المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛

بعد از اضافه شدن سوریان به جمع فرنگی‌کاران؛ اولین حضور رسمی دبیر در جایگاه کُچ در المپیک؟

همانطور که در اغلب عکس و فیلم‌هایی که اردوی المپیکی آزادکاران منتشر می‌شد، علیرضا دبیر حضوری فعال در تمرینات داشت قهرمان المپیک ۲۰۰۰ سیدنی این موضوع را هم رد نکرد که ممکن است با لباس گرم و در کُچ کنار تیم ملی باشد.
کد خبر: ۱۲۴۹۸۹۸
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳ 25 July 2024
|
19600 بازدید
|
۵

بعد از اضافه شدن سوریان به جمع فرنگی‌کاران؛ دبیر در المپیک آزادکاران را کُچ می‌کند

به گزارش تابناک ورزشی، انتخاب جایگزین سرمربی تیم ملی آزاد در المپیک قبلی، همانطور که پیش‌بینی شده بود انجام شد و پژمان درستکار یار غار علیرضا دبیر در تمام سال‌های قهرمانی‌اش، جایگزین غلامرضا محمدی شد. محمدی پیش از ریاست علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی، همراه با محمد بنا از حمید بنی‌تمیم سرپرست وقت فدراسیون حکم گرفته بود، اما در مورد المپیک ۲۰۲۴ پاریس آن چیزی که گمان می‌رفت، اتفاق نیفتاد.

پژمان درستکار با تیمش به المپیک نرسید؛ این چیزی بود که هرگز در مورد رفاقت دبیر-درستکار که حالا به همکاری نزدیک به عنوان رئیس فدراسیون-سرمربی تیم ملی تبدیل شده بود، گمان نمی‌رفت. درستکار بلافاصله پس از اتمام المپیک توکیو، جای غلامرضا محمدی را گرفت و در فاصله ۴۰ روز پس از قبول مسئولیت، تیم آزاد ایران را به مسابقات جهانی بعد از المپیک (اسلو ۲۰۲۱) برد و طبق یک اتفاق معمول تاریخی -که کشتی ایران معمولاً در اولین مسابقه جهانی بعد از المپیک بهترین نتایجش را گرفته- با این تیم بردهای خوب و امیدوارکننده‌ای را به دست آورد و تیمش بعد از روسیه و آمریکا سوم جهان شد.

مسابقه جهانی بعدی که در غیاب روس‌های محروم به انجام رسید، با نایب‌قهرمانی تیم درستکار بعد از آمریکا همراه شد و در سومین مسابقه جهانی هم در حالی که انتقادات زیادی بابت نبردن هیچکدام از حریفان اصلی و شماره یک، به کادرفنی وارد شد، این تیم در حالی که روس‌ها در مسابقه بودند اما امتیاز تیمی‌شان محاسبه نشد، نایب‌قهرمانی سال گذشته را تکرار کرد و سه سهمیه المپیک هم گرفت.

کسی هرگز فکرش را نمی‌کرد چرخه‌ای که درستکار برای سال المپیک نوشته بود را محسن کاوه اجرا کند، اما بلافاصله بعد از اتمام لیگ برتر و در آستانه آغاز مسابقات قهرمانی کشور به عنوان اولین مرحله از چرخه المپیک، فدراسیون کشتی از پذیرش استعفای درستکار و انتخاب کاوه به عنوان جایگزینش خبر داد.

کاوه مربی دوره قهرمانی دبیر و درستکار بود که در دوره ریاست دبیر، همواره در بحث فنی حضور داشته و هدایت تیم ملی جوانان را در این ایام برعهده داشت. مشخصا در ماه‌های پایانی همکاری دبیر-درستکار در جایگاه رئیس-سرمربی، اختلاف زیادی بین آنها ایجاد شده و روابط‌شان تیره و  تار شده بود که در نهایت به قطع همکاری منجر شد.

بعد از سپردن هدایت تیم ملی آزاد به محسن کاوه، مشخصاً در سال المپیک علیرضا دبیر ورود بیشتری به امور فنی تیم داشت، خصوصاً در اردوهای المپیکی، حضور او در تمرینات کاملاً محسوس است. او به عنوان قهرمان المپیک و جهان- با 5 مدال المپیک و جهانی- که قطعاً به لحاظ فنی داشته‌های زیادی دارد و خودش نیز یکی از بهترین زیرگیرهای تاریخ کشتی ایران بوده، قطعاً می‌تواند به لحاظ فنی به آزادکاران المپیکی کمک کند.

بعد از اضافه شدن سوریان به جمع فرنگی‌کاران؛ دبیر در المپیک آزادکاران را کُچ می‌کند

در حالی که در آستانه المپیک، حمید سوریان به لیست اعزامی به المپیک اضافه شد و قرار است در بحث فنی کنار تیم ملی فرنگی و تیم حسن رنگرز باشد، این سؤال مطرح بود که آیا این بار علیرضا دبیر با لباس گرم و به عنوان کُچ در المپیک کنار تیم آزاد خواهد بود؟ و یا مثل مسابقات قبلی در قامت ریاست فدراسیون کشتی ایران و از بین تماشاگران -درجایگاهی نزدیک به تشک مسابقه کشتی‌گیران ایرانی- توصیه‌های فنی‌اش را به گوش مربی و کشتی‌گیر می‌رساند؟

البته دبیر این سؤال را بی پاسخ نگذاشت و در آخرین کنفرانس خبری خود در واکنش به این موضوع که آیا در المپیک ۲۰۲۴ پاریس تلاش خواهد کرد که در جایگاه کُچ آزادکاران را هدایت کند تا نتیجه‌ای بهتر در این بازی‌ها کسب شود، گفت: «کُچ که بهترین حالت است اما برای موفقیت تیم ماساژ یا آب هم می‌دهم. تیم ملی کشورم است و هر کاری بتوانم می‌کنم تا کار زمین نماند. هر کاری لازم باشد برای تیم ملی انجام می دهم. تیم اگر نتیجه بگیرد که برای کسان دیگر است اما اگر تیم زمین بخورد چه کسی باید جواب بدهد. من یک کوچولو کشتی گرفتم و مگر می‌شود دخالت نکنم؟ این وظیفه‌ام است و باید این کار را انجام دهم. من حتماً دخالت می‌کنم.»

هرچند باید دید آیا در المپیک ۲۰۲۴ پاریس کار به جایی خواهد کشید که علیرضا دبیر اولین حضور رسمی را در جایگاه کُچ عملی کند. رئیس فدراسیون کشتی و قهرمان پیشین المپیک گفته است که حتی کارت خود را به نحوی گرفته که به جای حضور در جایگاه رئیس فدراسیونی در سالن گرم و کنار تشک باشد و اگر این اتفاق رقم بخورد، باید شاهد اولین حضور دبیر در جایگاه کُچ باشیم.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
دبیر خودش خیلی بهتر از محسن کاوه هستش. خودش بشینه کچ کنه عالی میشه
پاسخ ها
دبیر در حسرت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
اره دبیربیاد بشینه یزدانی رو با ۱۲۰ کیلو کشتی بده مثله المپیک قبلی
سیروس- عاشق کشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
دکتر دبیر، روزای اول، میگفت که تو همون قالب رئیس فدراسیونی میونه و مسائل فنی رو میذاره به عهده خود مربی. من با اینکه به یسری مسائل حاشیه ایی جناب دبیر رو قبول ندارم، ولی بنظرم بهترین امکانات تاریخ کشتی رو فرآهم کرده برا کشتی گیرا. بخصوص ایجاد فضایی که باعث بشه همیشه پشتوانه کشتی قوی باشه با تمرکز روی نسل جوانتر (نونهالان، جوانان، امید). ولی این کارش درست نیست که بیاد بشینه تو کُچ و مربیگری کنه. فک کنید دارین با یه مربی ریز میشین روی مسائل فنی، حریفتون رو با مربی آنالیز میکنین، بعد رئیس فدراسیون (با اینکه دغدغه برد کشتی گیرمون رو داره، اما به اشتباه!) بیاد/میاد کشتی گیری رو کٌچ میکنه که تو اون شرایط استرسی و زمان کم که باید سرمربی نکات مهم رو به کشتی گیر بگه مثلا حرفای انگیزشی و شاید غیر فنی بزنه. این کار درست نیست. ولی این شخصیت دبیر هست، دوس داره دخالت کنه. امیدوارم، اثر منفی نذاره.
از طرف یه عاشق کشتی که متاثر از نرفتن کامران قاسمپور به المپیک هست. مطمونم کامران 86 میرفت، 100 درصد طلا بود. شاید خودش اشتباه کرد که دست از مبارزه تو 86 بکشه و ترس از نرفتن به المپیک آخر باعث شد جا بمونه ازش
جعفرقیطریه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
سلام در گوچ دبیر به اندازه محسن کاوه نبوده
ناشناس
|
Spain
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
اگر کشتی و فوتبال و..نباشه و‌بحاش پولش برای مردم فقیر خونه بسازن چی میشه ؟؟!سالی چندتا جهاز و‌خونه و..آماده میشه ؟نمبشه از بین المال بکشید بیرون؟
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟