در گفتگو با تابناک مطرح شد

طرح فوری مجلس برای تغییر حقوق کارگران/افزایش ۴۵ درصدی حقوق در راه است؟

اصلاح ماده ۴۱ قانون کار و هم سنگ کردن رقم افزایش حقوق و دستمزد کارگران با نرخ تورم، مقوله ای است که اجرایی شدن آن می تواند ابعاد مختلفی از مولفه های اقتصادی کشور را متاثر کنند؛ اینکه چنین اتفاقی در دولت چهاردهم به واقعیت نزدیک می شود، نیاز به بررسی دارد.
کد خبر: ۱۲۵۶۸۸۱
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸ 31 August 2024
|
13562 بازدید
|

 

کارخانه‌ها در به در به‌دنبال کارگر؛ کارگر حاضر به کار نیست!
به گزارش خبرنگار تابناک، چندی قبل خبر اصلاح ماده ۴۱ قانون کار در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و پس از آن دیگر خبری از این موضوع نبود از طرف دیگر طبق ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار موظف است حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورم تعیین کند که به دلیل تفسیر‌های عجیب‌وغریب، این طرح همچنان معلق مانده است؛ کارشناسان حوزه کار براین باورند که معضل دستمزد منحصر به کارگران نیست و برای کارمندان و بازنشستگان نیز در بر همین پاشنه می‌چرخد. حمید حاج اسماعیلی، کارشناس حوزه کارگری در خصوص طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار با خبرنگار تابناک به گفتگو نشست که درادامه می‌خوانید: 
 
به نظر شما افزایش ۴۵ درصدی حقوق کارگران هم راستا با نرخ تورم شدنی است و تغییری در وضعیت معیشت آن‌ها ایجاد خواهد کرد؟ 
 
مشکل دستمزد صرفا مختص به کارگران نیست و در گذشته‌ها که شرایط کارگران به مراتب از کارمندان بدتر بود مساله حقوق و دستمزد کارگران موضوع حادی بود که مورد اعتراض جامعه کارگری بود، اما رفته رفته شرایط برای کارمندان هم بد شده خصوصا طی یک دهه اخیر شرایط برای حقوق بگیران هم کفاف هزینه‌های زندگی آن‌ها را نمی‌دهد بنابراین نه تنها کارگران بلکه بازنشستگان و کارمندان هم از وضعیت دستمزد خود دچار مشکل هستند.
 
این گفته شما آیا به این معنی نیست که نظام پرداخت دستمزد در کشور دارای اشکال اساسی بوده و صرفا مشکل برای قشر کارگران نیست؟
 
 
بله درست است؛ نظام پرداخت دستمزد بابد مورد بازنگری قرار بگیرد به طوری که خود دولت به عنوان نماینده حاکمیت و براساس تکلیف ذاتی خود، طرح پرداخت هماهنگ حقوق و دستمزد را مورد بازنگری قرار دهد؛ چراکه در حوزه حقوق مدیران دولتی هم تبعیض ها و نوساناتی وجود دارد و ایرادهای زیادی در نظام پرداخت دستمزد در بخش‌های مختلف کارگری، کارمندی و بازنشستگان وجود دارد و این امر، مورد اعتراض گروه‌های مختلف قرار گرفته است. به طوری که در روز‌های اخیر، اعتراضات کادر درمان هم نسبت به حقوق و دستمزد خود بالا گرفته و اکثرا افراد شاغل در مراکز دولتی کادر درمان نسبت به حقوق و دستمزد خود ناراضی بوده اند بنابراین ساختار دستمزد باید بازنگری شود. به طوری که شعار دولت سیزدهم از ابتدا همین مسئله بود که متاسفانه به آن عمل نکرد. حتی مجلس شورای اسلامی که باید این مسئله را براساس تکلیف حاکمیتی عمل می کرد نتوانست قانون را به درستی تدوین کند و بسیاری از این اختلافات، در مجلس شکل گرفت که بخشی از آن برطرف شد ولی همچنان معضل بزرگ پرداخت دستمزد بخش بزرگی از کارمندان، کارگران و بازنشستگان را درگیر کرده است.
 
مشکل اصلی در تعیین دستمزد کارگران به نظر شما کجاست؟
 
علت اصلی مشکل در تعیین دستمزد کارگران از آنجایی شروع می شود که دستمزدی که در بخش کارگری پرداخت می‌شود باید براساس فرآیند‌های بخش خصوصی شکل بگیرد که متاسفانه دولت دخالت کرده و نقش تعیین دستمزد بیشتر به عهده دولت است و کمتر شرکایی اجتماعی مانند کارگران و کارفرمایان حق دخالت، تصمیم گیری و اظهارنظر را دارند که این مسئله به مشکل بزرگ تبدیل شده و دولت هر میزانی اراده کند حقوق و دستمزد را افزایش داده و حتی مشارکت کارگران در اظهارنظر و مذاکرات دوجانبه و سه جانبه را نادیده می گیرد که همین امر هم خلاف مقررات بوده و مشکلات را افزایش داده است. 
 
چرا براساس ماده ۴۱ دسمتزد‌ها براساس نرخ تورم افزایش پیدا نمی‌کند؟ 
 
این مشکل تنها بخش کوچکی از مشکلات بوده به طوری که در دولت یازدهم و دوازدهم حتی نرخ دستمزد‌ها بالاتر از نرخ تورم هم افزایش یافته است و در دو نوبت نرخ حقوق‌ها بالارفت، اما مشکل حل نشد؛ چراکه تعیین دستمزد یک فرآیند چندجانبه است و باید همزمان با نرخ دستمزد، قیمت‌ها باید کنترل شود چراکه دستمزد‌ها برای یکسال افزایش می‌یابد، اما در طول سال قیمت‌ها چندبار افزایش می‌یابد و شاهد تورم جدیدی خواهیم بود بنابراین امکان اینکه بخواهیم در سال چند نوبت دستمزد‌ها را افزایش دهیم امکان پذیر نیست و مشکلات جدیدی برای کارگاه‌ها، کارگران و کارفرمایان رخ می‌دهد به همین دلیل صرف افزایش دستمزد مطابق تورم مشکل را حل نخواهد شد.
بنابراین باید یه روند چندجانبه را که ناشی از شرایط متعدد در نوسانات اقتصادی کشور است را بتوانیم حل و فصل کنیم درعین حال قانون باید ثبات لازم داشته باشد و بهتر است به جای افزایش دستمزد‌ها به فکرواقعی کردن دستمزد‌ها بود تا افراد بتوانند متناسبب با شرایط اقتصادی درآمد مکفی داشته باشند.
 
اگر فرض را براین بگیریم که دولت قادرنباشد تورم کالا‌ها را کنترل کند و شرایط فعلی ادامه دار باشد در چنین شرایطی افزایش ۴۵ درصدی کمکی به درآمد کارگر خواهد کرد؟
 
واقعیت این است که نرخ ۴۵ درصدی نمی‌دانم ازکجا آمده چراکه درحال حاضر نرخ تورم براساس آمار‌های رسمی جدود ۴۰ درصد باشد، اما در پایان سال که نرخ تورم از مرکز آمار ایران و استعلام بانک مرکزی به دست می‌آید که متناسب آن باید دستمزد‌ها افزایش یابد درعین حال سبد معیشت نیز باید برابری با نرخ دستمزد داشته باشد چراکه در مولفه دوم ماده ۴۱ نرخ سبد معیشت هم ذکر شده و اگر افزایش دستمزد، متناسب تورم نتوانند با سبد معیشت برابری کند باز لازم است دستمزد‌ها افزایش یابد درعین حال با تغییر قیمت ها در سال بعد و برابری  اگر دستمزد با افزایش قیمت‌ها متناسب نباشد لازم است که دستمزدها در سه ماهه اول مورد بازنگری قرار گیرد که این امر امکان پذیر نیست.
به همین جهت باید تلاش شود ابتدا دولت ثبات اقتصادی ایجاد کند و تا مادامی که ثببات اقتصصاد‌ی در کشو رایجاد نشود و قیمت هاد منطقی نشود و جلوی رشد قیمت‌ها گرفته نشود معضل دستمزد‌ها به قوت خود باقی ست اماد اگر این روند ادامه پیدا کند باید دستمزد‌ها در طول سال با تغییرات قیمت موررد بازبینی قرار دهیم. 
 
گفته شده اولویت دولت جدید همسان سازی حقوق بازنشستگان است و بعید است دولت امسال به بازنگری در حقوق کارگران بپردازد، نظرشما چیست؟
 
برنامه امسال دولت برای بازنگری در دستمزد‌ها خیلی دور از ذهن است، اما به جای آن  دولت تکلیف قانونی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان درحوزه دولتی و تامین اجتماعی دارد که این مسئله جزوه اولویت ها بوده و در برنامه هفتم برای دولت تکلیف شده و باوجودی که نیمی از سال گذشته، اما هنوز برنامه خاصی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اقدامی انجام نشده است و دولت در این خصوص نه بودجه‌ای اختصاص داده و نه فرآیندی توافق شده و ضمنا نیز شرایط کشور در شرایطی نیست که این افزایش دستمزد لحاظ شود .
 
آنچه که دولت دردستور کار دارد این است که تا پایان سال دولت بتواند شرایط اقتصادی را آرام کند و تمرکز اصلی را بر کنترل قیمت‌ها و مهار تورم بگذارد که همین امر می‌تواند به رفاه حال حقوق بگیران کمک کند همچنین اجرای طرح همسان سازی حقوق مستمری بگیران است و باید هرچه سریع تر در روز‌های آینده فرمول مشخصی در بخش دولتی و تامین اجتماعی فراهم کند؛ چراکه این امر یک مطالبه عمومی است و از آنجایی که شرایط بازنشستگان بسیار بغرنج است و نزدیک به ۱۲ سال است که این قانون وجود دارد و دولت نیز نتوانسته آن را به درستی اجرا کنند، بنابراین برنامه هفتم توسعه این تکلیف را برای دولت ایجاد کرده است که امسال بخشی از همسان سازی که نردیک به ۴۰ درصد است اجرا کند.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
آقایان مجلسی لطفاً اول تکلیف طرح قبلی که تصویب کردید را روشن بفرمایید بعد دنبال تصویب طرح جدید باشید !
شش ماه از وعده وعیدها راجع به همسانسازی حقوق بازنشسته ها گذشت !
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی بگیر مفلس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
شهید رئیسی یک مصاحبه تبلیعاتی مشهور قبل از ریاست جمهوری شان دارند
که در آن از واقعی بودن مشکلات جدی مالی بازنشستگان می‌گویند و با آنها همدردی می‌کنند
و قول می‌دهند که به محض رسیدن به ریاست جمهوری، برای اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان اقدام می‌کنند
ولی متاسفانه، و بر خلاف وجود قانون مصوب مجلس و قول داده شده ایشان ، از اجرای قانون همسان سازی طفره رفتند و بصورت کامل آنرا انجام ندادند

ایکاش پزشکیان هم ، یا قول ندهد و یا قانون و انصاف را در مورد افزایش حقوق بازنشستگان اجرا کنند
ناشناس
| Canada |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
متاسفانه این دولت هم متخصص شعار دادنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
کیه که بده؟ کیه که داشته باشه بده؟ همه از دم اخراج. تاوان بخور بخور عده ای و پاداش ها میلیاردی به بچه های ۲۰ ساله رو کارفرما نباید بده و نمیتونه که بده اصلا اکثرا نمیتونن
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
چطور است که دولت اردوغان هر شش ماه یکبار ، نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان ترکیه طبق نرخ تورم روز اقدام می‌کنند !!!؟؟؟

ولی دولت در ایران ، علیرغم وجود قانون مصوبه مجلس در مورد اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان و قولها و وعده هایی که دادند ، عمل نکردند ؟؟

چگونه چند میلیون بازنشسته که ۳۰ سال ، مقداری از دسترنج خود را به امید داشتن رفاه و آرامش در دوران کهنسالی در صندوق‌های بازنشستگیپس انداز کردند

بابد در زیر خط فقر مطلق در شرمندگی و نگرانی و بیماری ها بسوزند و حتی حق اعتراض قانونی هم نداشته باشند !!!؟؟ ؟
ناشناس
| Canada |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
بقول جواد خودمون خواستیم که اینطوری زندگی کنیم !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
تاوان پاداشهای میلیاردی مدیران و کارانه میلیاردی پزشک و مفسدان اقتصادی را می خواهید به یکباری از جیب کارفرما جبران کنید؟
این طرح فقط باعث اخراج نیروی کاری که همان قشر زحمت کش است می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
بودجه همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین تصویب شده ؟ بالاخره این طرح اجرایی میشه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
هنوز خیلی از مسولان و خیلی از صاحبان تریبون های بزرگ
نمی‌دانند
که حقوق بازنشستگان ، از محل صندوق پس انداز ۳۰ ساله خودشان تامین و پرداخت می‌گردد
و ربطی به بیت المال و بودجه های دولتی ندارند
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
جوون های این مملکت آدم نیستن روزی صد بار میگین بازنشسته همون بازنشسته ها توی بهترین شرایط این کشور زندگی و ارزونی رو تجربه کردن باید اول حقوق یک جوون کارگر رو اضافه کنین نه بازنشسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
عمو جون هر کدام از این بازنشسته ها باید از پس پذیرایی سه چهارتا جوون و چندین تا نوه اش بر بیاد عزیزم یکماه پشت سر هم سه تا از رفیقات را هر هفته ببر فقط فلافل و نوشابه بهشون بده اگر به ماه سوم رسیدی جایزه داری !!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
بازنشسته عمرش را صرف کار کرده چرا اینقدر قضاوت میکنی باید با به همه اضافه بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
به امین

پروفسور !!؟؟
حقوق بازنشستگان از محل پس انداز های ۳۰ ساله خودشان در صندوق‌های بازنشستگی پرداخت می‌گردد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
تا زمانی که امثال تو تو این کشور باشن این کشور هیچ وقت پیشرفت نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
بازنشسته ها 30 سال و بعضا کمتر کار کردن و بازنشست شدن اما ما جوون ها 35 سال و یا بیشتر باید کار کنیم و به بازنشستگی هم نمیرسیم.این هم جواب بازنشسته هایی که زیر این پست نظر مخالف دادن.البته بنده نظر ندادم اما از نظرشون دفاع کردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
نمیدونم چرا زمان رئیسی طرح فوری ندادن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
مسغول خالص سازی بودن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
ابرتورم بعدی ، از ما که گذشت ولی کاش یه روز هم مردم هم مسئولین بفهمند افزایش حقوق با افزایش توان خرید فرق داره این روالها به افزایش توان خرید منتهی نمیشه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
تعداد مثبت ها نشان میده شکر خدا شعور عمومی بالا رفته افزایش دستمزد متناسب یا باتر از تورم ممکن است مشروط بر انکه رشد اقتصادی بیشتر از تورم باشد نه در مملکتی مثل ما که تورم 40 درصد و رشد اقتصادی 4 درصد است این فاصله 36 درصدی با تورم مجدد جبران میشود این کار سم است و فقط باعث ورشکستگی بنگاههایی که نمیتوانند بواسطه رکود قیمت خود را افزایش بدهند میشود و بیکاری گارگرانشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
حتما باید قانون کار اصلاح بشه و نیاز به جلسه شورای عالی قانون کار و وزارت کار ، قبل از هر سال نباشد

هم چرخ تولید بعد از مدتی خواهد چرخید و حقوق از دست رفته کارگران تا حدودی احیا خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
تا چرخ تولید برای تامبن مایحتاج داخلی و صادرات نچرخد، اقتصاد بیمار ، شفا نمی یابد و مشکلات حل نمی‌گردد

و تا روابط با کشورهای منطقه و جهان اصلاح نگردد و تنش زدایی نگردد
، ممکن نیست که چرخهای تولید بچرخند و صادرات شکل بگیرند
ما باید هر چه زودتر دست از اختلاف افکنی و تنش آفرینی و دادن شعارهای تند و تیز و پر هزینه نشدنی برداریم

البته اگر تندروهای جبهه پایداری ها و کاسبان تحریم بگذارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
اگر صریح و شفاف و قانونی قرار باشه حقوق بر مبنای تورم افزایش پیدا کنه دیگه هیچ امار صحیح تورمی منتشر نمیشه و تورم هرگز از ۱۵ درصد فراتر نمیره اینجوری مشکل تورم هم حل میشه و با یک تیر دو نشون زده میشه دروغ تو ژن شیعه هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
بحث فقط افزایش حقوق مطرح نیست. قابلیت و توان کارفرما در پرداخت هم مهمه. چون شرایط ناگوار معیشتی همه رو تحت تاثیر قرار داده. با افزایش دستمزدها شاهد افزایش شدید بیکاری و از کار افتادن نیروها خواهیم بود.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...