اختصاصی با مدیر ارشد اسبق آژانس اتمی؛ سفر «انریکه مورا» به ایران با هدف ایفای نقش در مذاکره با آمریکاست

«طارق رئوف» رئیس سابق بخش شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است سفر «انریکه مورا» به ایران با هدف ایفای نقش موثرتر اروپا در مذاکرات هسته ای ایران و آمریکاست.
کد خبر: ۱۲۵۱۸۴۳
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱ 05 August 2024
|
30030 بازدید
|
۲

تابناک بین الملل: «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران شرکت کرد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص چنین سطحی از حضور نماینده اروپا اعلام کرده بود که چنین سطح حضوری به سبب روابط سطح پایین اتحادیه با ایران است.

پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا هم در این خصوص تاکید کرده بود: «بروکسل همچنان بر برقراری «کانال‌های ارتباطی باز» با ایران تاکید دارد و تلاش می‌کند با وجود تحریم‌ها سیاست تعامل انتقادی خود را در قبال تهران پی بگیرد. حضور مورا در تهران با این هدف انجام شده که بروکسل بتواند با مقام‌های دولت آینده ایران تعامل کند و از این طریق امکان انتقال مواضع اتحادیه اروپا در مورد همه مسائل مربوط به ایران با تهران وجود داشته باشد.»

از سوی دیگر مسعود پزشکیان در مقاله ای رویکرد اروپا در قبال ایران را زیر سوال برده بود ولی خواهان گفتگوی سازنده با اروپا شده بود. آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب نیز در سخرانی روز تحلیف پزشکیان به رویکرد اروپا انتقاد کرده بودند ولی ایشان نیز خاطر نشان کرده بودند «انگیزه مخالفت با برخی کشورهای اروپایی نداریم؛ آنها با ما خوب برخورد نکردند.»

در خصوص این موضوع خبرنگار تابناک گفتگویی با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده که در ادامه می آید.

«رئوف» مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم (سیپری) است.

انریکه مورا» معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان شرکت کرد. هم آیت‌الله خامنه‌ای و هم پزشکیان از کشورهای اروپایی به‌ویژه در خصوص برجام انتقاد می‌کنند و در عین حال خواستار گفتگو با این کشورها هستند. ارزیابی شما چیست؟ مسعود پزشکیان در مقاله ای بر «گفتگوی سازنده» با کشورهای اروپایی تاکید کرد. از سوی دیگر اعضای ترویکای اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را علیه ایران مطرح کردند که به تصویب رسید. ارزیابی شما از این دو رویداد چیست؟

اتحادیه اروپا از ژانویه و در رابطه با تماس‌های غیرمستقیم خود در دوحه از سوی ایران و ایالات متحده نادیده گرفته شد که در آن ایران به ایالات متحده اطمینان داد که تولید اورانیوم غنی شده با غنای بالا ( HEU) 60 درصدی را محدود می‌کند و محدودیتهایی در ذخائر اعمال خواهد کرد و به همکاری با آژانس در اجرای توافق ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر آمریکا در سهمیه صادرات ایران در اوپک دخالت نخواهد کرد.

*در مورد مذاکرات هسته ای به نظر می رسید که ایران و آمریکا در حال مذاکره دوجانبه هستند. به نظر می رسد این روند برای تروئیکای اروپایی خوشایند نبوده و می خواهد نقش موثرتری ایفا کند. شاید قطعنامه شورای حکام به ابتکار ترویکای اروپایی نشان دهنده نارضایتی آنها از روند حاکم باشد. ارزیابی شما چیست؟

در نتیجه مذاکرات ایران و آمریکا، انریکه مورا و اتحادیه اروپا به حاشیه رانده شدند، اما اتحادیه اروپا خود را نگهبان برجام می‌داند و از این رو مورا/ اتحادیه اروپا سعی کردند خود را وارد دیپلماسی کند.

 به نظر من ایران خواهان تعامل با اتحادیه اروپا به عنوان راهی برای مهار ایالات متحده و همچنین برای بازگشایی روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا است. با وجود مخالفت ایالات متحده، اتحادیه اروپا بر قطعنامه ای در نشست ژوئن شورای حکام در آژانس بین المللی انرژی اتمی پافشاری کرد و به نوعی ایالات متحده را مجبور کرد که به آن رای دهد زیرا قطعنامه روی میز بود. این قطعنامه 20 رای موافق آورد اما روسیه + چین رای منفی دادند. همچنین به این قطعنامه 12 کشور رای ممتنع دادند. و یک کشور نیز حق رای خود را به دلیل عدم پرداخت حق عضویت در آژانس از دست داده بود.

* ترور هانیه در تهران چه تاثیری بر روند مذاکرات هسته ای خواهد داشت؟ این ترور پس از آن رخ داد که مسعود پزشکیان بر تعامل با دنیا تاکید کرد.

ترور هنیه در زمان آماده سازی NPT صورت گرفت، اما من ندیدم که ایران بیانیه مهمی ارائه دهد. ایران چند خط به بیانیه پادمان خود اضافه کرد که بر اساس آن اسرائیل و کمک ایالات متحده به اسرائیل برای این ترور را محکوم کرد، اما پس از آن ایران پیگیری خاصی نداشت. بعد دولت سوریه حملات اسرائیل به غزه و تهران را مطرح کرد. هیأت آمریکایی جلسه را ترک کرد و رئیس جلسه، صحبت سیستریاتو را قطع کرد و به آن دستور داد که به دستور جلسه پایبند باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
انشالله که حل شود وتحریمها براشته شود .
پاسخ ها
ثریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
خدا کمک کنه حل بشه و تحریم ها برداشته بشه .با کمک رئیس جمهور عزیزمان و رهبر گرامی مان.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...