تابناک گزارش می دهد

ناامیدی «بشار اسد» از روند احیای روابط با ترکیه؛ مشکل اصلی کجاست؟

رئیس‌جمهور سوریه معتقد است تلاش‌ میانجی ها جهت اصلاح روابط سوریه با ترکیه تاکنون هیچ نتیجه ملموسی به همراه نداشته است.
کد خبر: ۱۲۵۶۱۰۷
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰ 27 August 2024
|
3371 بازدید

بین الملل تابناک: «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه  روز یکشنبه طی سخنرانی در پارلمان سوریه با اشاره به تلاش‌های اخیر روسیه، ایران و عراق برای مصالحه بین سوریه و ترکیه گفته است: این ابتکارات علیرغم جدیت و اشتیاق واقعی میانجیگرها، هیچ نتیجه ای در بر نداشت. راه حل صراحت است. بازیابی یک رابطه مستلزم حذف عللی است که منجر به نابودی آن شده است.

 رئیس جمهور سوریه همچنین تصریح کرد در حالی که او می خواهد نیروهای ترکیه از سوریه خارج شوند، این شرط برای گفتگو از طرف دولت سوریه نیست. بهبود روابط با ترکیه مستلزم عقب نشینی این کشور از سیاستهای کنونی است و این شروط نیست بلکه حقوق است.

در سال 2011 پس از شروع جنگ سوریه که در آن آنکارا از شورشیان و تروریستهایی که به دنبال برکناری اسد بودند، حمایت کرد، روابط بین ترکیه و سوریه تیره و قطع شد. در ماه ژوئیه سال جاری، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه که از حامیان سرسخت تروریستهای مخالف اسد بوده است، گفت برای گفتگوهای احتمالی در مورد احیاء روابط بین ترکیه و سوریه،  از اسد دعوت خواهد کرد.

بشار اسد اواخر همان ماه گفت که آماده دیدار با اردوغان است، اما نتیجه دیدار به محتوای آن بستگی دارد و اشاره کرد که حضورنیروهای ترکیه در سوریه مساله ای کلیدی است.

 کشورهای دیگر مانند روسیه، عراق، ایران و ... تلاش می کنند اردوغان و اسد با یکدیگر دیدار نموده و روابط بین این دو کشور احیاءشود.

واقعیت این است که از زمان آغاز جنگ سوریه، ترکیه حامی مخالفان سوری بوده و پایگاهی برای شخصیت های نظامی و سیاسی آنها فراهم کرده است. این کشور همچنین در مناطقی در امتداد مرز خود با شمال سوریه مشارکت نظامی داشته است زیرا آنکارا حضور حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و شاخه‌های آن را که در این منطقه حضور دارند، تهدید اصلی امنیتی خود می‌داند که باید با آن مقابله شود. پ.ک.ک از سال 1984 علیه دولت ترکیه جنگی را آغاز کرده و در ترکیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمانی تروریستی شناخته می شود.

در ماه ژوئیه «هاکان فیدان»، وزیر خارجه ترکیه به الجزیره گفته بود که دولت ترکیه سیاست خارجی «عادی سازی» با سوریه را مدنظر دارد که بخشی از «چشم انداز صلح» اردوغان است. شرایط منطقه اکنون به گونه ای است که کشورها به دنبال صلح و ثبات باشند. روح زمانه ما را وادار می کند به دنبال صلح و ثبات باشیم.

با این حال، وی تاکید کرد که این سیاست به معنای کنار گذاشتن مخالفان سوری نیست. ما موضع خود را در قبال مخالفان سوری تغییر نمی دهیم. روابط اپوزیسیون سوریه با حکومت اسد بر اساس تصمیم آزادانه و انتخاب آزاد خود آنها است.

اما در داخل ترکیه، افزایش مستمر احساسات ضد سوری همچنان ادامه دارد و دولت ترکیه را در موقعیت دشواری قرار می دهد. بر اساس برخی اخبار، اکنون ترکیه میزبان 3.6 میلیون پناهجوی سوری است. در حالی که اردوغان از اصل پناه دادن به سوری ها حمایت می کند، آینده آنها مرتباً در بحث های سیاسی ترکیه مطرح می شود و برخی از مخالفان اردوغان قول می دهند که آنها را به سوریه بازگردانند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...