طلال عتریسی در گفتگو با تابناک مطرح کرد؛

رونمايي شهر موشکی حزب الله تاثیر مثبتی بر مذاکرات آتش بس غزه دارد/ نشست قاهره بی فایده خواهد بود

مدیر مرکز مطالعات اجتماعی و سیاسی دانشگاه لبنان معتقد است که هر نشستی در قاهره یا دیگر نقاط برگزار نشود و هدف آن آتش بس در غزه نباشد، بی فایده است؛ خواسته حماس مشخص و اساسی است و حصول هم ایجاد آتش بس است و در نقشه نتانیاهو بازی نمی کند.
کد خبر: ۱۲۵۴۶۸۷
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۰ 20 August 2024
|
7738 بازدید

بین الملل تابناک: در روزهای پنجشنبه و جمعه مذاکراتی درباره آتش بس غزه با حضور قطر، مصر، آمریکا و رژیم صهیونیستی در دوحه برگزار شد. رهبران حماس از شرکت در این مذاکرات به دلیل فقدان جزئیات در مورد شرایط آتش بس خودداری کردند. سخنگوی جنبش مقاومت فلسطینی حماس در لبنان، احمد عبدالهادی، در این خصوص گفته است: مرحله اول مذاکرات هیچ پیشرفتی نشان نداده است.

پرتال خبری اکسیوس نیز به نقل از مقامات آگاه گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد تا پایان هفته آینده آتش بس غزه و توافقنامه آزادی اسرا را نهایی کند. این در حالی است که عبدالهادی در مصاحبه با اسکای نیوز گفته بود: دولت بایدن در تلاش است تا نشان دهد که فضا مثبت است. اما دور اول نشان داد که هیچ پیشرفتی وجود ندارد.

در همین راستا خبرنگار تابناک گفتگویی با دکتر «طلال عتریسی» استاد دانشگاه و مدیر مرکز منطقه‌ای و مطالعات اجتماعی و سیاسی دانشگاه لبنان انجام داده که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*تحلیل شما از روند مذاکرات آتش بس غزه که آخرین دور آن در دوحه قطر برگزا شد، چیست؟

 به نظر می رسد مذاکرات دوحه به نتایج مدنظر و آتش بس دست نیابد؛ به ویژه آنکه جنبش حماس ملاحظات و تعدیلات وارده توسط نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نپذیرفته است. به همین دلیل آتش بس در این مذکرات دست نیافتنی است. شاید تلاش هایی برای اعمال فشارهای مختلف از سوی آمریکا و برخی میانجیگران علیه حماس در جریان است و بر همین اساس شاهد پیشرفت جدی در مذاکرات نیستیم. برخی سناریوها وجود دارد از جمله تمایل آمریکا به ایجاد آتش بس پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور تا در مشکلات خاورمیانه درگیر نباشد اما تاکنون فشار جدی بر نتانیاهو برای پذیرفتن آتش بس وارد نکرده و همه چیز احتمال است.

*آیا نشست آتی در قاهره منجر به حصول توافق آتش بس خواهد شد و حماس به صهیونیست ها اجازه می دهد شمال غزه را به منطقه امن تبدیل کنند؟

هر نشستی در قاهره یا دیگر نقاط که هدف آن آتش بس در غزه نباشد، بی فایده است؛ خواسته حماس مشخص و اساسی است و هدف آن هم ایجاد آتش بس است و در نقشه نتانیاهو بازی نمی کند و شمال غزه را به منطقه امنیتی برای دشمن تبدیل نخواهد کرد. باقی ماندن دشمن در شمال غزه به معنای تداوم عملیات مقاومت است. اگر دشمن صهیونیستی در شمال غزه بماند، مجبور به عقب نشینی خواهد شد.

*آیا پاسخ حزب الله به ترور رهبران مقاومت در لبنان و ایران به مذاکرات آتش بس غزه ارتباطی دارد؟

حزب الله به صورت رسمی از زبان سید حسن نصرالله اعلام کرد که واکنش به صهیونیست ها ربطی به مذاکرات آتش بس ندارد و از مذاکرات جداست. هدف از پاسخ به دشمن صهیونیست وارد کردن خسارت سنگین به آن به جای دستاورد کسب شده توسط رژیم پس از ترور فرماندهان نظامی است. شهروندان صهیونیست از این اقدام رهبران خود برای اقدام نظامی درخارج از اراضی اشغالی خشمگین هستند.

*رونمایی شهر موشکی توسط حزب الله به نام عماد 4 در این مقطع زمانی چه پیامی داشت؟

 عملیات رونمایی از شهر موشکی حزب الله پیام واضحی برای دوستان و دشمنان داشت؛ به دوستان اعلام شد که مقاومت توان موشکی و امکاناتی در اختیار دارد که آن را قادر به مقابله با دشمن می کند.

پیامی هم به دشمن داشت مبنی بر اینکه بداند هرگونه تجاوز به مقاومت چه پیامدی دارد؛ اکنون شاهد هستیم برخی در منطقه به حزب الله و ایران پیام می دهند که اسرائیل آماده حمله مجدد در صورت پاسخگویی مقاومت است ولی این رونمایی ها میزان آمادگی و اراده مقاومت در برابر دشمن و نگاه راهبردی آن را نشان می دهد. این اقدام بر روی مذاکرات آتش بس غزه نیز تاثیر مثبت دارد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...