افزایش «فقریادگیری» در کشور/دلیل افت چشم گیر معدل دانش آموزان

میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸ در رشته علوم تجربی، ۱۳.۷۷ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۲۳ رسیده است. در رشته علوم ریاضی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۲، ۱۰.۷۹ است. در رشته علوم انسانی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۰.۷۶ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۸.۷۵ رسید. در رشته علوم و معارف اسلامی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۲.۸۸ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵۶ رسیده است.
کد خبر: ۱۲۵۰۱۹۳
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶ 27 July 2024
|
30071 بازدید
|

کاهش کیفیت و کمیت یادگیری در حال وقوع و «فقریادگیری» در جامعه روز به روز در حال افزایش است. کاهش یادگیری از سال‌های گذشته به نحو مستمر و پیش‌رونده آغاز و در حال حاضر نمودی جدی یافته است.

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری دانشجو، سوالی که والدین و معلمان نسل زد در چندسال اخیر خیلی زیاد از زبان آن‌ها می‌شنوند این است که «آیا تحصیل کردن واقعاً او را به موفقیت می‌رساند یا نه؟».

میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸ در رشته علوم تجربی، ۱۳.۷۷ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۲۳ رسیده است. در رشته علوم ریاضی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۲، ۱۰.۷۹ است. در رشته علوم انسانی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۰.۷۶ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۸.۷۵ رسید. در رشته علوم و معارف اسلامی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۲.۸۸ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵۶ رسیده است.
تصویر زیر وضعیت معدل در استان‌های مختلف را نشان می‌دهد، همان‌طورکه از رنگ‌بندی‌ها معلوم است جز چند استان وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در سایر استان‌ها قرمز و نارنجی است، یعنی میانگین معدل دانش‌آموزان ۱۰ و کمتر از ۱۰ است.
افزایش «فقریادگیری» در کشور/دلیل افت چشم گیر معدل دانش آموزان
اما نمی‌توان از این موضوع چشم پوشی کرد که نقشه وضعیت معدل استان‌ها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است.

این افت ناگهانی در چندسال اخیر تمامی کارشناسان حوزه آموزش، معلمان و آموزش و پرورش را به فکر فرو برده است. عده‌ی زیادی عقیده دارند این افت شدید تحصیلی ماحصل دوران کرونا و تحصیل و امتحانات آنلایپ است؛ اما در حقیقت ما می‌توانیم چند علت در این خصوص بگوییم که احتمالا هرکدام به نحوی در این اتفاق نقش داشته اند.

در ابتدا باید سهل یا دشواری سؤالات را بررسی کنیم.   سؤالات امتحانات نهایی نسبت به امتحانات داخلی معمولاً دقیق‌تر است، تمام کتاب را در برمی گیرد، شبیه کنکور است و دقت بالایی را می‌طلبد.

علت دیگر این است که ما در چند سال اخیر شاهد نابرابری‌های شدیدی در آموزش وپرورش هستیم. مدارس غربال شده اند، یک دسته مدارسی داریم که اسم آن را مدارس خاص گذاشته اند و در این مدارس دانش‌آموزان با نمره‌های بالا جمع می‌شوند. معمولاً هم متعلق به خانواده‌هایی هستند که در دهک‌های بالا و دهک‌های ۹ و ۱۰ جامعه قرار دارند. یعنی هم پولدار و متعلق به طبقات بالاتر هستند و هم در مدارس خاصی مانند سمپاد تحصیل می‌کنند.


در کنار این مدارس، مدرسه‌های دولتی فراموش‌شده هستند که معلم متخصص ندارد و تراکم دانش‌آموز در کلاس‌های آن بالاست و میانگین در کلاس‌ها دارد به ۳۵ نفر می‌رسد که همین روی یادگیری تأثیرگذار است.  

 موضوع دیگری که بر تحصیل دانش‌آموزان مؤثر است، کمبود معلم متخصص است. در ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دیدیم که ما به معنای واقعی کمبود معلم داریم. برخی از مدارس هفته‌های اول شروع سال تحصیلی معلم نداشتند.

متاسفانه سال‌هاست به طوری مستمر توان نظام آموزشی به صورتی پنهان تحلیل رفته و حالا این موضوع آشکار و خودش را نشان می‌دهد. این امر کنشگران و فعالان اجتماعی را نگران کرده است، زیرا ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی  آموزش عمومی و مدرسه‌ای در توسعه و پیشرفت جامعه بسیار تاثیرگذارند؛ از این رو این نگرانی به‌جا و ارزشمند است. اما باید هرچه زودتر چاره‌ای اندیشید.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۱۱
انتشار یافته: ۱۲
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
متاسفانه وارد بحرانی در آموزش و تربیت شده ایم که زیر ساخت کشور است
نیاز است ضربتی همه ارگانها وارد عمل شوند
برای افزایش حقوق معلمان (که متاسفانه برخلاف تبلیغات آنچنان حقوقی ندارند) افزایش حق الزحمه تصحیح اوراق، برقراری ایاب و ذهاب، حق لباس (لباس معلم مهمه) و...
ایجاد انگیزه، جدا کردن مقوله علم از ثروت، افزایش بودجه مدارس دولتی و..
قارنعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
دیگه شرمنده وزیری که مجلس تایید کرده و سوادشون هم در حد هم دیگه بوده .در ضمن شاید بعضی ها سطح کشور را در همین قد وقواره می خواهند به هر حال فاجعه است که سواد دانش اموزانمان در این حد است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
اگر می خواهیم این وضعیت درست شود اول باید در گزینش معلمان چه از لحاظ روانی و شایسته سالاری و بعد حقوق معلمان و جمع کردن مدرسه های غیر انتفاعی اقدام کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
وقتی نمره و مردودی را از مدارس حذف کردند باید انتظار چنین روزی را هم می کشیدند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
اوضاع آموزش وپرورش خیلی اسفناک میباشد.متاسفانه
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
سلام تابی جون
عموم معلمان در مدارس دولتی رقبتی برای درس دادن ندارند . فقط میخواهند جلسات خصوصی برگزار نمایند و پول دریافت کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
در شهر تبریز چ استان اذر بایجان شرقی تقلب سراسری بیشتر شده است بروید ورقه ها و نمرات معیوب مدارس را کنترل کنید تقلب سراسری در اذر بایجان شرقی دیگر از حد گذشته است و معلم را تهدید می کنن به اخراج تغییر مدرسه وغیره ب ای نمرات بی جهت .....
امینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
سلام،بعد از آسیب آموزشی که بچه ها در دوره ی کرونا با آن مواجه شدند، شایسته بود که بیشتر به وضع درسی وآموزشی رسیدگی شود، ولی عوض اصلاح و جبران ضعف دانش آموزان غول شرط معدل کنکور را هم آن وسط گذاشتند، الان بچه ها احساس میکنند که کشش ندارند و نمی‌توانند وحتی خیلی ها ترک تحصیل کرده آند.عده ای هم با ضرب و زور معلم خصوصی و مدرسه غیر انتفاعی میخواهند نقائص آموزشی بچه شأن بر طرف بشه.این درست نیست که متدهای مختلف روی شاگردان امتحان بشه.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
وقتی آموزش و پرورش و علم نابود شود یعنی کشور نابود شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
خودشون نمیخونن
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...