تحلیل تابناک/ خانواده ها خوب بخوانند؛ آیا مدارس هیات امنایی، پولی هستند؟

در حالی که بر اساس مقررات ثبت نام دانش آموزان در مدارس، هیچ پولی در مدارس دولتی نباید از دانش آموز گرفته شود، اما همچنان این روال جریان دارد.
کد خبر: ۱۲۵۳۴۶۷
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸ 13 August 2024
|
3396 بازدید
|
۳

به گزارش خبرنگار اجتماعی تابناک، مدارس هیات امنایی از جمله مدارسی هستند که شیوه مدیریت و دولتی یا غیر دولتی بودن آن برای بسیاری از خانواده ها مبهم است. برای همین، برخی از مدیران این مدارس، به راحتی از این شرایط سوء استفاده کرده و پولهایی با ارقام جالب توجه از دانش آموز و خانواده وی بگیرند.

در استانهای مختلف، شیوه کار و برخورد مدارس هیات امنایی با خانواده های دانش آموزان، همانند یک مدرسه غیر دولتی نسبتا ارزان است؛ یعنی در هر حال عمدتا هزینه مربوطه از دانش آموزان دریافت می شود.

 

تعریف مدارس هیات امنایی

در اصل مدارس هیأت امنایی تقریبا مشابه مدارس دولتی هستند و بزرگ‌ترین تفاوت آن‌ها در شیوه مدیریت آن‌هاست. به این شکل که مسئولیت مدیریت مدرسه به‌دوش گروهی از هیأت امناست که از میان خود یک نفر را به‌عنوان رئیس و مدیر اصلی انتخاب می‌کنند. بنابراین مثل مدارس عادی خبری از مدیریت ‌تک‌نفره نیست و تمامی اعضا در کنار هم خدمات مدیریتی و مشورتی در زمینه برنامه‌ریزی‌های درسی، نحوه تامین منابع مالی و … را به مدیر می‌دهند. مهم‌ترین هدف این مدارس تحصیل دانش‌آموزان با استفاده از مشارکت‌های مردمی و کمک‌های خیرین است. اما هیچگونه اجباری در پرداخت پول نباید وجود داشته باشد.

 هزینه‌ای که زمان ثبت‌نام دریافت می‌شود تنها معادل هزینه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و فوق برنامه درسی است و سایر هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های غیردرسی که در این مدارس وجود دارد، بعد از شروع سال تحصیلی و در صورت موافقت انجمن‌های مربوطه پرداخت می‌شود.

و البته در این مدارس هیچ الزامی به استفاده از خدمات فوق برنامه نیست و دانش‌آموزانی که تمایلی به شرکت در آن‌ها ندارند، ملزم به پرداخت وجه نخواهند بود.

در یکی از دبیرستانهای کرج، در فاز چهار مهرشهر، که به صورت هیات امنایی اداره می شود، این روزها برای ثبت ام، مبلغی در حدود دو و نیم میلیون تومان از والدین دانش آموزان دریافت می شود.

نکته اینجایست که به والدین تاکید می شود تا همه مبلغ را به یکباره و یک جا به مدرسه بپردازند؛ مگر این که مدیر مدرسه اراده به لطف داشته باشد و با والدین برای پرداخت اقساطی «شهریه» به توافق برسد. اما در نهایت گرفتن پول تبدیل به روال عادی شده است.

 

والدینی که در جریان نیستند

نکته جالب تر شاید برخورد خانواده ها با این موضوع باشد. در پاسخ به سئوال خبرنگار تابناک درباره میزان شناخت از مدرسه و شرایط ثبت نام آن، از والدینی که برای ثبت نام فرزندشان به این مدرسه مراجعه کرده اند، عمدتا تعریف دقیقی از مدارس هیات امنایی ندارند.

وادلین دانش آموزان عمدتا دادن پول برای ثبت نام را روالی عادی و حتی در مواردی به عنوان پرداخت شهریه! برای ثبت نام در مدرسه هیات امنایی عنوان می کنند. در حالی که واقعیت این نیست. ثبت نام با دریافت پول از سوی مدرسه  انجام می شود و حتی از سوی مدیران،  طوری وانمود می شود که این پول در واقع شهریه مصوب برای این مدارس است.

بر اساس قانون، اخذ هرگونه وجه به‌استثنای وجوه مربوط به «بیمه دانش‌آموزی»، هزینه «کتب درسی» و «لباس کار» در هنرستان‌ها، خارج از ضوابط این آیین‌نامه، توسط مدیران مدارس ممنوع است.

با وجود غیرمجاز بودن دریافت پول در مدارس دولتی، اما سالهاست این روند ادامه دارد و جالب تر این که همه مدیران وزارت آموزش و پرورش در سطوح متعدد از آن خبر دارند و کاری جدی در برابر آن انجام نمی دهند. روابط عمومی آموزش و پرورش هم که انگار در تعطیلات به سر می برد به جای پرداختن و روشنگری در حوزه ای چنین مهم -با دربرگیری اکثریت قریب به اتفاق خانواده های ایرانی و شکایت های مدام آنها-، دنبال کارهای بی اثر دیگری است که برآیندش اگر ضرر و زیان نباشد، هیچ است.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
گرفتن پول در مدارس دولتی
گرفتن شهریه به مراتب بیشتر (حدود 100 درصد) درمدارس غیرانتفاعی
.....

همه مدیران وزارت آموزش و پرورش در سطح متعدد از آن خبر دارند و کاری جدی در برابر آن انجام نمی دهند!!!!؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
چون خودشان اکثرا در این مدارس منافع دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
سلام شما را به خدا کاری کنین تا کلاس های نظری مدارس بیشتر شوند همه جا یک کلاس است وزود پر می شود و باید فرزندانمان را به مدارس دورتر ببریم یا هم بالاجبار به رشته های فنی یا کاردانش بفرستیم
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟