تابناک گزارش می دهد

اهمیت رونمایی از شهر موشکی «عماد 4» حزب الله لبنان؛ چرا سرود انقلابی ایران انتخاب شد؟

رونمایی حزب الله لبنان از شهر موشکی «عماد 4» علاوه بر به رخ کشیدن توان نظامی و تسلیحاتی این گروه، حاوی نکات معناشناختی نیز هست.
کد خبر: ۱۲۵۴۲۴۹
|
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷ 17 August 2024
|
9517 بازدید

بین الملل تابناک: حزب الله از شهر موشکی خود با عنوان «عماد 4» رونمایی کرد. این شهر موشکی در زیر زمین قرار دارد و فیلم منتشر شده نشان از وسعیت این شهر زیرزمینی است.

این فیلم با این آیه قرآن «انا فتحنا لک فتحا مبینا» شروع می شود و سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله مبنی بر اینکه مقاومت لبنان اکنون سلاح‌ها، تجهیزات، امکانات، نیرو، تجربه و همچنین ایمان و اعتقاد و عزمی راسخی در اختیار دارد که از هر زمان دیگری قویتر است، منتشر شده است.

تصاویر حاکی از وسعت زیاد این شهر موشکی است به گونه ای که در این تونلها کامیونهای بزرگ حامل موشک هستند. مسیرهای به تصویر کشیده شده نیز دارای انشعاباتی از مسیر اصلی تونل است. این تونلها در زیر کوه‌های جبل العامل احداث شده است. صفحه توئیتری «اینتل تایمز» وابسته به موساد مدعی شده است که این شهر زیر زمینی در امتداد دره لبنان واقع شده و در مسیر انتقال سلاح سوریه و ایران قرار دارد و تونل‌های مشابهی در خاک سوریه وجود دارد.

در انتهای این ویدیو سکوی در حال آماده پرتاب موشک نشان داده می شود.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارنوت در خصوص این شهر موشکی گفته است که حزب الله ویدئویی غیرعادی از کامیونهای حامل موشک در داخل تونلهای زیر زمینی منتشر کرده است.

  روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز درباره این ویدئو نوشته است که تونلها به اندازه ای بزرگ هستند که کامیون قادر به حرکت در آن است.

به نوشته این روزنامه در این تونلهای دربهای انفجاری وجود دارد و یک شبکه ارتباطی امن است که به دنیای خارج مرتبط است و فرامین در چند دقیقه قابل انتقال است و می تواند پرتاب را انجام دهد. به اذعان این روزنامه امنیت ارتباطی این شبکه بسیار بالا بوده و به صورت رمزنگاری شده است.

شبکه المیادین در گزارشی در خصوص این شهر موشکی نوشته است که این مرکز توسط شهید عماد مغنیه با تیم ویژه‌ای که مستقیماً با دبیرکل حزب الله، سید حسن نصرالله مرتبط است، مدیریت می‌شد و بعد از شهادت عماد نیز این مرکز فعالیتش ادامه داشت تا به پویایی کامل رسید.

بر اساس نقش شهید عماد مغنیه، نام این شهر موشکی نیز «عماد» نماگذاری شده است. بنا بر گزارش المیادین، این تأسیسات به ده‌ها مکانیسم برای پرتاب موشک‌های سنگین کالیبر ۲۲۰ و ۳۰۳ و انواع مهم دیگر موشک‌ها مجهز است. این تأسیسات دارای زاغه‌های ذخیره موشک برای مهمات پرتاب‌کننده‌ها پس از شلیک اول، با تعدادی جایگاه پرتاب از چندین زاویه است. این مرکز دارای یک سامانه فنی و فنی یکپارچه با یک سامانه ارتباطی در داخل و خارج از آن است. سامانه فنی تأسیسات «عماد ۴» دارای رمزگذاری ویژه با فرمان دریافت فرمان شلیک در چند دقیقه است.

بر اساس گزارش المیادین، این مرکز مجهز به یک بیمارستان صحرایی و نیازهای مختلف زندگی است که برای مدت کمتر از ۸ ماه و حداکثر تا یک سال کامل، پاسخگوی کارکنان آن است. به گفته بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی، حزب‌الله به حدی از بازدارندگی در مسائل نظامی و تسلیحاتی رسیده است که اکنون بزرگترین گروه شبه نظامی دارای تسلیحات در جهان است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان هم با انتشار پیامی در ایکس در واکنش به رونمایی حزب‌الله لبنان از پایگاه موشکی زیرزمینی نوشت: «در زبان فارسی به تأسیسات موشکی واقع در زیر زمین و درون صخره‌ها و کوه‌ها «شهر‌های موشکی» می‌گوییم. این شهر‌های موشکی در سراسر جغرافیای ایران عزیز حضور دارند و رعب و وحشت را در دل دشمنان ایران می‌پاشند؛ ما می‌توانیم در صورت لزوم از هر نقطه‌ای در جمهوری اسلامی ایران به دشمن حمله کنیم.»

یکی از نکات جالب توجه فیلم رونمایی از شهر موشکی حزب الله، آهنگ بدون کلام انتهای این فیلم است که برگرفته از سرود انقلابی ایران با نام «به لاله در خون خفته» است. در بخشی از شعر این سرود انقلابی آمده بود: به لاله در خون خفته شهیدِ دست از جان شسته/ قسم به فریاد آخر به اشک لرزان مادر/ که راه ما باشد آن راه تو، ای شهید/ که راه ما باشد آن راه تو، ای شهید/ همه به پیش، همه به پیش/ به یک صدا/ جاویدان ایران عزیز ما.»

انتخاب آهنگ این سرود به معنای ادامه راه شهدای جبهه مقاومت و خونخواهی از آن شهیدان از سوی جبهه مقاومت است و به «همه» جبهه مقاومت فراخوان می دهد و یکپارچگی جبهه ها را گوشزد می کند. در این میان نیز ایران به عنوان «ام القرای» جبهه مقاومت مطرح است.

انتشار این ویدئو در حالی است که رژیم صهیونیستی خود را آماده واکنش حزب الله لبنان به ترور «فواد شکر» می کند. آخرین جنگ وسیع میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی در سال 2006 رخ داد و حزب الله بعد از آن به قدرت نظامی خود افزوده است. حزب الله در حال حاضر دارای طیف وسیعی از راکت‌های توپخانه سنگین هدایت نشده، موشک‌های بالستیک و همچنین موشک‌های ضد‌هوایی، ضد‌تانک و ضد‌کشتی است.

حزب‌الله جنگ 33روزه متکی به موشک‌های کوتاه برد، راکت‌های قوی، و موشک های ضدزره بود، و در حال حاضر علاوه بر موشک‌های سنگین برکان و تجهیزات جنگ الکترونیکی، شهر موشکی زیرزمینی و مستحکم خود را به مثابه یک برگ برنده جدید و بازدارنده رو کرده است.

رونمایی از این شهر موشکی می تواند پیام هشدار به رژیم صهیونیستی در صورت واکنش احتمالی به حمله حزب الله ارزیابی شود. بر این اساس صهیونیستها باید در معادلات خود این قدرت بازدارندگی را لحاظ کنند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...