ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۳/ شرایط و مدارک مورد نیاز

شرایط ثبت نام و دریافت تسهیلات ازدواج چیست، مبلغ آن چقدر است و چگونه می‌توان وام ازدواج را دریافت کرد؟ آیا وام ازدواج غیرنقدی شده است؟
کد خبر: ۱۲۵۶۵۹۰
|
۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۶ 29 August 2024
|
102987 بازدید
|

ثبت نام سامانه وام ازدواج 1403

به گزارش تابناک، به رغم آمار‌های نه چندان خوش ازدواج در کشورمان و در شرایطی که سن ازدواج بالا رفته و به دنبال آن روند فرزندآوری کند شده و خطر کهنسالی جمعیت ایران به شدت جدی شده است، کماکان پرتقاضا‌ترین تسهیلات بانکی در کشور، وام ازدواج است.

تسهیلات بانکی با کمترین میزان سود که از نوع قرض الحسنه است و تقریبا نرخ سود آن ۴ درصد است، هرچند به دلایلی، دوره بازپرداخت متغیری دارد. البته به دلیل بیشتر شدن مبلغ وام ازدواج در سال‌های اخیر، اکنون زمان بازپرداخت آن در بیشتر بانک‌ها ۱۰ ساله محاسبه می‌شود.

شرایط اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

شرایط اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

شرایط عمومی متقاضیان وام ازدواج

دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

تذکر: از آنجایی که شرط اولیه دریافت تسهیلات ازدواج، تابعیت ایران است، لذا به اتباع خارجی (حتی آن دسته از اتباعی که اقامت کشورمان را دارند و مجاز محسوب می‌شوند)، وام تعلق نمی‌گیرد.

سند ازدواج

کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آن‌ها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده، قادر به ثبت‌نام بوده و گواهی ازدواج آن‌ها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می‌باشد، به عنوان سند ازدواج تلقی می‌گردد.

اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تأیید قرار گیرد، معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت‌نام خواهند بود.

دارا بودن کارت ملی (موقت یا دایم) و کدپستی محل سکونت متقاضی

تاریخ عقد از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۹ یعنی اول فروردین سال ۱۳۹۹ هجری شمسی (خورشیدی) است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌گردد.

به هر یک از متقاضیان صرفاً یک مرتبه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

سن کمتر از ۵۰ سال


مدارک مورد نیاز برای دریافت وام ازدواج ۱۴۰۳

۱- اصل سند ازدواج
۲- اصل شناسنامه‌های زوجین
۳- اصل شناسنامه‌های ضامنین
۴- اصل کارت ملی (موقت یا دایم) زوجین
۵- اصل کارت ملی (موقت یا دایم) ضامن‌
۶- کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین
۷- ثبت نام در سامانه وام ازدواج و دریافت کد رهگیری ده رقمی


روش ثبت نام وام ازدواج

ثبت‌نام تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تنها به صورت غیرحضوری و آنلاین از طریق «سامانه قرض‌الحسنه تسهیلات ازدواج» به آدرس اینترنتی www.ve.cbi.ir ممکن است. سامانه وام ازدواج متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و ثبت نام در آن به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.

سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سایت بانک مرکزی

برای ثبت نام در سامانه ازدواج باید آدرس www.ve.cbi.ir را در مرورگر گوشی همراه (موبایل) یا رایانه (کامپیوتر یا لپ تاپ) تایپ کرده و روی دکمه اینتر یا جست و جو بزنید تا به صفحه‌ای شبیه عکس فوق هدایت شوید. در این مرحله با انتخاب گزینه «سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج»، به این سامانه هدایت می‌شوید. (عکس زیر)

صفحه اول سامانه وام ازدواج

هشدار بانک مرکزی درباره کندو و حنوب سافتهشدار بسیار مهم:
سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تنها مرجع رسمی کشور جهت ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات یاد شده است. دقت نمایید و مراقب باشید که سامانه ویژه این بانک، هیچگونه ارتباطی با هیچ وب سایت و اپلیکیشنی ندارد و متقاضیان می‌توانند بطور مستقیم در سامانه معرفی شده در این گزارش اقدام نمایند.

تذکر اول دقت کنید که فرقی ندارد از چه بروزری استفاده می‌کنید؛ گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، سافاری، مایکروسافت اج یا هر برنامه یا اپلیکیشن مرورگر دیگری که در اختیار دارید.

تذکر دوم ثبت نام در سامانه وام ازدواج و تکمیل فرم مربوطه از طریق سایت برای هر یک از زوجین بصورت جداگانه نیاز است.

تذکر سوم دقت کنید که در تمام مراحل ثبت نام وام ازدواج در سامانه، زبان صفحه کلید یا کیبورد شما انگلیسی باشد.

تذکر چهارم با توجه به اتصال سامانه تسهیلات ازدواج به سامانه ثبت‌احوال کشور، در زمان ثبت‌نام نیاز به بارگذاری هیچ‌گونه مدرکی نیست و صرفاً اطلاعات فرد باید وارد سامانه شود.

تذکر پنجم برای دریافت وام ازدواج ارائه مدارک نظام وظیفه لازم نیست و خدمت وظیفه عمومی مستثنی شده است؛ یعنی سربازان متقاضی هم می‌توانند تسهیلات ازدواج را دریافت کنند.


نحوه ثبت نام در سامانه وام ازدواج

ثبت نام جدید در سامانه وام ازدواج

برای ثبت نام در سامانه تسهیلات ازدواج، از بین گزینه‌های سمت راست صفحه روی گزینه «ثبت نام جدید» کلیک کنید تا فرم ثبت نام آنلاین باز شود. در این فرم با وارد کردن شماره ملی و شماره تلفن همراه (موبایل) و در آخر، وارد کردن کد امنیتی یا کپچا، باید روی دکمه ارسال کد تایید بزنید تا کد چند رقمی پیامک شود.

وارد کردن شماره موبایل در سامانه وام ازدواج

در این مرحله باید ابتدا تاریخ ازدواج را به دقت و تفکیک روز، ماه و سال وارد کرده، سپس رمز دریافتی با پیامک را در فرم درخواست تسهیلات قرض الحسنه ازدواج وارد کنید و با انتخاب گزینه درست درباره تابعیت و انتخاب استانی که در آن سکونت دارید، روی دکمه «ادامه» کلیک کنید.

وارد کردن تاریخ ازدواج در سامانه وام ازدواج

بعد از تکمیل همه فرم‌ها و درصورت موفقیت‌آمیز بودن فرایند ثبت نام، کد رهگیری ۱۰ رقمی به شماره تلفن همراهتان ارسال (SMS) می‌شود. این کد محرمانه را جایی یادداشت کنید، چون در تمام مراحل دریافت وام به آن نیاز دارید.


نحوه تعیین بانک برای دریافت وام ازدواج

با پایان فرایند ثبت نام در سامانه وام ازدواج، باید چند روز صبر کرده و سپس بار دیگر به سایت سامانه وام ازدواج به آدرس www.ve.cbi.ir بروید و روی گزینه «مشاهده وضعیت» (که در عکس زیر مشخص شده)، کلیک کنید.

مشاهده وضعیت وام در سامانه وام ازدواج

در صورتی که شعبه بانک عامل تعیین شده باشد، در آخرین وضعیت ثبت نام قابل مشاهده است و باید ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری، با به همراه داشتن مدارک لازم به شعبه معرفی شده مراجعه نمایید. در صورتی که بانک تعیین نشده باشد، باید چند روز دیگر به سامانه سر بزنید.

البته طبق مقررات و مصوبات، متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، پس از پذیرش توسط شعب بانک‌ها، حداکثر ظرف مدت ۶۰ روز کاری نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز وقت دارند در صورتی که در این مدت مراجعه نکنند، اطلاعات ثبت نامی حذف می‌شود.


مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

مبلغ تسهیلات بر اساس ماده (۶۸) «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» برای هر یک از زوجین مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تعیین شده، اما بر اساس تبصره ۲ این قانون، برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال، مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

طبق دستور العمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران، وام ازدواج جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد به میزان دو برابر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت می‌شود.

به استناد مفاد ماده (۶۸) «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، به هر یک از زوجین که مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

به استناد مفاد ماده (۶۸) «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، به متقاضیانی که سن ازدواج آن‌ها در زوج‌ها زیر ۲۵ سال و در زوجه‌ها زیر ۲۳ سال می‌باشد و مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.


مدت بازپرداخت تسهیلات ازدواج و کارمزد آن

مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج حداکثر ۱۰ ساله (۱۲۰ ماه) و نرخ کارمزد آن ۴ درصد است.

اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات ازدواج است.


شرایط ضمانت و وثیقه وام ازدواج

وثیقه این تسهیلات مبتنی بر اعتبارسنجی، در قبال دارایی‌های مالی متقاضی یا تنها دریافت یک فقره سفته از متقاضی و یک نفر ضامن معتبر است. حداقل رتبه اعتباری ضامن ازدواج در اعتبارسنجی توسط بانک، عدد ۱۲ است.

امکان معرفی حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول و یا سایر دارایی‌های مالی (به استثناء توثیق ملک که ممنوع است) در صورت عدم تکافوی اعتبار متقاضی پس از اعتبارسنجی انجام شده توسط بانک وجود دارد.


آیا می‌توان اطلاعات ثبت شده در سامانه وام ازدواج را ویرایش کرد؟

بله. این امکان با مراجعه به قسمت «ویرایش ثبت نام قبلی» در سامانه www.ve.cbi.ir وجود دارد.

این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت ویرایش و انجام تغییر در بانک، باید ثبت نام قبلی حذف و نسبت به ثبت نام جدید اقدام شود. لازم به ذکر است که تغییر در شعبه انتخابی بانک، موجب تغییر جایگاه متقاضی در صف برای تعیین شعبه خواهد شد.


کد رهگیری وام ازدواج را فراموش کردم!

اگر متقاضی کد رهگیری خود را فراموش کرده باشد، باید به سامانه وام ازدواج به آدرس www.ve.cbi.ir مراجعه کرده و در قسمت «بازیابی و چاپ کد رهگیری» نسبت به بازیابی کد رهگیری اقدام کند.

همچنین اگر متقاضی در زمان ثبت نام و پر کردن فرم مربوطه در پایان مراحل مربوطه موفق به دریافت کدرهگیری نشده باشد هم می‌تواند با مراجعه به قسمت بازیابی کد رهگیری و وارد کردن مشخصات مربوطه در قسمت‌های مشخص شده، نسبت به بازیابی کد رهگیری اقدام کند.


وام ازدواج غیرنقدی می‌شود؟

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم در دیدار اعضای شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی از آن‌ها خواست که با همکاری بانک مرکزی طرحی را ارائه دهند که بخشی از وام ازدواج به صورت غیرنقدی و در قالب خرید اقساطی لوازم خانگی به زوج‌های جوان پرداخت شود.

تعداد بازدید : 1299

این خبری است که در روز ۸ شهریور ۱۴۰۳ منتشر شد و باید منتظر ماند و دید چه زمانی به اعمال تغییراتی در شرایط و مبلغ وام ازدواج منجر خواهد شد. رویدادی که ممکن است رقم نخورد و لذا تا تحقق آن، تغییری در تسهیلات وام ازدواج رخ نخواهد داد و زوج‌ها می‌توانند مطابق شرایط تشریح شده در این مقاله از دریافت این تسهیلات به صورت کاملا نقدی بهره‌مند شوند.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۷
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
دلتون خوشه کی وام میده کی ثبت نام میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
گول دام ازدواج نخوریدف
محمدرضا ابراهیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
وام ازدواج
شریفی
|
Germany
|
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
به این آقای دانشمند بفرمایید برخی افراد با قرض آبرو داری کردند و الان به طلبکار بگوییم برو کالا بگیر ،وقتی دم از جوانان و تسهیلات ازدواج می زنید باید بلاعوض داده شود .شما وام ازدواج با هزار مانع و زمان می دهید ولی حقی برای دستور العمل خرج کردن آن ندارید .و برای پاچه خواری می فرمایند حمایت از کالاهای ایرانی
مصیب ملت خواه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
برج 9پارسال ثبت نام کردم تا امروز که 8شهریور هست رفتم بانک میگن بودجه نداریم بعد لاف میزنن میگن طی یه هفته میدن
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
اینقدر برا ضامن اذیت میکنند بچه هارو ک خدامیدونه بابا این بچه ها دارند زندگیشونو تشکیل میدن اینقدر براضامن کارمند اذیتشون میکنند ک خدامیدونه
فردین نوفلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
برج سه ۴۰۳ عقد کردیم حدود سه ماه هنوز سایت باز نشده هرکی پول داره ازدواج کنه وگرنه به امید وام ازدواج خودشو بدبخت نکنه
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
از برج ۱۱ پارسال اقدام کردم برای ثبت نام ولی همیشه یا سایتش قطعه یا میگه هیچ سایتی اعتبار نداره . یک بار فقط موفق به ثبت نام شدم که اونم بانک انقدر شرایط پیچیده گذاشت که نتونستیم مدارک جور کنیم و مهلتش تموم شد . کلا سر کاریم .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
سلام خیلی قانونهای باحالی میزارن ان شخصی که گفته بخشی ازمبلغ وام راباید لوازم خانگی برداریم به صورت اقساط خاستم بهش بگویم به شماربطی نداره که طرف با امتیازی که دولت داده میخادچیکارکنه نکنه ان فروشگاهی که قراره لوازم خانگی بده یه مبلغ وام ازدواج رابرداره فامیلته یا برای خودته یابرای فامیلی کسی هست البته بانکها باندادن وام چوب لای چرخت مکنن منم دلخوش به روزی که وام میدن مشینم دراخرهم باید طلاق بدم راحت بشیم
رحیم‌نوربخش‌حصار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
من‌سال‌۹۰ادواج‌کردم‌آیا‌الان‌میتونم‌برای‌وام‌ازدواج‌ثبت‌نام‌کنم‌‌چون‌مندوبارثبت‌نام‌کردم‌به‌در‌نیامد
محمدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
بنده دوماهه فرزندم ازدواج کرده دنبال وام رفتم هر جا میروم دست خالی برمیگردیم.
ثبت نام نیست بعضی جاها با ربات ثبت نام میکنند که سه میلیون برای ثبت نام پول میخان حال چه کار کنیم گیر این وام افتادیم ...
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...