نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با تابناک:

ایران از اسرائیل انتقام می گیرد/ بایدن با میانجیگری در جنگ غزه باری از دوش هریس برمی دارد

«یورام وایلر» معتقد است برای ایران چاره ای جز انتقام جویی از اسرائیل باقی نمی ماند تا استکبار جهانی متوجه شود که ایران قدرتی نیست که بتوان با آن بازی کرد.
کد خبر: ۱۲۵۴۳۸۲
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸ 18 August 2024
|
16654 بازدید
|
۳

بین الملل تابناک: مذاکرات آتش بس غزه با حضور کشورهایی چون امریکا، قطر و مصر در دوحه قطر برگزار شد و مقرر شد ادامه رایزنی برای بررسی جزئیات در هفته جاری(شمسی) در قاهره دنبال شود.

در حالیکه آمریکا، قطر و مصر گفتگوها را سازنده و مثبت ارزیابی کرده اند، حماس آنرا اتلاف وقت خوانده است. از سوی دیگر وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی با باقری کنی سرپرست وزارت خارجه ایران، وی را در جریان روند مذاکرات قرار داده است.

برخی ناظران معتقد هستند که نتایج این مذاکرات در تصمیم ایران و حزب الله برای انتقام جویی از ترور هنیه حائز اهمیت است. این در حالی است که ایران علیرغم تاکید بر اولویت بودن آتش بس غزه، اعلام کرده است که خونخواهی ترور شهید هنیه مستقل از مذاکرات آتش بس غزه دنبال می شود.

در خصوص این موضوع خبرنگار تابناک گفتگویی با «یورام وایلر» نظریه پرداز آمریکایی انجام داده که در ادامه می آید.

*مذاکرات آتش بس غزه در حالی در دوحه قطر به پایان رسید که سه کشور امریکا، قطر و مصر آنرا سازنده اعلام کردند و مقرر شد بررسی جزئیات در نشست هفته آینده در قاهره ادامه یابد. ارزیابی شما از این مذاکرات چیست؟

ایالات متحده، قطر و مصر مذاکرات را سازنده اعلام کردند، شاید برای خودشان، اما مطمئناً نه برای مردم فلسطین. بالاخره چه نوع مذاکراتی می تواند تحت به اصطلاح «وساطت» آمریکا انجام شود؟

 آیا کسی واقعاً معتقد است که ایالات متحده می تواند به عنوان یک میانجی در زمانی که به ارسال مهمات برای متحد صهیونیست خود و ارائه پوشش سیاسی ادامه می دهد، عمل کند؟ در بیانیه رسمی کاخ سفید ادعا شده است: «هم اکنون راه برای این نتیجه (آتش بس)، نجات جان انسان‌ها، ایجاد آرامش برای مردم غزه و کاهش تنش‌های منطقه‌ای تعیین شده است».

شاید در 10 اکتبر 2023 این ادعاها را باور می کردم، اما اکنون، حتی برای ساده لوح ترین ها نیز باید کاملاً واضح باشد که واشنگتن در نسل کشی فلسطینی ها شریک جرم است و انگشت دیپلماتیک برای مهار رژیم هار تل آویو بلند نکرده است.

*حماس اعلام‌کرده که مذاکرات دوحه اتلاف وقت بود و خواستار اجرای مذاکرات قبلی شده است. حماس‌ معتقد است نتانیاهو با طرح مذاکرات جدید به دنبال زمان خریدن است. آیا اجرای طرح سه مرحله ای امریکا برای آتش بس غزه محقق خواهد شد؟

قطعنامه 2735 شورای امنیت سازمان ملل که در 10 ژوئن 2024 به تصویب رسید بر اساس طرح کلی ارائه شده توسط رژیم صهیونیستی بود، بنابراین بایدن ظاهراً آنچه را که اسرائیلی ها قبلاً با آن موافقت کرده بودند طوطی وار اجرا می کرد. در هر صورت، خود قطعنامه اشاره می کند که «شورای امنیت... از پیشنهاد آتش بس جدید اعلام شده در 31 می استقبال می کند و اسرائیل آن را پذیرفت...» حماس به این پیشنهاد واکنش مثبت نشان داد که تقریباً مشابه پیشنهادی بود که قبلاً ارائه شده بود. در آن زمان حماس آمادگی خود را برای دستیابی به توافق جامع اعلام کرد، اما تاکید کرد که در شرایط کشتار، محاصره، قحطی و نسل کشی مردم فلسطین، سیاست مذاکرات مستمر را نمی پذیرد. با این حال این دقیقاً همان کاری است که نتانیاهو انجام می دهد و بایدن، با وجود لفاظی های مخالف، به نظر می رسد با او همراه است.

این طرح سه مرحله‌ای که همانطور که در بالا اشاره شد، به نظر می‌رسد نسخه پیشنهادی قبلی حماس توسط رژیم صهیونیستی باشد و رژیم تل‌آویو طبق قطعنامه 2735 آن را از نظر فنی پذیرفته باشد، تا زمانی که نتانیاهو مدام شروطی را اضافه کند و بایدن از اعمال فشارهای معنی دار، مانند توقف ارسال سلاح به عاملان این نسل کشی امتناع کند، پذیرفته نخواهد شد. آخرین سیاستمداری که بر نتانیاهو فشار جدی وارد کرد، جورج اچ. جیمز بیکر، وزیر امور خارجه بوش، که حداقل به طور موقت از گفتگوی مستقیم با سیاستمدار سرکش اسرائیلی خودداری کرد.

زمانی که بوش و بیکر ضمانت های وام را که گفته می شد برای اسکان مهاجران یهودی از اتحاد جماهیر شوروی سابق استفاده می شد به تعویق انداختند، آیپک سگ های «یهود ستیز» خود را آزاد کرد. در پاسخ، بیکر هنگام سخنرانی در برابر این نماینده دولت اسرائیل «آیپک) تاکید داشت که اسرائیل باید "یکبار برای همیشه، دیدگاه غیرواقعی اسرائیل بزرگ را کنار بگذارد... الحاق را نادیده بگیرد، فعالیت شهرک سازی را متوقف کند، اجازه دهد مدارس بازگشایی شوند. با فلسطینی ها به عنوان همسایگانی که مستحق حقوق سیاسی هستند، ارتباط بگیرید.» زمانی که حزب لیکود در انتخابات 1992 شکست خورد و اسحاق رابین که آمادگی بیشتری برای مذاکره با فلسطینی ها داشت، به قدرت رسید، خط سخت بیکر نتیجه داد. امروز به نظر نمی رسد هیچ سیاستمدار آمریکایی صلابت لازم برای مقابله با صهیونیست ها را داشته باشد لذا احتمال آتش بس در غزه بسیار اندک است.

*تحقق آتش بس به عمر سیاسی نتانیاهو پایان می دهد. نتانیاهو با آگاهی ‌از این موضوع خواهان آتش بس نیست. آیا امریکا قادر خواهد بود به دولت نتانیاهو در این زمینه فشار وارد کند؟

آیا کسی فکر می کند که واشنگتن پس از حدود ۷۶ سال پوشش سیاسی بی شرمانه به رژیم صهیونیستی همراه با کمک های اقتصادی و نظامی فراوان، فشار جدی بر تل آویو به خصوص در سال انتخابات وارد کند؟ همانطور که در بالا ذکر شد، فشار جدی ایالات متحده بر موجودیت اسرائیل بیش از 30 سال است که رخ نداده است. علاوه بر این، دولت آپارتاید در تل آویو اکنون در چنگال چنین گروهی از متعصبان تشنه به خون قرار گرفته است، که ممکن است افزایش فشار ایالات متحده تنها آنها را در جهت افزایش رادیکالیسم تحریک کند.

بایدن خواهان آتش‌بس برای موفقیت دیپلماتیک به عنوان نقطه فروش در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایالات متحده است، البته نه برای خودش، بلکه برای «کامالا هریس» معاون فعلی‌اش و كاندیدای ریاست جمهوری، تا او مجبور نباشد سرمایه سیاسی خود را صرف این موضوع كند. با این وجود، هریس باید آزمون تورنسل لابی اسرائیل را پشت سر بگذارد، که مانع از هرگونه اظهارات معنی دار در مورد نسل کشی فلسطینیان می شود که به راحتی می تواند به عنوان «یهود ستیزی» تعبیر شود و در نتیجه نامزدی ریاست جمهوری او زیر سوال رود.

*به نظر می رسد ایران و حزب الله برای واکنش نظامی به اسرائیل، نتایج مذاکرات آتش بس را مد نظر دارند. هر چند ایران اعلام‌ کرده آتش بس غزه  اولویت است اما واکنش‌ایران را مستقل از آن خوانده است. ارزیابی شما چیست؟

در طول 45 سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چند بار حاکمیت ایران نقض شده است؟ در 24 آوریل 1980، ایالات متحده با تهاجم نیروهای مسلح، حاکمیت ایران را نقض کرد که منجر به کشته شدن 8 متجاوز آمریکایی شد. در 22 سپتامبر 1980، صدام دیکتاتور سابق عراق پس از دریافت چراغ سبز از سوی کارتر، که از طریق ملک فهد، پادشاه عربستان سعودی، موافقت ایالات متحده را برای حمله به ایران اعلام کرد، با 11 لشکر به ایران حمله کرد.

در آوریل 1988، ایالات متحده مستقیماً به سکوهای نفتی ایران و سایر اهداف دریایی ایران در خلیج فارس حمله کرد. حتی پس از آن که ناو آمریکایی یو اس اس وینسنس پرواز 655 ایران ایر را در 3 ژوئیه 1988 ساقط کرد و تمامی 290 مسافر و خدمه آن کشته شدند، ایران در اقدامی تلافی جویانه خویشتنداری قابل توجهی از خود نشان داد. ویل راجرز، ناخدای یواس‌اس وینسنس، با حمله به کشتی‌های ایرانی که در آب‌های سرزمینی ایران فعالیت می‌کردند، حاکمیت ایران را نقض کرده بود.

از سال 2005، ایالات متحده به طور مخفیانه به گروه تروریستی جندالله که در داخل ایران حملات تروریستی انجام می داد، کمک کرد. بین سال‌های 2010 تا 2020، پنج دانشمند برجسته ایرانی توسط اعضای مجاهدین خلق (منافقین) که زیر نظر موساد فعالیت می‌کردند ترور شدند. در ژانویه سال جاری، داعش در نزدیکی مزار شهید قاسم سلیمانی که خود و تعدادی از همراهانش در حمله هوایی آمریکا در بغداد در ژانویه 2020 کشته شدند، 84 کشته و 284 مجروح بر جای گذاشت. در ماه آوریل در کنسولگری ایران در دمشق که 16 نفر از جمله 8 افسر سپاه کشته شدند. و اخیراً، ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران نقض آشکار حاکمیت ارضی ایران بود.

بنابراین تا آنجا که به نقض حاکمیت ایران مربوط می شود، این موارد مدت ها قبل از آغاز جنگ نسل کشی اسرائیل در غزه در اکتبر گذشته ادامه داشته است. ایران طبق قوانین بین‌المللی حق دارد از تمامیت ارضی خود دفاع کند و بارها از سازمان ملل متحد خواسته است تا این نقض‌های آشکار را محکوم کند. جمهوری اسلامی طبق قوانین بین المللی حق دارد یک کشور متجاوز را با نیروی کافی عقب راند تا خطر تجاوز جدید را کاهش دهد. این اقدام تلافی جویانه ممکن است تا زمانی ادامه یابد که شورای امنیت سازمان ملل متحد برای سرکوب تجاوز و بازگرداندن صلح اقدام کند و یا در صورت عدم وجود چنین اقدامی، نیروهای مسلح دولت متجاوز شکست بخورند. به نظر من برای ایران چاره ای جز انتقام جویی باقی نمی ماند که استکبار جهانی متوجه شود که ایران قدرتی نیست که بتوان با آن بازی کرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
از چه زمانی نظریه پردازان آمریکایی خیرخواه ایران شده اند؟ بایدن اگر بدنبال حل مشکل است چرا ۲۰ میلیارد دلار سلاح مجانی به اسراییل می فرستد؟ شما همگی دارید برای ایران نقشه می کشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
بایدن برای رسیدن به دور دوم ریاست جمهوری اش دنبال جلب رضایت یهودیان بود و مردم غزه را بدبخت کرد. ولی خدا عقلش را زایل کرد که بفهمد: مکر الله والله خیر الماکرین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
گول این نظریه پرداز را نخورید
پاسخ ایران به اسرائیل باید به صورتی باشد که دشمن فکرش را نمیکند
نباید پاسخ مستقیم باشد
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟