«کاش اسنپ شمارههامون رو نده به پیک هاش؟! هم خونهمون رو بلده، همه شماره رو داره!»
آنچه خواندید، خواسته یکی از کاربران پرشمار است که به پیوست یک تصویر در صفحهاش در یک شبکه اجتماعی منتشر کرده و تلاش کرده با منشن کردن اکانتهای مرتبط با اسنپ در توییتر، این نکته را به گوش آنها برساند.
کاربری که تصویر اسکرین شات از چتی را به متنش ضمیمه کرده که نشان میدهد پیک «اسنپ فود» بعد از تحویل غذای سفارش داده شده (که یک ساندویچ بوده)، به این خانم پیامک داده، عذرخواهی و ابراز شرمندگی کرده و به این روش خواسته سر صحبت را با وی باز کند!
وضعیتی که کاربران را در شرایط آسیب پذیر و شکنندهای قرار میدهد چراکه فرد مقابل نه تنها شماره تلفن شخصی شان را دارد، که از آدرس محل سکونت یا کارشان هم مطلع است و در صورتی که پاسخ مزاحمتش به تندی داده شود، ممکن است...
«کمک کنید دیده شه لطفن»!
این شروع رشته توییت (رشتو) کاربر دیگری است که به همراه تصاویری منتشر کرده تا نشان دهد که راننده اسنپ از ابتدای مسیر به شکلی عجیب و سوال برانگیز تلفن همراهش را در دست داشته و به نظر میرسیده که با دوربین موبایل مشغول تصویربرداری از وی است.
این کاربر خانم توضیح داده که راننده (که تصویر و نامش را منتشر کرده)، با این رفتار تلاش داشته تا سر صحبت را به شکلی دیگر با وی باز کند و به وی تذکرهایی در خصوص نوع پوشش بدهد و وقتی با تذکر مسافر مواجه شده، پا را فراتر گذاشته و به وی بی احترامی کرده است.
توضیحات مفصلی که خانم نویسنده در پایانش تاکید نموده که احساس امنیت نمیکند، چون راننده اسنپ به اطلاعات مهم وی از جمله آدرس منزل وی دسترسی دارد و از او فیلم هم گرفته است. نکاتی که به همراه تصاویر و اطلاعات راننده منتشر کرده تا اگر همشهری هایش هنگام استفاده از اسنپ با این راننده مواجه شدند که سفرشان را قبول کرده، لغو سفر بزنند تا آسیب نبینند.
البته این نخستین بار نیست که این دست مسائل مطرح میشوند و توجه بسیاری را به خود جلب میکنند تا جایی که با مرور اخبار پی میبریم که چندین سال قبل، خبری منتشر شد که حکایت از آن داشت که امکان تماس امن در اسنپ فراهم شده تا اگر راننده یا مسافری تمایل نداشت شماره تلفنش در معرض دید دیگران قرار گیرد، بتواند از آن استفاده نماید.
با نگاهی به سایت اسنپ، هنوز میتوان در این باره خواند و توضیحات مربوط به فعال سازی این امکان را مطالعه کرد و حتی از جزییات بیشتری در این باره کسب اطلاع نمود، از جمله اینکه تماس امن در فلان سال در بهمان مرکز استان به صورت آزمایشی و پایلوت اجرایی شده و بعد در استانهای دیگر و سراسر کشور در اختیار کاربران قرار گرفته است، اما در واقعیت این چنین نیست!
کافی است مراحل فعال سازی تماس امن را در سوپراپلیکیشن اسنپ طی کنید تا پی ببرید که چنین گزینهای ندارید! نکتهای عجیب و سوال برانگیز که هر بار روایت افرادی که دچار مشکل شدهاند، به گوشمان میرسد، موجب تعجب مان میگردد و جای خالی نهادهای نظارتی را به شدت پررنگ میکند.
تصور کنید که روایت آخر، روایت اتفاقی تلخ باشد که در نتیجه بروز تنش میان پیک یا راننده اسنپ با مسافرش رقم خورده است. اتفاقی که اگر قرار به پیشگیری از وقوعش باشد، یکی از بهترین تدابیر، امکان استفاده از گزینه تماس امن و تلاش برای گزینش افراد بهتر و توجه شدیدتر به شکایتهای مردمی است.
رویکردی که به روایت بسیاری از کاربران، اثری از آثار آن در مدیریت اسنپ و دیگر استارتاپها و کسبوکارهای نوپا دیده نمیشود؛ گویی تا زمانی که تنشها به رقم خوردن فاجعههای بزرگ منجر نشود، قرار نیست هیچ مسالهای جدی گرفته شود.
وضعیت ناخوشایندی که امید میرود با ورود نهادهای نظارتی و ملزم کردن امثال اسنپ به رعایت حقوق کاربران در سطوح بالا از جمله بهره مندی از تماس امن، پاک یا مخفی شدن اطلاعات غیرضروری از مشتریان، حق فراموشی و دیگر ضروریات دنیای مجازی و کسب و کارهای آنلاین، به سرعت تغییر کند.
بیشتر بخوانید: