممنوع الفعالیت شدند، روایتی دیدنی از قدرت نمایی نیروی هوایی ایران را به نمایش گذاشتند. فیلم سینمایی عقاب‌ها یکی از پرفروش ترین فیلم‌های سینمایی تاریخ ایران و جزو نخستین فیلم‌هایی بود که درباره دفاع مقدس ساخته شد.
 
 
 
 
«دوئل» هفتمین فیلم بلند سینمایی احمدرضا درویش در مقام کارگردان و محصول سال 1382 است که در سال 1383 اکران شد. این فیلم اولین فیلم سینمایی ایران است که با صدای دالبی دیجیتال ضبط شد و یکی از گران‌ترین فیلم‌های سینما در زمان تولید محسوب می‌‍‌شد. داستان فیلم حول یک گاوصندوق می‌چرخد. در بحبوحه جنگ عده‌ای تلاش می‌کنند از خروج یک گاو صندوق از کشور جلوگیری کنند. نقش اول فیلم، زینال، در این بین به حسن نیت آن‌ها شک کرده و سعی می‌کند گاو صندوق را از چنگ آن‌ها در بیاورد. گاو صندوق در اروند غرق می‌شود و زینال اسیر می‌شود. داستان فیلم 20 سال بعد و پس از آزادی زینال ادامه می‌یابد و در حین درگیری برای تصاحب گاوصندوق حقایقی کهنه آشکار می‌شود. سعید راد، پژمان بازغی، پریوش نظریه، کامبیز دیرباز، انوشیروان ارجمند، پرویز پرستویی و هدیه تهرانی در این فیلم سینمایی مقابل دوربین بهرام بدخشانی بازی کردند. مجید انتظامی موسیقی متن این فیلم را ساخت و مصطفی خرقه‌پوش این اثر را تدوین کرد. این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی صحنه، بهترین تدوین، بهترین صداگذاری، بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. 
 
 
 
 
«پایان خدمت» نخستین فیلم سینمایی حمید زرگرنژاد در مقام کارگردان و نویسندگی بهروز افخمی محصول سال 1392 است. سربازي در روزهاي پاياني خدمتش و مشکلاتي که در جاده پيش رو دارد. او بر خلاف دستور مافوقش عمل مي‌کند و با متهم متواری می‌شود؛ مافوقي که با او رابطه‌اي صميمي و پدرانه دارد... . امیر جدیدی، هدی زین‌العابدین، رامین راستاد، پیام احمدی‌نیا، علی اوسیوند، محمد فیلی، سعید داخ، فرهاد بشارتی، حسین سلیمانی و سعید راد در این اثر مقابل دوربین علی‌محمد قاسمی نقش آفرینی کردند. امیر توسلی موسیقی متن این فیلم را ساخت و مستانه مهاجر این فیلم را تدوین کرد. 
 
 
 
«چِ» هفدهمین فیلم بلند سینمایی ابراهیم حاتمی کیا در مقام کارگردان و محصول 1392 است. این فیلم که دارای 520 پلان است، برداشت فیلمساز از بخشی از زندگی شهید دکتر مصطفی چمران وزیر دفاع دولت موقت و چهره های موثر در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی و تحرکات تجزبه طلبانه در کردستان ایران است. در اواخر مرداد سال 1358، دکتر مصطفی چمران از طرف دولت موقت مأموریت پیدا می‌کند به پاوه برود و درگیری داخلی به‌ وجود آمده در آنجا را خاتمه دهد... . فریبرز عرب‌نیا، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، مهدی سلطانی، امیررضا دلاوری، سعید راد، پیام لاریان و رضا نوری در این پروژه مقابل دوربین حسین جعفریان بازی کردند. ابراهیم حاتمی کیا ظاهراً به شدت تحت تاثیر فیلم «چ» به کارگردانی استیون سودربرگ و محصول 2008 درباره چه‌گوارا بوده و این تاثیرپذیری را چه در انتخاب نام فیلم و چه در طراحی پوستر و همچنین برخی المان های موجود در فیلم می توان مشاهده کرد. فریدن خلعتبری موزیک متن این فیلم را ساخت و مهدی حسینی‌وند این اثر را تدوین کرد. 
 
 
گیرنده نخستین فیلم بلند سینمایی مهرداد غفارزاده در مقام کارگردان و محصول سال 1390 است. قرار است رئیس جمهور(احمدی نژاد) از شهری کوچک (جاروف) که مشخص نیست در کجای ایران قرار دارد، بازدید کند. به این علت اکثر مردم شهر شروع به نوشتن نامه برای رئیس جمهور می‌کنند و مشکلات خود را در نامه توضیح می‌دهند. داستان از جایی شروع می‌شود که هیئت دولت و مقامات پس از بازدید از شهر می‌روند و یک محموله نامه پس از رفتن رئیس جمهور و همراهانش به فرمانداری می‌رسد و چون قرار است رئیس جمهور در همان روز از طریق فرودگاه به تهران بازگردد نامه‌ها باید هر چه سریعتر به دست رئیس جمهور برسد. حاج صمد (سعید راد) راننده محلی، طی اتفاقی مأمور انجام این کار می‌شود. در این بین شخص با نفوذی بعلت اینکه منافع شخصیش با رسیدن نامه‌ها به دست رئیس جمهور در معرض خطر قرار می‌گیرد برای رسیدن نامه‌ها مانع تراشی می‌کند... . سعید راد، محمدرضا شریفی‌نیا، سیامک اطلسی، پردیس افکاری، میرطاهر مظلومی، باقر صحرارودی، چکامه چمن‌ماه، نیما شاهرخ شاهی، محمدرضا غفاری، رضا آحادی، افسانه ناصری، علی محمدی، سعید هاشمی، بابک حبیبی فر، مینا وحید، سعید جلالی و حمید نیری در این فیلم سینمایی مقابل دوربین علی محمدزاده نقش آفرینی کردند. بهزاد عبدی موسیقی متن این فیلم را ساخت مهدی حسینی وند این اثر را تدوین کرد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
مرده پرست نباشیم .......تا انسان های خوب زنده اند قدردانشان باشیم ......روح همه هنرمندان عزیز در گذشته شاد ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
چرا به مرگ سعید راد تا این حد از سوی رسانه های داخلی واکنش نشان داده شد؟ اما برای بسیاری از هنرمندان دیگر قدیمی چنین نبود؟
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
خداوند روح این هنرمند بزرگ را قرین رحمت اللهی اش قرار دهد.. دوست گرامیمون راست می گن.. قدر هم رو بدونیم و تا زنده ایم هوای هم رو داشته باشیم و ار هم با خبر باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
تفاوت سعید راد با مرحوم محمد علی فردین چه بود، که به سعید راد مجوز بازیگری بعد از انقلاب داده شد اما به فردین نه؟
محمد علی فردین علاوه بر هنرمندی سینما، یک کشتی گیر پهلوان هم بود و در آن سالها در نقش های غیر اخلاقی هم هرگز در سینما ظاهر نشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
خدا رحمت کند ایشان را روحش شاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
آثار قبل از انقلابش هم خوب بودن...مثل تنگنا و صبح روز چهارم...ترسیدین اینا رو بنویسین؟؟؟
آننا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
سعید راد هنرمند محبوب بزرگی بود
روحشون شاد یادش گرامی
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
فکر می کنید دولت پزشکیان در آینده نزدیک بنزین را گران کند؟