حضور جنجالی سجاد هاشمی در تیم ملی دوومیدانی ترکیه/ دونده‌ای که تمارض به نابینایی می‌کند؟

حضور سجاد هاشمی، رکورددار دوی ۴۰۰ متر ایران در کشور ترکیه و حضورش در تیم نابینایان و کم بینایان این کشور برای شرکت در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس جنجالی شده است.
کد خبر: ۱۲۵۲۸۷۶
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹ 10 August 2024
|
29778 بازدید
|
۶

حضور جنجالی سجاد هاشمی در تیم ملی دوومیدانی ترکیه/ دونده‌ای که تمارض به نابینایی می‌کند؟

به گزارش تابناک ورزشی، سجاد هاشمی آهنگری، دونده اسبق تیم ملی سرعت ایران این روزها به چهره‌ای جنجالی در ورزش کشور تبدیل شده است. حاشیه‌ها بر سر حضور ناگهانی او در تیم ملی دوومیدانی نابینان و کم بینایان ترکیه است. این که چرا هاشمی بعد از سال‌ها دویدن در تیم ملی افراد سالم باید سر از کشور همسایه در بیاورد و خودش را به عنوان دونده‌ای کم‌بینا معرفی کند.

طبق آمار موجود، سجاد هاشمی آهنگری، متولد سال ۱۳۷۰ است و تقریباً نزدیک به دو دهه در بخش تیم‌های باشگاهی و ملی رشته دوومیدانی فعالیت داشته است. او که همواره در این سال‌ها جز نفرات برتر دوهای سرعت بوده، رکورد دوی ۴۰۰ متر  و ۴ در ۴۰۰ متر امدادی آزاد و ۴ در ۴۰۰ متر سالنی مردان ایران را در اختیار دارد. مدال طلای بازی‌های ارتش‌های جهان، دو نشان برنز و نقره دوی امدادی ۴ در ۴۰۰ متر رقابت‌های قهرمانی آسیا، طلای ۴۰۰ متر جوانان آسیا و شرکت در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن از جمله افتخارات این دونده تبریزی به شمار می‌رود.

هاشمی در حالی در تمام این سال‌ها بدون هیچ مشکلی در تیم ملی دوومیدانی دوهای سرعت افراد سالم بوده که تا همین دو سال پیش هم در لیگ باشگاه‌های کشور برای تیم‌های پلیمر و ذوب‌آهن دویده است. حالا اما خبر رسیده که او تغییر تابعیت داده و مقیم کشور ترکیه شده تا از این پس در تیم ملی دوومیدانی کم بینایان و نابینان بدود!

رکورددار دوی ۴۰۰ متر ایران این خبر را رسماً در صفحه شخصی‌اش نیز تأیید کرده است. صفحه‌ای که خودش را با نام ترکی «سرکان ییلدیریم» به مخاطبان معرفی می‌کند و تمام عکس‌هایش هم با عینکی تیره است.

ابهامات در خصوص تغییر تابعیت هاشمی وقتی جدی شد که او اواخر خرداد ماه توانست در رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی جهان کم بینایان و نابینان در کوبه ژاپن شرکت کند و دو مدال طلا در مواد ۱۰۰ متر و ۴۰۰ متر برای ترک‌ها کسب کند. بدون این که اشاره‌ای به موفقیت‌هایش در دوره حضور خود در تیم ملی ایران داشته باشد. او تنها در اظهارنظری عجیب مدعی شده که قبلاً دونده بوده و به دلیل ضعف بینایی، دائماً پاهایش از خط عبور می‌کرده و در بسیاری از مسابقات حذف شده است.

این شبهات در شرایطی پرسش‌های زیادی را برای علاقه‌مندان به ورزش به وجود آورده که حتی جامعه ورزش هم از آن شوکه هستند. آن هم در جایی که این دونده قرار است به زودی راهی بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس شود. از آنجا که سجاد هاشمی پل ارتباطی خود را با رسانه‌های داخل ایران قطع کرده و تاکنون هم واکنشی به حضور سؤال برانگیزش در جمع دونده‌های کم بینا و نابینا نداده، به سراغ اهالی دوومیدانی رفتیم تا بیشتر در این باره کسب اطلاع کنیم.

علی خدیور، رکورددار دوی 400 متر داخل سالن مردان ایران در این باره به تابناک می‌گوید: «راستش را بخواهید من هیچ خبری از بچه‌ها ندارم. آخرین بار سه سال پیش بود که مسابقه دادم و به تهران آمدم و از آن زمان تا به الان در کیش هستم و اینجا زندگی می‌کنم. نمی‌دانم که چه شده آقای سجاد هاشمی به ترکیه رفته است، اما تا زمانی که من با ایشان مسابقه می‌دادم، اثری از کم بینایی در او ندیدم. یا این که اعلام کردند به خاطر ضعف بینایی پایش از خط عبور می‌کرده، من هیچ وقت چنین چیزی را هم ندیدم.»

یکی دیگر از دونده‌های ۴۰۰ متر که زمان زیادی هم تیمی سجاد هاشمی آهنگری بوده و نمی‌خواهد اسمی از او برده شود، نیز همین صحبت‌ها را تأیید می‌کند: «هاشمی هیچ وقت مشکل بینایی نداشت، اگر داشت پس چرا عینکی را به چشم او ندیدیم. علی کاشف هم دوره ما بود. او چشمش ضعیف بود و عینک می‌زد و با عینک می‌دوید. هاشمی تا همین دو سال پیش هم در لیگ باشگاه‌ها می‌دوید. چطور شده که یکباره کم بینا شده است. او به واسطه یکی از بچه‌های دونده که در ترکیه بیزنس اقتصادی دارد و نفوذش خوب است توانسته کلاس بگیرد.»

ماجرای کم بینا شدن سجاد هاشمی در حالی جنجالی شده که اهالی دوومیدانی شائبه‌هایی را هم در مورد رکوردی که او سال‌ها پیش در دوی ۴۰۰ متر رده سنی جوانان به ثبت رساند هم مطرح می‌کنند. پیش از این عنوان شده بود که هاشمی با صغر سن این رکورد را بهبود بخشیده است.

هم تیمی هاشمی که نخواست نامش فاش شود، در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع هم اشاره کرد: «هاشمی سال ۲۰۱۰ در حلب سوریه رکورد ۴۰۰ متر ایران را زد. همه می‌دانند که او متولد سال ۱۳۷۰ نیست و دهه شصتی است. سجاد با صغر سن رکورد ۴۰۰ متر جوانان را زد.»

شنیدن صحبت‌های جواد خسروشیری مربی دوومیدانی و کسی که سال‌ها در فدراسیون دوومیدانی مسئولیت اجرایی داشته نیز در این رابطه خالی از لطف نیست. او به تابناک توضیح می‌دهد: «آقای هاشمی ورزشکار خوبی بود و عناوین و مدال‌های زیادی برای ایران به دست آورده است. ایشان در تمام این سال‌ها بدون هیچ مشکلی مسابقه می‌داد. او ورزشکاری بوده که در همه سطوح از باشگاهی گرفته تا آسیایی و جهانی و المپیک مسابقه داده است. بنابراین نمی‌توان این فرضیه را پذیرفت که از قبل مشکل بینایی داشته است. مطمئناً تفاوت زیادی بین ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی وجود دارد. دوی سرعت دوی حساسی است. اگر ایشان مشکلی داشته حتماً در حین مسابقه دچار خطا می‌شد. او با تیم امدادی ایران صاحب مدال شده و هیچ وقت چنین اتفاقی رخ نداد. ما قضاوتی نمی‌کنیم، اما اگر هم ایشان مشکلی پیدا کرده، باید بعد از دوران حضورشان در تیم ملی دوومیدانی سالم‌ها باشد. مثلا تصادفی کرده باشد یا دچار بیماری شده باشد که ما از آن هم بی اطلاعیم.»

بررسی‌های تابناک در خصوص واکاوای عضویت این دونده تبریزی در تیم ملی دوومیدانی نابینایان و کم بینایان ترکیه محدودد به این نفرات نبود و اکثر قریب به اتفاق دوومیدانی کاران به تمامی موارد بالا صحه گذاشتند، اما در این بین تنها کسی که از جمع اهالی این رشته، ضعیف بودن چشم‌های این ورزشکار را تأیید می‌کند، ایوب دادروان است. فردی که مدتی مربی هاشمی بود. او می‌گوید: «چشم‌های هاشمی ضعیف بود و این اواخر لنز می‌گذاشت و با لنز می‌دوید. آن طور که من شنیدم او در ترکیه کلاس B2 گرفته است. او دو سه سال در ترکیه بود و رفت و آمد داشت تا توانست کلاس را بگیرد. کلاس دادن به دونده‌ها به این آسانی‌ها نیست.»

دادروان در واکنش به این سؤال که اگر او مشکل بینایی داشت چرا در همین ایران کلاس نگرفت و برای کشور خودش ندودید، گفت: «من چند سال است که دیگر تماسی با او ندارم، اما فکر کنم نتوانست یا نخواست در ایران کلاس بگیرد.»

بخش پایانی صحبت‌های دادروان در حالی قابل تأمل است که در این باره شنیده می‌شود، پزشکان ایرانی حاضر نشده‌اند به هاشمی کلاس کم بینایی بدهند. برای روشن شدن این قضیه چه کسی بهتر از محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون ورزش‌های نابینایان. او به تابناک گفت: «آقای هاشمی به ما مراجعه کرد و قرار شد نزد پزشکان برود تا مراحل بینایی سنجی را طی کند. اما دیگری خبری از وی نشد و ترجیح داد تغییر تابعیت بدهد و به ترکیه برود.»

مظلومی در پاسخ به این سؤال که آیا صحت دارد چون پزشکان ایرانی به او کلاس نداده‌اند، به ترکیه رفته، گفت: «من از این موضوع اطلاع ندارم در همین حد می‌دانم که جز افراد سالم بود و مسابقه می‌داد، ولی ادعا می‌کرد لنز را که از چشمش در بیاورد مشکل بینایی دارد.»

 در نهایت این که تکمیل کننده تمام این تحقیقات اظهارات سعید سلگی، مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک بود. کمیته‌ای که متولی اعزام کاروان ورزش‌های معلولین به بازی‌های آسیایی و پارالمپیک است و مهمترین نهاد نظارتی این ورزشکاران است. کمیته ملی پارالمپیک نیز به اندازه اهالی دوومیدانی از این اقدام شبهه برانگیز سجاد هاشمی آهنگری غافلگیر و بی اطلاع است.

سلگی به تابناک می‌گوید: «اطلاعات ما هم دقیقاً به اندازه خود شماست. پروسه کلاس بندی ورزشکاران کم بینا، خیلی زمان بر است و سخت گیری‌های خاص خودش را دارد و توسط متخصصین واجد شرایط صورت می‌گیرد. بعد از این که ورزشکاران تحت معاینه قرار می‌گیرند و کلاس‌بندی می‌شوند، مجدداً در یک مسابقه رسمی بین‌المللی در دو بخش تکنیکال و مدیکال محک می‌خورند. علی الظاهر آقای هاشمی فردی سالم بودند. برای خود ما هم جای سؤال است که او چطور توانسته کلاس بگیرد. با توجه به سخت گیری‌های اخیر فدراسیون جهانی نابینایان (ایبسا) در بحث کلاس‌بندی ورزشکاران خود ما هم مانده‌ایم که چطور در ترکیه به او کلاس داده‌اند. به جز ورزشکارانی که کلاس B1 دارند و نابینای کامل هستند، ورزشکاران B2 و B3 باید در بازه‌های زمانی کوتاه مورد تست بینایی سنجی قرار بگیرند. نمونه بارز این موضوع وحید نوری، نایب قهرمان بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو است که به یکباره کلاس او را گرفتند.»

سلگی در پاسخ به این سؤال که آیا سجاد هاشمی به کمیته ملی پارالمپیک برای گرفتن کلاس مراجعه کرد یا نه، گفت: «اصلاً چنین اتفاقی رخ نداد و ما هم در چند وقت اخیر از طریق رسانه‌ها متوجه این اقدام او شدیم. او فقط سال گذشته همراه ما به بازی‌های پاراآسیایی هانگژو اعزام شد که مربی تیم ملی دوومیدانی بود و هیچ مشکلی هم در ایشان ندیدیم. جالب اینجاست که الان او در تمام عکس‌هایش با عینک دودی است. واقعاً شبهه ناک است که او چطور توانسته کلاس B2 بگیرد و سهمیه بازی‌های پارالمپیک پاریس را هم کسب کند. با رکوردهایی که او اخیراً در مسابقات جهانی کوبه زده، شانس قطعی طلای پاریس است. به هر حال ما هم منتظریم تا ببینیم پس از بازی‌های پاریس چه می‌شود. چون ایبسا اعلام کرده بعد از پاریس می‌خواهد همه دوومیدانی کاران را مورد ارزیابی قرار دهد و آنها را بینایی سنجی کند. الان این ابهامات در ذهن ما به وجود آمده که هاشمی به هر طریقی توانسته کلاس‌بندی را گرفته آن وقت ورزشکاری مثل وحید نوری فرصت حضور در بازی‌های پاریس را از دست داده است.»

جنجال حضور سجاد هاشمی آهنگری، عضو پیشین مدال‌آور دوومیدانی ایران در ورزش نابینایان ترکیه در شرایطی جنجال‌آفرین شده که از سوی رسانه‌هایی بیرون از ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته و طبق اخبار منتشر شده، به اطلاع کمیته بین‌المللی پارالمپیک نیز رسیده است. این در حالی است که با وجود این بازتاب خبری، مسئولان ورزش ترکیه هنوز هیچ اظهارنظری در این باره نداشته‌اند. آنها فقط اعلام کرده‌اند که نتایجی که هاشمی در تیم ملی دوومیدانی ترکیه کسب کرده، در تاریخ ورزش این کشور بی سابقه بوده است. به هر شکل باید منتظر بود و دید فدراسیون بین‌المللی ورزش نابینایان و کم بینایان و به تبع آن کمیته بین‌المللی پارالمپیک که نهاد اصلی ورزش معلولین و نابینایان است، این پرونده مشکوک را پیگیری می‌کنند یا خیر.

مقایسه رکوردهای سرکان (سجاد) با رقبای اصلی‌اش از آمریکا، انگلیس، تونس و مراکش نشان می‌دهد که اگر در پارالمپیک پاریس بدود، ۲ نشان طلای دوهای سرعت را نصیب ترکیه خواهد کرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
خخخخخخ واسه تابعیت ترکیه خودشو کور کرده خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
وقتی جودوکاران ایرانی بینا بجای نابینا مسابقه میدهند این اقا هم یاد میگیرد !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
یاد بوکسور تیم الجزایر ک شمایل مردانه داشت ولی در قسمت بانوان مسابقه داد افتادم.خخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
پناه برخدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
چون رفته ترکیه میسوزید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
?❌مدال طلای سجاد هاشمی یا سرکان ییلدریم پس گرفته شد

هاشمی که با نام ییلدیریم برای تیم ترکیه در دو صد متر کلاس t12 طلا گرفته بود به علت نداشتن شرایط حضور در این کلاس دیسکالیفه شد و مدال طلا را از دست داد.

او همچنین از حضور در دو ۴۰۰ متر #پارالمپیک حذف شد.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...